Reparera/felsöka rörförstärkare i Stockholm

Permalänk

Reparera/felsöka rörförstärkare i Stockholm

Jag har en rörförstärkare som har börjat ge ifrån sig mycket brus, den brummar ganska högt när det inte är någon musik och det hörs även när man har musik på. Det är ingen fancy enhet men den har gett en hel del glädje ändå.
Jag har försökt rengöra både volymratten (potentiometern) och dragit ut och stoppat tillbaka rörde ett par gånger ifall det har oxiderat men dessa enkla knep har inte hjälpt.
Frågan är nu om någon har några andra tips eller vet en bra och kunnig verkstad i Stockholm eller Uppsala området där man kan lämna in den för lite service?

Permalänk
Medlem

Hur många timmar har rören gått, är där auto bias eller manuell bias justering ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem

Brum brukar väl tyda på bristande filtrering, oftast utslitna kondensatorer om det uppstått pga ålder. Rör går varmt och kondensatorer, särskilt elektrolyter, avskyr värme.

Vad är det för rörförstärkare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Hur många timmar har rören gått, är där auto bias eller manuell bias justering ?

Jag vet inte exakt hur många timmar men kanske 100h om jag gissar. Jag tror det är manuell bias, det finns en ratt för att justera ljudet. Du förstår min kunskapsnivå nu

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Brum brukar väl tyda på bristande filtrering, oftast utslitna kondensatorer om det uppstått pga ålder. Rör går varmt och kondensatorer, särskilt elektrolyter, avskyr värme.

Vad är det för rörförstärkare?

Har du någon känsla för vad det kan sluta på för kostnad ifall man vill få liv i den? Det är en Audio Space Mini Galaxy 1.

Permalänk
Medlem

100h är ingenting för rör och om allt är friskt så brukar inte bias vandra iväg så pass att det skapas oljud.
Bias är förövrigt voltjustering över rören, antingen manuellt med voltmeter, dioder som lyser eller automatiskt.
Om den är manuell då står det i manualen.

Jag googlade o det här var första förslaget jag fick.
https://www.facebook.com/watch/?v=631019327402412

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

100h är ingenting för rör och om allt är friskt så brukar inte bias vandra iväg så pass att det skapas oljud.
Bias är förövrigt voltjustering över rören, antingen manuellt med voltmeter, dioder som lyser eller automatiskt.
Om den är manuell då står det i manualen.

Jag googlade o det här var första förslaget jag fick.
https://www.facebook.com/watch/?v=631019327402412

Tack! Då har jag något att hitta på och nörda ner mig i i helgen.
Jag spontanköpte förstärkaren i Hongkong för säkert 10-15 år sedan och manualen är tyvärr oläsbar då det står på kinesiska men den kanske finns på engelska på nätet om jag googlar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Tack! Då har jag något att hitta på och nörda ner mig i i helgen.
Jag spontanköpte förstärkaren i Hongkong för säkert 10-15 år sedan och manualen är tyvärr oläsbar då det står på kinesiska men den kanske finns på engelska på nätet om jag googlar lite.

10-15 år ? (och bara 100h?!)
Den kan vara många saker som har gett upp, rör, kondingar....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

10-15 år ? (och bara 100h?!)
Den kan vara många saker som har gett upp, rör, kondingar....

Den har tyvärr varit nedpackad de senaste 6 åren och innan dess hade jag en annan receiver som användes dagligen. Det är som sagt ett spontanköp…

Permalänk
Medlem

Uppfattat

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips på verkstad då jag är skåning.
Om du inte får svar här eller på minhembio så kan du ju alltid fråga hembiobutiken, hifikit om dom vet/har någon verkstad.

Lycka till

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Tomi Elektronik
Svandammsplan 2
126 37 Hägersten
Tel: 08-18 61 70
https://www.tomi.se/

Vi utför service/reparationer på Projektorer, Tv, Plasma-tv, Lcd-tv, Led-tv, Audio, Förstärkare ,Skivspelare, Video, , Dj service och A/V-utrustning , Hushålls apparater. Försäljning av tillbehör och reservdelar med mera.

Tekniker med över 30 års branschvana. Försäkringsärenden mottages.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Uppfattat

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips på verkstad då jag är skåning.
Om du inte får svar här eller på minhembio så kan du ju alltid fråga hembiobutiken, hifikit om dom vet/har någon verkstad.

Lycka till

Tack för hjälpen och vägledningen!

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Tomi Elektronik
Svandammsplan 2
126 37 Hägersten
Tel: 08-18 61 70
https://www.tomi.se/

Vi utför service/reparationer på Projektorer, Tv, Plasma-tv, Lcd-tv, Led-tv, Audio, Förstärkare ,Skivspelare, Video, , Dj service och A/V-utrustning , Hushålls apparater. Försäljning av tillbehör och reservdelar med mera.

Tekniker med över 30 års branschvana. Försäkringsärenden mottages.

Jag ska höra med dem! Har du någon egen erfarenhet av dem?

Permalänk

Ser ju ut som att den har en jordad kontakt.

Sitter den ansluten i ett korrekt kopplat jordat uttag?

Kan va så att filtreringen använder sig av jorden och sitter den ojordad så fungerar inte filret som det ska.

Lite otydligt om du inte använt den förrän nu efter 6år förvaring eller om den använts ett tag och det börjat nyligen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Jag ska höra med dem! Har du någon egen erfarenhet av dem?

Ja, men inte med rörförstärkare , däremot med Minidisc-spelare och DAT-spelare. Det har fungerat mycket bra och de är trevliga att ha att göra med.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Ja, men inte med rörförstärkare , däremot med Minidisc-spelare och DAT-spelare. Det har fungerat mycket bra och de är trevliga att ha att göra med.

Tack. Jag kollar med dem.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser ju ut som att den har en jordad kontakt.

Sitter den ansluten i ett korrekt kopplat jordat uttag?

Kan va så att filtreringen använder sig av jorden och sitter den ojordad så fungerar inte filret som det ska.

Lite otydligt om du inte använt den förrän nu efter 6år förvaring eller om den använts ett tag och det börjat nyligen

Bra feedback. Jag kan prova vid en annan vägguttag.