Sälja en produkt som ingick gratis i köp på avbetalning.

Permalänk

Sälja en produkt som ingick gratis i köp på avbetalning.

Hej!

Har en fråga till någon med bättre kunskaper än mig.

Jag köpte en telefon från Samsung på avbetalning och fick en robotdammsugare med på köpet. Finns det några regler mot att sälja dammsugaren innan avbetalningsperioden har gått ut? Tänker att den egentligen inte ingår i avbetalningen efter som den ingick gratis i köpet.

Någon som har kunskap i detta hade det varit uppskattat!

MvH

Robert

Permalänk
Medlem

Nej det är bara att sälja på.

Du kan även sälja telefonen trots att den är på avbetalning.

Permalänk
Medlem

Brukar vara regler på att du måste återlämna produkten om du returnerar huvudprodukten. Och om du återlämnar den och du inte har produkten kvar kan samsung kräva betalning av dig. Men om du inte planerar att returnera spelar det ingen roll egentligen.

Permalänk
Medlem

Avbetalningen är just det - en betalning som man periodiserar över tid. Du har alltså redan köpt produkten/produkterna, bara att du betalar av skulden lite i taget istället för allt på en gång.

Så det är bara att kränga det du inte vill ha, det påverkar inte skulden på något sätt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej det är bara att sälja på.

Du kan även sälja telefonen trots att den är på avbetalning.

Jag har funderat på alla som säljer nya iphones och grejer, är det detta dem gör? köper på avbetalning och sen säljer för en klumpsumma som något galet lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag har funderat på alla som säljer nya iphones och grejer, är det detta dem gör? köper på avbetalning och sen säljer för en klumpsumma som något galet lån?

Ja det är ju en metod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag har funderat på alla som säljer nya iphones och grejer, är det detta dem gör? köper på avbetalning och sen säljer för en klumpsumma som något galet lån?

Ganska ofta är det så ja.

Angående TS. Om du inte ska returnera tex din mobiltelefon / abb så kan du sälja dammsugaren direkt ja.
Så gjorde jag när jag köpte min soundbar, fick då en liten bonusTV på köpet som jag sålde för 3000kr dagen efter den dök upp hemma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

OK!

Tack för svaren!

Då är det bara att kränga dammsugaren

Permalänk
Medlem

Undantaget är om det finns ett så kallat ÅTERTAGANDEFÖRBEHÅLL I avbetalningsplanen. Men det är väldigt sällsynt i vanliga konsumentkrediten. Lite vanligare på bilar. Men fortfarande inte jäääättevanligt