Snart kan du dölja delar av spelbiblioteket för Steam-vänner

Permalänk

Har inte detta länge varit en grej, har tidigare betatestat spel och då lagt de i "hidden games" i kombination med inte synas online mm för att det inte ska kunna synas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Jo, men nu pratar du visserligen om att spendera tusentals arbetstimmar på att ta fram en emulator mot att spendera typ en arbetsdag på en funktion som säkert många vill ha, inte minst utvecklare av den typen at spel som folk tycker är pinsamt att visa upp för hela världen.

Dessutom lär det inte vara samma personer som pysslar med UI som skulle ta fram en emulator.

Skrivet av Smasher89:

Har inte detta länge varit en grej, har tidigare betatestat spel och då lagt de i "hidden games" i kombination med inte synas online mm för att det inte ska kunna synas...

Det som verkar ändras är att man kan spela utan att sätta hela profilen till privat

"The first method only hides the game from your library view and doesn’t hide your friends from seeing you playing it. If you want to hide your profile activity and the titles you play from your friends, you’ll have to make your Steam profile private."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Nu påverkar det inte mig direkt då jag endast har typ 35 titlar i biblioteket men jag tänker ett scenario om man börjar på nytt jobb och det visar sig finnas endel gamers på nya kontoret som man vill lägga till på Steam så kanske det finns användning för denna typ av funktion då man inte nödvändigtvis vill visa kollegorna att man har 50+ timmar i en anime-porr titel (tänker att man inte heller är med i sådana facebook grupper av samma anledning?)

På ett uppdrag jag konsultade på så var det en anställd som var kompis med sina kollegor på steam. Han var "sjuk" en vecka men i slutet på den veckan så kunde de se att han hade spelat en jäkla massa på ett spel som kom ut fredagen innan han blev "sjuk". Tänk 12+h per dag.
Fick det inte bekräftat men en av de anställda sa att sjukdagarna ändrades till obetald ledighet.

Så man bör kanske fortfarande vara lite paranoid om man har tvivelaktig moral (och/eller spelsmak )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

<Uppladdad bildlänk>

Haha tänkte precis skriva detta men scrollade igenom kommentarerna först för att se om någon annan hann före

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

På ett uppdrag jag konsultade på så var det en anställd som var kompis med sina kollegor på steam. Han var "sjuk" en vecka men i slutet på den veckan så kunde de se att han hade spelat en jäkla massa på ett spel som kom ut fredagen innan han blev "sjuk". Tänk 12+h per dag.
Fick det inte bekräftat men en av de anställda sa att sjukdagarna ändrades till obetald ledighet.

Så man bör kanske fortfarande vara lite paranoid om man har tvivelaktig moral (och/eller spelsmak )

Haha tur vi alla är olika - jag brukar ta semester i samband med WoW Expansion launch men det var ett tag sedan. Senast Legion
Sen får man väl göra vad som helst när man är hemma sjuk?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Personligen stör det mig att nån annan ser vad jag spelar över huvud taget...jag tycker det ska vara opt in, istället för opt out...

Men visst, har 2 personer på friend listen. Frun och en till snubbe @allexz som är lika tokig som mig...
Så att dom ser mig spela Factorio hela dagarna kvittar. Men ändå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara ha två konton om det nu är så skämmigt?

Är la ganska osmidigt att behöva dona med 2 konton om man nu håller på med sånt kan jag föreställa mig. Denna funktionen, om marknadsförds korrekt kommer nog ändå ge lite skjuts i försäljning av vissa speltitlar, spec om den typen av spel man kan föreställa sig är lite "skämmiga" att äga är dolda som standard.

Undrar om det även skyler insyn genom verktyg som steamDB eller liknande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

<Uppladdad bildlänk>

Haha dagens bästa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kan jag dölja ett par Windows only spel som köpts av misstag eller blev det i efterhand. Det ser ju inte bra ut alltså.. ;D

Borde även finnas en ännu kraftigare "arkiveringsfunktion" så man i princip kan ta bort spel som knappt eller alls funkar längre. Som misslyckade MPs eller EA som förblev sådana alltför tidigt tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Eller så skaffar man inga vänner till att börja med.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag också tillhör skaran som inte förstår varför nån skulle vilja dölja vissa spel. Skäms man över att spela vissa spel?

Men jag håller med andra som nämner att man borde kunna göra sig osynlig för "vänner". Ibland vill man kunna spela utan att andra ser. I Steam tror jag det funkar, men det är omöjligt i EGS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Måste säga att jag också tillhör skaran som inte förstår varför nån skulle vilja dölja vissa spel. Skäms man över att spela vissa spel?

Men jag håller med andra som nämner att man borde kunna göra sig osynlig för "vänner". Ibland vill man kunna spela utan att andra ser. I Steam tror jag det funkar, men det är omöjligt i EGS.

Det har nog inte så mycket med att man skäms, som att man inte har kontroll över vad man visar till folk. Jag fick höra att jag var "satanisten", när jag fick redan på att nån kollat att jag spelat Agony. Lite lagom kul så där typ. . . Speciellt när man måste fråga varför.
Snacket bakom ryggen har man ju ingen kontroll över, så det finns ju vissa gränser för vad man visar upp för folk, beroende på vilka personer det är förstås. nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Instämmer!
Nä precis, nu är jag lite ouppdaterad men var det inte så jävligt att de som faktiskt skapade spelet också förlorade rätten till spelet? En andlig uppföljare hade gillats, men helst med IP't. Kändes som en intressant uppbyggd spelvärld som behöver utforskas mer.

Har någon spelet liggandes i backloggen och inte riktigt kommit på något att spela i helgen... do it!
Humble Bundle har en bra spelbundle där spelet ingår för övrigt, om någon är nyfiken på spelet.

Jo, det blev en riktig soppa efter de tog in någon investerare och de förlorade rättigheterna. Som jag förstår det är det inte någon svart-vit historia utan mer infekterat där alla varit dumma på sitt sätt. Jag har dock inte detaljerna färskt i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är la ganska osmidigt att behöva dona med 2 konton om man nu håller på med sånt kan jag föreställa mig. Denna funktionen, om marknadsförds korrekt kommer nog ändå ge lite skjuts i försäljning av vissa speltitlar, spec om den typen av spel man kan föreställa sig är lite "skämmiga" att äga är dolda som standard.

Undrar om det även skyler insyn genom verktyg som steamDB eller liknande.

är faktiskt helt okej, tar c.a 5 sekunder att byta emellan konton. Har turkiskt konto för billigare spel. Men att ha det för denna anledningen låter så dumt.. Jag skäms nog över mina tusen+ timmar på csgo

Permalänk
Sötast

Handlar inget om att skämmas för min del. Det handlar om att jag behöver kunna spela för att ladda mina batterier ibland.

De gånger jag vill vara ensam och bara försvinna så vill jag inte behöva tacka nej till att hänga med eller spela med en vän som gått online.

Är det en bra vän så vill man inte heller bara logga och då ska man behöva förklara varför man inte vill också?

No thx.

Permalänk
Medlem

Planerar Steam att släppa uppdateringen detta år, någon som vet?