Köpt begagnad iphone (säljare har tydligen den på avbetalning)

Permalänk
Medlem

Köpt begagnad iphone (säljare har tydligen den på avbetalning)

Köpte en iphone på tradera via paypal (kan få tillbaka pengarna så inga problem där).

TDLR. När jag bad om kvittot så skickar säljaren en bild på att telefonen fortfarande var på avbetalningen. Lite knasigt att inte vara tydlig med det i annonsen.

Den är köpt hos tele2 så bör inte var låst.

Får säljaren sälja en telefon som fortfarande är på avbetalning? Är det här lagligt?

Hitta lite olika trådar som pekar åt olika håll
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677836-salja-en-produ...
https://lawline.se/answers/far-man-lov-att-salja-vidare-en-ob...
https://www.mytrendyphone.se/blog/hur-man-saljer-sin-mobiltel...

Det är ju han som står på lånet / skulden så jag tänker det bör vara säkert?

Värsta fall skickar jag tillbaka telefonen och gör en claim via paypal om det visar sig vara olagligt från hans sida.

Permalänk

Jag backar alltid vid minsta ovanligheter.

Huvudsaken för dig bör i första han vara att den är upplåst så att du kan logga in och lägga in telefonen på ditt konto. Är inte det ordnat ja då är den oanvändbar.

Annars
Hanns affärer behöver du inte ha med att göra, det är hanns bekymmer Det är annat om den är stulen. Det finns folk till allt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag backar alltid vid minsta ovanligheter.

Huvudsaken för dig bör i första han vara att den är upplåst så att du kan logga in och lägga in telefonen på ditt konto. Är inte det ordnat ja då är den oanvändbar.

Annars
Hanns affärer behöver du inte ha med att göra, det är hanns bekymmer Det är annat om den är stulen. Det finns folk till allt.

Tack för svar! Första jag ska göra är att säkerhetsställa att den inte är stulen eller icloud kontot är låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

...

Annars
Hanns affärer behöver du inte ha med att göra, det är hanns bekymmer Det är annat om den är stulen. Det finns folk till allt.

Problemet är om man köper en vara som inte säljaren är ägare till, då bryter säljaren mot äganderätten och telefonen blir illegalt införskaffad vilket kan slå mot köparen också. Om säljaren inte kan visa upp avtalet han tecknat vid avbetalningsköpet och att det är tydligt att säljaren äger telefonen så skulle jag backa ur direkt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Så länge telefonen är upplåst och du kan skapa konto och logga in för att använda den så ser jag inga problem.
Hur han väljer att betala eller skuldsätta sig påverkar inte dig och jag har nog aldrig hört att sådant följer med en telefon.

Däremot så finns det ju typ lån med bilen som säkerhet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Borde jag höra av mig till tele2 och se vad dom säger om saken? Svårt att hitta någon finskrift online vad som gäller.

Permalänk
Medlem

2 andra medlemmar skrev så är i en liknande tråd, men återigen vet inte om det här är vad lagen säger.

Skrivet av PlogarN97:

Nej det är bara att sälja på.

Du kan även sälja telefonen trots att den är på avbetalning.

Skrivet av Gorian:

Avbetalningen är just det - en betalning som man periodiserar över tid. Du har alltså redan köpt produkten/produkterna, bara att du betalar av skulden lite i taget istället för allt på en gång.

Så det är bara att kränga det du inte vill ha, det påverkar inte skulden på något sätt.

Permalänk
Medlem

Avbetalningen är ju hans problem.
Inget som är bundet till telefonen utan till hans person.

Så det är ingen fara alls att använda som vanligt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

2 andra medlemmar skrev så är i en liknande tråd, men återigen vet inte om det här är vad lagen säger.

Beloppet är ju så litet att telefonen anses ju inte som nån form av säkerhet utan lånet är ju ett blancolån. Jag ser inga problem med detta. Fast säljaren borde kanske ha upplyst om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

2 andra medlemmar skrev så är i en liknande tråd, men återigen vet inte om det här är vad lagen säger.

Det som de två andra skriver kan stämma, men det är helt beroende på hur avtalet med Tele2 (eller eventuellt finansinstitut) som säljaren tecknat ser ut. Att utgå från att det är på ett visst sätt är ansvarslöst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av shogou:

Köpte en iphone på tradera via paypal (kan få tillbaka pengarna så inga problem där).

TDLR. När jag bad om kvittot så skickar säljaren en bild på att telefonen fortfarande var på avbetalningen. Lite knasigt att inte vara tydlig med det i annonsen.

Den är köpt hos tele2 så bör inte var låst.

Får säljaren sälja en telefon som fortfarande är på avbetalning? Är det här lagligt?

Hitta lite olika trådar som pekar åt olika håll
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677836-salja-en-produ...
https://lawline.se/answers/far-man-lov-att-salja-vidare-en-ob...
https://www.mytrendyphone.se/blog/hur-man-saljer-sin-mobiltel...

Det är ju han som står på lånet / skulden så jag tänker det bör vara säkert?

Värsta fall skickar jag tillbaka telefonen och gör en claim via paypal om det visar sig vara olagligt från hans sida.

