LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur gjorde du det? Fick också den där stora klumpiga Home menyn som min C2 har till vår CX. Saknar det lilla bandet med de vanligaste apparna som öppnades direkt

Stängt av Home helt på min, byter bara mellan HDMIportarna beroende på vilken källa jag ska köra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det går att byta tillbaka till det gamla gränssnittet i menyn (General > Home Settings > Home screen style > Home screen - Basic).

Fantastiskt!! Enormt tack!!

Skrivet av MatteN:

Stängt av Home helt på min, byter bara mellan HDMIportarna beroende på vilken källa jag ska köra.

Vi använder nästan uteslutande TVns appar men visst, hade vi använt oss av TV boxen istället så hade hemmenyn inte behövs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Nån råkat ut för "No signal" på alla HDMI ingångar ?
Jag har en 55" C9 PLA inköpt i Juli 2020 och har i några månade haft problem att bilden blinkar till och det blir svart i några sekunder innan bilden kommer tillbaka.
Sedan igår får jag ingen bild alls på någon av ingångarna, har testat med två olika Chromecast som fungerar på en annan tv och även med en laptop.
Hittade den här videon som bra beskriver mitt problem även om lösningen i videon inte fungerade för mig, https://www.youtube.com/watch?v=pxtUg67q3PM

Då den är nu drygt tre år gammal gissar jag att det blir svårt att reklamera också och reparation knappast är billigt.

Jag fick det igår.
Gjorde en "norsk reset", dvs drog ut kontakten och väntade någon minut.
Nu funkar det igen!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johnnymann:

Jag fick det igår.
Gjorde en "norsk reset", dvs drog ut kontakten och väntade någon minut.
Nu funkar det igen!

Även känd som vaktmästaråterställning. Dra ut elkontakten. Ta en fika. Stoppa in kontakten igen. Löst problem lika länge som vi haft elektronik.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Jag fick det igår.
Gjorde en "norsk reset", dvs drog ut kontakten och väntade någon minut.
Nu funkar det igen!


Önskade att det hade fungerat för mig men har nu haft den urkopplad i några dagar iaf men icke.
Har du garanti kvar så rekommenderar jag dig att lämna in den..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Min 65" C9a har fungerat bra i några år tills för 1 månad sen då den började ge No Signal. pc>reciever>tv Bilden försvinner 2-3 sekunder sen kommer den tillbaka igen. Testat allt. Trycka på kabeln hårdare ( Ja det var någon som gav det tipset) testat annan kabel, Quick start + av, dragit ut alla kontakter mm mm. Ni får gärna återkomma om ni hittar en lösning.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Min 65" C9a har fungerat bra i några år tills för 1 månad sen då den började ge No Signal. pc>reciever>tv Bilden försvinner 2-3 sekunder sen kommer den tillbaka igen. Testat allt. Trycka på kabeln hårdare ( Ja det var någon som gav det tipset) testat annan kabel, Quick start + av, dragit ut alla kontakter mm mm. Ni får gärna återkomma om ni hittar en lösning.

Precis så där uppförde sig min C9 55" innan den la av förra veckan, dvs bild som försvinner i några sekunder innan den kommer tillbaka.
Jag hittade en tråd på Reddit med folk som haft samma problem och de har bytt "moderkort" och fått det att fungera.
Då min var drygt tre år gammal så gick det inte på på nån garant/reklamation.
NetOnNet tyckte jag ska lämna in för kostnadsförslag men jag får betala för reparationen.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQke:

Min 65" C9a har fungerat bra i några år tills för 1 månad sen då den började ge No Signal. pc>reciever>tv Bilden försvinner 2-3 sekunder sen kommer den tillbaka igen. Testat allt. Trycka på kabeln hårdare ( Ja det var någon som gav det tipset) testat annan kabel, Quick start + av, dragit ut alla kontakter mm mm. Ni får gärna återkomma om ni hittar en lösning.

Bilden försvinner är typiskt tecken på dålig HDMI-kabel som inte orkar med bandbredden du försöker köra. Det uppstår bitfel. Detta är lätt att bekräfta genom att minska bandbredden. Kör 1080p istället för 4K så kör du 1/4-del bandbredd. YCbCr 4:2:0 är 1/2 bandbredd mot RGB etc. Ifall sänkt bandbredd då fungerar felfritt då är det tydligare tecken på att kabeln inte orkar. Och tvärtom: fortsätter det är det ett tecken på fallerande elektronik någonstans.

Testar man med annan godtycklig HDMI-kabel från valfri låda kan den vara precis lika begränsad. Certifierad Ultra High Speed-kablar rekommenderas därför hela vägen.

