Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem

Har inte ens fast plats i kontoret, lokalen är för små egentligen. Minimal/opraktisk med egen förråd. Brist på mötesrum, för korta telefonsamtal etc. Arbetsgivaren tycker som lösning att det är "spännande" att sitta i caféet och arbeta. De vill helt enkelt både äta kakan och ha den kvar. Spara max på lokal men samtidigt tvinga in personalen i sardinburken...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Började jobba 50% distans för 10-12 år sedan, och har jobbat 100% på distans sedan strax innan covid. Skulle aldrig gå tillbaka till stressen som on site-arbete.

Kollegorna tycker jag om något bättre om nu när vi bara träffas för roliga sociala aktiviteter några gånger per kvartal.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bestämda raster är förlegat från en gammal tid.
Idag ska fakturera ut till kund 8h per dag, man kan då ta hur mycket eller lite rast man vill. Det enda som räknas är arbetsmängden man utförde. Kunderna skiter fullständigt i om man tog 30minter eller 2h matrast, det de är intresserade av är vad man utförde för arbete.

Man kan för många kontorsjobb idag se precis som de gamla. Man får betalt för att t.ex. skotta snö framför vissa bostäder. Arbetsgivaren säger du får ta precis hur mycket rast du vill, det bryr jag mig inte om. Men alla bostäders gångar ska vara rena från snö innan dagen är slut, och jag kommer väldigt noggrant att kolla upp hur bra skottat det är. (kvaliten på jobbet)

Om du tar jobb som har fasta arbetstider.

Exempel
Måndag - Fredag
07:00 - 16:00

Då ser du att det är 9 timmar per dag eller 45 timmar i veckan.

Men det står att jobbet 'bara' är heltid, 'bara' 40 timmar per vecka!
Hur hänger det ihop?

Jo en timme om dagen räknas som obetald rast.
Det räknas inte som formell arbetstid.

Sen är det nog få arbetsgivare som hindrar folk från att rent praktiskt jobba på rasten om det är så.
Men rasten är obetalt tid.
Så i så fall om någon som har ett sånt schema jobbar på rasten så har de 8 timmar betalt arbete och 1 timme obetalt arbete per dag.

Ditt exempel med snöskottning är en typ av arbete som man inte kan göra på distans.

Om du kontaktar diverse fackföreningar så kan de nog berätta för dig att det ser ut så på många arbetsplatser.

Butiker, sjukhus, fabriker, mm har ofta scheman med fasta arbetstider.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om du har ett arbete med fasta tider på plats brukar det också ingå obetalt rast i tiden.
Vanligtvis 1 timme på 8 timmars arbetsdag.
Vanligtvis är det möjligt att lämna arbetsplatsen på rasten.
Om du antingen måste eller har möjlighet att ta hela rasten som en enda lång rast så kan det vara möjligt att åka hem på rasten. Men har du längre än 10-15 minuter hem så blir nästan hela rasten resa och har du mer än 30 minuter hem så hinner du inte ens hela vägen hem innan du måste vända igen.

Rasten räknas inte som arbetstid, men är ändå tid man är ganska låst om man inte kan förlägga rasten till slutet av arbetsdagen och gå hem tidigare istället.
Så rasten är ungefär som restiden.
Det är inte officiellt arbetstid. Men i praktiken blir man relativt låst.

Så har du 3h restid och räknar med det så kan du väl lika gärna räkna in obligatorisk rast.
8h+1h+3h=12h

Man har lagstadgad rätt till fem minuter rast per arbetad timme. Så därför man tar en kvart rast innan och efter lunch. Rasten är betald, du får inte lämna arbetsplatsen. Lunchen däremot är obetald och därför får du lämna arbetsplatsen.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om du tar jobb som har fasta arbetstider.

Exempel
Måndag - Fredag
07:00 - 16:00

Då ser du att det är 9 timmar per dag eller 45 timmar i veckan.

