Apple försvarar 8 GB primärminne i Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Känns spontant som det finns något annat underliggande fel där. Det har (förvisso några år sedan men ändå) gått fint att köra Android studio på 8GB med skitslö CPU från 2013. Svårt att tro det tar tvärstopp på en M1 med 16GB..

Inget underliggande fel alls, förutom intelliJ som käkar ram som om de vore godis.. att köra endast android studio med det absoluta minimum av andra appar kanske går på 8gb. M1an är rent utav en dröm för uppgiften i övrigt med native arm64 för emulatorn.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Kanske inte förhäxade, men ändå lite åt det hållet.
Har man en iPhone så är det en enkelhet som jag kan förstå. Men man betalar premiumpengar för en inlåsning.
8GB för 24k, det går inte bortse från.
Apple gör väldigt bra produkter men detta är, i mitt tycke, en fråga om girighet.

Premium för en inlåsning? Om man inte känner inlåst så är man väl inte det? Jo, du sitter i fängelse utan att fatta det?

Håller med om att det är snålt med 8GB för den pengen!
Har skrivit innan att de borde vara 16 GB i den.

Skrivet av rabiat:

Bara för att det ena är sant behöver inte det andra vara falskt. Att man får "mindre dator" för pengarna när man köper Apple skulle nog dom flesta hålla med om. Produkterna är inte värdelösa men det finns också definitivt en nivå utav "förhäxning" hos vissa. Apple "fanboys" går det att hitta, försök hitta HP eller Dell Fanboys.

Om man får mindre dator eller inte beror på. Det beror på vad som värderas. Hade det varit en dator med Windows så hade det varit en annan femma, men nu är det inte som att jämföra en HP med en Dell.

HP och Dell gör inte heller så mycket väsen av sig. Hur är det med AMD vs NVIDIA? Det har det alltid varit en massa snack om fanboyism. Jag tycker allts sånt är fånigt. Klart det finns folk som försvarar Apple onyanserat, men det finns också mycket folk som bashar Apple och kallar folk för iSheep etc.

Tror även det finns en hel del som ”köper ändå” när det handlar om andra märken. Precis som det bara är bland Apples kunder som det finns folk som ”inte vet bättre”.

Men jag borde väl sluta reagera. Nog inget som kommer ändra sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

640kB räcker ju.

Nästa dator (PC) kommer få minst 64GB arbetsminne. Och då kommer den främst användas till spel. 32GB börjar närma sig minimumnivåer snart. 8GB låter skrattretande lite, men det är ju Apple, så 'Less is More'.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt. Apple fungerar som premiumbilar där det bygger på att man ska plocka på extrautrustning, som har god marginal. Det är precis likadant med iPhone och iPad, även om det inte är lika extremt som med 8 GB RAM. Dock saknar ju båda plats för minneskort och 4/5G kostar till iPad lika mycket extra som en hel enklare telefon osv.

Han beställde faktiskt den datorn som ersättare för en M1, men visar hur det blir när man faktiskt vill ha lite fjutt under skalet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Massy:

Det beror ju lite på hur man resonerar såklart. Datorn med 8GB minne kommer ju vara långsammare än en med mer RAM minne, givet att de arbetsuppgifter man utför nyttjar den mängden RAM. Jag blir ju inte direkt jätteimponerad av att en MacBook med 8GB minne klarar av en civ.ing utbildning. Största delen av dessa utbildningar är så pass grundläggande/ej beräkningsintensiva att de går att göra på en laptop med tillverkningsår 2005. Många kurser är dessutom mer eller mindre samma som de var 2005.

Personligen har jag en gammal MacBook från 2013 (som också genomlevt en civ.ing utbildning, datateknik dessutom... ) med 8GB minne, den duger också till allt det där. Men är den snabb med dagens mått, njaa. Jag skulle säga att det stora problemet med just MacBook är att det kostar så vansinnigt mycket att lägga till mer RAM. Det känns på något vis snålt från Apples sida att inte skicka med åtminstone 16GB, ens för en skälig tilläggskostnad.

Exakt! Om hon kan bevisa att datorn inte räcker kommer jag köpa en ny med mer RAM utan diskussion, men skulle säga att för den utbildningen kommer man inte göra något som stressar datorn på något sätt (om man nu inte gjort något galet).

Sen tycker jag det är rätt stor skillnad på instegsmodell av MBA, den köptes 2020 för ~11000 SEK (studentrabatt). För det priset är det än idag den bästa datorn jag kan se för de pengarna, 8 GB RAM medräknat.

