Permalänk
Medlem

Dual Pentium III

Hej Sweclockare!

Jag bytte för ett tag sedan till mig ett ASUS CUV4X-DLS moderkort med processorer och ram.

Jag har successivt bytt ut mina Singel Processor Retro system mot SMP system om möjligt, alltid roligare med fler processorer även om det inte alltid är snabbare i praktiken.

Moderkortet i fråga är ett Dual Socket 370 så det tar intel Pentium 3 coppermine processorer.
Det använder VIA Apollo Pro133A chipsetet men en revision med SMP stöd.

Moderkortet har även AGP Pro slot som är lägre för mer strömhungriga grafikkort och sedan kommer det med 2 kanaler Ultra 160 SCSI för den som vill ha massa diskar, max bör vara 30st.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Dual P3a är mumma!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Entusiast

Fett snajsig burk!

Permalänk
Hedersmedlem

Kul bygge

Håller på med ett dual P2 bygge nu som det kanske kan bli en tråd av sen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Socket 370 VIA mobo, P-III-or och AOpen-låda... jäklar, vilken tidsresa.

Tack för en utförlig bygglogg och nostalgitripp!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Fan jag är mest avundsjuk på dina Alpha PAL6035!
Jag saknar båda mina Alphor (6035 och 8045) jättemycket.

Permalänk
Medlem

Är inte det ganska mycket RAM för en så pass gammal burk? Tror jag hade 2GB så sent som 2010. 😅

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Är inte det ganska mycket RAM för en så pass gammal burk? Tror jag hade 2GB så sent som 2010. 😅

Jo, väldigt mycket. Typ som att ha 128GB nu.

Permalänk
Medlem

Kul. Ångrar att jag sålde ett dual Pentium Pro-moderkort eftersom jag bara hade 1 cpu och tyckte det var för dyrt att skaffa en till :-/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Sjukt läckert system helt klart! Självklar 5-poängare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Äckligt fräscht!

Permalänk
Medlem

Eftersom du har dubbla cpu skulle XP inte vara så bra, hade bara utnyttjat den ena cpu har jag för mig

Permalänk
Medlem

Supercool! Memorylane...

Permalänk
Medlem

Alpha PAL6035 ^^ Dem låter.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Moderkortet i fråga är ett Dual Socket 370 så det tar intel Pentium 3 coppermine processorer.

Finns faktiskt adapters för att få Tualatin att fungera på gamla socket 370. Här har du en tråd med nån som kör 1,4GHz P3 på samma moderkort https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=65128

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Jag hade ett sådant moderkort jag med för många år sedan som jag sålde till en kille i Finland. Men snyggt att det verkar fungera med recap och omvårdnad. Är det något som kommer att visas upp på brain drain lanet i februari 2024?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMuztek:

Eftersom du har dubbla cpu skulle XP inte vara så bra, hade bara utnyttjat den ena cpu har jag för mig

XP är också Windows NT-baserat så det kan använda mer än en cpu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Eftersom du har dubbla cpu skulle XP inte vara så bra, hade bara utnyttjat den ena cpu har jag för mig

Fanns inte XP Professional?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Hehe, har en speciell plats i hjärtat för SMP och P3. Höll på lite med 3D-visualisering som extraknäck när jag pluggade, och hade något väldigt snarlikt till mitt förfogande som renderingsburk. Man tyckte det var ett riktigt monster

Grejen med Aopens lådor var väl att man fick väldigt mycket för pengarna. En del av dem var rätt snygga också.

FSP:s nätdelar var bra på AT-tiden, därefter tycker i alla fall jag de har varit meh i bästa fall. Öppnar man dem är det tydligt att de tagit snikandet för långt.

Tillägg: vill man köra USB 2.0 på instickskort brukar NEC/Renesas dito vara idiotsäkra och funka bra med äldre OS.

Skrivet av Bizzro:

Finns faktiskt adapters för att få Tualatin att fungera på gamla socket 370. Här har du en tråd med nån som kör 1,4GHz P3 på samma moderkort https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=65128

Det är inte lätt att få tag LinLin adapters längre, och trots att de inte är avancerade så, blir det svårt att nyproducera, då lösa socklar knappast finns lättillgängliga heller.

Best bet om man nu envisas med att köra Tualatin i ett kort som inte stödjer det är nog att fixa PCB för permanent mod, eller köpa en färdigmoddad processor. Det kräver inga socklar, och går fortfarande att få tag på.

Annars är det ganska lätt att modda en slotket och köra tillsammans med Tualatinpropp i lämpligt slot1-moderkort.

Skrivet av MegaMuztek:

Eftersom du har dubbla cpu skulle XP inte vara så bra, hade bara utnyttjat den ena cpu har jag för mig

XP i sig stödjer SMP. Problemet är väl i sådana fall att programvara från den tiden inte alltid gör det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt. Men det är ju inte poängen hehe. Så länge man tycker det är kul. Samma med att köra 4 vägs SLI. Inte direkt nödvändigt heller men ack så häftigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Totalt onödigt. Men det är ju inte poängen hehe. Så länge man tycker det är kul. Samma med att köra 4 vägs SLI. Inte direkt nödvändigt heller men ack så häftigt.

Hehe, alltså, du snackar med folk som har hoarding av utrangerad kontorsutrustning som hobby. Begrepp som "onödigt", "irrationellt", etc biter liksom inte riktigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, har en speciell plats i hjärtat för SMP och P3. Höll på lite med 3D-visualisering som extraknäck när jag pluggade, och hade något väldigt snarlikt till mitt förfogande som renderingsburk. Man tyckte det var ett riktigt monster

Grejen med Aopens lådor var väl att man fick väldigt mycket för pengarna. En del av dem var rätt snygga också.

FSP:s nätdelar var bra på AT-tiden, därefter tycker i alla fall jag de har varit meh i bästa fall. Öppnar man dem är det tydligt att de tagit snikandet för långt.

Tillägg: vill man köra USB 2.0 på instickskort brukar NEC/Renesas dito vara idiotsäkra och funka bra med äldre OS.

Det är inte lätt att få tag LinLin adapters längre, och trots att de inte är avancerade så, blir det svårt att nyproducera, då lösa socklar knappast finns lättillgängliga heller.

Best bet om man nu envisas med att köra Tualatin i ett kort som inte stödjer det är nog att fixa PCB för permanent mod, eller köpa en färdigmoddad processor. Det kräver inga socklar, och går fortfarande att få tag på.

Annars är det ganska lätt att modda en slotket och köra tillsammans med Tualatinpropp i lämpligt slot1-moderkort.

XP i sig stödjer SMP. Problemet är väl i sådana fall att programvara från den tiden inte alltid gör det.

Läste på efteråt XP pro hade stöd för flera kärnor/cpu.
Körde själv dubbla P3 men gick direkt på w nt/2000
Hade ett Epox moderkort med dubbla Slot-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Är inte det ganska mycket RAM för en så pass gammal burk? Tror jag hade 2GB så sent som 2010. 😅

Det satt ju i ett datacenter i 10 år så är väl inte orimligt då.
En på vår Discord har 8GByte i sin Dual P3.

Skrivet av anders190:

Sjukt läckert system helt klart! Självklar 5-poängare.
Tack!

Skrivet av stoffe_83:

Snyggt bygge! Jag hade ett sådant moderkort jag med för många år sedan som jag sålde till en kille i Finland. Men snyggt att det verkar fungera med recap och omvårdnad. Är det något som kommer att visas upp på brain drain lanet i februari 2024?

Möjligt, har 3st Dual CPU system nu och planerar att ta med 2st.
Kan bara få med så mycket då vi hyr ut burkar med.

