Nu kan du betala för att slippa reklam på Facebook

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du betala för att slippa reklam på Facebook

Meta har nu lanserat den utlovade reklamfria prenumerationen på Facebook och Instagram i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick detta redan tidigt igår eller förrgår. Går inte att använda appen utan att välja antingen att betala eller ge dem friheten till riktad reklam.

Att betala kostar hutlösa 150kr. Vansinne.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Jag tycker inte reklamen är störande på facebook, kanske tycker fler som mig. Och detta kan de nu enkel lösa genom att ha mer reklam och ha alternativet att betala för att bli av med det.
Innan så skulle de bli av med användare om reklamen ökades.

Permalänk
Medlem

Aldriiiig skulle jag betala 💰.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men då blir det väl inget kvar?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

LoL

Nej.

Youtube premium, nja det kan jag gå med på, eftersom music är inkluderat. Men detta. Nope.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jippie tjohoo!
R.I.P Facebook.
Skadeglädje är den enda sanna glädjen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nah I'm good

Permalänk
Medlem

bedrövligt de borde betala för att jag ska ta emot skiten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Well bra med alternativ, ser inte problemet med detta, Facebook är gratis, pallar man inte med annonser och att dom får använda ens data hur dom vill så skaffa inte Facebook bara eller betala?

Är väll ingen som klagar över att gym tar betalt för medlemskap och även om dom hade haft ett gratis alternativ där du måste kolla på 6min reklam innan och efter gympasset så skulle ingen direkt klaga på det..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Går det o stänga av detta eländes Facebook o ändå ha kvar Messenger? Fick till det för någon månad sen, då tyckte dem att datorn behövde loggas in igen på Messenger så drog Facebook igång också.

Kanske kan klara mig utan det med, tacka vet jag sms.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Kan någon som rör sig mer i denna typ av värld förklara för mig vad "Meddelanden från företag, men inte annonser" betyder i klarspråk.

Sen undrar jag om man kan luta sig mot någon formulering de gjort ang insamlandet och övervakningen om de verkligen upphör med övervakning och kartläggning av beteende om man betalar.

Det är inte reklamen i sig jag personligen har nått emot, men det får kalla kårar utmed hela ryggraden av att känna sig ständigt övervakas och att ens beteende kartläggs och analyseras.

Utöver det så är jag ytterligare förvirrad, jag var helt säker på att jag läste någon nyligen om att det inte alls var klubbat o klart att denna typ av övervakning och kartläggning av användarnas beteenden var ok enligt GDPR ens med samtycke.... Det var något som skulle klubbas 10/11.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Observera att priset gäller per enhet, så om du har dator, tab och mobil anslutna till FB och IG så får du punga 450kr/mån för alla enheter.. Inte nog med det så tänker de höja med ca 100kr/mån/enhet nästa år för att "täcka ev omkostnader", vad det nu kan vara(?).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kan någon som rör sig mer i denna typ av värld förklara för mig vad "Meddelanden från företag, men inte annonser" betyder i klarspråk.

Sen undrar jag om man kan luta sig mot någon formulering de gjort ang insamlandet och övervakningen om de verkligen upphör med övervakning och kartläggning av beteende om man betalar.

Det är inte reklamen i sig jag personligen har nått emot, men det får kalla kårar utmed hela ryggraden av att känna sig ständigt övervakas och att ens beteende kartläggs och analyseras.

Utöver det så är jag ytterligare förvirrad, jag var helt säker på att jag läste någon nyligen om att det inte alls var klubbat o klart att denna typ av övervakning och kartläggning av användarnas beteenden var ok enligt GDPR ens med samtycke.... Det var något som skulle klubbas 10/11.....

Möjligt att meddelanden från företag anses vara de inlägg som är "sponsrade" medan reklam helt enkelt är de som markeras som annons/reklam

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag slipper Facebook reklam gratis. Har inget konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Observera att priset gäller per enhet, så om du har dator, tab och mobil anslutna till FB och IG så får du punga 450kr/mån för alla enheter.. Inte nog med det så tänker de höja med ca 100kr/mån/enhet nästa år för att "täcka ev omkostnader", vad det nu kan vara(?).

Hahaha är det sant? Hur jävla korkat är inte detta? Glad att de sänker sig själva, precis som Elon. :popcorn:

Permalänk
Medlem

Eh? Kör någon utan FB Purity idag och är ens påverkad av detta? Mobilen har man väl bara messenger på så spela roll?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Var det inte det som EU såg rött åt? Skulle dom inte tvinga fejan till ej riktad reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Hahaha är det sant? Hur jävla korkat är inte detta? Glad att de sänker sig själva, precis som Elon. :popcorn:

Det är nog tyvärr motsatsen till vad de gör. De vill ju inte att någon ska välja detta, därför gör de det orimligt dyrt. Så att de kan fortsätta som vanligt och gnälla till EU om att de inte bryter GDPR eftersom folk "valt" att ha det så här, trots att det var snarare ett tvång.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså… det finns ju säkert folk som kommer göra detta, men samtidigt tänker man ”vem skulle göra det ??”

Ingen kommer vilja erkänna 😂😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller. Det känns inte som att vi har fått läsa sista kapitlet om detta än. Meta är ju under utredning fortfarande.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Går det o stänga av detta eländes Facebook o ändå ha kvar Messenger? Fick till det för någon månad sen, då tyckte dem att datorn behövde loggas in igen på Messenger så drog Facebook igång också.

Kanske kan klara mig utan det med, tacka vet jag sms.

Yep, du kan inaktivera din profil, jag kör bara messenger och har gjort det nu i snart 2-3 år. får ibland logga in på profilen om jag ska logga in på spotify eller så men då är det återigen att bara inaktivera profilen och behålla messenger.

Permalänk
Medlem

Har de inte helt enkelt satt ett ockerpris för att folk ska medvetet välja att fortsätta med reklamvarianten och därmed runda EUs åtstramningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Möjligt att meddelanden från företag anses vara de inlägg som är "sponsrade" medan reklam helt enkelt är de som markeras som annons/reklam

Det ligger säkert en hel del i det du säger.

Men jag förstår inte.... Vem kan se detta som 2 olika saker?
Det är 2 lite olika sätt att dra uppmärksamhet till den produkt eller tjänst företaget försöker sälja?? Eller varför skulle företag annars ha nått intresse att nå mig med ett "meddelande"? De vill göra mig uppmärksam på det som de försöker sälja, det är reklam enligt alla definitioner.

Någon som har riktig koll på hur de menar här? Eller vart man kan vända sig för att ställa frågan ?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det är nog tyvärr motsatsen till vad de gör. De vill ju inte att någon ska välja detta, därför gör de det orimligt dyrt. Så att de kan fortsätta som vanligt och gnälla till EU om att de inte bryter GDPR eftersom folk "valt" att ha det så här, trots att det var snarare ett tvång.

Ah, en fuling. Vem hade anat att företag försöker göra allt för att kringgå regler? jaja, hur som lär jag inte skaffa FB ändå oavsett vilket som blir. Hoppas fler väljer att avstå helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Så de tog alltså efter Google och gjorde tjänsten tio gånger så dyr som den är värd. Jag tänker fortsätta använda gratis och med adblock. Verkar funka fint även efter att man valt att inte betala.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De försöker ju bara kringgå EU-lagarna, de bryr sig inte om folk vill betala eller inte.

Permalänk
Medlem

Använder någon Facebook i Sverige idag? Känns som den hypen dog ut runt 2012-2015.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hm, tjänar meta 150 kg/mån (Android ändrar alltid svensk valuta till kilo) på mig per enhet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]