8 GB är inte OK i en 14" MacBook Pro för 22-23 k. I min värld är det en annan typ av enhet.

Sen tycker jag man i.o.f.s. dumförklarar sig själv lite om man försöker förväntar sig något annat än att det kommer gå dåligt att köra en trave program samtidigt + ovanpå det redigera film med 8 GB RAM. Det borde vara uppenbart för alla, oavsett om Apple tycker 8 GB duger som instegsmodell eller ej, att kraven ser lite annorlunda ut för en sådant use-case.

För det jag själv använder dator räcker inte 8 GB, är däremot rejält positivt överraskad hur långt den MacMini M1 med 16 GB RAM jag köpte på release-dagen räckt. Köpte den främst för att testa på "Apple Silicon", den överträffade alla förväntningar och har varit min primära dator sedan dess (blir en uppgradering till M3 Max nu, med väsentligt mer RAM än 8 GB...)

Skrivet av Mizccc:

Nu har jag aldrig haft användning av RAMkompression på mina datorer men i ditt exempel ovan krävs det ju att minnet komprimeras på macen medens ram inte är fyllt än på windows, jag antar att det är därför det inte komprimeras? Vad händer om du använder mer ram än du har på windows? Rent logiskt är det ju först då du har någon nytta av kompressionen.

Om du kollar igen så ser du att Windows-datorn är på gränsen att krascha p.g.a. för lite RAM, den använder inte 32 GB (som är storleken på RAM) utan den använder nästan 60 GB (den kraschar om/när den börja använda mer än 64 GB i nuvarande konfig).

Är en del program igång, vissa måste rimligen vara rätt passiva i sin användning av RAM så finns alla möjligheter att komprimera RAM.

Grundtanken med att komprimera RAM är samma i Windows och MacOS: det finns 3 nivåer

  • aktivt använt RAM, det är okomprimerat och måste backas av fysiskt RAM

  • använt RAM som varit oanvänt et tag, det ska komprimeras men inte swappas -> går betydligt snabbare att återställa till aktivt RAM vid behov

  • swappat RAM, detta är komprimerat och utskrivet till disk

Nu körde datorn ovan Windows 10, Microsoft har gjort förbättringar kring hanteringen av RAM-komprimering i Windows 11 (och med det "erkänt" att det fanns rätt mycket brister i tidigare versioner...)

Har bara en Windows 11 dator, den är utrustad med 128 GB RAM så det inte varit någon brist... Ser ändå ut som Windows 11 inte alls är lika snabb som MacOS på att komprimera inaktivt RAM, även med min MacBook Pro med 32 GB RAM (med rätt många program igång, de flesta har varit inaktiva ett tag) komprimeras en hel del trots att bara ungefär halva mängden RAM används.

Stationära Windows 11 med 128 GB RAM

MBP med 32 GB RAM

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Exakt! Om hon kan bevisa att datorn inte räcker kommer jag köpa en ny med mer RAM utan diskussion, men skulle säga att för den utbildningen kommer man inte göra något som stressar datorn på något sätt (om man nu inte gjort något galet).

Sen tycker jag det är rätt stor skillnad på instegsmodell av MBA, den köptes 2020 för ~11000 SEK (studentrabatt). För det priset är det än idag den bästa datorn jag kan se för de pengarna, 8 GB RAM medräknat.

8 GB är inte OK i en 14" MacBook Pro för 22-23 k. I min värld är det en annan typ av enhet.

Sen tycker jag man i.o.f.s. dumförklarar sig själv lite om man försöker förväntar sig något annat än att det kommer gå dåligt att köra en trave program samtidigt + ovanpå det redigera film med 8 GB RAM. Det borde vara uppenbart för alla, oavsett om Apple tycker 8 GB duger som instegsmodell eller ej, att kraven ser lite annorlunda ut för en sådant use-case.

För det jag själv använder dator räcker inte 8 GB, är däremot rejält positivt överraskad hur långt den MacMini M1 med 16 GB RAM jag köpte på release-dagen räckt. Köpte den främst för att testa på "Apple Silicon", den överträffade alla förväntningar och har varit min primära dator sedan dess (blir en uppgradering till M3 Max nu, med väsentligt mer RAM än 8 GB...)

Om du kollar igen så ser du att Windows-datorn är på gränsen att krascha p.g.a. för lite RAM, den använder inte 32 GB (som är storleken på RAM) utan den använder nästan 60 GB (den kraschar om/när den börja använda mer än 64 GB i nuvarande konfig).

Är en del program igång, vissa måste rimligen vara rätt passiva i sin användning av RAM så finns alla möjligheter att komprimera RAM.

