Epic Games Store fortfarande en förlustaffär

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Store fortfarande en förlustaffär

Under den pågående rättegången mellan Epic Games och Google erkänner Epic att dess digitala spelbutik alltjämt går med förlust.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle en gamestore gå med vinst?
Det är väl spelen som drar in pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja varför skulle en gamestore gå med vinst?
Det är väl spelen som drar in pengar?

Blir så jobbigt när den digitala butiken som innehåller alla licenserna för de spel du har köpt/fått konkar varannan vecka. Klart även en digital butik behöver ha en hållbar ekonomi, det är inte gratis att erbjuda kundtjänst för både kunder och utvecklare, servrar, utveckla plattformen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja varför skulle en gamestore gå med vinst?
Det är väl spelen som drar in pengar?

Klart att en butik "normalt" förväntas gå med vinst?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Vi såg det inte komma"

Såg det så fort dem försökte ta upp kampen mot Steam. Med sina exlusivitets spel och utdelningar av massa gratis spel, dessutom endel AAA titlar, förstår man ju att dem kommer konka tillslut.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Släpp ett nytt Jazz Jackrabbit!

Edit: Och ett nytt Unreal. FFS, Unreal Tournament 2007 är fortfarande senaste va? Om det nu finns en marknad av denna typ av spel idag då.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen direkt anledning till att välja Epic i dagsläget. De erbjuder ju inget mervärde som Steam, och priserna är inte direkt dramatiskt lägre heller. GOG har ju sin grej med DRM-fritt och att man kan spara spelen lokalt oavsett vad som händer med GOG i framtiden, medans Steam är så pass väletablerat vid det här laget att de knappast går i konkurs i närtid. Risken att köpa spel från Epic om de spenderar så mycket pengar att de går med förlust är väl att om de misslyckas så står man ju där utan spelen man betalat för, så vill de ha mina pengar får de nog lov att hitta sin egna grej som gör dem till något annat än en sämre, mer osäker version av Steam. Tills dess tar jag mitt gratisspel i veckan bara för att det finns där, varav jag har spelat totalt 2, och inget mer.

Permalänk
Medlem

Tim Sweeney måste bli lite mer folkkär om han någonsin vill lyckas med EGS.

Gaben är ju så gott som helgonförklarad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snart har dom gett bort alla spel minst 1 gång så då kommer dom sluta gå med förlust eftersom ingen kommer plocka spelen igen

Permalänk
Medlem

Blir lite dubbelmacka, varför skulle jag satsa pengar på den mindre och möjligen osäkrare tjänsten, vad händer om de konkar och mina spel? Har en hel del gratisspel därifrån men inte testat mer än något enstaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite dubbelmacka, varför skulle jag satsa pengar på den mindre och möjligen osäkrare tjänsten, vad händer om de konkar och mina spel? Har en hel del gratisspel därifrån men inte testat mer än något enstaka

Jag tror inte det är så sannolikt att de lägger ner. Tim Sweeney är majoritetsägare, han är medveten om att det tar tid att ta marknadsandelar och Epic som företag har gott om pengar.

Permalänk
Medlem

Har tydligen släppts spel på EGS som intresserar mig (efter jag fått reda på att de finns) men har gjort valet att helt gå över till att handla och spela på GOG då jag tycker DRM-fritt ägande av ens speltitlar är mycket viktigt i denna konsumentfientliga värld, och när man väljer bort Steam som man lagt allt för mycket pengar på och ens favoritspel för att göra det (Crusader Kings III) samt som är källan till pengarna som gjort att man typ alls kan spela de flesta spelen problemfritt på Linux...så kommer man inte starta upp ett konto och samla på sig spel av någon anledning på en ännu sämre platform än Steam, som dessutom är uttryckligen Linux-fientlig.

(Skitbra EGS har ett faktiskt API dock, som låter de som vill spela EGS-spel på Linux väldigt lätt och utan Epics bullshit-till-launcher. Valve, kom igen!)

*samt, inte men. *dessutom, inte också.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Släpp ett nytt Jazz Jackrabbit!

Edit: Och ett nytt Unreal. FFS, Unreal Tournament 2007 är fortfarande senaste va? Om det nu finns en marknad av denna typ av spel idag då.