Hjälper inte sänkt bandbredd eller certifierade HDMI-kablar är steg 2 i felsökningen att börja koppla direkt – med kablar man vet fungerar – för att se om det är något på vägen som bråkar. Fungerar det direkt PC-TV men inte PC->AVR->TV så pekar svaren mot receivern. Byter man till annan källa kan man avgöra om det är TV eller PC:n. Deduktiv logik.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är "No signal" på HDMI ett vanligt fel på LG 2020, när servicekillen fixade min sa han att det var hur många som helst som fick sina moderkort bytta pga det felet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vi använder nästan uteslutande TVns appar men visst, hade vi använt oss av TV boxen istället så hade hemmenyn inte behövs.

Bara att trycka på Hem-knappen om man behöver nån av apparna, tv'n startar snabbare utan den menyn.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Jag mailade LG igår och de gav svar om återställning och en inställning för HDMI portarna som kunde testas, men inget hjälper.
De sa också att då tv:n inte längre omfattas av garanti eller ev reklamation är det egen bekostnad av reparation som gäller.
Avvaktar på svar från Netonnet men gissar det kommer typ samma svar därifrån.

Har nu kopplat in en +10 år gammal plasma att titta på och det är ju tyvärr inte så rolig upplevelse.
Så förmodligen blir det till att försöka hitta en ny tv. Känns som att trots allt så blir det en OLED..

Installera https://webostv.developer.lge.com/develop/getting-started/dev... på LG'n så kan du installera Kodi och använda tv'n som mediaspelare för att tex streama över nätverket eller från extern hdd, finns även addons som funkar.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=368381
https://mirrors.kodi.tv/nightlies/webos/master/
Både HDR & DV funkar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Två snabba.

- Kan man sända tv-ljudet till två par Bose QC35 samtidigt på något sätt?

- När man väljer att lyssna via trådlösa hörlurar anslutna via BT så tar den ändå och växlar tillbaka till min Sonos Arc så jag måste manuellt gå och dra ut hdmi-kabeln till Sonosen, lagom irriterande, går det att råda bot på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Två snabba.

- Kan man sända tv-ljudet till två par Bose QC35 samtidigt på något sätt?

- När man väljer att lyssna via trådlösa hörlurar anslutna via BT så tar den ändå och växlar tillbaka till min Sonos Arc så jag måste manuellt gå och dra ut hdmi-kabeln till Sonosen, lagom irriterande, går det att råda bot på?

Elda upp Sonos soundbar? Finns någon ingen modern produkt som tycks bråka så mycket med andra produkter som Sonos ljudlimpor? Tycker jag läser om krångel i var och varannan tråd.

Skämt åsido – ljud via bluetooth går alltid att lösa på annat sätt, likt extern bluetoothdonglar som tar ljudet från exempelvis TV:ns optiska utgång. En del av dem kan synka mot två BT-enheter. Med en sådan kanske du slår två flugor i en smäll?

Så leta efter följande:
• Bluetooth sender
• optisk (toslink) digitalingång (som du kopplar till TV:n)
• Möjlighet att synka mot två eller fler BT-hörlurar

Då får du ett system som är frigående utanför själva LG:n och Sonos-limpans bråkande.

Har tyvärr inga förslag på produkter som fungerar. Men vet att det finns något dussintals produkter eller så på marknaden för några hundralappar och uppåt. Har själv en utgången produkt från Kjell.com som fungerade okey men hade rätt kass räckvidd. Den kunde dock kapa en LG-TV, vilket är lite roligt. Tvingar en LG-TV:n till att bli en bluetooth-högtalare... Så ja, LG är nog inte helt utan skuld de heller.

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering av mjukvaran på väg in i 65CX'en nu.
Gick från 04.41.45 till 04.50.50.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
  • 04.50.50 Firmware Update for LG CX/GX/WX OLED TVs

  • Room to Room Share feature is now available for more devices.

Låter inte direkt superintressant...

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen, 04.50.51
Orkar inte leta upp nån changelog.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

och en ny uppdatering igen, 0.50.52

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:
  • 04.50.50 Firmware Update for LG CX/GX/WX OLED TVs

  • Room to Room Share feature is now available for more devices.

Låter inte direkt superintressant...

Som vanligt...

Jag borde köpt en sony

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Som vanligt...

Jag borde köpt en sony

varför känner du så om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

varför känner du så om jag får fråga?

WebOS, jag menar AndroidTV är väl bara bättre på alla sätt?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

WebOS, jag menar AndroidTV är väl bara bättre på alla sätt?

