Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Permalänk

Ett relativt nytt spel som är riktigt bra och som inte kräver någon märkvärdig hårdvara är Deep Rock Galactic.
https://store.steampowered.com/app/548430/Deep_Rock_Galactic/

Spelet är väldigt snyggt i sin enkelhet. Bland de bästa co-op horde shooters jag har spelat och det går enkelt att lägga några hundra timmar i spelet. Dessutom får spelet gratis uppdateringar med någorlunda jämn frekvens. Det finns DLC:s att köpa men de är endast kosmetiska och inte nödvändiga.

Det är även typ den bästa online communityn jag har varit med om. Jag kan inte komma på en enda spelomgång med randoms där någon har varit otrevlig.

Rock and stone!

missade en text
Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk

Finns ju hur många som helst egentligen. Monkey island är ju bra och lättdrivet. Keepsake, Bioshock. Shadowgate har släppts som remaster från nintendo NES. Hur bra som helst är det. Även LBA ska ju släppas i uppiffade version när som helst typ. Ska också vara lättdrivet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel på bilden i artikeln?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mental Omega

Gillar man RTS och närmare specifikt Red Alert 2 så är MO ungefär RA2 gånger tio.

https://www.youtube.com/watch?v=Mf4u4L8KvkU

Typ mitt drömspel att få en riktig remaster på, ska helt klart testa alla "moddade" kampanjer som finns därute, finns ju några fler eller hur?

Spelar en skirmish match lite då och då på Yuri's revenge som jag har på Origin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Flygande Start 3de klass
Rymdjakten
Djuphavsjakten

Permalänk
Medlem

The Messenger och Steamworld Dig 2 <3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ja men BATTLEBIT REMASTERED som överlägset klarade av något som DICE kämpat med i många många år - Att leverera ett fantastiskt roligt spel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Typ mitt drömspel att få en riktig remaster på, ska helt klart testa alla "moddade" kampanjer som finns därute, finns ju några fler eller hur?

Spelar en skirmish match lite då och då på Yuri's revenge som jag har på Origin.

Ja det görs inte mycket RTS spel idag och sällan i klass med tex redalert2 eller ett annat av mina favorit spel som hålls vid liv av communityt än idag och det är total annihilation. Helt fantastiskt spel med stor frihet och har man 5000 unit patch(per lag) kan man få ihop riktigt skapliga armeer på slagfälten.
En av de första RTS spel som dessutom är helt "riktig 3d" om jag inte minns helt fel vilket är intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=JZOLh0PBy2A
striderna kan ibland bli timslånga.
helt klart värt om man gillar RTS, robotar och riktigt stora strider.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Aboouu. Blir minst en genomkörare av HL2 och DLC episoderna varje år. Brukar bli vid jul. Har kört denna jultradition sen det släpptes typ. Jag som väntat på episode 3 i över ett decennium så släppte dom nåt jäkla VR trams.

Är du en HL fantast "måste" du köra Alyx.

Permalänk
Medlem

NES emulator

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Är du en HL fantast "måste" du köra Alyx.

Nä jag går inte köper en såna där "vuxenfilmsglasögon" för att spela igenom ett spel och sedan hamnar "vuxenfilmglasögon" i en kartong. Jag är inte direkt någon fantast. Bara det att dom flesta spel som släpps är repetition av något annat spel nuförtiden.

Har dock "spelat" igenom Alyx via youtube

Många spel som jag kört den varianten på nuförtiden. Kan vara rätt gött att någon annan spelar åt en. Samt behöver inte uppgradera och såna där dyra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det görs inte mycket RTS spel idag och sällan i klass med tex redalert2 eller ett annat av mina favorit spel som hålls vid liv av communityt än idag och det är total annihilation. Helt fantastiskt spel med stor frihet och har man 5000 unit patch(per lag) kan man få ihop riktigt skapliga armeer på slagfälten.
En av de första RTS spel som dessutom är helt "riktig 3d" om jag inte minns helt fel vilket är intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=JZOLh0PBy2A
striderna kan ibland bli timslånga.
helt klart värt om man gillar RTS, robotar och riktigt stora strider.

Testade det på LAN en gång, otroligt kul och har helt glömt bort det, tack för tipset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

https://store.steampowered.com/app/1262350/SIGNALIS/

Signalis

Mörkt, surrealistiskt och det spel som gjort djupast intryck på mig sedan SOMA, möjligen.
Nu när jag spelat igenom alla alternativa slut på svåraste nivån så infinner sig en obehaglig tomhet.
Fullt spelbart med den inbyggda gpun på Ryzen 7x cpu så jag vågar påstå att det är lättdrivet.

Visa signatur

| R9 7950x | 64GB |

Permalänk
Medlem

Ojoj. Många bra tips här.
Själv gillar jag strategi och simulering, och som född i mitten av 80-talet blir det en del goda minnen från 90-tal och tidigt 2000-tal som plockas fram och spelas ibland:

- OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe)
- Starcraft (tänker främst på ettan, men tvåan börjar väl också närma sig lättdrivet-kategorin. Båda spelas fortfarande professionellt av otroliga sydkoreaner så det kan vara kul att bara se någon match på nätet då och då också)
- Sim City 2000
- Civilization 1 och 2 eller Freeciv
- Sim Tower / Yoot Tower

Annars har jag hört mycket gott om Monkey Island så tack för påminnelsen!

