LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hade jävligt tur nu att jag koppla in min 48CX en vecka innan min 2 års garanti löper ut. Hittar plötsligt 30-40+ döda pixlar runt kanterna av panelen. Skickade in en reparationsförfrågning(=man får panelen utbytt) direkt. Kan rekommendera att ni andra 48CX ägare gör en koll runt kanterna, har sett många nämna detta online med att pixlar bara dör efter x antal månader/år.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hur kollar du sådär? Någon test screen?
Ska göra det iaf! Tack för tips 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Hur kollar du sådär? Någon test screen?
Ska göra det iaf! Tack för tips 🥳

Körde denna https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm

Permalänk
Medlem

Jag hade några döda jag med, inköpt sept 2020 så precis på håret så jag hann skicka in det. Tack för tipset !

Permalänk
Medlem

Jag prova också just och hitta 10-15 döda pixlar runt kanten. Inköpt oktober 2020.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Jag prova också just och hitta 10-15 döda pixlar runt kanten. Inköpt oktober 2020.

Om det är 8 eller mer döda pixlar så går det på garantin utan problem. LG service var precis förbi här idag och bytte panelen, gick snabbt o smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hade jävligt tur nu att jag koppla in min 48CX en vecka innan min 2 års garanti löper ut. Hittar plötsligt 30-40+ döda pixlar runt kanterna av panelen. Skickade in en reparationsförfrågning(=man får panelen utbytt) direkt. Kan rekommendera att ni andra 48CX ägare gör en koll runt kanterna, har sett många nämna detta online med att pixlar bara dör efter x antal månader/år.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Två års garanti är alltså standard? Utan LG Care eller vad det nu heter. Snart dags att börja tipsa i andra tråden med (för b1/c1/…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två års garanti är alltså standard? Utan LG Care eller vad det nu heter. Snart dags att börja tipsa i andra tråden med (för b1/c1/…)

Det är standard japp. Har ej pröjsat extra.

Permalänk
Medlem

Fick min panel bytt just på garantin, tackar för tipset. Garantin förlängs också när man får en ny panel sade de men osäker på med hur många år.

Du måste ha minst 8 pixlar trasiga totalt eller ett par i grupp för att det ska gå på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hade jävligt tur nu att jag koppla in min 48CX en vecka innan min 2 års garanti löper ut. Hittar plötsligt 30-40+ döda pixlar runt kanterna av panelen. Skickade in en reparationsförfrågning(=man får panelen utbytt) direkt. Kan rekommendera att ni andra 48CX ägare gör en koll runt kanterna, har sett många nämna detta online med att pixlar bara dör efter x antal månader/år.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av headphoneninja:

Om det är 8 eller mer döda pixlar så går det på garantin utan problem. LG service var precis förbi här idag och bytte panelen, gick snabbt o smidigt.

Skrivet av Daniel75:

Fick min panel bytt just på garantin, tackar för tipset. Garantin förlängs också när man får en ny panel sade de men osäker på med hur många år.

Du måste ha minst 8 pixlar trasiga totalt eller ett par i grupp för att det ska gå på garantin.

Räcker det med att pixlarna är halvt döda?
Har några som är helt svarta men många gråaktiga.
Inga som är så stora som på bilden headphoneninja laddade upp.

Permalänk
Medlem

Mitt fält med döda pixlar tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Räcker det med att pixlarna är halvt döda?
Har några som är helt svarta men många gråaktiga.
Inga som är så stora som på bilden headphoneninja laddade upp.

Vad menar du med gråaktiga? Saknas vissa subpixlar eller lyser de rätt men bara svagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt fält med döda pixlar tidigare.

Skrivet av medbor:

Vad menar du med gråaktiga? Saknas vissa subpixlar eller lyser de rätt men bara svagare?

Ungefär som de på Daniel75's bild ser de ut! Alltså inte den svarta stora utan de andra två märkena. Är det döda pixlar ändå?

Permalänk
Medlem

Två exempel till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ungefär som de på Daniel75's bild ser de ut! Alltså inte den svarta stora utan de andra två märkena. Är det döda pixlar ändå?

Korrekt. 8 sådana utspridda eller några enstaka i grupp så går det på garantin. 3 år är pixelgarantin sade de till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Korrekt. 8 sådana utspridda eller några enstaka i grupp så går det på garantin. 3 år är pixelgarantin sade de till mig.

Jaha åh jäklar, isf har jag mååånga döda.

Lite dåligt kan man ju tycka eller är det att förvänta sig med en sån här panel?