Men det står att jobbet 'bara' är heltid, 'bara' 40 timmar per vecka!
Hur hänger det ihop?

Jo en timme om dagen räknas som obetald rast.
Det räknas inte som formell arbetstid.

Sen är det nog få arbetsgivare som hindrar folk från att rent praktiskt jobba på rasten om det är så.
Men rasten är obetalt tid.
Så i så fall om någon som har ett sånt schema jobbar på rasten så har de 8 timmar betalt arbete och 1 timme obetalt arbete per dag.

Ditt exempel med snöskottning är en typ av arbete som man inte kan göra på distans.

Om du kontaktar diverse fackföreningar så kan de nog berätta för dig att det ser ut så på många arbetsplatser.

Butiker, sjukhus, fabriker, mm har ofta scheman med fasta arbetstider.

Man kan ha en filosofisk och semantisk diskussion kring ordet arbetstid, vad det är. Jag själv är intresserad av tiden som arbetsgivaren tvingar en utgöra sysslor åt denna, det kan även vara tid som arbetsgivaren tvinga en vara på ett visst ställe och vänta. (t.ex. lunchrast, resa till och från arbete, resa till kunder, tvingas övernatta något ställe)
Mitt exempel är att väldigt många arbetsuppgifter är lika tydliga som snöskottsarbetet.
Det är precis samma sak i grundskolan. Läraren skiter egentligen fullständigt i hur mycket elever pluggar på fritiden, det de är intresserade av är hur bra de presterar. På samma sätt som arbetsgivaren är intresserade av hur de bra anställda presterar.

Dina exempel med fasta tider så har viss personal på dessa ställen scheman med fasta arbetstider. Det är ofta de man ser på arbetsgolvet, men vi går emot allt fler som jobbar emot fabriker som kanske inte ens är i samma land som fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bestämda raster är förlegat från en gammal tid.
Idag ska fakturera ut till kund 8h per dag, man kan då ta hur mycket eller lite rast man vill. Det enda som räknas är arbetsmängden man utförde. Kunderna skiter fullständigt i om man tog 30minter eller 2h matrast, det de är intresserade av är vad man utförde för arbete.

Man kan för många kontorsjobb idag se precis som de gamla. Man får betalt för att t.ex. skotta snö framför vissa bostäder. Arbetsgivaren säger du får ta precis hur mycket rast du vill, det bryr jag mig inte om. Men alla bostäders gångar ska vara rena från snö innan dagen är slut, och jag kommer väldigt noggrant att kolla upp hur bra skottat det är. (kvaliten på jobbet)

Om kontorsjobben har det precis som de gamla så finns det betydliga effektiviseringar att göra.
Det nya är snarare "Fick du skottat framför alla bostäder?" "Bra, här har du 10 uppgångar till".

Det du talar om är troligtvis att kunden betalar en fastkostnad för projektet. Timmarna är mest mellan dig och din arbetsgivare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Man har lagstadgad rätt till fem minuter rast per arbetad timme.

Visa gärna vilken lag som reglerar detta.

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Om kontorsjobben har det precis som de gamla så finns det betydliga effektiviseringar att göra.
Det nya är snarare "Fick du skottat framför alla bostäder?" "Bra, här har du 10 uppgångar till".

Det du talar om är troligtvis att kunden betalar en fastkostnad för projektet.

Självklart finns det effektiviseringar. Om kunden har fastpris eller inte spelar inte så stor roll för teknikern. För fastprisprojekt får ej gå minus, de ska gå lika bra som de löpande.

Angående ökade prestationskrav, så självklart ökas dessa. Och vi lever i en global värld där vi konkurrerar emot andra. Så om personen som jobbar hemifrån behöver göra ett jobb som motsvara att skotta 10st extra uppgångar, så kommer de på kontoret få göra exakt samma sak.