Jag spelade en del unreal tournament 2014 när det släpptes.

Men det blev aldrig helt klart. Spelarbasen blev väl inte enorm - även om det som fanns var bra.
De satsade väl på fortnite istället. Antagligen helt rätt val -även om UT var mer intressant för mig.

Tror det är som du säger. Marknaden för de spelen är antagligen mindre nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Svårt för människor att investera i en butik som inte är vinstdrivande och inte erbjuder något mervärde... Vad händer när de lägger ner? GOG erbjuder iaf DRM-fria spel, vilket är ett starkt argument till att använda butiken. Vad erbjuder Epic? Gratis spel? Tidsexlusiviteter (som dessutom förargar spelare)... Spelare märker ju att Epic lägger väldigt lite vikt vid att utveckla Epic Games som en platform.

De senaste åren har Valve skapat SteamVR, Steam Deck, Steam Deck OS Uppgraderat alla aspekter av Steams front-end, ständigt förbättring av proton... Roliga reor, massor med community content, workshop etc. Uppdateringar trillar in var och vartannan dag. Valve verkligen lever och andas Steam. Det blir komiskt hur lite Epic gör, och samtidigt har någon förhoppning om att tidsexklusiviteter ska locka folk.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Släpp ett nytt Jazz Jackrabbit!

Edit: Och ett nytt Unreal. FFS, Unreal Tournament 2007 är fortfarande senaste va? Om det nu finns en marknad av denna typ av spel idag då.

UT2004 tänker du kanske på. Efter det kom UT3 (som floppade) och därefter en "remake" av gamla Unreal Tournament som aldrig tog sig ur Alpha-stadiet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@anders190 UT4 är senaste (Aug 2014) men servrarna la ner 2023 januari.
Kan förövrigt inte köpa Unreal spelen på varken steam eller epic games store längre.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja varför skulle en gamestore gå med vinst?
Det är väl spelen som drar in pengar?

Ungefär som att ica säljer alla produkter för inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja varför skulle en gamestore gå med vinst?
Det är väl spelen som drar in pengar?

Ja. Varför måste en butik gå med vinst? Det är ju inte så att de har kodare, infrastruktur som servers etc och ja.. spelsläpp att finansiera?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag spelade en del unreal tournament 2014 när det släpptes.

Men det blev aldrig helt klart. Spelarbasen blev väl inte enorm - även om det som fanns var bra.
De satsade väl på fortnite istället. Antagligen helt rätt val -även om UT var mer intressant för mig.

Tror det är som du säger. Marknaden för de spelen är antagligen mindre nu.

Kollade upp det spelet nu, har inget minne av att 2014-lanseringen fanns ärligt talat. Ser logon men får mig mer att tänka på Quake Champions istället av någon anledning.
Låter rimligt det du skriver, kan inte minnas spelet alls och har nog inte ens sett några artiklar eller annan hype om det. Möjligen 2014 rimligtvis men nästan 10 år senare så är det så mycket andra spel från den tiden jag istället minns. Håller helt med om Fortnite med, har provat det lite med bekant men inget för mig. Inte provat grafikuppgraderingen vilket jag tänkt men finns så många liknande spel jag ändå hellre spelar.

Hade gärna sett ett nytt lyckat UT (eller en Quake 3 Arena) som verkligen lyckades och fick tillbaks intresset likt RTS-genren tillslut verkar gjort, eller för den delen peka-klicka genren som i det stora var död rätt länge.
Samtidigt måste jag säga att The Finals är något jag känner att jag måste kolla närmare på framöver. Men det sagt så hade jag gärna sett mer UT. Har fortfarande min GOG-utgåva av iaf GOTY UT, kanske UT 2004 med.

Skrivet av Eazy:

UT2004 tänker du kanske på. Efter det kom UT3 (som floppade) och därefter en "remake" av gamla Unreal Tournament som aldrig tog sig ur Alpha-stadiet.

Skrivet av ChaosClocker:

@anders190 UT4 är senaste (Aug 2014) men servrarna la ner 2023 januari.
Kan förövrigt inte köpa Unreal spelen på varken steam eller epic games store längre.

