Nothing utmanar Iphone med eget Imessage-stöd

Permalänk
Melding Plague

Nothing utmanar Iphone med eget Imessage-stöd

I en ny meddelandetjänst till Phone 2 integrerar Nothing stöd för Apples Imessage och tar farväl av gröna meddelandebubblor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför använda detta när Signal finns?

Permalänk
Medlem

Får se hur det tas emot av Apple, det är ju synd att det inte kan enas kring RCS.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Baxtex:

Varför använda detta när Signal finns?

Signal, Whatsapp och dylikt är inte alls lika utbrett i USA som Imessage, så sannolikt är nog satsningen egentligen mer riktad för att locka över (unga) amerikaner.

Personligen använder jag mest Meta/Facebooks Messenger, det är liksom det de flesta i min vänskapskrets använder, vilket blivit avgörande faktor. Tror vad merparten av kompisar och familj använder är det största skälet bakom de flesta vanliga användares val av meddelandetjänst.

Permalänk
Medlem

Lite sjukt hur de fått lösa detta dock. Det känns riktigt ostabilt att behöva logga in med sitt Apple-konto på en data farm med Apple Minis i ett datacenter utanför sitt egna hem, något utanför sin egna kontroll. Stor varningsflagga i min bok.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radx:

Lite sjukt hur de fått lösa detta dock. Det känns riktigt ostabilt att behöva logga in med sitt Apple-konto på en data farm med Apple Minis i ett datacenter utanför sitt egna hem, något utanför sin egna kontroll. Stor varningsflagga i min bok.

Varifrån får du informationen om att det är så de löst det? Nothing själva påstår att totalsträckkrypteringen inte äventyras. Har svårt att se om det kan vara så om det är som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Signal, Whatsapp och dylikt är inte alls lika utbrett i USA som Imessage, så sannolikt är nog satsningen egentligen mer riktad för att locka över (unga) amerikaner.

Personligen använder jag mest Meta/Facebooks Messenger, det är liksom det de flesta i min vänskapskrets använder, vilket blivit avgörande faktor. Tror vad merparten av kompisar och familj använder är det största skälet bakom de flesta vanliga användares val av meddelandetjänst.

Vi använder Snapchat fortfarande.. Jag har frågat om vi inte skall byta till Signal eller nåt men får som svar "orkar inte byta". Så så länge Snapchat inte förstör det för mina vänner/sambo så är det den som används. :/

*Håller tummarna*

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Varför använda detta när Signal finns?

För att slippa bli mobbad och utfryst av iPhone-användare för att man får fel färg på sina pratbubblor när man messar dem.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vi använder Snapchat fortfarande.. Jag har frågat om vi inte skall byta till Signal eller nåt men får som svar "orkar inte byta". Så så länge Snapchat inte förstör det för mina vänner/sambo så är det den som används. :/

*Håller tummarna*

När jag bytte telefon för typ 2 år sedan orkade jag inte installera Snapchat igen. Använde det knappt och fastnade inte för det ens när det var nytt när jag var tonåring. Häromdagen sa jag det till en kompis, som då utbrast "jaha, så det är DÄRFÖR du aldrig svarar på mina meddelanden längre :("

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att slippa bli mobbad och utfryst av iPhone-användare för att man får fel färg på sina pratbubblor när man messar dem.

En av de största red-flags som finns.

Skrivet av landmarks:

När jag bytte telefon för typ 2 år sedan orkade jag inte installera Snapchat igen. Använde det knappt och fastnade inte för det ens när det var nytt när jag var tonåring. Häromdagen sa jag det till en kompis, som då utbrast "jaha, så det är DÄRFÖR du aldrig svarar på mina meddelanden längre :("

Precis så det hade blivit tror jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En av de största red-flags som finns.

Vad ska man säga? Det finns en viss klick av Apple-användare som blir sura när man inte tänker lika annorlunda som dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför använda detta när Signal finns?