De flesta kunder skiter fullständigt i när de köper produkter hur mycket extra besvär de anställda har fått med resa till och från arbete, eller om personen kunde jobba hemifrån. Det är en ickefaktor för kunden. De vill ha ett så bra utfört arbete som möjligt ör så låg kostnad.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av marcusOCZ:

Helt rätt. Är ju bara se på de som måste jobba på plats hur deras vab dagar och sjukdagar ser ut på min arbetsplats med ca 1000 pers. De som jobbar hemma mestadels har KLART mindre vab och sjukdagar. Det behöver inte betyda att de jobbar mindre iofs då en del kan ta igen det på kvällstid, men det är inte det som är meningen. Då har man inte dagtidsjobb längre. I 100% av fallen, och jag har testat, så tar de ca dubbelt så lång tid att svara på ett mail än den som är på plats fysiskt på arbetet.

Hade det varit krav på att du faktist sitter framför din pc på hemmakontor, och att du faktist måste bevisa det (kommer ju aldrig bli lagligt), så hade detta tagit slut. Vi har mycket sämre prestanda från våra prosjektledare sedan covid, framför allt på fredagar och måndagar.

Så du tycker att det är bättre att dina kollegor kommer in halvsjuka till kontoret och smittar alla andra eller är borta en hel arbetsvecka istället för att jobba remote?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Visa gärna vilken lag som reglerar detta.

Jag tror hen syftar på lagstadgad "Paus", dessa ska vara betalda, medens "Rast" är obetalt.
Vet att det tidigare stod 5min per 60 min i arbetsmiljölagen men hittar det inte nu vid en snabb sökning och det kan ju ha ändrats för att bli mer individuellt från arbete till arbete. Du är välkommen att leta själv: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Ganska logiskt att göra bedömningen från arbete till arbete om du frågar mig. Jag jobbar alltid 24h i rad och har då varken tidsbestämda pauser eller raster, arbetet i sig gör det i princip omöjligt att lägga in pauser och raster i schemat utan man får ta det när det finns tid helt enkelt.

Skrivet av GuessWho:

Känns lite skumt att kalla all obetald tid för lunch istället för rast om det delas upp på flera tillfällen. Eller om någon jobbar kväll eller nattskift att kalla det för lunch.
Men det relevanta är väl inte vad man kallar det. Utan tiden det tar och om det är betalt eller inte.

Hen har blandat ihop begreppen, "rast" är obetalt och "paus" är betalt. Skillnaden är att du under pausen inte får lämna arbetsplatsen medens du på rasten är fri att göra "vad du vill".

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Man har lagstadgad rätt till fem minuter rast per arbetad timme. Så därför man tar en kvart rast innan och efter lunch. Rasten är betald, du får inte lämna arbetsplatsen. Lunchen däremot är obetald och därför får du lämna arbetsplatsen.

Hur lång menar du då att lunchen är?

Det är många ställen med fasta arbetstider som har 9 timmar mellan arbetsdagen börjar och arbetsdagen slutar.
Men räknas 'bara' som 8 timmars arbetsdag.
Alltså är 1 timme obetald.

Känns lite skumt att kalla all obetald tid för lunch istället för rast om det delas upp på flera tillfällen. Eller om någon jobbar kväll eller nattskift att kalla det för lunch.
Men det relevanta är väl inte vad man kallar det. Utan tiden det tar och om det är betalt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kan ha mycket att göra med ansvaret för arbetsplatsen också. Hos oss gäller 49 % hemma och 51 % på kontoret. Det har att göra med att är man mer hemma än på kontoret så blir arbetsgivaren ansvarig för arbetsplatsen hemma på ett annat sätt. Det är enklare för dem att bara ansvara för miljön på kontoret.

Tillägg: Det finns de hos oss som jobbar hemma mer än 50%, men då behövs andra avtal. För gemene man så ska man vara mest på kontoret.

Det här är en myt/missförstånd.

https://www.publikt.se/nyhet/missforstand-kring-skatteregel-t...
https://www.publikt.se/nyhet/flera-myndigheter-har-hojt-taket...

