Microsoft vill veta varför du stänger av Onedrive

Permalänk
Medlem

DirectX har de fortfarande inte släppt till eller öppnat upp för Mac eller Linux. Vill helst inte använda Microsofts tjänster.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

bara titta på Fedora (mitt favorit Desktop OS på jobb datorn, så ja, jag är pratisk) När de är nyinstallerat finns inte super mycket "skräp" där heller, så då skulle Fedora också vara "nedbantat" och Gnome har ju på senare år lagt till fler funtioner så du slipper använda Terminalen för OS inställningar osv det kan ju räknas som "neddummat" också xD

Även om vi leker med tanken att Linux i alternativuniversum var vad som kom förinstallerat på 95% av färdiga datorer, så skulle de flesta av dem garanterat också varit rätt bloatfyllda. Att tillverkarna vill ha reklampengar ändras nog inte så mycket av att de har ett annat OS liksom.

Gnome har visserligen också tappat funktioner innan de ökade igen. Det är såklart också trender som styr vad som är nödvändigt för användaren. Men det man åtminstone kan säga är lovande för utvecklingen är när de som utvecklar faktiskt också är användare.

Det kan kan man aldrig rimligen anta har en motsvarighet på corpa system. Oavsett om de är av kaffe eller Redbull-varianten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur kan ens någon vilja ha med företag som MS, Google och Apple att göra längre?? Är folk så djupt fästa vid snuttefilten att de inte vågar lätta på den och utforska alternativ?

Jag jobbar med Photoshop, casualspelar Overwatch (o ibland random singleplayerspel) o framförallt har jag använt Windows i måååånga år nu o är van vid det o gillar generellt sett väldigt mycket att jobba med det. Det är ett bra OS i grunden som tyvärr besudlas av att Microsofts fokus mer o mer försvinner från att göra ett bra OS till nånting helt annat som jag inte riktigt förstår mig på, men tyvärr är jag lite fast med det :\
O när det kommer till Onedrive så stänger jag av det på precis alla sätt o vis jag kan, precis som med resten av telemetrin o annat skräp i Windows.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Microsoft vill veta varför jag använder lokalt konto i Windows 11. Microsoft vill veta varför jag har stängt av OneDrive...

Microsoft vill veta alldeles för mycket!

Blir det svårare och svårare att samla in mer data till maskininlärningen kanske? Suck.

Rätta mig om jag fel, men ville inte Microsoft också veta varför vi inte använder Edge?

Permalänk
Medlem

Vill inte ha skiten helt enkelt! Vill inte att något skickas iväg, dessutom så får man bara 5gb utrymme och det fylls på en gång. Så får man en fråga om det hela tiden, det kostar och ingen har bett om att få det installerat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag jobbar med Photoshop, casualspelar Overwatch (o ibland random singleplayerspel) o framförallt har jag använt Windows i måååånga år nu o är van vid det o gillar generellt sett väldigt mycket att jobba med det. Det är ett bra OS i grunden som tyvärr besudlas av att Microsofts fokus mer o mer försvinner från att göra ett bra OS till nånting helt annat som jag inte riktigt förstår mig på, men tyvärr är jag lite fast med det :\
O när det kommer till Onedrive så stänger jag av det på precis alla sätt o vis jag kan, precis som med resten av telemetrin o annat skräp i Windows.

Vid en ominstallation av win 11, välj "english world" så slipper du all bloatware från tredje part.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en väninna att köpa en bärbar och starta upp den.
Loggar in på Microsoft konto som man måste numera.

Direkt synkar den alla genvägar till spel på skrivbordet från dotterns dator... Så jävla korkat system alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag vet inte vad det är idag, men länge å väl så var MacOS en tema skinnad FreeBSD Linux.

Va?!?!?

Linux är en kernel. FreeBSD använder inte Linux, och har aldrig gjort det. MacOS använder inte Linux, och har aldrig gjort det. MacOS använder en kernel som heter XNU. Det har ett userland som påminner mycket om FreeBSD, mycket beroende på att personen som var ansvarig för det i tidiga år (Jordan Hubbard) var en av grundarna av FreeBSD.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Det finns ju inte några alternativ om du vill spela och/eller jobbar med något som kräver mer avancerade program än paint

Inte direkt sant, det finns många fördelar med att spela på Linux. Sen förutom adobe och office så finns det mesta till Linux, eller alternativ.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vill inte lagra min privata data i molnet och sedan är det alldeles för dyrt jämfört med min lokala lagring. Dessutom är säkrare för filerna över tid på den lokala lagringen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Tjatsex är också övergrepp… 😂

Permalänk

Blev galen med förra jobbdatorn: jag hade mina git-repon i Documents-mappen, och hux flux en dag slår någon utan förvarning på en policy så allas lokala dokumentmappar synkas mot OneDrive. Det tog några minuter innan jag fattade varför alla repon ständigt var ur synk, kan jag säga… 🙄

Permalänk
Medlem

Nu bör ni alla tänka en extra bit, varför microsoft inte bara bryr sig men *vill* att man ska använda onedrive gratis som bara är belastning/tar upp plats på deras servers...