Grundtanken med att komprimera RAM är samma i Windows och MacOS: det finns 3 nivåer

  • aktivt använt RAM, det är okomprimerat och måste backas av fysiskt RAM

  • använt RAM som varit oanvänt et tag, det ska komprimeras men inte swappas -> går betydligt snabbare att återställa till aktivt RAM vid behov

  • swappat RAM, detta är komprimerat och utskrivet till disk

Nu körde datorn ovan Windows 10, Microsoft har gjort förbättringar kring hanteringen av RAM-komprimering i Windows 11 (och med det "erkänt" att det fanns rätt mycket brister i tidigare versioner...)

Har bara en Windows 11 dator, den är utrustad med 128 GB RAM så det inte varit någon brist... Ser ändå ut som Windows 11 inte alls är lika snabb som MacOS på att komprimera inaktivt RAM, även med min MacBook Pro med 32 GB RAM (med rätt många program igång, de flesta har varit inaktiva ett tag) komprimeras en hel del trots att bara ungefär halva mängden RAM används.

Stationära Windows 11 med 128 GB RAM
<Uppladdad bildlänk>

MBP med 32 GB RAM
<Uppladdad bildlänk>

Inte så att det är nån arkitekturell skillnad mellan apples M och x86 då? Skillnad som gjort att hade mer varit komprimerat hade man tullat väl hårt på prestanda?

Permalänk
Medlem

Apple vet vad dom gör. Optimerad mjuk- och hårdvara. Bäst helt enkelt.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Det gjorde du verkligen, speciellt om du köpte den i början när den släpptes och kronan var betydligt starkare mot dollarn än vad den är nu.

Minns jag inte fel så kostade väl basmodellen MBP14 24000 kr eller nåt då? Nu får man halva minnet och en icke-Pro-processor för samma pengar.

Köpte min 2022 för 22000 kr med studentrabatt direkt från Apple😅 Ganska säker på att M1-serien var rabatterad iom att vi köpare blev testkaniner/first adopters.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Apple vet vad dom gör. Optimerad mjuk- och hårdvara. Bäst helt enkelt.

Absolut vet de precis vad de gör, men inte främst av det skäl du påstår, som jag skrev ovan. Något generöst välgörenhetsbolag med mål att ge folket billiga datorer genom att spara på hårdvaran är de knappast.
#20257065

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TurboMast:

Inte så att det är nån arkitekturell skillnad mellan apples M och x86 då? Skillnad som gjort att hade mer varit komprimerat hade man tullat väl hårt på prestanda?

Det finns skillnader kring minneshantering, men lite svårt att se hur de kan ha någon relevant påverkan på minneskomprimering mer än marginell prestandapåverkan.

Den viktigaste skillnaden mellan ARM64 och x86_64 i denna aspekt är att normalstorleken på en "page" (minsta block av RAM som OS:et behöver vara med och styra på) är 4 kB för x86_64 medan det är valbart 4 kB, 16 kB eller 64 kB för ARM64.

MacOS på ARM64 kör i nuläget med 16 kB då det är "optimalt" för system med total RAM-mängd som räknas i tiotals/låga hundratals GB. 4 kB är idag för litet och det är (som många andra "gamla" saker) ett växande problem för x86_64 då översättning mellan virtuella och fysiska adresser är en av de absolut mest prestandakritika delarna i en modern CPU (TLB-cache är den som håller reda på "pages" för aktuellt "working" set, den måste vara snabbare än L1$!!!).

En av flera orsaker till att ARM64 i allmänhet och Apple Silicon i synnerhet kan ha så mycket större L1$ kommer från detta (nog inte helt en slump att det är ~4:1 i storlek mellan Zen4/Raptor Cove L1$ och M1-3 L1$ storlek).

Linux stödjer alla storlekarna, men det är fortfarande vanligast med 4 kB då det finns en del låg-nivåbibliotek som potentiellt kan få problem med andra storlekar. Man måste bygga kärnan + grundläggande bibliotek för en viss storlek, HPC och liknande kör redan med andra storlekar och lär bli 16 kB även här på ARM64 server/desktop med tiden ("gratis" 5-15 % prestandaboost).

Det skrivet: är lite mer overhead att köra minneskomprimering på 4 kB pages, men ingen fundamental skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Absolut vet de precis vad de gör, men inte främst av det skäl du påstår, som jag skrev ovan. Något generöst välgörenhetsbolag med mål att ge folket billiga datorer genom att spara på hårdvaran är de knappast.
#20257065

Apple gör fantastiskt bra hårdvara. Är man i behov av mer ram-minne så är det bara att betala för mer.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Apple gör fantastiskt bra hårdvara. Är man i behov av mer ram-minne så är det bara att betala för mer.