Permalänk
Medlem

Jag älskar att vara på jobbet, att kunna jobba nära andra ger mig mer energi och sporrning. Jag kan jobba på distans, iaf i viss mängd men har aldrig nyttjat möjligheten. Jag själv mår sämre i isolering och mycket av min drivkraft ligger i att kunna vara en bra resurs för mina kollegor och hjälpa att höja ribban. Något jag har svårt att mäta om jag sitter ensam. Har inte hittat någon digital kommunikations plattform som inte känns orimligt stel och onaturlig. Alla felriktade blickar, flimrande fejkbakgrunder, fula headset och medelmåttligt ljud mördar mitt engagemang.

Dessa nyhets diskussioner får mig alltid att känna mig som ett freak som inte vill slåss för att riva kontoret som arbetsplats. Så den här kommentaren blir mest för att flika in att arbete på en arbetsplats måste inte vara objektiv ondska.

Låter däremot som mångas arbetsplatser inte är bra här, vilket är synd. Mitt hem som arbetsplats är usel, vilket med är ett problem jag borde ta tag i, oavsett om jag villa jobba hemifrån eller ej.

Permalänk
Medlem

I vår organisation behandlar vi varandra som vuxna människor, som tur är.
Var och en får avgöra vart de jobbar bäst. Så länge man presterar enligt förväntan och mål så är det ingen som tvingas åt nått håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska rörmokaren börja hitta på andra saker, menar du? Byta ut den fullt fungerande värmepumpen när man ändå håller på?

Ehum... då tar man sig an nästa jobb? Har firman inte mer jobb än att en rörmokare inte kan få mer än ett jobb om dagen som tar en skicklig hantverkare 2h att utföra har man för många anställda. "Jobb" tar ju inte direkt slut enbart för att du har gjort något under en dag...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av mikoto:

Jag älskar att vara på jobbet, att kunna jobba nära andra ger mig mer energi och sporrning. Jag kan jobba på distans, iaf i viss mängd men har aldrig nyttjat möjligheten. Jag själv mår sämre i isolering och mycket av min drivkraft ligger i att kunna vara en bra resurs för mina kollegor och hjälpa att höja ribban. Något jag har svårt att mäta om jag sitter ensam. Har inte hittat någon digital kommunikations plattform som inte känns orimligt stel och onaturlig. Alla felriktade blickar, flimrande fejkbakgrunder, fula headset och medelmåttligt ljud mördar mitt engagemang.

Dessa nyhets diskussioner får mig alltid att känna mig som ett freak som inte vill slåss för att riva kontoret som arbetsplats. Så den här kommentaren blir mest för att flika in att arbete på en arbetsplats måste inte vara objektiv ondska.

Låter däremot som mångas arbetsplatser inte är bra här, vilket är synd. Mitt hem som arbetsplats är usel, vilket med är ett problem jag borde ta tag i, oavsett om jag villa jobba hemifrån eller ej.

Mitt hem som arbetsplats är optimal, på kontoret sitter vi i öppet landskap och det går inte att koncertrera sig för att det är massa spring och oljud omkring en.

Sen ska vi inte prata om hur jag upplever det att ta mig till jobbet men kan väl summera det med att ibland funderar jag på om man inte ska hoppa framför pendeltåget istället för att gå på det......

Hade jag kunnat gå till jobbet på 15 min eller åka bil utan att det skulle kosta mig 500:- dagen hade jag nog varit på kontoret betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur lång menar du då att lunchen är?

Det är många ställen med fasta arbetstider som har 9 timmar mellan arbetsdagen börjar och arbetsdagen slutar.
Men räknas 'bara' som 8 timmars arbetsdag.
Alltså är 1 timme obetald.

Känns lite skumt att kalla all obetald tid för lunch istället för rast om det delas upp på flera tillfällen. Eller om någon jobbar kväll eller nattskift att kalla det för lunch.
Men det relevanta är väl inte vad man kallar det. Utan tiden det tar och om det är betalt eller inte.

