Apple försvarar 8 GB primärminne i Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag har bara anekdoter från gamla bekanta och vad jag läste när m1 kom men de flesta verkade tycka att 8GB räckte för det de gjorde. Som https://www.howtogeek.com/865066/its-okay-to-buy-a-mac-with-o... beskriver . Och 2020 var ju 8GB för lite på Windowsmaskiner/X86 för var och varannan. Detta var dock inte för någon proffsmodell.

Som penguin antyder verkar 8gb för m3 på en pro-modell lite konstigt..men jag skriver verkar för har inte provat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tror det här är en kalkylerad strategi av apple.

Allt detta pratet om hur mycket RAM man behöver. Diskussionen kommer igång, folk tänker till.

"Hmm. Jag visste ju att 8GB inte räckte. Men jag tänkte köpa 16GB. Många säger ju att inte det heller räcker. Jag kanske borde ha minst 24GB?"

Big brain move.

Skämtsamt, givitvis...men samtidigt så är jag själv där just nu... Innan hade jag inte alls tänkt köpa mer än 16GB men nu överväger jag det rätt starkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Och Microsoft kör numera mestadels Electron/WebApps/WebView som är resursätande.

Bara att jämföra Teams med Messages/Facetime för att se skillnaden

Apparna i macOS är ofta långt bättre optimerade än motsvarigheterna i Windows 10/11.

Sen har vi däremot Adobe som är skit överallt

Ang. Mac, så har min sambo en MacBook Air M1 med 8GB RAM, medan jag kör 16GB i mina.

Hon arbetar med stora projekt i både Photoshop och Illustrator samtidigt som Chrome, Firefox och Safari rullar i bakgrunden.

Bortsett från att Photoshop äter hårddisk (~50GB scratch), så är har vi hittills aldrig haft problem med för lite RAM.

Om 8 gig är tillräckligt så har hon per definition inte jobbat med stora projekt

(Adobe själva rekommenderar 16 gig som minimum för nya PS och mina vänner som jobbar professionellt med det skulle aldrig gå under 32. Det är ändå en PRO-modell vi diskuterar i tråden, inte nya Air)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag har bara anekdoter från gamla bekanta och vad jag läste när m1 kom men de flesta verkade tycka att 8GB räckte för det de gjorde. Som https://www.howtogeek.com/865066/its-okay-to-buy-a-mac-with-o... beskriver . Och 2020 var ju 8GB för lite på Windowsmaskiner/X86 för var och varannan. Detta var dock inte för någon proffsmodell.

Som penguin antyder verkar 8gb för m3 på en pro-modell lite konstigt..men jag skriver verkar för har inte provat.

Citat:

Apple Silicon is a System-on-a-Chip (SoC) design, with nearly all the computer's components in a single chip -- including the CPU, GPU, storage, and RAM.

är allt man behöver veta för att veta vilken nivå den där artikeln ligger på. Hade högre tankar om HowToGeek än den där spyan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har 8GB i min Mac Mini M2 och den använder 6GB just nu så för privatbruk räcker det om man inte har speciella krav, men håller med om att deras Macbook Pro borde starta på 16 GB år 2023 om de ska köra mer än office+webläsare (vilket iofs säkert är en stor del av användarnas behov, tänk säljare o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

är allt man behöver veta för att veta vilken nivå den där artikeln ligger på. Hade högre tankar om HowToGeek än den där spyan.

Näe, det är inte särdeles vist att se ett fel och förkasta hela artikeln. (Det är sällan en vinnande strategi nånstans). I det allra minsta länkar den till fler anekdoter om m1 och 8GB. Om inte du hade en M1 med 8GB och blev traumatiserad av upplevelsen så finns ingen orsak alls att kalla artikeln för spya.

För att repetera säger jag inte att 8GB verkar nog för en MBP 2023 men vem vet? Jag har inte en, så inte jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Musikälskare

Är en stor apple-fan men här är dom ute och cyklar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kollade precis min sambos M1:a med 8GB RAM. Swapfilen var på 1,3GB, så du håller datorn helt klart fel

Att använda en swapfil är definitionen av att ha för lite minne. Om man har tillräckligt med minne så behöver man ingen swapfil som sölar ner. Du bör uppgradera din sambos dator som har otillräckligt med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

är allt man behöver veta för att veta vilken nivå den där artikeln ligger på. Hade högre tankar om HowToGeek än den där spyan.

