Krönika: Vad är grejen med moderkort?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Vad är grejen med moderkort?

Calle blir på dåligt humör av moderkort och behöver klaga av sig på trender som han har observerat de senaste åren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag lägger inte över 2500kr på moderkort öht.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

4:a satakablar kostar inget... det är något annat som sätter priserna nu.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

ROG Strix Z790-F Gaming WiFi kostar iofs runt 5200-5500 kr, inte 7000, men jag håller till 100% med om att det är alldeles för dyrt.
Mitt nuvarande moderkort är fortfarande det dyraste jag köpt, 1790 kr. Brukar hamna omkring 1400-1600 kr, men det har ju gått uppåt senaste åren så nu ser jag upp till 2000 kr som rimligt. Upp till drygt 2500 kanske på nyare plattformar där de billiga korten är för dåliga.
3000 kr och uppåt är bara galet i min värld.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det var 100% bättre förr. Det är ju helt sinnessjukt hur orimliga priser moderkorten har fått.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Över min döda kropp att jag skulle betala mer än tusenlappen för ett sketet moderkort. 😅
Det dyraste jag köpt var ett för strax under tusen kronor runt 2008. Men då var jag ung och dum. Z690 har gått att hitta för tusenlappen. Och det finns inga moderkort som är tusentals kronor bättre än ett sådant. Bara tusentals kronor dyrare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Över min döda kropp att jag skulle betala mer än tusenlappen för ett sketet moderkort. 😅
Det dyraste jag köpt var ett för strax under tusen kronor runt 2008. Men då var jag ung och dum. Z690 har gått att hitta för tusenlappen. Och det finns inga moderkort som är tusentals kronor bättre än ett sådant. Bara tusentals kronor dyrare.

@Chris_Kadaver

Det finns vissa skillnader 🙂

Permalänk
Medlem

Ser inget faktiskt supernyttigt i de flesta top of the line korten...

* Vissa har lite bättre VRM, ok om man nu ska överklocka, kanske.
* Vissa har fler/bättre USB-portar. Ok, kanske andvändbart.
* Vissa har inbyggd Wifi 6, här kan man ha verklig nytta om man ska köra trådlöst
* Styling om man kör öppet chassi/fönster

Ska man dunka i en processor, RAM, 2nVMe SSD och ett graffekort så finns det mycket att välja på, betydligt mer än ROG STRIX moderkort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag brukade köpa top of the line kort eller ie hedt kort men sen intels fadäs med x299 (att ta bort alla funktioner från workstation & serverfunktioner) så har det varit svårmotiverat med nya köp.
Idag så är det bara ljuseffekter & plastdetaljer & annat lull lull som inte gör någon nytta, istället för att göra bra moderkort & med amd s höjning med 1a ryzen så har priserna gått bananaz. (ja gäller även intels moderkort) så antingen får man köpa instegskort eller köpa serverkort istället för spelkort (om man kollar på pris & vad man får)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bra frågeställning här, och den leder fram till ett par saker jag gärna hade sett här på SweC.
Först och främst en poll angående på vilken ungefärlig prestanda folk sitter på idag, och därefter en testrigg baserat på den vanligaste prestanda hos läsarna.
När jag ser systemtester idag på nya komponenter så säger det mig inte så mycket om hur den/de delen/delarna står sig i jämförelse mot mina egna komponenter. När blir det egentligen någon märkbar skillnad i ett visst spel med den där nya CPU'n, MB, minnen, GPU etc. mot vad gemene hen sitter med idag?

FPS och procent i all ära, men ibland hade det varit roligare att se något mer konkret på vad man egentligen vinner på att uppgradera systemet för 15-35 tusen. Så Intels nya CPU är några procent snabbare än föregångaren för nästan samma pris, men vad är skillnaden egentligen i diverse spel mot min i7-8700 med ett 3080? Statistik och siffror till trots så kan jag inte känna att jag vinner så mycket på att uppgradera egentligen, såvida jag inte går upp från 1440 till 4k.

DET hade varit någonting jag gärna hade med i testerna (både här och på FZ) som regel, och hjälpsamt för oss konsumenter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Moderkort är väl inte värre än någon annan del, B650 finns för 1500Kr och B760 för 1300Kr.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ROG Strix Z790-F Gaming WiFi kostar iofs runt 5200-5500 kr, inte 7000, men jag håller till 100% med om att det är alldeles för dyrt.
Mitt nuvarande moderkort är fortfarande det dyraste jag köpt, 1790 kr. Brukar hamna omkring 1400-1600 kr, men det har ju gått uppåt senaste åren så nu ser jag upp till 2000 kr som rimligt. Upp till drygt 2500 kanske på nyare plattformar där de billiga korten är för dåliga.
3000 kr och uppåt är bara galet i min värld.