Men det finns ju en anledning varför man inte hade 8GB PRO M1.M2 till salu. Jag har 80GB till min Win 11 och 8GB till M2 MacBook Air. Visst hade det varit bra med 8GB mer, men jag slösurfar mest med Macbooken. Tanke med PRO är att man har usecases som kräver mer och 8GB är för lite. Sniket. Det är en modell som inte borde existera. Det kommer solka varumärket och hade Steve Jobs levt så hade en 8GB MacBook Pro M3 aldrig nåt ut till kunderna. Man pratar om upplevelse och man ser på testerna att det inte blir någon bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Apple's PR möte:
1 - Vi måste maximera vinsterna igen!
2 - Igen? Ja... Vi kan byta namnet på en "basic-privat-home" model till "Pro"
1 - Perfekt! Då kan vi lägga på 300$ på slutpriset.
2 - Men namnbytet kommer inte kosta 300$?!
1 - Just det! 600$ blir bättre nog.
2 - Hmm... Men det är fortfarande endast 8gb ram minne i dem. Hälften av mobiltelefoner på marknaden har lika mycket ram.
1 - Dra en PR kampanj med någon teknisk mumba-jumba intervju om att vår system kan njuta ram mycket bättre än något annat system.
2 - Det kan vi fixa. Våra användare brukar svälja detta skitsnack med glädje. Jag ser en ny logga, ty " 8Gb ram minnet räcker för alla Mac användarna år 2023"
1- Då kör vi!
2- då kör vi!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Mac mini M1 med 16 gb. Köp aldrig en Mac med endast 8 gb RAM.

Välj ett alternativ:

1. Apple-personen ljuger om minnet för nya användare (för att spara pengar).
2. Apple-personen säger att 8 gb räcker för 2023 för att hen inte vet bättre.

Fömodligen (1) i 99% av alla tillfällen, men båda är SÄMST och väldigt "Apple".

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr märks det att många "tyckare" här i tråden aldrig använt en MacBook med Apple Silicon. Än färre har försökt arbeta på en Intel-laptop på batteridrift.

Japp tyvärr så har det nog tagit död på att kunna diskutera Apple:s produkter på ett vettigt sätt här på Sweclockers.

Permalänk

Oklart hur illa det är med 8GB minne 2023 på en Mac. Känns som att minne är tillräckligt billigt att gå 16GB så slipper man dramatik.
Dumsnålt ur marknadsföringssynpunkt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Oklart hur illa det är med 8GB minne 2023 på en Mac. Känns som att minne är tillräckligt billigt att gå 16GB så slipper man dramatik.
Dumsnålt ur marknadsföringssynpunkt?

Det funkar om du ska surfa i Safari med ett gäng flikar. Men om du vill ha det igång samtidigt som Logic Pro, Scrivener annat + tänker att datorn ska räcka i 3-5 år köp med 16 gb. Det gällde extra mycket med Intel Mac, innan Apple Silicon, men även nu. Jag hade köpt 32 gb till min Mac mini M1 om det gått.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Om man får mindre dator eller inte beror på. Det beror på vad som värderas.

Delvis därför jag uttryckte mig som jag gjorde, "Skulle dom flesta hålla med om". Vad man värdesätter är ju högst subjektivt och rätt ointressant att diskutera.

Personligen värdesätter jag inte att bli låst till ett helt ekosystem, icke-standard gränssnitt, avsaknad av tredjeparts accessoarer och ja.. listan är lång.

Skrivet av star-affinity:

HP och Dell gör inte heller så mycket väsen av sig.

Världen jag huserar i så är det bara HP och Dell. Om jag går till marknadsföringsavdelning kan man hitta Mac-datorer.

HP, Dell och Lenovo har alla större marknadsandelar än Apple. Vad du menar med väsen vet jag inte men det stämmer kanske att Apple klappar sig mer på bröstet, eller iaf att flera lyssnar när dom gör det.

Skrivet av star-affinity:

Hur är det med AMD vs NVIDIA?

Vi pratar Laptops och Apple, jag försökte ta relevanta motparter. Nvidia och AMD producerar kretsar. Om vi ska räkna upp allt som har fanboys kan vi sitta här länge.

Skrivet av star-affinity:

Tror även det finns en hel del som ”köper ändå” när det handlar om andra märken. Precis som det bara är bland Apples kunder som det finns folk som ”inte vet bättre”.