De nämnde aldrig permanent eller long time storage. Ett register är även det storage

(Men ja, lite dåligt korrekturläst av dem)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om 8 gig är tillräckligt så har hon per definition inte jobbat med stora projekt

Allt är iofs relativt, men filer på ~4GB och motsvarande 80MP är stort i min värld.

Mer RAM är självklart inte av ondo, men Unified Memory funkar trots allt löjligt bra i macOS tillsammans med en effektiv SSD.

Det är inte ovanligt att Photoshop använder 50GB som scratch disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Att använda en swapfil är definitionen av att ha för lite minne. Om man har tillräckligt med minne så behöver man ingen swapfil som sölar ner. Du bör uppgradera din sambos dator som har otillräckligt med minne.

Vad kör du för någon Apple Silicon Mac?

Permalänk
Medlem

Personligen valde jag 16 GB redan för ca 10 år sedan och jag rekommenderar alla idag att köpa minst 16 GB oavsett plattform om det inte finns tunga ekonomiska skäl mot, men:

Apple uppfattar jag vara fokuserat på (1) varumärkesvärde&användarupplevelse och (2) att tjäna pengar på försäljning. Att köra Apple ska vara associerat med en bra snabb, intuitiv användarupplevelse med lång batteritid och i att tjäna pengar ligger, förutom att massproduktion med billigaste komponenter enligt kravspecifikation, också tanken på utfasning inom en viss tid så att konsumenten får tillräckligt starka incitament att köpa nytt, troligtvis åtminstone delvis för att gynna användarupplevelsen och därmed varumärkesvärdet.

Om man tittar på livslängden på hårdvaran vad gäller stöd för senaste macOS och hur många år en macOS-version stöds av säkerhetsuppdateringar så verkar det som att Apple tänkt att datorn ska fungera 3-4 år (företag?) och snålräknat kanske upp till 8 år (privatperson?). Här ögnar jag bara på datumen på engelska Wikipedia för macOS (https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS) och gör ingen utförlig akademisk studie. Naturligtvis kan man trixa lite med OpenCore Legacy Patcher och förlänga livslängden tills hårdvaran reellt går sönder och inte kan lagas mer.

Det som jag tycker är den verkliga boven i sammanhanget utifrån ett hållbarhetsperspektiv är att 8 GB i högre grad swap:ar sönder din SSD och därmed förkortar dess livslängd. Om datorn ändå är tänkt att bytas efter 3-4 år utan återanvändning så är det i hög grad ett icke-problem eftersom användarupplevelsen vad gäller hastighet och oljud ändå är tillräckligt bra, good enough. Vem minns inte hur det var att swap:a på mekaniska diskar? Men tänker du dig att köra hårdvaran till slutet och att batteridrift och lägsta energiförbrukning inte är topprioritet är detta riktigt ruttet, särskilt om SSD:n är lödd och svår att byta.

Hur mycket kortare blir förresten batteritiden med 16 GB jämfört med 8 GB vid lågintensiv körning?

TL;DR Maximera prestanda och livslängd med mer minne!

Permalänk
Medlem

8 gig räcker inte ens till min webbläsare, jag har 128GB i min burk idag. Minnet skall inte styra hur jag använder min dator, det gör jag själv. RAM som inte används av program används istället som systemcache vilket gör systemet enormt mycket snabbare än när man har en SSD som cache. Iallafall i Linux.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

På ett sätt är det miljömässigt hyckleri att tillverka något med bara 8 GB. Om de nu ska vara koldioxidneutrala inom sex-sju år, då kan de försöka minska de snåla konfigurationerna. Sänka priset är bara att fetglömma. Apple är måna om att öka sina intäkter.

Det är ett problem att Apple har både inflytande över tillverkare och myndigheter. Köper du en Apple-produkt online, då bokförs den på deras hemmaort.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Försökte köra IntelliJ och Android Studio samtidigt här om veckan, och det var total grisnit även på en 16gb m1 😑

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Felet är egentligen bara namnet Pro. Exakt samma dator, till exakt samma pris utan Pro. Så hade man sett det som en exklusivare dator som folk kan köpa där de har datorn till det enklaste och det fungerar väldigt bra.

Jag är generellt inte emot att det finns låga krav att välja på något produkt, vill Volvo sälja XC90 med 60hk så fine, det enda jag reagerar är om de tar skitmycket högre priser på de vettiga konfigurationerna.