Permalänk
Medlem

En snabb fråga angående pixelgarantin, vad gör man med kalibreringen om man byter panelen? 🤔 då jag antar att TVn är kalibrerad för förra panelen? (Jag kan ha helt fel i hur det funkar. Så upplys mig gärna 🥳)

Permalänk
Medlem

Alla inställningar sparas, de byter bara glasytan / panelen så att säga. Jag startade bara skärmen igen där jag var, dvs inget behövdes ställas in igen efter bytet som tog c:a 15 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha åh jäklar, isf har jag mååånga döda.

Lite dåligt kan man ju tycka eller är det att förvänta sig med en sån här panel?

Absolut men garantin förlängs efter bytet, var lite osäker på hur länge (3 år till?) men det kan man undersöka..

Permalänk
Medlem

Jag köpte CX varianten på en personalrea för typ två år sedan. La till 300kr och fick 5 års garanti.
Bytt CE modul och fjärrkontroll på garanti än så länge så känns som det var värt det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fick en prompt om att installera uppdatering 04.40.16 idag: "Improvement of minor issues related to software" säger LGs hemsida, inget nytt under solen alltså.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Fick en prompt om att installera uppdatering 04.40.16 idag: "Improvement of minor issues related to software" säger LGs hemsida, inget nytt under solen alltså.

Körde den på min 65CX, inga problem så här långt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

PSA:

För de som haft sin LG OLED TV i snart två år, passa på att förlänga garantin med 3 år innan de två första åren passerat (t.ex. inbränningsärenden) via LGs hemsida: https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Kostade 799 kr för mig, då TVns inköpspris var under 15k.

Permalänk
Medlem

Kom precis på att skicka in förfrågan om reperation iom pixlar som var döda. Antar att jag gjort rätt iaf. Sen var det inte jättemycket döda pixlar, men en del.

Köpte TVn 23/11 -20. Så imorgon har det gått 2 år. Får se vad dom säger

https://www.lg.com/se/support/right-to-repair

Där surfade jag in och valde TV modell osv, hoppas att det blev rätt. Och ni som inte hunnit kolla era evntuella döda pixlar än --> https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Kom precis på att skicka in förfrågan om reperation iom pixlar som var döda. Antar att jag gjort rätt iaf. Sen var det inte jättemycket döda pixlar, men en del.

Köpte TVn 23/11 -20. Så imorgon har det gått 2 år. Får se vad dom säger

https://www.lg.com/se/support/right-to-repair

Där surfade jag in och valde TV modell osv, hoppas att det blev rätt. Och ni som inte hunnit kolla era evntuella döda pixlar än --> https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm

Jag tog lite inspiration från detta och skapade denna tråden:
#19820760

Kanske kan bli något om fler hoppar på

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå från nanocell 55 till oled 55 (c2-modellen)? Kommer man att märka någon skillnad?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är det värt att gå från nanocell 55 till oled 55 (c2-modellen)?

Kort svar: Ja, stor skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Kom precis på att skicka in förfrågan om reperation iom pixlar som var döda. Antar att jag gjort rätt iaf. Sen var det inte jättemycket döda pixlar, men en del….

Fick svar från LG precis: ” Två felsökningar som jag rekommenderar är att.

1.kör en manuell pixel uppfräschning

2.om pixel uppfräschningen inte hjälper, fabrik återställ tv till ursprungliga inställningar.

Om dt inte hjälper så är det service.”

Någon som har koll på hur det funkar med kalibrering ifall man gör fabriksåterställning? 🤔

Känns lite ovärt att göra en fabriksåterställning på en TV ifall kalibreringen försvinner som man ändå betalade 1000kr för i samband med köpet?

Har som sagt inte jättemycket döda pixlar, och dom som är dom är verkligen i kanten. Sen är det klart rör det sig neråt och börjar dö mer så är det ju extremt tråkigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishliquid:

Känns lite ovärt att göra en fabriksåterställning på en TV ifall kalibreringen försvinner som man ändå betalade 1000kr för i samband med köpet?

Du fick väl ett papper på vad de gjort? Annars har du blivit scammad

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du fick väl ett papper på vad de gjort? Annars har du blivit scammad

Jo det fick jag! Osäker på vart jag lagt dem dock. Men det är klart det står där 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Jo det fick jag! Osäker på vart jag lagt dem dock. Men det är klart det står där 😅

Hittar du inte pappret kan du ju alltid bara ta kort på nuvarande inställningar o göra om dom.