Ett par länkar till open-source-spelen
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

The Long Dark

Story-mode är bra men i survival kan jag bli helt "lost" och njuta av landskapet.

MINIMUM:
"Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows 8
Processor: Dual-Core Intel i5 CPU @ 2GHz+
Minne: 4 GB RAM
Grafik: Intel 4xxx Series w/ 512MB VRAM or better
Lagring: 7 GB ledigt utrymme
Ljudkort: Any on-board chip will work"

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Testade det på LAN en gång, otroligt kul och har helt glömt bort det, tack för tipset

Supreme Commander har väl också en trogen följarskara, men det blev aldrig riktigt lika charmigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte rekommendera Soulstone Survivors nog!
https://store.steampowered.com/app/2066020/Soulstone_Survivor...

https://www.youtube.com/watch?v=pslvYEoTvrw

Annars är dessa spel är trevliga och lättdrivna:

  • Terraria

  • Minecraft

  • Deep Rock Galactic

  • 20 Minutes Till Dawn

  • Children of Morta

  • Core Keeper

  • Ignition

  • Okami HD

  • Tribes of Midgard

  • Slay the Spire

  • Victor Vran

  • Strike Suit Zero

  • Nex Machina

  • DUST: An Elysian Tale

  • Eiyuden Chronicle: Rising

Sedan finns det en uppsjö med äldre AAA-titlar som med dagens mått är väldigt enkelt att driva runt också, går säkerligen t.o.m. på integrerad grafik som Intel UHD 620 eller liknande utan större problem.

Core Keeper är riktigt kul faktiskt, prövade idag. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ultima Online

Otroligt att det finns kvar. Inte spelat på 20 år men guildet är nog upplöst sedan 18 år

Permalänk
Medlem

Starcraft Brood War

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ultima Online

Alltså, är det ens någon som spelar förutom en handfull dedikerade människor? Det måste vara årtionden sen jag själv sögs in i det teknoknarket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Supreme Commander har väl också en trogen följarskara, men det blev aldrig riktigt lika charmigt.

Beyond all reason är ju ganska hett just nu. Kräver en del minne dock

https://www.beyondallreason.info/gameplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Alltså, är det ens någon som spelar förutom en handfull dedikerade människor? Det måste vara årtionden sen jag själv sögs in i det teknoknarket.

Det beror på hur många som ryms i handen för att den ska bli full, men många shards har flera 100 eller mer spelare, vissa har nog närmare 1000. Så nog spelas det alltid, och shards och verktyg runt utvecklas aktivt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tina Gerson:

Beyond all reason är ju ganska hett just nu. Kräver en del minne dock

https://www.beyondallreason.info/gameplay

Åh, det det ser ju ut att vara i samma anda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Typ mitt drömspel att få en riktig remaster på, ska helt klart testa alla "moddade" kampanjer som finns därute, finns ju några fler eller hur?

Spelar en skirmish match lite då och då på Yuri's revenge som jag har på Origin.

Japp, men med verkligen varierande kvalitet på dom.

En favorit är dock RA2APYR (Red Alert 2 Almost Perfect Yuri's Revenge). Blir lite meta nu, men det är en mod till Mental Omega som lägger till den klassika kampanjen från RA2 och "remastrar" den till samma stil som Mental Omegas egna kampanjuppdrag. Alltså en modd till en modd som tar tillbaka orginalspelets story fast moddad. Typ.

Skrivet av Oliver91:

Testade det på LAN en gång, otroligt kul och har helt glömt bort det, tack för tipset

Spana även in Forged Alliance Forever, som är Supreme Commanders onlineklient. Väldigt uppfräschat emot standard Supreme Commander.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för RollerCoaster Tycoon 2. Var ju redan vid release ett otroligt lättdrivet spel.

Än idag sker det vidareutveckling och förbättring genom OpenRCT2. Bland annat multiplayer är tillagt.

Både nostalgi och ny underhållning utlovas!

https://store.steampowered.com/app/285330/RollerCoaster_Tycoo...

https://openrct2.org/

Permalänk

Baldur's Gate 1 och 2, Neverwinter Nights 1.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

The Elder Scrolls III: Morrowind (3D, men från 2002)
Geneforge 1 - Mutagen (2D)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För de som gillar bullet heaven genren (vampire survirors etc) så är Halls of Torment ett bra alternativ.
Skön diablo känsla och bra meta progression

Permalänk
Medlem

BloodRayne: Terminal Cut (1 och 2) är väldigt lättdrivna spel och perfekt om man gillar vampyrer, svärd och sparka nasseröv under andra världskriget i hack & slash stil.

Minimum.
OS: Windows 8.1 or higher
Processor: Intel 4th Generation Core i3, i5, i7
Minne: 2 GB RAM
Grafik: Intel HD Graphics 520 or higher
Lagring: 12 GB ledigt utrymme

REKOMMENDERADE:
OS: Windows 10
Processor: Intel 8th, 9th, 10th, 11th Generation Core i3, i5, i7 or AMD Ryzen Series
Minne: 8 GB RAM
Grafik: Intel Iris, nVidia GeForce (2015 or above) or AMD Radeon (2015 or above) graphics card with 2GB of RAM or more
Lagring: 12 GB ledigt utrymme

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x