Z790 Gaming F wifi kostade kring 7000kr när det kom ut förra året, jag köpte mitt som del av ett black week upgrade kit så var ju lite rabatterat då som tur var men ordinarie pris var kring 7000 när det kom ut.

Nu har det gått ner i pris sen dess såklart och Z790 gaming f wifi II är "senaste modell" nu och och kostar ca 7000kr.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Avstängd

Tur att begagnat finns, än så länge.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Det var 100% bättre förr. Det är ju helt sinnessjukt hur orimliga priser moderkorten har fått.

Det märks på marknaden överlag nu hur alla vill krama musten ur konsumenterna samtidigt som de ger så lite som möjligt för valutan. Tiden då de stora aktörerna tävlade i att ge så mycket som möjligt och ville förtjäna konsumenternas pengar är förbi. Nu tycker jag att man märker en tydlig tendens att hålla inne på prestandan till nästa versionssläpp enligt "Gilette-modellen", där varje ny version av den där förbannade rakhyveln innebar att de "upptäckt" att man kunde använda ytterligare ett blad:

Den här otroligt fåniga videon är dagens komponentmarknad i ett nötskal, och det märks att vi blir behandlade som hjärndöd boskap med ett kontokort. Lika skrattretande som tragiskt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Köpte relativt dyrt moderkort förra bygget. Det skulle vara bland det bästa på allt, bästa prestanda och framförallt bäst ljud.

Prestandan kan jag inte säga något om annat än att moderkortet aldrig var stabilt med XMP påslaget.

Men ljudet däremot. Totalt värdelöst. De lurar jag använder kräver 100% volym + maximal boost för att knappt vara hörbara på detta dyrare moderkort, men på ett moderkort som kostade cirka 1500 kr nytt för många år sedan måste jag sänka till <25% för att inte bli döv med samma lurar. Noteras bör att det dyra moderkortet alltså har inbyggd hörlursförstärkare, det har inte det gamla. Så snarare hörlursförsvagare i detta fall.

Permalänk
Medlem

Det enda som verkar "prisvärt" idag är lagring och ganska ok för cpuer. Allt annat har ju gått fullständigt bananas, för att inte tala om gpuer.
Den enda trösten är ju då ett mobo stödjer multipla generationers cpuer men även det lägger priset på maximalt 2k för min del.
Nä, begagnat är enda vägen att gå för en annan men även där är ju priserna hyfsat höga om man inte kan tänka sig 4-5 år gamla produkter.
Det är tur att man inte spelar något speciellt längre...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med frågeställningen och uttrycket "Men va Faaan"

MBs har blivit orimligt dyra, jag brukade ligga på ca 1700-2000:- klass tidigare,
då fick man ett ASUS ROG kort i övre klassen, med det som var viktigt för mig.
Idag kostar motsvarande kort i "ROG" klass som tidigare var bland de med påkostade uppåt 9000:-
Det är för mig helt orimligt och oförståeligt, med inflation i all ära så borde det fortfarande inte kosta mer än
3500:-

Resultatet är att man får köpa "budget" alternativ istället och verkligen jaga efter kort som ger det man vill ha.
I mitt fall blev det ASUS B650E-F som ligger på ca 3500:-

Trots betydligt högre pris så har enkla men uppskattade detaljer försvunnit som power/reset knapp på moderkort,
sifferkoderna för felsökning.
Vill man ha de funktionerna får man betala närmre 10000:- för det, för att få vad jag anser som basala funktioner
på tex ett ROG kort.

Någon får gärna förklara om det verkligen finns grund till prisökningarna på moderkorten eller tillverkarna bara passar
på att skinna oss lite extra efter "Pandemi effekten" och tidigare komponent brister.

Minns ej om det var Nvidia eller AMD som konstaterade att,
"eftersom folk kunde betala 40000:- för ett grafikkort under pandemin, så kan de betala 15000:- för ett 7000:- kort idag"

Den mentaliteten tycks ha fått fäste i hela datorkomponentbranschen idag, det är tex få fläktar som är värda
200-300:-/st eller mer.
Man kunde hitta bra fläktar för 79:- för inte sååå länge sedan även om många av de bästa låg på strax över hundringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tur att begagnat finns, än så länge.

Jag har faktiskt aldrig köpt nytt moderkort, bara begagnat. Funkar fint ändå.

