Portable power station till Gaming laptop i lastbil

Permalänk
Medlem

Portable power station till Gaming laptop i lastbil

hej, jag köpte precis en ny laptop och vill kunna spela på den i gamemode men då drar den väldigt mycket ström och kanske till och med inte kan köras i game mode (fick den idag) jag spenderar ca 10h i lastbilen ibland då kan det vara kul med en hobby jag tittade på en anker 535 som en kandidat. Jag kan ladda den varje dag det skulle inte göra något men sålänge det fungerar, hur räknar man ut detta ?

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Nätadaptern till datorn ligger på 150W så mer än det kan den inte dra från uttaget vilket Ankern klarar (upp till 500W). Med en kapacitet på 512 Wh så skulle datorn i terorin kunna dra ut den på drygt 3h (512/150) Mer troligt är väl att den drar runt 75W. GPU är specad till 45W och CPU borde ligga runt 20-30 kanske beroende på spel. Och då kommer du få ut runt ca 6 timmar.

Går ju även att köpa en inverter så kan du ladda datorn medans du kör och alltid börja med fullt batteri, med lite tur kanske lastbilens batteri räcker att köra även när du står still
https://sv.truckelectrics.com/products/voltage-converter

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011245646/technaxx-car-pow...
Ingen portabel power station, men denna kör vi med i våra lastbilar på jobbet.
Nu är det iofs inga gaming laptops vi har så drar ju inte speciellt mycket.
Men den funkar riktigt bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

Jag spenderar ca 10h i lastbilen..

Hur stort batteri har lastbilen?

Permalänk
Sötast

Hmm, att köra med invertern direkt mot lastbilens batteri tycker jag känns sisådär.
Skulle man glömma invertern på, eller game-a lite för mycket när lastbilen står still så är det en överhängande risk att till slut inte kunna dra runt motorn... Vet inte om man alltid har med sig nödutrustning för att kunna få igång batteri eller lastbil, men om inte så kanske det vore lite väl kostsamt att stå still en timme eller två i onödan.

Gillar idén om anker bättre. Då laddar du ankern medans du kör så är det generatorn som laddar ankern och inte fordonsbatteriet. Sedan är det ankern och laptopens batteri som får köra på kvällens timmar.

Ankern har också en ren sinusvåg vilket är bättre än en modifierad sådan.
Skulle datorn dra 100W vid last så är det runt 4.5h du kan få ut på ankern + vad du får ut på datorns egna batteri (lite förluster medräknat)

Om det räcker för dig så känns det som det kan vara ett värt köp.

Om du gillar att campa, eller ser att du kan ha nytta av en powerbank som laddas med sol så kan man köpa till solpanel till den också och dra nytta på så vis.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Håller med dom andra om att en inverter 24/230 är de bästa lösningen.
Skulle tro att det blir billigast att använda lastbilens batteri då du kommer förbruka max 150w i timmen från batteriet i lastbilen så det bör klara många timmar utan problem att starta.
Vet inte om lastbilar har 12v eller 24v i uttagen i hytten.
Annars kan du kolla på något liknande denna.
https://www.batterihuset.se/green-cell-r-inverter-24v-till-23...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Om datorn har 83Wh och Ankern har 512Wh då borde du kunna använda datorn 6-7ggr längre tid än vad det tar att ladda ur batteriet en gång. Så om du testar använda datorn som du tänkt och ser hur lång tid det tar att ladda ur batteriet kan du gångra det med 7 och få ut hur mycket totaltid du får om du använder ankern + datorns egna batteri.

Får du ut 1.5h spelande så får du ut 10.5h totalt med ankern. Det borde väl räcka?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

jag kör ett utryckningsfordon så lastbilen kan inte få ström torsk, då jag sitter i en TMA så kan det gå många timmar utan jobb jag jobbar 10h om dagen men har möjlighet att ladda på stationen. jag kan också stå på tomgång i en timme också om det skulle vara så

lastbilen har 24v

tack för hjälpen alla tror jag klarar mig på ankern då

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder