Huawei detekterar appen "google" som trojan

Permalänk
Medlem

Huawei detekterar appen "google" som trojan

Det började imorse när jag vaknade, någon här som forskat lite mer i ämnet? Det verkar komma från senaste google-uppdateringen och att ALLA huawei-enheter är drabbade.
Söker jag med gratis antivirus får den inga träffar

https://support.google.com/android/thread/241207833/google-ap...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

P30 Pro här, allt uppdaterat inclusive HMS core, allt som går att uppdatera. Har inga problem alls, låter mysko
edit: Kan ju vara att Google appen fick felaktig uppdatering som dom sedan tog bort innan jag uppdatera?

edit: Fick Google uppdateringen nyss och det dök upp en varning. Valde ignorera sedan rensade jag data för optimerare appen under inställningar, appar, optimerare och sedan rensa cache och data.

Permalänk
Medlem

Ja? Det är väl inte fel?

"In computing, a Trojan horse is any malware that misleads users of its true intent by disguising itself as a standard program." - https://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_horse_(computing)

De låtsas vilja ge dig tillgång till kartor och sökningar osv, men egentligen vill de bara ha dina data för att effektivt kunna visa dig annonser.

Permalänk
Medlem

Våra tre Huawei-mobiler uppvisar samma fel.

Skannar med Norton och AVG och inga hot upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Våra tre Huawei-mobiler uppvisar samma fel.

Skannar med Norton och AVG och inga hot upptäcks.

Det gäller ALLA huawei-enheter med android runt hela världen som jag förstått det, antagligen är det inget farligare än att huawei tycker google spionerar, men tycker samtidigt att fler nyhetssajter borde rapporterat om detta, var en populär mobil framtills nyligen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

samma här. P30 pro. ställer ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

antagligen är det inget farligare än att huawei tycker google spionerar,

Kommer ju från en helt fläckfri tillverkare också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kommer ju från en helt fläckfri tillverkare också...

Huaweis egna kommunist parti backdoor trojan upptäckte förmodligen att Google upptäckte den så då flaggar den för att Google är en trojan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp det verkar vara fixen, skrev det i min edit men kanske inte någon som ser det.
"Valde ignorera sedan rensade jag data för optimerare appen under inställningar, appar, optimerare och sedan rensa cache och data."
Verkar vara där det buggar och inget från Googles håll.

Permalänk
Medlem

fick detta med igår och idag, klickat bort då det kändes allmänt skumt, ser idag att fler har problemet.

så det är väl inte jag som gjort nåt dumt iallafall hehe

p30 pro

Permalänk
Medlem

Fick också denna varning på min Huawei-platta för några dagar sedan.

Permalänk

Har P30 Lite och får också meddelande om Trojan.

Permalänk
Medlem

Fixen skall tydligen vara att gå till appen optimiser och rensa data/cache och starta om... Jag har inte fått den sedan jag gjorde så

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fixen skall tydligen vara att gå till appen optimiser och rensa data/cache och starta om... Jag har inte fått den sedan jag gjorde så

Fixen fungerar på alla våra Huawei-mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fixen skall tydligen vara att gå till appen optimiser och rensa data/cache och starta om... Jag har inte fått den sedan jag gjorde så

Precis funkade finfint för mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, jag har för mig att Huawei använder Avast för deras virustjänst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Viaplay och Huawei..

Skrivet av Krakkan:

P30 Pro här, allt uppdaterat inclusive HMS core, allt som går att uppdatera. Har inga problem alls, låter mysko
edit: Kan ju vara att Google appen fick felaktig uppdatering som dom sedan tog bort innan jag uppdatera?

edit: Fick Google uppdateringen nyss och det dök upp en varning. Valde ignorera sedan rensade jag data för optimerare appen under inställningar, appar, optimerare och sedan rensa cache och data.

Det är mycket som händer nu tydligen. Viaplay stöder inte Huawei längre vilket har blivit förändringar att använda konto via Huawei mobil. Så nåt är ju absolut på gång.