Oculus 2 och PCVR - Ska headsetet kopplas till moderkortets SS USB?

Permalänk
Medlem

Oculus 2 och PCVR - Ska headsetet kopplas till moderkortets SS USB?

Har en fråga om Oculus kopplat till stationär PC. Jag har alltid kört Qculus 1 och 2 med laptop och då alltid kopplat linkkabeln till DP USB C utgången i tanken att det faktiskt var en DP signal som skickadet till headsetet. Nu har jag en stationär PC på ingång som har stora DP kontakter på GPUn och jag började leta efter DP till USB C adaptrar och liknande men jag har nog tänkt fel.

Är det så att GUPun rederar bilder som sen komprimeras och skickas via USB till headsetet? Alltså headsetet tar inte emot någon bildsignal utan bara data och att jag inte ska försöka koppla headsetet till GPUn?

Känns bara fel att koppla något som är så beroende av en bra GPU till moderkortets utgång, men GPUn kanske gör sitt jobb ändå och skyfflar resultatet i form av frames till moderkortet och sen ut till headsetet?

Permalänk
Medlem

Det är korrekt, det är en videoström och inte en videosignal men det kan fortfarande skilja på hur "bra" olika USB kontakter är i din dator.
T.ex. föredrar jag att koppla mot moderkortet direkt framför de som sitter på frontpanelen i chassit samt undvika USB hubbar för att minimera extra kablar och elektronik "på vägen".

förtydligande
Permalänk
Medlem

Tack då testar jag med det.

En följdfråga, är det bäst att använda den snabbaste kontakten bak på moderkortet eller kan jag använda kontakten fram på caset?

Från specen på moderkortet:
USB
- Front USB (Total 9 ports)
- 1 x USB 3.2 Gen 2 connector (supports USB Type-C®)
- 1 x USB 3.2 Gen 1 header supports additional 2 USB 3.2 Gen 1 ports
- 3 x USB 2.0 headers support additional 6 USB 2.0 ports

Från specen på lådan:
I/O Panel
- USB 3.2 Gen. 2 Type C 1
- USB 3.2 Type A 2
- USB 2.0 -

Både utgången på moderkortet och utgången på lådan är ju 3.2 Gen 2, så med rätt interna kabel därimellan så borde det väl funka bra att koppla headsetet till kontaketn fram på lådan, eller betyder fler kontaker och kablar mellan moderkortet och headsetet att det kan bli problem?

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade nog mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt men jo jag föredrar att använda portarna direkt på moderkortet men som du säger är det rätt gjort i chassit så är det minimal skillnad.
Du bör definitivt testa iaf om du det blir för tight dragning från moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag testar och ser om det blir någon skillnad. Tack så mycket för dina svar

Permalänk
Medlem

Krånglar det är det värt att köra trådlöst och då böst med virtual desktop. Så mycket bättre för upplevelsen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag läste lite om det och det vore kul att testa. Jag har bara haft lite trubbel med wifit hemma tidigare, det är ett meshsystem och vissa enheter hoppar mellan dom olika puckarna vilket skapar problem, men det kanske går att binda headsetet till huvudpucken.