Det vanligaste jag har sett på arbetsplatser är att man har två kortare pauser, en på förmiddagen och en på eftermiddagen där dessa "5min/timme" läggs ihop. Utöver det 30-60min lunchrast, dvs ihållande rast där du har rätt att lämna arbetsplatsen och som inte är betald. Då varierar din arbetstid mellan 8.5-9h beroende på "lunchrastens" längd.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Åh mitt bolag försökte med detta också, inte en sate brydde sig och fortsatte jobba hemma.

Att tvinga folk tillbaks till kontoret är samma som att önska sig avsked från folk, vilket är vad Meta, Google och alla andra vill för då behöver de inte betala någon "severance".

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Gått från att jobba 3-skift, 100% på plats till hybridtjänst, dagtid 2,5 dagar på kontoret i snitt vecka. Jag tror att det är ett misstag att tvinga in folk tillbaka 100% på kontoret, man ser redan att HM har haft ett tapp på de vassaste knivarna. Om arbetsuppgifterna kan skötas remote så finns det ingen anledning att vara på plats. För min egendel som Systemingenjör så skulle jag kunna köra hemifrån 100% remote. Jag är betydligt mindre effektiv på arbetsplatsen eftersom jag blir störd av andra kollegor (har redan dragit det i en annan tråd). Ta den här veckan, operation på morgonen och sen arbete på eftermiddagen. Har fått papper där jag kan vara sjukskriven en hel vecka, no questions asked. Tackar nej till det för jag kan sköta mitt arbete via distans. Hade det varit på ett arbete med tunga fysiska lyft så hade det naturligtvis inte gått.

Så för alla som säger att man bara latar sig när man inte är övervakad på arbetsplatsen säger mer om de själva än vi som faktiskt arbetar på distans. Som levererar och tar eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart finns det effektiviseringar. Om kunden har fastpris eller inte spelar inte så stor roll för teknikern. För fastprisprojekt får ej gå minus, de ska gå lika bra som de löpande.

Angående ökade prestationskrav, så självklart ökas dessa. Och vi lever i en global värld där vi konkurrerar emot andra. Så om personen som jobbar hemifrån behöver göra ett jobb som motsvara att skotta 10st extra uppgångar, så kommer de på kontoret få göra exakt samma sak.

De flesta kunder skiter fullständigt i när de köper produkter hur mycket extra besvär de anställda har fått med resa till och från arbete, eller om personen kunde jobba hemifrån. Det är en ickefaktor för kunden. De vill ha ett så bra utfört arbete som möjligt.

Fastprisprojekt får och kan givetvis gå minus, men aktieägarna lär inte uppskatta nyheten.

Nja jag skulle nog säga vi lever i en värld som blir alltmer deglobaliserad och lokal.
Kunderna vill givetvis ha ett så billigt och bra utfört arbete/produkt som möjligt.. Tills man märker att hela sin halvledar kompetens kretsar runt Taiwanesiska ingenjörer.

Men det är folkvalda och kongressmedlemmar som dikterar spelreglerna. Dem ser nog helst att alla tar sig in till kontoret eftersom det skapar omsättning/kringtjänster, ytterligare skatteintäkter, levande statskärna etc. Och dem har tillräcklig makt för att sätta skräck rakt in i styrelserummet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Mitt hem som arbetsplats är optimal, på kontoret sitter vi i öppet landskap och det går inte att koncertrera sig för att det är massa spring och oljud omkring en.

Sen ska vi inte prata om hur jag upplever det att ta mig till jobbet men kan väl summera det med att ibland funderar jag på om man inte ska hoppa framför pendeltåget istället för att gå på det......

Hade jag kunnat gå till jobbet på 15 min eller åka bil utan att det skulle kosta mig 500:- dagen hade jag nog varit på kontoret betydligt mer.

Jag har väl saker till min fördel här.