Jag har haft båda och kan instämma att android/googleTv är aningen bättre. Dock så föredrar jag den avskalade menyraden på CX - det gör den mer värd. Innan kunde man inte ha vissa appar som ex tv4play på webos men det går nu där med!

(sen intalar jag mig själv att LG har minst inbränningsrisk efter tester som gjorts vilket får mig att sova bättre så som jag slaktar min TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Jag har haft båda och kan instämma att android/googleTv är aningen bättre. Dock så föredrar jag den avskalade menyraden på CX - det gör den mer värd. Innan kunde man inte ha vissa appar som ex tv4play på webos men det går nu där med!

(sen intalar jag mig själv att LG har minst inbränningsrisk efter tester som gjorts vilket får mig att sova bättre så som jag slaktar min TV)

Absolut, LG gör väldigt bra TV-apparater i övrigt.
Jag är aningen irriterad över att den inte lirar 100% om jag kör kabeltv, (förhandsgranskning fungerar inte när TV-guiden öppnas, men den gör det om jag bytt kanal via TV-guiden?), vem kör kabeltv nu för tiden ens, förutom jag?

Det hade ju varit kul med PIP också, skärmar har det ju men varför inte TV apparater.
Sen verkar den rapportera till PCn att VRR inte finns fast jag har HDMI2.1, drivarna är ganska nya men jag får väl luska i vad det är där som stökar till det.

Det kanske mest irriterande är att det inte finns någon inbyggd chromecast vilket hade gjort WebOS mindre irriterande.
WebOS är också, ärligt talat ganska segt, det tar tid för menyer att visa sig och reagera på tryck.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺

PiP, PbB etc. tror jag ska komma med 2023-modellerna, alltså C3 etc. Detta har sagts men inte beskrivits i klartext av LG. Behovet av att visa två källor samtidigt är väldigt nischat och vanligare bland bildskärmsanvändare som oftare sitter på flera källor samtidigt.

Att VRR inte rapporteras till grafikkortet beror på att du inte aktiverat VRR och/eller har HDMI-anslutningen på TV:n i defaultläge som prioriterar bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Som vanligt...

Jag borde köpt en sony

och betalat 1/3 mer samt fått mindre HDMI ingångar.

låter som en bra ide

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Bildexpert 📺

Färre. Inte mindre. De är exakt lika stora.

Samma antal HDMI, fyra stycken. Däremot endast 2 av 4 som klarar 4K/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

och betalat 1/3 mer samt fått mindre HDMI ingångar.

låter som en bra ide

Dvs betalat 4/3

HDMI portarna hade räckt ändå.

Skrivet av Laxpudding:

Färre. Inte mindre. De är exakt lika stora.

Samma antal HDMI, fyra stycken. Däremot endast 2 av 4 som klarar 4K/120.

Aha, va? Verkligen? Sniket!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är nån avsevärd skillnad mellan OLED65C36LC och OLED65C34LA?
Skummade igenom specifikationerna och det enda som verkade skilja var eventuellt HDMI-portarna, men det var långt ifrån tydligt.
Gissar att modellnumret bara skiljer pga att de är avsedda för olika marknader (ex. UK och EU)

Hembiobutiken har ett erbjudande på den förstnämnda, men deras ordinarie pris är 10k högre än LGs pris på den sistnämnda, så verkar ju inte vara en så bra deal om inget skiljer mellan modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Nån som vet om det är nån avsevärd skillnad mellan OLED65C36LC och OLED65C34LA?
Skummade igenom specifikationerna och det enda som verkade skilja var eventuellt HDMI-portarna, men det var långt ifrån tydligt.
Gissar att modellnumret bara skiljer pga att de är avsedda för olika marknader (ex. UK och EU)

Hembiobutiken har ett erbjudande på den förstnämnda, men deras ordinarie pris är 10k högre än LGs pris på den sistnämnda, så verkar ju inte vara en så bra deal om inget skiljer mellan modellerna.

Brukar vara färgen som skiljer och eventuellt stöd för WISA (som inte verkar ta fart för fem öre).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Modellen med LC på slutet har ett stativ med en bottenplatta som tillåter viss vridning. LA och LB har det inte. Det finns också en variation mellan exakt nyans Titanium Gray och Essence Graphite på baksidan men jag har inte funnit någon logik där ännu.

För 2023 har alla C3 WiSA-systemet – som jag tror extremt få behöver i praktiken – och nog var 2022 års tydligaste exempel på FOMO.

Permalänk
Medlem

Tack till er båda, då tar jag och inväntar BF istället och ser om det dyker upp bättre deals på en 65" å inte nödvändigtvis LG.