Sedan det går köra större applikationer med 8GB ram, jag tänker när jag runt år 2005 imponerade på mina polare med vad jag gjorde på min dator med 8GB ram då. Vissa entusiaster säger väl att de hade samma minnesmängd år 1985? (Då kan vi snacka om höga priser)

Permalänk

Vad är problemet? De som köper Mac är kapitalstarka och du kan ju lägga till 8GB för den nätta extrasumman på 9995kr inkl. moms. Kvalitet kostar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Macbook Air M1 med 8GB då den kom ut 2020. Provade i samband med det kollegans nya Dell XPS 13" med Intel i7 Evo nånting. Den hade 16GB ram men min kändes betydligt rappare. Min känsla var att Dellen inte hade cpu-kraft till att ens driva runt 8GB applikationer.

Däremot att ha 8GB i grundmodellen på något med "Pro" i namnet där har det gått för långt.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Instegsmodellen borde ha 16 GB RAM till samma pris.
Det är snart 2024 och maskinen marknadsförs som ”pro”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

I osx blir alla filer hälften så små! Magiiii!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength and 8GB is 16GB.

Permalänk
Medlem

8GB är alldeles för lite, minst 16GB i Pro modellerna likt hur det var i M1-serien. Tycker även att det var underligt att släppa Pro chassit med vanliga M3 chippet, känns alltmer som jag prickade rätt med min MBP14(M1 Pro).

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Det kommer "räcka" lagom tills nästs generation kommer 🤭

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Jag kan köpa att macOS kräver mindre minne än motsvarande Windowsdator så 8GB kan vara fullt acceptabelt i en MacBook Air som kommer användas för vardaglig användning men i en Pro maskin för 20.000+ är det inte acceptabelt nej.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Mango:

8GB är alldeles för lite, minst 16GB i Pro modellerna likt hur det var i M1-serien. Tycker även att det var underligt att släppa Pro chassit med vanliga M3 chippet, känns alltmer som jag prickade rätt med min MBP14(M1 Pro).

Det gjorde du verkligen, speciellt om du köpte den i början när den släpptes och kronan var betydligt starkare mot dollarn än vad den är nu.

Minns jag inte fel så kostade väl basmodellen MBP14 24000 kr eller nåt då? Nu får man halva minnet och en icke-Pro-processor för samma pengar.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag hade 8 gb på core 2 quad och fick uppgradera till en ddr3 plattform för att ramminet tog slut. Nu tycker jag 32 gb är en bra balans på en stationär prestanda dator. Jag köpte en beg laptop Lenovo X390 dator nyligen och då var nedre smärtgränsen 16 gb. 8 gb är väl mer lämpligt för kontorsburk med ordbehandlare osv, webbsurf, och lättare bildbehandling. 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väll hur mycket extra det hade kostnaden för Apple att bygga dator med ett 16Gb internminne istället för 8Gb per dator in? Eller är det möjligen så som vissa befarar att skillnaden är så pass liten att dom lika gärna skulle kuna kört på 16Gb för att det är bättre, men dom har valt 8Gb bara så att dom kan sälja extra 8GB intern minne för 2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns väl iaf ett korn av sanning, att MacOS hushåller lite bättre med resurserna jämfört med framförallt Windows, så med mindre spill räcker väl dessa 8GB lite längre i många lägen.
(Det stämmer iaf med min upplevelse...)

Men hur stor den praktiska skillnaden faktiskt blir är ju väldigt beroende på vad användaren gör; om man gör något som faktiskt behöver minne så är ju 8GB fortfarande just 8GB även om man är lite mer effektiv överlag.

Jag tycker nog ändå att 8GB är tveksamt i något slags modell för professionellt bruk (eller som åtminstone har ett namn, samt prislapp, som antyder detta).

Fast verkar ju inte stämma med alla andras upplevelse? Man kan alltså köra senast macOS med mindre än 4GB ram iom att du säger att det är mindre resurskrävande än windows? Det var nytt för mig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Electron äter upp det där oavsett... hade de haft lite bättre koll på ekosystemet och allt var native-appar så kanske... Tyvärr har program blivit mer och mer bloatade utan att för den sakens skull erbjuda något nytt....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Vad är problemet? De som köper Mac är kapitalstarka och du kan ju lägga till 8GB för den nätta extrasumman på 9995kr inkl. moms. Kvalitet kostar.

Näh, 2500kr, ganska billigt.