Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Tungdrivna spel med skyhöga hårdvarukrav finns det gott om. Nu är det dags att tipsa om spel som fungerar med lite äldre och klenare hårdvara!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Factorio https://www.factorio.com/ - Riktigt roligt och beroendeframkallande

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

World in conlict. Helst på en dator med Max 4 kärnor / 8 trådar.

Spelet har problem med många kärnor
Permalänk
Medlem

Tja, alltså... Jag spelade Skyrim i fem år på en bärbar med 1600x900-skärm, i5 3210M-processor och GT630M-grafik. Naturligtvis inte några maxade inställningar, men spelupplevelsen var ändå fantastisk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Sitter just nu och maler igenom dom gamla härliga tombraider spelen (innan legend) på en 7 år gammal laptop. Funkar perfekt i maxupplösning och allt extraögongodis på max (32bit färg typ). Glöm inte köra windowed mode, annars kan det bli strul.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna emot spel som går fint på Apples processorer. Det får väl ändå anses vara lättdrivna spel. Tex Disco Elysium; som jag kör nu.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Stardew Valley

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Tipsar om Farming Simulator 2017! Körde det på en gammal HP Elitebook, mobil i5 gen2 och Quadro 800.

PUBG spelade jag på en stationär första gen i3, ett Radeon 7970 och 8 gig ram.
Det går om man vill och inte har så höga krav på texturer.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk

Måste tipsa om detta plattformsspel som släpps på måndag.

Bzzzt:
https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Har varit med och översatt det till svenska – blev inte helt oväntat mer jobb med det än väntat.

Nu har jag inte testat det på allt för gammal hårdvara, men som 2D-spel kan jag inte tänka mig att det är allt för krävande, även om det är mycket som rör sig i vissa scener. DirectX 10 står som minimum på Steam för Windows-versionen.

Om någon spelar och får för sig att köra det på svenska så får ni gärna komma med synpunkter på översättningen. Har redan en detalj jag tänkt justera, men det kommer bli efter spelet är släppt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

The Zachtronics ska ha gjort bra programmerings- & pusselspel. Jag har bara hunnit testa TIS-100, som är riktigt bra. Svårt AF dock.

6 av 7 spelen på listan har genomsnittliga omdömesbetyget på "Overwhelmingly Positive", det säger en hel del.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Psychonauts 1 och 2. Körde visserligen på Xbox men PC-kraven är rätt låga

Permalänk
Medlem

Battlebit remastered
Project zomboid
Raft
Rimworld
Valheim
Terraria
Hades
Banished

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ultima Online

Permalänk
Medlem

Lies, en full megabase på 10K Science per minute är inte lättdrivet

Men, skämt åsido, oerhört beroendeframkallande och lättdrivet egentligen

Vampire Survivor kanske också kan vara nått?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Source-spelen CSS och HL2 har nog de flesta spelat. Men jag vill lyfta fram Day of Defeat Source. Det finns fortfarande ett antal servrar med engagerade spelare, rätt hög medelålder på spelarna så det är en lite mer vuxen stämning än i andra spel.

Spelet i sig håller sig utmärkt än idag, det känns verkligen inte som att det släpptes redan 2005.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Darkest Dungeon kan man köra på en potatis typ.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Terraria är en personlig favorit.
Fantastiskt kul att spela igenom och håller även när man spelar om det på högre svårighets grader, och slutligen med moddar (Calamity mod t.ex.)
Kostar bara 10 euro också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Stardew Valley

Tack för att du nämnde spelet! Är nog efter över 30 års spelande det spel jag förhoppningsvis har med mig om jag strandat på en ö och behöver bygga en kokosnötsdator för att få något att sysselsätta mig i väntan på räddning.

Spelat sedan lanseringen, har hundratals timmar, förmodligen närmare 1000 över alla plattformar jag har spelet på. Startar en ny karaktär och kör om från början typ vart annat år eller så, gillar speciellt att försöka optimera tiden tills växthuset är tillgängligt, men sedan allt mysigt "late game" innehåll som kommit under åren.

I regel alltid första spelet jag föreslår om någon funderar på att börja spela något eller något helt annat än det de normalt spelar.

11/10. Förvaltat Harvest Moon/Story of Season arvet perfekt och utvecklat konceptet och genren enormt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

FTL och Into The Breach.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dave1080:

The Zachtronics ska ha gjort bra programmerings- & pusselspel. Jag har bara hunnit testa TIS-100, som är riktigt bra. Svårt AF dock.

6 av 7 spelen på listan har genomsnittliga omdömesbetyget på "Overwhelmingly Positive", det säger en hel del.

TIS-100 är fantastiskt! SpaceChem har betydligt lägre tröskel men kan också bli oerhört komplext.

Permalänk
Medlem

Risk of Rain (Returns)!

Permalänk
Medlem

Stardeus
OpenTTD
Valheim
Pillars of Eternity
Shadowrun Returns/Hong Kong/Dragonfall
Frostpunk

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Kan inte rekommendera Soulstone Survivors nog!
https://store.steampowered.com/app/2066020/Soulstone_Survivor...

Annars är dessa spel är trevliga och lättdrivna:

  • Terraria

  • Minecraft

  • Deep Rock Galactic

  • 20 Minutes Till Dawn

  • Children of Morta

  • Core Keeper

  • Ignition

  • Okami HD

  • Tribes of Midgard

  • Slay the Spire

  • Victor Vran

  • Strike Suit Zero

  • Nex Machina

  • DUST: An Elysian Tale

  • Eiyuden Chronicle: Rising

Sedan finns det en uppsjö med äldre AAA-titlar som med dagens mått är väldigt enkelt att driva runt också, går säkerligen t.o.m. på integrerad grafik som Intel UHD 620 eller liknande utan större problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Terraria!! Har över tusen timmar i spelet, så himla bra!

Permalänk
Medlem

För att vara en PS5 exclusive från början så är Returnal ganska lättdrivet och ett himla bra spel.

Permalänk
Medlem

Heroes 3
Factorio

Permalänk
Medlem

Valheim
Fallout 3
Fallout 4
Witcher 3
Subnautica
Planet Crafter
Farcry
Unreal
Half-Life 2
Skyrim

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Minecraft
RimWorld
World of Warcraft (i alla fall på lägre inställningar, helt spelbart från vad jag minns)

Permalänk
Skrivet av alatan:

Source-spelen CSS och HL2 har nog de flesta spelat. Men jag vill lyfta fram Day of Defeat Source. Det finns fortfarande ett antal servrar med engagerade spelare, rätt hög medelålder på spelarna så det är en lite mer vuxen stämning än i andra spel.

Spelet i sig håller sig utmärkt än idag, det känns verkligen inte som att det släpptes redan 2005.

Aboouu. Blir minst en genomkörare av HL2 och DLC episoderna varje år. Brukar bli vid jul. Har kört denna jultradition sen det släpptes typ. Jag som väntat på episode 3 i över ett decennium så släppte dom nåt jäkla VR trams.