Får säljaren sälja en telefon som fortfarande är på avbetalning? Är det här lagligt? - skulden ligger på personen och är inte kopplat till Telefonen. Kan vara någon som behövt ett så kallat "snabblån"

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Får säljaren sälja en telefon som fortfarande är på avbetalning? Är det här lagligt? - skulden ligger på personen och är inte kopplat till Telefonen. Kan vara någon som behövt ett så kallat "snabblån"

Säljaren skriver att dom fått en jobb telefon, men vem vet.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt flera telefoner där säljaren "fått en mobil på köpet" och säljer för att få loss pengar; jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara fel. Däremot kan det ju vara så att reklamationsrätt och garanti endast gäller ursprunglige köparen, och det ska finnas kvitto så man vet att den inte är stulen. Och att säljaren äger telefonen, så det inte är ett företags telefon han säljer som sin egen.

Huruvida säljaren i det här fallet har en skuld på telefonen och bindning på abonnemanget är hens problem.

Hus, bil? Där kan säkerhet för lånet ligga i produkten, där måste man kolla bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Beloppet är ju så litet att telefonen anses ju inte som nån form av säkerhet utan lånet är ju ett blancolån. Jag ser inga problem med detta. Fast säljaren borde kanske ha upplyst om det.

Jag verkar väl ha fel

https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-saljer-en-sak-ma...
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/ar-...
Så det beror lite på avtalet som ingåtts

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade jag ringde och snackade med tele2 - för peace of mind - det lät lungt.

Tele2 Telefon Service

  • Berättade först kontexten om hur säljaren håller på sälja en telefon som har på avbetalning. Telefon supporten intygade mig att det var ingen fara jag kan köpa den utan problem. Telefontjänsten nämnde det kan vara att så att han behöver pengar eller liknande.

  • Jag följde då upp med en fråga: "hur det blir med äganderätt? vem äger telefonen?" (läst en del om återtagandeförbehåll).

  • Då gick han afk en stund och pratade med sin chef.

  • När han kom tillbaka så förtydligande han att det är lungt för att han äger telefonen när han köpt den på faktura och han kommer bli återbetalningskyldig om han inte betalar fakturan i slutändan.

  • Passade på att fråga om IMEI nummer, dom låser den endast om den är stulen.

  • Han sa även att jag kunde ringa polisen och kolla hur jag gör där om det visar sig den är stulen.

Som sagt vill ha ett kvitto / orderbekräftelse med hans namn på innan jag känner mig helt säker.

Man blir ju sjukt paranoid när man läser om gräsklippare, 3d printers som köpts på avbetalning där var original köparen inte har äganderätt pga faktura. men just i detta fall på tele2 med telefonen verkar det var lungt.

Tack alla för er input. Telefonen är påväg i posten så förhoppningsvis blir det inget mer strul.

Aldrig varit med om något liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker att läsa på lånforum.se 10 minuter så ser du snabbt att det är ett vanligt sätt för olika svårt skuldsatta att köpa saker på avbetalning och sedan sälja direkt för att överleva nästa månad.

Jag har sålt både plattor och telefoner som inte varit helt slutbetalda när jag köpt något nytt istället. Aldrig varit ett problem för någon inblandad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

För dom som är intresserade jag ringde och snackade med tele2 - för peace of mind - det lät lungt.

Tele2 Telefon Service

  • Berättade först kontexten om hur säljaren håller på sälja en telefon som har på avbetalning. Telefon supporten intygade mig att det var ingen fara jag kan köpa den utan problem. Telefontjänsten nämnde det kan vara att så att han behöver pengar eller liknande.

  • Jag följde då upp med en fråga: "hur det blir med äganderätt? vem äger telefonen?" (läst en del om återtagandeförbehåll).

  • Då gick han afk en stund och pratade med sin chef.

  • När han kom tillbaka så förtydligande han att det är lungt för att han äger telefonen när han köpt den på faktura och han kommer bli återbetalningskyldig om han inte betalar fakturan i slutändan.

  • Passade på att fråga om IMEI nummer, dom låser den endast om den är stulen.

  • Han sa även att jag kunde ringa polisen och kolla hur jag gör där om det visar sig den är stulen.

Som sagt vill ha ett kvitto / orderbekräftelse med hans namn på innan jag känner mig helt säker.

Man blir ju sjukt paranoid när man läser om gräsklippare, 3d printers som köpts på avbetalning där var original köparen inte har äganderätt pga faktura. men just i detta fall på tele2 med telefonen verkar det var lungt.

Tack alla för er input. Telefonen är påväg i posten så förhoppningsvis blir det inget mer strul.

Aldrig varit med om något liknande.

Vad hindrar honom från att anmäla att den är stulen? Har själv funderat på att köpa en begagnad iPhone men vettetusan hur man skulle ta väga om den skulle anmälas som stulen och bli låst.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad hindrar honom från att anmäla att den är stulen? Har själv funderat på att köpa en begagnad iPhone men vettetusan hur man skulle ta väga om den skulle anmälas som stulen och bli låst.

Om säljaren skulle anmäla den stulen har jag köpbevis och detaljerna för köpet via Tradera. Vore inte det smartaste att göra sig skyldig till ett brott. Bara att presentera till polisen och försäkringsbolag.

Men vill du slippa oroa dig köp en ny telefon bara.
Beroende på modell kan extra pengarna vara värt en smidig garanti.

Kan även tillägga att det är bra att få bevis på serienr / IMEI på telefon som säljes matchar köpbevis.

Kolla även denna sida för tips så allting är äkta:
https://support.apple.com/sv-se/HT213680