Permalänk
Medlem

Kul med dual byggen, dock vill jag varna för VIA Apollo Pro133A chipsetet. Det är sjukt mycket sämmre prestanda än om du lyckas få tag i ett dualmoderkort med Intelchipset.
Det är så stor skillnad så man behöver inte ens ett benchmarkprogram för att notera skillnaderna.

Ja har haft åtskilliga av dessa setups geom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul med dual byggen, dock vill jag varna för VIA Apollo Pro133A chipsetet. Det är sjukt mycket sämmre prestanda än om du lyckas få tag i ett dualmoderkort med Intelchipset.
Det är så stor skillnad så man behöver inte ens ett benchmarkprogram för att notera skillnaderna.

Ja har haft åtskilliga av dessa setups geom tiderna.

Har både KT133A PRO, BX och GX chipset dual P2/P3 moderkort.
Kan inte se någon större skillnad i vare sig grafik eller CPU prestanda mellan VIA eller Intel.
Några procent kanske i vissa specifika benchmarks till Intels fördel, men knappast nån dealbreaker.
Nu har jag inte några 1GHz 100MHz FSB P3'or, men väl 1GHz 133MHz och 1.1GHz 100MHz.
Och 1000EB processorerna i par i mitt Abit VP6 presterar väldigt lika ett par 1100E på ett BX moderkort.
Så den snabbare bussen på KT133A kompenserar bra för den 10% lägre klockfrekvensen.

Men visst, VIA tog ett bra tag på sig innan dom fick fram vettiga chipset drivrutiner.
Och vi har ju även tillgång till BIOS'ar som fixat en hel massa saker sedan förstas releasen.
Medans Intel's BX var stabilt och snabbt redan från start med ytterst små förbättringar över tiden.

Numera behöver man knappast vara rädd för VIA 133 bestyckade moderkort.
Tvärtom har dom ju saker som Intels BX chipset saknade.
T.ex. stöd för minnesmoduler större än 256MB, native stöd för 133MHz FSB, 4X AGP och native stöd för UDMA100 IDE

En del av mina tester hittas här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661558-gamla-dubbelma...

Kul galleri BTW, dubbelmackor är verkligen dubbelt så roliga

Permalänk
Medlem

Ok men vad ska du med två P3 till i samma dator? Ingen behöver så mycket beräkningsprestanda! Och inga programvaror har stöd för flera trådar ändå.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Va hände med Alfa prolle kylarna btw? Va de coolaste man kunde ha juh, minns att jag hade en astuff Alpha på min Slot A med dubbla 60mm fläktar, fett me kyla fyfan, den kostade typ 600 spänn tror jag.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Horvendile:

Ok men vad ska du med två P3 till i samma dator? Ingen behöver så mycket beräkningsprestanda! Och inga programvaror har stöd för flera trådar ändå.

Har du läst genom galleriet?

Det finns ett avsnitt om en SMP patch.
Patchen ger SMP stöd till Quake3 och många andra spel som nyttjar OpenGL.

Jag använder den patchen med fördel med Quake3, Quake2, Half life, Star Trek Voyager: Elite force.

Utöver det så är det jävlig nimnt med ett dual cpu system på ett Lan om någon börja tanka från ens dator. Det märks knappt när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Har du läst genom galleriet?

Det finns ett avsnitt om en SMP patch.
Patchen ger SMP stöd till Quake3 och många andra spel som nyttjar OpenGL.

Jag använder den patchen med fördel med Quake3, Quake2, Half life, Star Trek Voyager: Elite force.

Utöver det aå är det jävlig nimnt med ett dual cpu system på ett Lan om någon börja tanka från ens dator. Det märks knappt när man spelar.

Alltså jag driver. Tycker detta är kalas!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fan vad fint. Saknar Alpha och deras kungliga kyligare! Hade en 8045t en gång i tiden. Steget upp var ju Swiftech dock men det är en annan diskussion.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller