Veckans fråga: Var har du RGB vid datorn?

Permalänk

På Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Jag har inget emot RGB belysning på desktops. Laptops med ut för seriöst bruk skulle jag ej ha RGB leds på.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett tangentbordet, men det är på och av lite sporadiskt för jag har inte memorerat tangent-kombinationen för att slå på/av, så det händer av misstag några gånger i veckan. 😅

Permalänk

Förutom de valen som fanns i listan att bocka i har jag RGB på musmattan och min hållare för headsetet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Med en rejäl laddning RGB ökar 3D Mark poängen med upp till så mycket som 86 procent, och med RGB headset blir reaktionstiden i princip noll. Nästan fusk alltså, men ett superbra sätt att pigga upp datorn och bli em bättre gamer.
Tack tack...

Permalänk
Medlem

Ingen alls såklart, varför skulle jag vilja ha en lysande låda eller tillbehör?
Tänd lampan om det är mörkt, släck den när det är ljust, spar på ögonen som en bonus.

Permalänk
Medlem

Ingen julgransbelysning på skrivbordet tack.

Permalänk
Medlem

Ni har missat musmatta och mic i listan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Avstängt!

Har dock ganska många pinaler som stödjer RGB, helt enkelt för att det är typ omöjligt välja bort. Musen, moderkortet och grafikkortet t.ex.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Tangentbordet, mus, musens docka...
Tror moderkortet har också men har inget fönsterchassi så ser inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har en del tillbehör med RGB men har lyckats stänga av all sån skit.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

RGB överallt, ju mer desto bättre!

Permalänk
Medlem

Det får inte finnas några ljuskällor i hemmet förutom datorskärmen.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ljudkort".
Det körs som expansionskort här, det är sen gammalt.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Ingen alls såklart, varför skulle jag vilja ha en lysande låda eller tillbehör?
Tänd lampan om det är mörkt, släck den när det är ljust, spar på ögonen som en bonus.

Är det inte smidigare, bekvämare och effektivare med självupplysta symboler på tangentbordet när det är mörkt? Jag har endast RGB på mitt tangentbord och mus. Musen är ju rätt onödig, men det kan passa rätt så bra när den lyser i sync med tangentbordet.

Jag har mitt inställt på 1% och det är tillräckligt för att kunna se tangenterna i mörker och på dagen när det är ljust så syns det inte direkt. Men allt annat är totalt onödigt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Moderkort, minne och egenmonterad slinga för att lättare lysa upp insidan bakom den mörka glasskivan.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Är det inte smidigare, bekvämare och effektivare med självupplysta symboler på tangentbordet när det är mörkt? Jag har endast RGB på mitt tangentbord och mus. Musen är ju rätt onödig, men det kan passa rätt så bra när den lyser i sync med tangentbordet.

Jag har mitt inställt på 1% och det är tillräckligt för att kunna se tangenterna i mörker och på dagen när det är ljust så syns det inte direkt. Men allt annat är totalt onödigt tycker jag.

För ögonen så är det bättre att rummet är ljust än att det lyser svaga lampor i mörkret.

Permalänk
Medlem

Har RGB i tangentbord och mus men det är avstängt för jag tycker det ser barnsligt ut.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Den RGB'n jag har är från grafikkort, Powercolor RX 7900 XTX, lyser ju så klart rött i en annars helt svart låda så det ser ju rätt fräckt ut. Resterande RGB är musen som lyser lite runt scrollhjulet, ofta statiskt ljus i gråskala samt på vänstersidan. Tangentbordet har fått ett fast grått sken då jag gillar bakgrunds upplysta tangenter men inte när det blinkar och har sig.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Stereon till datorn har ju en hel del led:ar, gröna, gula och röda, sen har jag en Ikea Ledlist som lyser på bakväggen varmvit, men den är helt fristående.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

det har blivit rgb på skärmen (odyssey), musa och tangentbord lite av misstag. jag kör vitt på allt, det känns minst lökigt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Ingen rgb alls men statisk röd led i fläktar och slinga

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att jag vill ha RGB, men jag tror att 6950:t ev har det, har inte kollat med datorn igång.

Alla skärmar sen monokront gick ur mode har väl RGB.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Jag har inget emot RGB belysning på desktops. Laptops med ut för seriöst bruk skulle jag ej ha RGB leds på.

Att ha rgb/annan belysning i tangentbordet på laptops är ju dock väldigt användbart när man använder datorn i mörkret.

Jag tycker att RGB mest är ett störande moment om man t.ex ska spela, så jag har absolut noll "extra" RGB förutom ikonen på musen, samt bakgrundsbelysning på tangentbordet. Belysning av tangentbord fyller ju faktiskt en rätt vettig funktion får jag säga. Nog för att man skrivit tillräckligt mycket på det för att hitta dom flesta knappar utan "hjälp" men ibland räddar det en när man vill få fram nått tecken som används sällan.

Belysningen på stationära tillbehören är mörk blå, på laptopen är dom dimmad röd.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Att ha rgb/annan belysning i tangentbordet på laptops är ju dock väldigt användbart när man använder datorn i mörkret.

Jag tycker att RGB mest är ett störande moment om man t.ex ska spela, så jag har absolut noll "extra" RGB förutom ikonen på musen, samt bakgrundsbelysning på tangentbordet. Belysning av tangentbord fyller ju faktiskt en rätt vettig funktion får jag säga. Nog för att man skrivit tillräckligt mycket på det för att hitta dom flesta knappar utan "hjälp" men ibland räddar det en när man vill få fram nått tecken som används sällan.

Belysningen på stationära tillbehören är mörk blå, på laptopen är dom dimmad röd.

Instämmer helt. Jag är som sagt inget emot RGB och tycker att det har blivit lite inne att vara emot RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

All RGB inne i datorn är avstängd och både tangentbord och mus är satta till fast vitt sken. Min dator ska vara tyst, både akustiskt och visuellt.

Är både ditt tangentbord och mus av samma tillverkare? Eller använder du exempelvis SignalRGB för att kontrollera dess färger?
Gillar dock starkt din tanke och vision i det hela. Själv alltid kört med fast blått sken pga bara älskar den färgen. Dock att enbart ha vitt är inte helt dum nu när jag tänker efter...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har RGB-potential i tangentbord och headset, men har det alltid avstängt. Får se om det blir ändring när jag går över till riktig desktop-dator.

Permalänk

Jag är starkt emot RGB i datorn. Den perfekta datorn i min värld ska inte synas eller höras. Den ska bara göra sitt jobb och inget annat.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Är både ditt tangentbord och mus av samma tillverkare? Eller använder du exempelvis SignalRGB för att kontrollera dess färger?
Gillar dock starkt din tanke och vision i det hela. Själv alltid kört med fast blått sken pga bara älskar den färgen. Dock att enbart ha vitt är inte helt dum nu när jag tänker efter...

Nix, musen är Corsair och tangentbordet är Asus. Men båda har profilminne "ombord", så jag installerade iCUE och Armory Crate för längesen, ställde in ljus och DPI, sparade profilerna och tog bort bloatwaren igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Jag vill inte ha lysande/blinkande saker. Jag vill ha en clean setup utan en massa trams och gimmicks. Allt man behöver, är bakgrundsbelysta tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nix, musen är Corsair och tangentbordet är Asus. Men båda har profilminne "ombord", så jag installerade iCUE och Armory Crate för längesen, ställde in ljus och DPI, sparade profilerna och tog bort bloatwaren igen.

Haha den enklaste och simplaste idén av dem alla. Varför har man inte tänkt på det själv? xD

Har själv Corsair K70 tangentbord, men blir bara så frustrerad över iCUE och hur den fungerar. Fattar inte ens riktigt hur man laddar på en profil på minnet då satt man kan ta bort programmet senare haha (facepalm)...