Absolut! Min far köper bara HP datorer, utav den enkla anledning att hans arbetsplatser alltid haft HP och han har god erfarenhet av just HP. Han kör på det han är vad vid, personligen tänker inte jag så men jag förstår honom. Detta skulle jag ju knappast klassa som att vara en "fanboy". Att vara en "fanboy" tänker jag oftast som att det är till en orimlig nivå. När man sitter och, utan vinning, försvarar "sitt märke" i kommentarsfält och forum. Och det är inte en gliring, tycker vi båda är rimliga

Permalänk
Medlem

Apple har gjort hela situationen svår att jämföra, då hårdvaran för M3 14" mer liknar M1/M2 13" från tidigare år (inget Pro eller Max chip och börjar vid 8GB primärminne) så detta känns spontant svårt att veta hur de faktiskt planerat det hela.

Min gissning är att 13" Macbook Pro inte längre kommer att vara en grej med tanke på att insteget för 14" har i det stora fyllt dess plats hårdvarumässigt och då Macbook Air blivit såpass radikalt omdesignad ihop med M2 generationen. Ja, det var lite konstigt att ha 3 storlekar av datorer med samma namn trots ganska stora skillnader under ytan, men detta känns inte riktigt som en lösning på problemet.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Högst värderade skrev jag, du länkade till intäkter. Se: https://companiesmarketcap.com/

Market cap är nästan irrelevant då det inte reflekterar realvärde. Armco eller sinopec säljs inte fritt på marknaden utan bara icke röstberättigande aktier Brittiska NHS har mycket större market cap än apple om du fick räkna realvärde. så sluta svamla.

Du kan inte basera värdet på aktiekursen när du talar om majoritetsstatsägda bolag såklart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Oklart hur illa det är med 8GB minne 2023 på en Mac. Känns som att minne är tillräckligt billigt att gå 16GB så slipper man dramatik.
Dumsnålt ur marknadsföringssynpunkt?

Det är väldigt klart att det är så illa att program krashar och inte kan utföra sina uppgifter klart utan måste avbryta. Kolla tex på macrumor där det finns en länk när dom testar just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Market cap är nästan irrelevant då det inte reflekterar realvärde. Armco eller sinopec säljs inte fritt på marknaden utan bara icke röstberättigande aktier Brittiska NHS har mycket större market cap än apple om du fick räkna realvärde. så sluta svamla.

Du kan inte basera värdet på aktiekursen när du talar om majoritetsstatsägda bolag såklart.

Svamlandet får du stå för, du läste fel och är inkapabel att erkänna det.

Högst värderade företag/highest valued company är bara en Googlesökning bort även om du försöker prata dig ur att du länkade till något annat.

Permalänk
Medlem

Ju fler som bojkottar Apple desto bättre.

Riktigt vidrigt företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det var mig ett jäkla bladder om detta.

Det är väl bara att inse att M3 Macbook Pro startar på 26.5K och gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Svamlandet får du stå för, du läste fel och är inkapabel att erkänna det.

Högst värderade företag/highest valued company är bara en Googlesökning bort även om du försöker prata dig ur att du länkade till något annat.

De flesta sådana listor tar inte med olistade företag och statsägda bolag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Riktigt vidrigt företag.

Du brukar skriva detta i alla apple-trådar. Dock tror jag aldrig att jag har sett dig motivera din avsky mot apple. Vad är det som är så vidrigt tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du brukar skriva detta i alla apple-trådar. Dock tror jag aldrig att jag har sett dig motivera din avsky mot apple. Vad är det som är så vidrigt tycker du?

Ja vad ska man säga? Denna nyhet vi kommentarer på?

Finns otaliga likadana som visar hur Apple har en vidrig anti-konsument inställning.

Du skriver själv att jag skrivit detta i alla Apple trådar. Dvs det finns väldigt många liknande som denna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja vad ska man säga? Denna nyhet vi kommentarer på?

Finns otaliga likadana som visar hur Apple har en vidrig anti-konsument inställning.

Du skriver själv att jag skrivit detta i alla Apple trådar. Dvs det finns väldigt många liknande som denna.

Vilket företag är din förebild då?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vilket företag är din förebild då?

Haha företag som förebild? Ja kanske WWF?

Har du ett girigt techföretag som Apple som förebild?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kör Logic Pro med mängder av plug-ins och syntar samtidigt på en MacBook Air 8GB M1, fungerar utmärkt och smått otroligt bra. Skulle varit helt omöjligt för endast några år sedan (Intel). Så det stämmer till stor del. 16 hade givetvis varit bättre, om man exempelvis vill köra flera appar (vilket jag ofta inte). Har inte jämfört siffror/data utan baserat på daglig användning av en 8GB-modell. Så tycker inte de har fakta-fel, däremot snålt.