Edit:

Sen behöver vi fler recenscioner av moderkort. Det var väl ett tag sen nu? Även om man inte har råd... så är det ändå roligt att läsa. Tror jag läst fler recensioner av riskokare och rakhyvlar faktiskt på senare tid, men de ger mig inte samma fjärilar i magen av nån väldig obegriplig och märkligt förunderlig anledning.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ett moderkort ska se ut såhär, göra sin grej och inget mer.

Lite kul att det finns att köpa faktiskt.

Permalänk
Medlem

Mitt hitills dyraste moderkort är nog mitt X570 moderkort jag idag kör med min 5900X men som i början parades ihop med en 3900X. Lite drygt 3000kr om jag inte minns helt fel, 7/7 2019.

Näst dyraste är nog mitt gamla X58 Rampage II Gene ( https://motherboarddb.com/motherboards/521/ROG%20Rampage%20II... ) som lär ha kostat närmare 3000kr på sin tid.

I övrigt har jag nog mest haft moderkort mellan 1000-2000kr. Tycker ofta lite billigare moderkort är charmigare faktiskt. Typ min gamla Gigabyte G33m DS2R ( https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-G33M-DS2R-rev-1x#ov ) som nog var mitt favoritmoderkort på Core 2 tiden. Q6600 kördes större delen av tiden med den. Kostade typ 900kr eller så.

Nästa plattforms byte jag gör blir intressant att se vad det blir för prisklass på moderkort och för den delen formfaktorn. Föredrar överlag mindre system, så mycket mer än grafikkort brukar jag ändå inte behöva montera i kortväg. 2-3 NVMe platser uppskattas mer. Och överklockning behövs ändå inte idag som förr i tiden. Men en 5 eller 10 Gbit Ethernet port vill jag gärna se nästa gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Moderkort ska ha 4 ram-slots, för allt annat är priset kung! 1000kr är lagom, men tyvärr är det ju mindre nu än förr

Permalänk
Medlem

brukar köra på asus apex alt msi godlike moderkorten för det mesta så ca 10k st 🫣 har mitt gamla asus z690 apex moderkort med 12900ks/ram kvar liggandes i hyllan fortfarande 😕

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Upplever att snålandet med PCIe-kortplatser (och banor för den delen) på de vanliga desktopplattormarna är en viktig pusselbit i det här problemet.
Detta har ju i det närmaste eliminerat de traditionella expansionsmöjligheterna; man måste nu i princip köpa ett moderkort som har allt man behöver integrerat eller så är man rökt, och moderkorten blir bara dyrare för varje generation.

I nuläget så innebär ju även ett fullstort ATX-moderkort som bäst två faktiskt användbara kortplatser, varav en redan från start är avsatt till grafikkort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du gnäller för mycket Calle. Jisses

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petir2:

Någon får gärna förklara om det verkligen finns grund till prisökningarna på moderkorten eller tillverkarna bara passar
på att skinna oss lite extra efter "Pandemi effekten" och tidigare komponent brister.

Kronans utveckling mot amerikanska dollar är väl också en betydande faktor?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av yoggan:

Du gnäller för mycket Calle. Jisses

Det är min paradgren.
Fråga valfri medarbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kronans utveckling mot amerikanska dollar är väl också en betydande faktor?

Det förvärrar förstås läget, men priserna har gått upp generellt också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det förvärrar förstås läget, men priserna har gått upp generellt också.

Jo, men en dollar kostar ju nästan dubbelt så mycket som för tio år sedan. Det är den stor faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kronans utveckling mot amerikanska dollar är väl också en betydande faktor?

Det kan naturligtvis förklara en del, men samtidigt så kostade ett helt maxxat (konsument) moderkort ca 2200:- runt 2001
och då låg dollarn på över 10 SEK, motsvarande maxxade moderkort kostar idag 10000:- eller mer

Sedan är det mer på moderkorten idag, större kylare på VRMs mm , men jag har fortfarande svårt att få ihop prisökningarna
i förhållande till vad man får.

Sen kanske jag börjar bli gammal och gaggig, men när man hållit på ett antal decennier med att bygga datorer så fanns ett antal "sanningar"

Under något decennium så kostade "60" grafikkort 1400:-, "70" kort 3500:- och "80", kort 4-5000:- och det med små höjningar
genom många generationer av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tycker nånstans kring 2000-2500 är maxpris för ett moderkort. Det enda man vill ha är väl stabilitet och de expansionsmöjligheter man har behov av. Svårt att förstå värdet av ett moderkort som ligger på 7000 spänn.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W