Permalänk
Medlem

För att de var dumsnåla med endast 5GB, vilket orsakar problem direkt och får folk att snabbt vilja stänga av skiten bara.

Som ett showcase i hur man skrämmer bort användare från en service som i grunden är helt ok, om den gjorts rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Det finns ju inte några alternativ om du vill spela och/eller jobbar med något som kräver mer avancerade program än paint

De som jobbar med cfd och andra tekniska beräknignar håller inte med dig. Många av dessa programmen som t ex Star-CCM+ fungerar bäst på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

DirectX har de fortfarande inte släppt till eller öppnat upp för Mac eller Linux. Vill helst inte använda Microsofts tjänster.

Vi använder DXVK som översätter directx till vulkan! När intel arc släpptes och spelare hade problem så hade jag aldrig det! För spelet kördes i vulkan och inte directx 9. Proton är känt och Valve satsar mycket på Linux. Det är bara att börja, vi välkomnar dig till den fria sidan ( ;

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Även om vi leker med tanken att Linux i alternativuniversum var vad som kom förinstallerat på 95% av färdiga datorer, så skulle de flesta av dem garanterat också varit rätt bloatfyllda. Att tillverkarna vill ha reklampengar ändras nog inte så mycket av att de har ett annat OS liksom.

Gnome har visserligen också tappat funktioner innan de ökade igen. Det är såklart också trender som styr vad som är nödvändigt för användaren. Men det man åtminstone kan säga är lovande för utvecklingen är när de som utvecklar faktiskt också är användare.

Det kan kan man aldrig rimligen anta har en motsvarighet på corpa system. Oavsett om de är av kaffe eller Redbull-varianten.

Skillnaden är dock att Windows kostar tusenlappen och har bloat men Linux distros (generellt) har tyå ingen. KDE DE har bloat men det kan man enkelt ta bort med att ta bort paketet för bloaten

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Va?!?!?

Linux är en kernel. FreeBSD använder inte Linux, och har aldrig gjort det. MacOS använder inte Linux, och har aldrig gjort det. MacOS använder en kernel som heter XNU. Det har ett userland som påminner mycket om FreeBSD, mycket beroende på att personen som var ansvarig för det i tidiga år (Jordan Hubbard) var en av grundarna av FreeBSD.

Även om mycket vatten har runnit under broarna sedan dess så kommer ju MacOS* kärna ju ursprungligen från NextStep som Jobs tog med sig tillbaka till Apple. Och NextStep är en slags BSD-besläktad historia. Men Linux är det inte, men distinktionen något *nix och Linux är kanske inte uppenbar för alla.

*Den som hette OS X från början, vilket ju var en distinktion från de som först hette System [ver] och sedan på slutet just Mac OS. Namncirkeln slöts för "några" år sedan, bara det att man tog bort ett mellanslag och skrev med liten inledande bokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Onedrive driver mig till vansinne. Installerade om datorn, och flyttade över alla sparade spel som ligger i dokument från en extern hårddisk. Onedrive skall då synca filerna och det blir mer än de 5GB man har gratis. Då säger Onedrive att man inte längre kan ta emot mejl för att Onedrive är fullt. Försöker då ta bort filerna från Onedrive men då säger Onedrive att den tar bort filerna från alla lagringsplatser. Jag gissar att Microsoft gör på det viset för att man skall betala för Onedrive.

Logga ut / Stäng av One Drive på datorn då eller sluta synca documents. Det sker ju inte ens per automatik iaf inte om man skippar microsoft konto, utan du har ju valt att följa "backup guiden". Flytta tillbaka Doucments till default eller annan plats så försvinner inget. Har inget att göra med att betala, det är ju så tjänsten fungerar med eller utan utryumme.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Windows ska inte försöka lura sina användare att använda deras produkter i Windows, de kan fråga vid installation med en förklaring på fördelarna och sedan respektera svaret Ja/Nej. Windows börjar bli nästan helt ett OS där du inte bestämmer utan måste gå med på saker som MS vill på din dator. Det är en tråkig utveckling där teknik inte skapas för att vara bra utan för att sälja mer.

Helt galet att Onedrive är på som standard!

Köpt Office365 för mer än tre år sedan och har inte haft några problem med Onedrive, jag är online-inloggad på datorn och nyligen testar Win 11, som jag mot min stora förvåning tycker om än så länge. Se hur länge det håller i sig. Testar Linux regelbundet men är inte där än.

Jag är emot all slags spårningen men vad ska man göra, Jag har en Pixel 6a telefon och där spåras mina saker också.
Valet är enkelt använda produkterna eller vara utan funktioner som man tycker är bra. Man kan liksom inte få båda.

