Hårdvara + mjukvara för att kunna spela filmer från filserver

Permalänk
Medlem

Hårdvara + mjukvara för att kunna spela filmer från filserver

Har en Samsung tv från 2018 men mjukvaran lämnar mycket att önska Plex finns som app men den stödjer inga codecar och har ingen lust att konvertera alla filer bara för Samsung.

Vill kunna spela upp filmer som jag har på servern och det är lite allt möjliga format, avi, Xvid,h264/5 etc

Så funderar på att skaffa någon hårdvara som kan lösa det åt mig har kolla lite på Apple TV eller en pi5 med någon mjukvara

Pi5 är flexibilitet mycket bättre och stöd av format däremot ingen kontroll och inte lika enkelt.

Apple TV enkelt och alla i familjen kan sköta den
Däremot så är jag osäker på om denna klara alla codec?

Några råd?

Permalänk
Medlem

Du har inte kika Chromecast google TV med jellyfin?
Testade här om dagen satte upp en server på datorn och app i ccgtv, inga som helst problem att spela upp jämfört med plex som buffrade sönder.
Däremot har gränssnittet en del att önska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield (pro) med Kodi alternativt annan valfi mediaspelare som till exempel Nova video player som jag nyss upptäckt.

Kodi är kan både vara media server och spelare.
Jag kör min som bara spelare. Med andra ord så läser den bara filen som ligger på min nas, och sköter uppspelandet skälv.

Kör man som server så är den mer likt plex. Det är servern som sköter spelandet och ljud och bild strömmas till motagande enhet, som alla strömnings tjänster.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Pi 4 med tex LibreELEC klarar hevc 4k 10bit HDR utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har en Samsung tv från 2018 men mjukvaran lämnar mycket att önska Plex finns som app men den stödjer inga codecar och har ingen lust att konvertera alla filer bara för Samsung.

Vill kunna spela upp filmer som jag har på servern och det är lite allt möjliga format, avi, Xvid,h264/5 etc

Så funderar på att skaffa någon hårdvara som kan lösa det åt mig har kolla lite på Apple TV eller en pi5 med någon mjukvara

Pi5 är flexibilitet mycket bättre och stöd av format däremot ingen kontroll och inte lika enkelt.

Apple TV enkelt och alla i familjen kan sköta den
Däremot så är jag osäker på om denna klara alla codec?

Några råd?

Apple TV med Infuse
https://firecore.com/infuse

Enkelt för familjen och du kan spela dina filer.
Stöder dock inte Dolby True HD så om du har hembiosystem av bättre klass är inte Apple TV den bästa lösningen ljudmässigt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag hade starkt undvikit en hela RPi-platform och kollat på något mer öppet som Rockchip eller Amlogic istället, Rockchip RK3399 eller Amlogic S905X-ser räcker t.ex mer än väl för dina ändåmål och du kan hitta dessa billigt. Dessa fungerar faktiskt bra och kostar inte multum heller med Libre eller CoreELEC. https://www.amazon.de/-/en/Sxhlseller-Wireless-Keyboard-Detec... om du ska ha en billig fjärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Apple TV med Infuse
https://firecore.com/infuse

Enkelt för familjen och du kan spela dina filer.
Stöder dock inte Dolby True HD så om du har hembiosystem av bättre klass är inte Apple TV den bästa lösningen ljudmässigt.

Tack det där ser mycket lovande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Stöder dock inte Dolby True HD så om du har hembiosystem av bättre klass är inte Apple TV den bästa lösningen ljudmässigt.

Vill bara flika in och säga att Infuse inte har några problem med Dolby TrueHD, detta avkodas utan förlust till LPCM. Däremot finns det inget stöd för TrueHD Atmos, så ljudet från höjdkanalerna mixas in i övriga kanaler.

När det gäller Dolby Vision så är det inte möjligt att spela upp version 7, vilket majoriteten av "sparade" filmer använder. Det finns dock gott om innehåll med både version 8 och Dolby Digital Plus med Atmos men man behöver ta en extra titt.

Visa signatur

press nu1mlock