Vi har egna kontor, vi sitter två per kontor och de är små men vi kan stänga en dörr när vi vill vara ifred, ha möte etc. Jag har mycket problem med ork och energi annars, på jobbet har jag en tendens att ignorera det men mitt hem är fyllt med ofärdiga uppgifter och utmaningar som tar bort mina koncentrations möjligheter. Jobbet blir en liten oas där mängder uppgifter är hanterbar, kan utföras och städas bort. Jag kan "bara jobba".

Jag har 30 minuter enkel gångfärd till arbetet men det är en trevlig möjlighet att få frisk luft på morgon och eftermiddagen. Ofta kan jag slå följe med någon på vägen hem med om man önskar. Så även om en timme av min dag går åt till färd till och från jobbet tycker jag den tiden är meningsfull.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte alltid saker går framåt.
Men jag ser det som att vi arbetar på en global marknad. Så det borde leda till att de som har bästa arbetsförutsättningarna också kommer vara de som presterar bäst och blir mest konkurrenskraftiga. Det kommer självklart gå upp och ner, stora företag kommer ha kvar sitt ekonomiska och annat i försprång.

Jag har svårt att se i framtiden att det kommer visa sig att att vissa jobb visar sig vara effektivast, om de anställda offrar hur mycket fritid som helst på att ta sig till och från sin arbetsplats. Dessutom allt krångel. Bara en sådan sak som man har beställt ett paket och man måste hämta ut paketet på helgen, för att när man kommer hem så har postutbudet stängt.
Det kan även vara större saker som man får hemlevererade och får problem om man måste åka till jobb t.ex 05:30 och komma hem kl 19:00 varje dag.

Nej så är det ju absolut. Men corona och wfh löste ett jätteproblem vi skapat över tid och det var att 24h inte räckte för att få ihop livet för väldigt många. Med wfh fick väldigt många livet tillbaka och man blev människa igen. Personligen ökade min prestation på jobbet ganska rejält + jag har inte haft vare sig en sjuk eller vabbdag sen innan corona. 4+ år! Jag har mycket lättare att fokusera utan människor runt mig. Öppet kontorslandskap är en mardröm i min värld. Sen är jag gärna social på lunchen och efter jobbet självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Nej så är det ju absolut. Men corona och wfh löste ett jätteproblem vi skapat över tid och det var att 24h inte räckte för att få ihop livet för väldigt många. Med wfh fick väldigt många livet tillbaka och man blev människa igen. Personligen ökade min prestation på jobbet ganska rejält + jag har inte haft vare sig en sjuk eller vabbdag sen innan corona. 4+ år! Jag har mycket lättare att fokusera utan människor runt mig. Öppet kontorslandskap är en mardröm i min värld. Sen är jag gärna social på lunchen och efter jobbet självklart.

Vill bara säga att du satte huvudet på spiken under här inlägget. Hemarbete löser helt klart livspusslet så att man har tid att vara människa igen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Gått från att jobba 3-skift, 100% på plats till hybridtjänst, dagtid 2,5 dagar på kontoret i snitt vecka. Jag tror att det är ett misstag att tvinga in folk tillbaka 100% på kontoret, man ser redan att HM har haft ett tapp på de vassaste knivarna. Om arbetsuppgifterna kan skötas remote så finns det ingen anledning att vara på plats. För min egendel som Systemingenjör så skulle jag kunna köra hemifrån 100% remote. Jag är betydligt mindre effektiv på arbetsplatsen eftersom jag blir störd av andra kollegor (har redan dragit det i en annan tråd). Ta den här veckan, operation på morgonen och sen arbete på eftermiddagen. Har fått papper där jag kan vara sjukskriven en hel vecka, no questions asked. Tackar nej till det för jag kan sköta mitt arbete via distans. Hade det varit på ett arbete med tunga fysiska lyft så hade det naturligtvis inte gått.

Så för alla som säger att man bara latar sig när man inte är övervakad på arbetsplatsen säger mer om de själva än vi som faktiskt arbetar på distans. Som levererar och tar eget ansvar.

