Blockera Copilot och andra "spionerande" Windows-funktioner

Permalänk
Melding Plague

Blockera Copilot och andra "spionerande" Windows-funktioner

Programmet Donotspy11 försöker blockera alla funktioner som ringer hem till Microsoft i Windows 10 och 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Expertgissare

Sorgligt att det ska behövas finnas sådana här program.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

"försöker"

Permalänk
Medlem

Någon som vet får gärna berätta om det finns nackdelar med detta program.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är Apple likadana? Alltså lika giriga som Microsoft? I just detta avseende att iOs rapporterar hem allt man gör. Isåfall vete fan om jag vill köra med Mac heller. :/

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är Apple likadana? Alltså lika giriga som Microsoft? I just detta avseende att iOs rapporterar hem allt man gör. Isåfall vete fan om jag vill köra med Mac heller. :/

Det finns ju trots allt andra alternativ än just de...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är Apple likadana? Alltså lika giriga som Microsoft? I just detta avseende att iOs rapporterar hem allt man gör. Isåfall vete fan om jag vill köra med Mac heller. :/

Varje gång du startar ett program så skickas den infon till Apple, samma sak med installation av program.

Kan till och med haverera så att du inte kan öppna program på mac-datorer: https://www.macrumors.com/2020/11/12/mac-apps-not-opening/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det finns ju trots allt andra alternativ än just de...

Fedora! Fedora!! Fedora!!!

Permalänk

Wsl och onedrive fungerar super i Windows 11. Har inte behov av nas och virtuella maskiner längre och nu med copilot integrerat i Windows 11 blir det bara bättre och bättre. Dessutom kan man köra ms github copilot i det bästa utvecklar verktyget som finns även detta från Microsoft. Apple och Google har verkligen inget att imponera med längre

Permalänk
Medlem

Och om du tycker Microsoft tränger sig på i Windows så ska du bara veta vad din Android-telefon - oavsett ursprung - skickar till utländska servrar om ditt användande - bara en promenad längs en större gata resulterar i flera tusentals kartläggningsrapporter av nätverk till Google, till exempel. Och Apple gör samma sak btw, kanske till och med i större utsträckning nu när de har såna där spårningstaggar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Och om du tycker Microsoft tränger sig på i Windows så ska du bara veta vad din Android-telefon - oavsett ursprung - skickar till utländska servrar om ditt användande - bara en promenad längs en större gata resulterar i flera tusentals kartläggningsrapporter av nätverk till Google, till exempel. Och Apple gör samma sak btw, kanske till och med i större utsträckning nu när de har såna där spårningstaggar....

Skillnaden, i varje fall för mig, är att telefonen inte har något intressant att säga om mig. Datorn har jag mitt allt i, och det vill jag banne mig inte att Microsoft ska visa i. Inte ens om de är så välmenande som de hävdar.

Med det sagt är all den här spårningen vidrig. Att det tillåts, och dessutom kallas features, är sjukt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Och om du tycker Microsoft tränger sig på i Windows så ska du bara veta vad din Android-telefon - oavsett ursprung - skickar till utländska servrar om ditt användande - bara en promenad längs en större gata resulterar i flera tusentals kartläggningsrapporter av nätverk till Google, till exempel. Och Apple gör samma sak btw, kanske till och med i större utsträckning nu när de har såna där spårningstaggar....

Dåså, då är det plötsligt helt ok att Microsoft spionerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det finns ju trots allt andra alternativ än just de...

Jag använder ShutUp10++ av O&O https://www.oo-software.com/en/shutup10 har använt den sen Windows 10 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Skillnaden, i varje fall för mig, är att telefonen inte har något intressant att säga om mig. Datorn har jag mitt allt i, och det vill jag banne mig inte att Microsoft ska visa i. Inte ens om de är så välmenande som de hävdar.

Med det sagt är all den här spårningen vidrig. Att det tillåts, och dessutom kallas features, är sjukt.

Du måste vara i extrem minoritet, tror de allra flesta har mycket mer personlig info på mobilen än datorn. Själv har mina datorer typ ingen personlig info på sina hårddiskar men telefon däremot...där finns allt, eller ja, "allt" - jag har nog mycket mindre personlig info på min mobil än genomsnittet.

Och ja, att det tillåts att operativsystem har så djupt integrerad spårning är förjävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dåså, då är det plötsligt helt ok att Microsoft spionerar

Va? Jag tycker inte det är okej att någon gör det...kör Linux på datorerna och Google-fritt ROM på mobilen + DNS-blockerare....

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av sånt här om det ger prestandaförbättringar.
Jag jobbar inte hemligt åt stat eller organisation eller bär foliehatt så känner inte att jag behöver göra allt för att skydda mig från spårning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är Apple likadana? Alltså lika giriga som Microsoft? I just detta avseende att iOs rapporterar hem allt man gör. Isåfall vete fan om jag vill köra med Mac heller. :/

Jag tror inte det. Innan Siri aktiveras får man välja och acceptera det till exempel. Mycket mer känsla av att användaren får välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Va? Jag tycker inte det är okej att någon gör det...kör Linux på datorerna och Google-fritt ROM på mobilen + DNS-blockerare....