Sjukt nog är det UT3 som är (UT 2007 (vilket det ändå inte kallades, mer än att det släpptes det året), inser att jag rört ihop UT-serien rejält. Orginal UT samt UT 2004 minns jag tack och väl.

Just ja, att de gamla spelen inte längre går att köpa minns jag att jag både läst och hört om i någon pod. Ganska sjukt faktiskt, men tur jag köpte GOG-utgåvan medans det fortfarande var möjligt iallafall. Kanonspel!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Alan wake 2 kommer till Steam om ett år.

Permalänk
Medlem

Därför jag kör steam som är störst på marknaden även om det kanske är dyrare, känner som att chansen att de händer något där är ganska liten medans epic kan stänga vilken dag som helst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Epic Store är ju i stort sett en Launcher för Fortnite som drar in miljarder och som många kids. När de själva växer upp så finns det en stor chans att de faktiskt köper ett och annat spel från Epic Store. Att ta andelar i en marknad tar tid. Speciellt från någon som i stort sätt uppfann den.

Permalänk
Medlem

Om de lade pengarna på att faktiskt leverera en bra launcher så kanske de hade haft en chans. EA, Ubisoft, Epic etc.: har de ens någon aning om vad deras konkurrent Steam håller på med? Det verkar verkligen som att de inte har någon aning om vad de konkurrerar med.

Steam har inbyggd streaming, VOIP, mods (workshop), big screen, in-home streaming, linux-stöd med proton, mobil-klient, enkla refunds, öppna reviews, remote play (online-local coop), in-game item store, LAN downloads, accepterar spel köpta utanför Steam, batch nerladdningar, stöd för remapping av handkontroller, familje-delning av spel, schemalagda nerladdningar, enkel överföring av spel mellan diskar...

Vad har Epic? Några gratis spel man hellre hade haft på Steam.

Permalänk
Medlem

Minns den tiden då det fanns disketter och CD-skivor ... Den tiden finns i alla fall kvar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag undrar om Alan wake 2 kommer till Steam om ett år.

Det lär det göra, men som sagt tidigast först om 1 år. Tycker det är värdelöst med sånt i branschen låsa ett nytt spel till en viss sida det är inte bra alls för kunderna...

Permalänk
Avstängd

Jag är nog ensam om att gilla Epics enkla launcher mer än Steams klottriga stil.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag är nog ensam om att gilla Epics enkla launcher mer än Steams klottriga stil.

Nej, du är inte ensam. Min uppfattning är snarare att somliga trackar ner på Epics launcher endast för att de "förväntas" älska Steam. Så bra är verkligen inte Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

(Skitbra EGS har ett faktiskt API dock, som låter de som vill spela EGS-spel på Linux väldigt lätt och utan Epics bullshit-till-launcher. Valve, kom igen!)

Detta är bra, jag använder Heroic Games Launcher och det är så skönt att komma åt mitt spelbibliotek för GOG, Epic och Amazon (prime) gaming från samma klient.
Jag hade önskat att jag även kunde komma åt mitt steam-bibliotek där.
https://heroicgameslauncher.com/
https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag är nog ensam om att gilla Epics enkla launcher mer än Steams klottriga stil.

Nä då.
Enda jag föredrar med steam är möjligheten att flytta installlationer enkelt utan att stänga launcher, byta namn på mapp, öppna launcher börja installera, stänga launcher. Ta bort nya mappen, flytta gammal map o döpa om tillbaka. Starta launcher som då ser att spelet redan är nedladdat o allt är frid o fröjd.

Som tur är så är det ju inte så ofta scenariot uppstår..

Permalänk
Medlem

Föredrar också Steam över EGS men jag är inte dum nog att inte förstå att för PC marknaden i stort över tid är det otroligt osunt att Steam fortsätter ha det nära monopol dom har på digital spelförsäljning. Steam tar också en rätt rejäl peng för tjänsten mot utgivarna så det finns definitivt utrymme för fler aktörer så att det kan pressas ner till förmån för oss slutkunder och/eller utgivarna. Som det är idag tjänar Valve ohyggliga pengar på att vara mellanhand, dom gör inte ett dåligt jobb, men dom gör inte heller skäl för den summan pengar heller i min mening.