Finns ju vissa fall där man "arbetar hemifrån" men i själva verket mestadels chillar då ingen chef eller kollegor vakar över en. Beror på helt hur snabbt man kan göra sina arbetsuppgifter och samtidigt lura chefen att man är upptagen hela tiden.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Har haft några "skitjobb" som varit roliga då man bara snackat skit med kollegor men nu har jag ett vanlig standard kontorsjobb och inte samma dynamik som tidigare. Ser absolut ingen anledning att vara inne på kontoret för egen vinning.

Men visst, de gamla arbesplatserna där man hade urusel lön men mycket gott skratt med kollegor var givande, men då arbetade man ju inte utan var i någon övergångsfas från skolan där man bara hade kul. Jobbar distant typ 70%

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Necrophor:

Ehum... då tar man sig an nästa jobb? Har firman inte mer jobb än att en rörmokare inte kan få mer än ett jobb om dagen som tar en skicklig hantverkare 2h att utföra har man för många anställda. "Jobb" tar ju inte direkt slut enbart för att du har gjort något under en dag...

Värdelös liknelse att jämföra jobb hemifrån med ett jobb som inte går att göra hemifrån, så i det här exemplet får ju då den kundens plats utgöra "jobbet hemifrån". Ska man då som sagt hitta på fler jobb eller ägna sig åt "gold plating" bara för att man löste dagens uppgift snabbare än andra?

Straffa duktiga arbetare med ännu mer arbete, helt enkelt, och låta andra fortsätta i samma takt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Finns ju vissa fall där man "arbetar hemifrån" men i själva verket mestadels chillar då ingen chef eller kollegor vakar över en. Beror på helt hur snabbt man kan göra sina arbetsuppgifter och samtidigt lura chefen att man är upptagen hela tiden.

Du förväntas ju att leverera, men självklart finns det latmaskar som chillar hela tiden. Det har ju mer med individen att göra. Dock finns det vissa som inte kan jobba hemifrån pga alla distraktioner som finns hemma. Det finns ju också något som heter förtroendearbetstid. Du har ditt uppdrag och förväntas hantera det, sen om det tar 1 timme eller 40 timmar. Det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Finns ju vissa fall där man "arbetar hemifrån" men i själva verket mestadels chillar då ingen chef eller kollegor vakar över en. Beror på helt hur snabbt man kan göra sina arbetsuppgifter och samtidigt lura chefen att man är upptagen hela tiden.

Dessa människor chillade nog i hög utsträckning även när de var fysiskt på kontoret.
Också: vad för arbetsplats är det där inte bara chefen (illa nog!) utan också kollegorna "vakar över en"?! Den meningen ger mig kalla kårar!

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Finns ju vissa fall där man "arbetar hemifrån" men i själva verket mestadels chillar då ingen chef eller kollegor vakar över en. Beror på helt hur snabbt man kan göra sina arbetsuppgifter och samtidigt lura chefen att man är upptagen hela tiden.

Det skiljer sig inte ett dugg från hur det var i grundskolan. Elever kan chilla och låtsats plugga, så fort någon frågar så pluggar de. Elever kan påstå att de har pluggat hela helgen inför ett prov, läraren kan ej granska detta.

Problemet för lata elever är dock att det kommer prov och vad de kan kommer mätas av. Precis som vi anställda får stå tillsvars för vårt arbete, t.ex. en kund får en faktura på långt över 200 tusen varje månad för endast ens arbetskostnad och man måste förklara till kund vad man har gjort för arbete som motsvarar dessa pengar.

Det är många som har direkt mätbara jobb. Den som spelar i ett fotbollslag kan ljuga för sin tränare, påstå att den tränar varje helg etc. Men precis som för eleven, kontorsnissen m.m så är det superlätt att mäta hur bra den har presterat och egentligen är det just endast vad man har gjort som räknas.