Permalänk
Medlem

Hur ser din IT-avdelning ut?

Tjena,
Jag är intresserad av att höra hur IT-avdelningarna ser ut hos företag/myndigheter osv. där vi SweC:are finns representerade. Lite kort info om om typ av verksamhet, storlek på avdelningen, antal enheter osv.

Jag tar väl och börjar då:

Titel: Vi använder inte oss av titlar, men motsvarande klientplattformansvarig
Verksamhet: Privat produktionsbolag. IT-avdelningen fungerar som ett internt hosting-bolag till andra bolag inom samma koncern
Personal: Ca 25 pers
Grupper inom avdelningen: Egentligen inga fasta grupperingar, men typ helpdesk, serverdrift/utv, klientdrift/utv, nät och fysisk server/storage.
Antal klienter: Ca 6 300
Antal servrar: Ca 1 500
Antal användare: Har lite sämre koll på antalet, men skulle uppskatta ca 7 000

Fyll gärna på med annat intressant om ni kommer på något mer.

OBS! Skriv inte detaljer om företaget/myndigheten som kan nyttjas på fel sätt, detta är ju trots helt offentlig information.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på innan ni ger ut för mycket information om era företag/myndigheter är att sånt inte ska diskuteras externt utan är intern info - det är inte svårt att lägga ihop 1 och 2 och fortsätta tanka er på intern info om ni öppnat denna dörr här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Värt att tänka på innan ni ger ut för mycket information om era företag/myndigheter är att sånt inte ska diskuteras externt utan är intern info - det är inte svårt att lägga ihop 1 och 2 och fortsätta tanka er på intern info om ni öppnat denna dörr här.

Helt rätt, spar på detaljerna så att det inte kommer ut olämpliga detaljer som kan nyttjas till "fel" saker av "fel" personer.

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska hemligt där jag jobbar. 🤨

Permalänk

Standard svaret går på allt fler företag går emot: Vet inte, får inte veta, om man frågar så blir man misstänkt för något. Detta från att det för 10år sedan var en enda person som gjorde och kunde precis allt.

Man kan tycka men det där lilla företaget är inte så kritisk, nej kanske inte för sverige. Men väldigt kritisk för ägaren som kanske har lagt ner 50år av sitt liv på att bygga upp det.
Just det sista tycker jag alla ska tänka på. Typ alla jobbar med information som är känslig för någon, skillnaden är främst hur många individer som datan är känslig för.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna ge ut min lokala avdelning men i stora hela så är det inte intressant med tanke på att arbetsgivaren har 20k anställa totalt och de slutliga ansvariga för klienter sitter i litauen. Och får arbetsgivaren reda på det så vore det trist för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Detta låter superdåligt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Allt jag vet är att de är ganska många och jag har inte sett ett enda UNIX-skägg, varför jag ifrågasätter IT-avdelningens kompetens.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte att ge något om våran IT-avdelning på grund av sekretess/säkerhetsklass etc

Permalänk

Kan inte berätta något om min nuvarande, kan dock berätta om förra arbetsgivaren, då var det jag som var hela drift/support. servers 1 och klienter 3

bara 5 anställda dock

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som CISO. Skulle bli väldigt "glad" om någon på mitt företag började dumpa uppgifter om anställda, kunder och vår driftmiljö här på Swec.

Dont do it

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Detta låter superdåligt.

Skrivet av Ringman:

Fungerar inte att ge något om våran IT-avdelning på grund av sekretess/säkerhetsklass etc

Skrivet av SwedenVirre:

Kan inte berätta något om min nuvarande, kan dock berätta om förra arbetsgivaren, då var det jag som var hela drift/support. servers 1 och klienter 3

bara 5 anställda dock

Speciellt dålig idé när man som ni tre har förnamn och efternamn öppet ett klick bort på profilsidan

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara döda den här tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kan vi inte bara döda den här tråden?

Håller med, skönt att de länkar den på förstasidan haha, big facepalm där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Speciellt dålig idé när man som ni tre har förnamn och efternamn öppet ett klick bort på profilsidan

Japp!

Det är ingen hemlighet vart jag jobbar, därav kan jag heller inte avslöja något mer än att man har kanonbra kollegor

men ja, döda tråden och ta bort det från första sidan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Jag tycker tråden berör andra intressanta ämnen. Alla som jobbar inom IT hanterar känslig information och vill inte att den ska komma ut eller intrång ska ske. Det är egentligen inte större skillnad än att alla byggnader i sverige är värd att skydda, alla byggnader kanske att man kostar på samma bevakning som Stockholms slott där kungen bor. Utan det finns också ekonomi med i det hela, d.v.s. rätt säkerhet för rätt sak.