Jo. Debloata både Pixel och Windows. Alternativt installera annat operativdystem på din mobil

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Börjar tröttna på Microsofts fasoner. Önskar verkligen att det skulle dyka upp ett alternativt OS som kan få ordentligt med drivrutinsstöd och konkurrera med Windows.

Du vet nog redan att någon kommer säga Linux.. och det är för det är så. Du kan använda nästan allt, undantag är spel som har anticheat som kräver windows..

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

när jag installera Win11 så hade noll koll på att det var "by default". och hann köra ett tag så utan att veta om att OneDrive var "Mina Dok" folders med dok, bilder osv. och pga att några av mina Simulatorer dumpar data under Documments\AREOFLY-RC10 så började simulatorn krångla, det var pga den konstant försökte synka samt att den hade "gamla" versioner jämfört med vad Simulatorn just sparat osv.

Och då, att komma ur den situationen och bli av med OneDrive som "Default lösning" för "mina dokument" gjorde mitt liv en aningen pissigt där tills allt var flyttat, verifierat med versioner osv.

Bland annat en folder med jobb relaterade visio filer med mera.. jag höll på å dööö, å tänkte "JAG ÄR FÖR GAMMAL FÖR ALLT NYTT!"

Nej du är bara för gammal för allt dumt.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk

Aldrig använt onedrive. Har inget bevov av det.

Så var typ det första som avinstallerades 2015 och varje gång det installeras vid updatering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känner mig ensam här men, jag är väldigt nöjd med onedrive. Fungerar klockrent för mina behov, foton och aktiedokument. Kan arbeta i mina excel filer och det är väldigt smidigt att ladda upp och ladda ned filer /foton.
Har kört google drive innan men den var knöligare vid redigering dokument samt ladda ned filer.
Har office 365 abonnemang så jag har tillräckligt utrymme.

Angående spionering....vill MS titta på bilder jag tagit är det inte hela världen. Mina bonsaier är ju ganska fina trots allt.
Vill de kolla mina dokument, varsegod. De lär inte fatta någonting ändå och de har absolut ingen användning av dem.

Laddar naturligtvis inte upp olagligt inehåll, inget naket eller ekonomiskt känsligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vaddå "godtar"? Vill inte använda skiten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

OneDrive är bara bloatware

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Jo. Debloata både Pixel och Windows. Alternativt installera annat operativdystem på din mobil

Debloata kan man göra, men om jag tycker att Onedrive är bra och vill använda det så måste jag gå med på att de sparar statistik. Jag har kört ShutUp10 och tagit bort det jag kan i Windows. Men det skickas info till ms ändå kan jag tänka mig.
På telefon vet jag inte vad jag skulle ta bort på en pixel-telefon. En av anledningar att jag köpte just pixel va att jag inte ville att båda telefontillverkaren och Google ska spara statistik. Jag kör Firefox, Ublock och på telefon firefox, duckduckgo och har inga fb eller instagram där. Ingen idé att installera nytt os på mobilen om man ändå kör Gmail och Kalendern.

Man försöker ju att minska insamlingen till den grad tills man måste börja krångla för mycket. Om man tycker om tjänsterna får man stå ut med insamlingen, så enkelt är det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tycker onedrive är rätt nice faktiskt efter jag börjat använda det mer. tillgång till allt via privat dator, jobb, mobiler etc Funkar smidigt även om jag var skeptiskt fram till för ett år sen. Idag har jag onedrive på alla enheter. Kan starkt rekommendera att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Använt OneDrive och Office 365 i många år nu, hur skönt som helst att allt synkar in så fort man installerar om Windows. Har inga planer på att byta till annan tjänst, speciellt inte Google Drive eller Dropbox igen.

De brukar dessutom ha Black Friday-deals. Köpte en licens för att prova, och nästa år köpte jag för hela familjen. Kör det på telefonen och surfplattan också.

Mer 'On Topic', så skulle jag vara mer intresserad av att svara om Microsoft någon gång visade att de faktiskt brydde sig.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Känner mig ensam här men, jag är väldigt nöjd med onedrive. Fungerar klockrent för mina behov, foton och aktiedokument. Kan arbeta i mina excel filer och det är väldigt smidigt att ladda upp och ladda ned filer /foton.
Har kört google drive innan men den var knöligare vid redigering dokument samt ladda ned filer.
Har office 365 abonnemang så jag har tillräckligt utrymme.

Angående spionering....vill MS titta på bilder jag tagit är det inte hela världen. Mina bonsaier är ju ganska fina trots allt.
Vill de kolla mina dokument, varsegod. De lär inte fatta någonting ändå och de har absolut ingen användning av dem.

Laddar naturligtvis inte upp olagligt inehåll, inget naket eller ekonomiskt känsligt.

Du är inte ensam.
De som är nöjda brukar inte behöva hävda sig, utan fortsätter med sitt 🙂🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!