Kör samma här 👍 LinageOS utan google å Mint på burkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det. Innan Siri aktiveras får man välja och acceptera det till exempel. Mycket mer känsla av att användaren får välja

Lmao välj ni att tro detta

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det. Innan Siri aktiveras får man välja och acceptera det till exempel. Mycket mer känsla av att användaren får välja

Var inte länge sedan som det uppdagades att trots att ios-användare sa nej till informationsinsamling så fortsatte ios glatt samla information om dem till apple.

https://www.techradar.com/news/iphone-apps-still-track-you-ev...

https://www.imore.com/iphone/turned-off-this-iphone-data-shar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Lmao välj ni att tro detta

En av/på-knapp ger ju i alla fall "känslan av att få välja"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Du måste vara i extrem minoritet, tror de allra flesta har mycket mer personlig info på mobilen än datorn. Själv har mina datorer typ ingen personlig info på sina hårddiskar men telefon däremot...där finns allt, eller ja, "allt" - jag har nog mycket mindre personlig info på min mobil än genomsnittet.

Och ja, att det tillåts att operativsystem har så djupt integrerad spårning är förjävligt.

Finns åtminstone en till här, och jag kan plusa på iallafall 4 närstående personer till.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Jag använder ShutUp10++ av O&O https://www.oo-software.com/en/shutup10 har använt den sen Windows 10 kom.

Jag tror inte riktigt att det var alternativ till Donotspy11 som hen menade, utan alternativ till Windows och MacOS.... Något som börjar med L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är mest intresserad av sånt här om det ger prestandaförbättringar.
Jag jobbar inte hemligt åt stat eller organisation eller bär foliehatt så känner inte att jag behöver göra allt för att skydda mig från spårning.

Felrapporteringstelemetri är det väl inget fel på, ska vara av yttersta grad nödvändigt faktiskt...men Microsofts spårning är men är det, mycket mer. Och sen kan man inte stänga av sån "god" telemetri heller även om man är medveten och accepterar att det kan leda till att Microsoft inte kan hjälpa dig personligen med ditt problem...men liksom - när har man någonsin personligen tagit kontakt med Microsoft?

Permalänk
Medlem

Är det för att förbättra Windows för användaren eller för att sälja informationen vidare?
jag menar Windows finns i statliga verksamheter och lär ha blivit godkänt för att kunna användas där så hur "illa" är det att den skickar information hem och vad exakt kan de se?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tycker det räcker med att köra tracker-test likt: https://coveryourtracks.eff.org/ för att inse hur nära omöjligt det är att vara anonym på nätet. Att Microsoft vill spara data på hur vi använder deras OS känns rimligt, sen exakt vad de sparar för data och hur den används (säljs?) hade varit ännu intressantare att veta.

Kör själv flera olika OS på olika maskiner med olika webbläsare för att sprida ut mina internetvanor, men tror ändå vi alla lämnar tillräckligt med brödsmulor online för att MS och andra drakar ska hitta hem tämligen enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Lmao välj ni att tro detta

Om man jämför med Google så tror jag inte det är ens lite nära dock

Skrivet av filbunke:

Var inte länge sedan som det uppdagades att trots att ios-användare sa nej till informationsinsamling så fortsatte ios glatt samla information om dem till apple.

https://www.techradar.com/news/iphone-apps-still-track-you-ev...

https://www.imore.com/iphone/turned-off-this-iphone-data-shar...

Tack för intressant läsning, ska kolla mer på det

Permalänk
Medlem

Välkommen till Aftonbladet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är mest intresserad av sånt här om det ger prestandaförbättringar.
Jag jobbar inte hemligt åt stat eller organisation eller bär foliehatt så känner inte att jag behöver göra allt för att skydda mig från spårning.

Inte du men du har kontakt med någon vars liv kan förstöras kanske? En vän om 10 år som kommer i nån position där han kan utpressas?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Varje gång du startar ett program så skickas den infon till Apple, samma sak med installation av program.

Kan till och med haverera så att du inte kan öppna program på mac-datorer: https://www.macrumors.com/2020/11/12/mac-apps-not-opening/

Detta är dock så "PKI" fungerar.
Varje program/binär har en digital signatur för att säga vem som skapade programmet.
För att validera den signaturen behöver man göra en OCSP-slagning till utfärdaren för att validera att den digitala signaturen inte är revokerad. Alltså att validera att programmet inte är utgiven av en falsk avsändare eller blivit kapad. I slutändan för att förhindra malware.

Samma sak sker genom webbläsaren när du besöker en webbplats som kör HTTPS.
Då kommer webbläsaren göra en OCSP-slagning för att validera certifikatet, för att validera att webbplatsens certifikat fortfarande är giltig.

Betyder det att webbläsaren och CA-utfärdaren spionerar? Beror på hur man ser det kanske.
Men det går inte att få det ena utan det andra så att säga.
Validerar man programvaran för sin riktighet så måste man också validera att den är riktig för stunden.

Efter den där "virala" nyheten om att Apple tar emot OCSP-slagningarna så gick Apple ut med att de kommer göra om lösningen och därmed frångå standarden. Är det bra eller dåligt beror på hur mycket man tycker om öppna standarder.

Hur som helst, privacy och datorsäkerhet kolliderar ofta med varandra i frågor om "trust".
I många fall måste man lägga säkerheten i någons händer.

Välj därför lösning efter din egen hotbildsanalys.

Men jag tycker man ska särskilja ren telemetri eller annonsspionage från säkerhetsfunktioner.