För att man slipper tredjepartsappar?

Det är bra om de får till det här för det är helvete att skicka bilder mellan olika märken på telefon utan att de komprimeras sönder.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dem8n:

För att man slipper tredjepartsappar?

Det är bra om de får till det här för det är helvete att skicka bilder mellan olika märken på telefon utan att de komprimeras sönder.

Det sista måste jag instämma i. Innan jag skiftade till Iphone nu senast var det samma visa varje gång främst vissa familjemedlemmar skulle skicka en bild eller dylikt. "Nej, skicka inte här, skicka på Whatsapp istället, det du skickar här reduceras automatiskt till typ 3 pixlar". Otroligt frustrerande, haha.

Permalänk
Medlem

Var det inte nån EU-lag på gång för att tvinga interkompatibilitet mellan chattjänster så man kan använda vilken app som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad ska man säga? Det finns en viss klick av Apple-användare som blir sura när man inte tänker lika annorlunda som dem.

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vi använder Snapchat fortfarande.. Jag har frågat om vi inte skall byta till Signal eller nåt men får som svar "orkar inte byta". Så så länge Snapchat inte förstör det för mina vänner/sambo så är det den som används. :/

*Håller tummarna*

Alltså snapchat är ju så fasansfullt sämst att jag personligen nog hade slutat kommunicera med de om det- är deras plattform av val

Permalänk
Medlem

Allt för att lösa ett problem Apple skapat och inte själva vill lösa för de låser in användare i sitt ekosystem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså snapchat är ju så fasansfullt sämst att jag personligen nog hade slutat kommunicera med de om det- är deras plattform av val

Jag har funderat men även sambon använder det och det vore lite dålig stämning.
Men jag försöker övertala lite då o då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

För en vuxen funkar det så, för unga som blir mobbade p.g.a. det funkar det inte riktigt så dock: https://www.wsj.com/articles/why-apples-imessage-is-winning-t...

Det är liksom svårt för en 15-åring som blir utfryst och inte får vara med i klassens chat-grupp att bara säga "huh rötägg allihopa" och sen fortsätta genom skolan utan vänner.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Jodå, men det är mer effektivt för Nothing att lägga in funktionen i sin produkt än att få folk att vara rationella.

Deras mål är ju att fler ska köpa deras grejer.

Kan tillägga att jag inte kör detta och aldrig kommer köra detta.

Permalänk
Medlem

Blåa och gröna bubblor? Dags att klistra in den här igen:

Handlar inte om enskilda användare, det är apple som har gjort det möjligt att se skillnad. Så att ungar (och vuxna) fryser ut andra pga detta ansvar de för.

Kult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Stämmer det verkligen? Har du kommunicerat med tjejer senaste decenniet? För jag har en helt annan uppfattning.

Här en av hundratals liknande intervjuer/videos förresten:

https://www.youtube.com/watch?v=dJmoZBPBWCQ

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stämmer det verkligen? Har du kommunicerat med tjejer senaste decenniet? För jag har en helt annan uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=dJmoZBPBWCQ

Är det inte för att man kör Android så är det för att man är fel stjärntecken. Fattar att man vill doppa med nån jävla nivå får det ändå vara.

Undra vad de kör för lösning förövrigt, nån Matrix variant med bryggor ala Beeper eller liknande.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stämmer det verkligen? Har du kommunicerat med tjejer senaste decenniet? För jag har en helt annan uppfattning.

Här en av hundratals liknande intervjuer/videos förresten:

https://www.youtube.com/watch?v=dJmoZBPBWCQ

Det är exakt det jag menar, perfekt sak att sålla rötägg med. Så ytliga kassa och pengakåta tjejer kan man vara utan

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka att Sunbird har lovat detta tidigare utan att det har fungerat, och deras presentation av det var klart suspekt.

https://arstechnica.com/gadgets/2023/11/nothing-phone-says-it...

Skrivet av pålis:

Var det inte nån EU-lag på gång för att tvinga interkompatibilitet mellan chattjänster så man kan använda vilken app som helst?

Att pratbubblorna blir gröna istället för blåa är inte ett kompabilitetsproblem. Det skulle i så fall drabba Facebook och liknande där man inte ens kan kommunicera med folk som inte har ett konto där.

Om EU vill speca funktioner som måste vara kompatibla (mer än ren text) så får de gärna göra det, men text-kommunikation fungerar ju faktiskt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stämmer det verkligen? Har du kommunicerat med tjejer senaste decenniet? För jag har en helt annan uppfattning.

Här en av hundratals liknande intervjuer/videos förresten:

https://www.youtube.com/watch?v=dJmoZBPBWCQ

Det där är väl USA i första hand. Inte hört det där problemet i Sverige i alla fall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Värt att påpeka att Sunbird har lovat detta tidigare utan att det har fungerat, och deras presentation av det var klart suspekt.

https://arstechnica.com/gadgets/2023/11/nothing-phone-says-it...

Att pratbubblorna blir gröna istället för blåa är inte ett kompabilitetsproblem. Det skulle i så fall drabba Facebook och liknande där man inte ens kan kommunicera med folk som inte har ett konto där.

Om EU vill speca funktioner som måste vara kompatibla (mer än ren text) så får de gärna göra det, men text-kommunikation fungerar ju faktiskt.

Inte koll på det finstilta, men detta https://www.theverge.com/2022/3/24/22995431/european-union-di... visar på att det är rätt väg iaf. Tolkar jag det rätt så kravstäler man öppna API:er för E2E kryptering på chattappar o dyl.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Är det inte för att man kör Android så är det för att man är fel stjärntecken. Fattar att man vill doppa med nån jävla nivå får det ändå vara.

Undra vad de kör för lösning förövrigt, nån Matrix variant med bryggor ala Beeper eller liknande.

Haha, håller med att det är sjukt om man ser till videon där from frågar (uppenbarligen) mindre smarta individer gällande blåa och gröna bubblan.

Med det sagt...

Efter att ha jobbat flertal år i elektronikbutik i centrala Sthlm, så måste jag säga att det är ofta väldigt tydligt när det är en person som kör Android vs iPhone.

Min uppfattning (RIP att uttala sig såhär på SweC) är att Androidanvändare ofta är oerhört tydliga med att påpeka att Apple/iPhone-användare är lurade, korkade som går på marknadsföring osv. Lite liknande argument man hör från personer som säger att personer som gått en universitetsutbildning är lurade av "systemet".

Man hör ju liknande argument inom andra marknader också:

  • Moderna bilar är skit, jag kör fortfarande en Volvo 740 där jag kan meka och fixa allt själv.

  • Hur fan kan du betala 25,000kr för en Mac, min 5 år gamla PC är snabbare och kan spela spel.

  • iPhone ligger 5 år efter Android, vi har haft OLED och 40MP i flera år innan iPhone fick det.

Lite liknande att man brukar skoja att säga att det första en vegan gör är att berätta att dom är vegan, haha.

Men men, bara min uppfattning!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pv2b:

För att slippa bli mobbad och utfryst av iPhone-användare för att man får fel färg på sina pratbubblor när man messar dem.

Om det bara är färgen som spelar roll så är ju bubblorna i Signal redan blå..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där är väl USA i första hand. Inte hört det där problemet i Sverige i alla fall.

Samma här, aldrig hört det från någon här hemma annat än i typ meme-format på nätet och allt tjafs om det på andra sidan pölen. Känns som bara ännu en grej som algoritmerna vill att vi sitter och blir upprörda över för att skapa ”engagemang”.

Jag bryr mig inte ett skit om färg på meddelanden. Stött på fulkomprimerade bilder och video? Absolut, men då tar vi la det bara över Messenger, telegram eller insta eller nåt. Totalt ett ickeproblem.