Och om man då ser på saker som ändå räknas väldigt standard. Ta ett moment en pytteliten kund som vill ha 2st pdf filer ihopslagan till en, hur gör man det? Googlar man upp och tar första länken på en sidan med ändelsen .ru, där man kan ladda upp sina .pdf filer och får dem ihopslagna?
Eller tänker man till och undrar vilka metoder är säkra? Den sista frågan varierar för uppgift för uppgift, men jag själv tycker den är svår. Programmet Adobe Acrobat litar jag nog mest på, ska man då 260kr/månaden för att använda denna mjukvara.
Hur många som jobbar inom IT hyr denna mjukvara privat för 260kr/mån för att utföra sin arbetsuppgift? För typ ingen vanlig utvecklare får den licens ovanför betald av företaget.

Detta problem uppstår hela tiden. Jag gissar de flesta offrar säkerhet för små kunder, använder opålitliga onlinetjänster etc.

Permalänk
Medlem

Ogenomtänkt tråd, ännu sämre att lägga den på framsidan.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka typer av uppgifter man delar. Tar man offentlig information som finns om företaget kan man t.ex säga att vi har x anställda att ta hand om. Jobbar som xxx som kanske står på ens linkedin sida. Inte särskilt svårt att vara sparsam med känsliga delar

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Vi har allt öppet mot nätet, blir lättast om alla kan komma åt allt direkt

Vi äger hela spannet på ett visst ip och kör samma lösenord på allt

Tror det var 127.0.0.1 med lösenord:
hunter2, men minns inte allt

Prova att logga in om du vill se mer detaljer

Användardatabasen heter user.db och ligger någonstans i rooten. Så smidigt när man kan ändra det man behöver själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Värt att tänka på innan ni ger ut för mycket information om era företag/myndigheter är att sånt inte ska diskuteras externt utan är intern info - det är inte svårt att lägga ihop 1 och 2 och fortsätta tanka er på intern info om ni öppnat denna dörr här.

Förutom några få känsliga, är inte det mesta inom myndigheter offentligt så bara ringa o fråga vad de spenderat sina pengar på?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kör in internetsladden i hårddisken och ladda hem all information direkt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förutom några få känsliga, är inte det mesta inom myndigheter offentligt så bara ringa o fråga vad de spenderat sina pengar på?

Beror på myndighet och vad exakt du frågar om. Generellt är det inga problem att få allmän information som hur många anställda, var verksamheten är förlagd, hur organisationen är strukturerad osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Titel: Service Manager

Verksamhet: Support och utveckling av en ”kritisk applikation/plattform”, offentlig sektor

Personal: Ca 10.000

Grupper inom avdelningen: Kundtjänst, 1st line triage team, service management, devops, database admins, product owners, API team, systemarkitekter, testing, scrum masters, release management, säkerhetsteam, diverse konsulter

Antal klienter: Ingen aning
Antal servrar: Antagligen tiotusentals + flera cloudlager på det

Antal användare: 100% av alla användare i branschen måste använda vår applikation, både nationellt och internationellt. Tiotals miljoner räcker nog inte.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Titel: Kodapa/VD/Big Boss/Allt-i-allo/IT-avdelning/Kostnadsställe/Konsultjävel
Verksamhet: Frilansande IT-konsult. IT-avdelningen består av en slöfock.
Personal: 1
Grupper inom avdelningen: 1
Antal klienter: Ca 5 varav 1 offline
Antal servrar: Knappt 1
Antal användare: Har dålig koll på antalet, men skulle uppskatta ca 1

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Ja du hur pratar man om en sådan här sak utan att dela med sig av för mycket? Tvinga alla att skriva en NDA?

Själv tycker jag det skulle vara intressant att se något i stil med hur många platformar som representeras kanske en procent fördelning på dem. Men kanske även det är för mycket?

Man skulle ju gärna vilja prata om det, men man kan inte ta upp mer än vad som redan är publikt. "Vi är över X anställda som finns sjuttioelva länder och utvecklar doodads, det finns en annons här där vi söker l***x utvecklare". Detta har ju redan företagets juriskter sagt är ok att dela ut. (om det inte är en internfejd mellan juristerna och marknadsavdelningen)

Sen är det ju nästa inga företag som förbjuder sina anställda ifrån att inte säga var de jobbar och de flesta större företag har ju faktiskt riktlinjer för vad du får säga och inte när du "representerar" ditt företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Relevant...

Permalänk
Medlem

Ni har sett sketchen om IT-avdelningen i Kvarteret Skatan? Så är det, räcker så.

Permalänk
Medlem

Haha, nä den lätta går jag inte på.

Permalänk
Medlem

Vi har ungefär *-******* på IT som hanterar *-******** klienter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.