Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Tycker det märks att det är många här som jobbar inom "IT", men det borde ju inte vara så oväntat.

Montörerna här använder bara Teams för att säga, "Kom ut och kolla på detta", inget mer.

På min arbetsplats är det detsamma, vi har 3 eltekniker som arbetar mot produktion, 2 av dessa jobbar 4/1 hem/plats. Vilken innebär att han som väl är på plats 100% alltid får sköta deras verkstadsproblem eftersom de aldrig är på plats.

Något annat jag också tänkt på är alla som klagar på att folk stör dem med frågor.
Oftast finns det väl en anledning till att man ställer frågor? Ska den medarbetaren då inte kunna göra sitt jobb för denne får inte fråga någon annan om hjälp för de stör dem?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Något annat jag också tänkt på är alla som klagar på att folk stör dem med frågor.
Oftast finns det väl en anledning till att man ställer frågor? Ska den medarbetaren då inte kunna göra sitt jobb för denne får inte fråga någon annan om hjälp för de stör dem?

Givetvis ska medarbetaren kunna ställa frågor, men när man får den på teams kan man ignorera den tills man har tid.
När någon kommer och knackar dig på axeln kanske du blir störd mitt i något viktigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis ska medarbetaren kunna ställa frågor, men när man får den på teams kan man ignorera den tills man har tid.
När någon kommer och knackar dig på axeln kanske du blir störd mitt i något viktigt.

Kan man inte bara säga "kom tillbaka om en stund" eller "jag kommer till dig när jag kan"?

Sen så blir det ju lite samma sak, de kanske också håller på med något viktigt som behöver svar från dig för att kunna fortsätta, och ignoreras det så står saker stilla. Det är i alla fall min upplevelse på mitt jobb att även om det är viktigt och tidskritiskt kan det ta tid, just för att de sitter via teams.

Men det blir väl lite, vems jobb är viktigast, ditt eller det som kollegan frågar om. Vilket inte direkt går att svara på. Var mer att jag ville poängtera att alla klagar på att de blir störda, men brukar finnas en anledning.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Kan man inte bara säga "kom tillbaka om en stund" eller "jag kommer till dig när jag kan"?

Sen så blir det ju lite samma sak, de kanske också håller på med något viktigt som behöver svar från dig för att kunna fortsätta, och ignoreras det så står saker stilla. Det är i alla fall min upplevelse på mitt jobb att även om det är viktigt och tidskritiskt kan det ta tid, just för att de sitter via teams.

Men det blir väl lite, vems jobb är viktigast, ditt eller det som kollegan frågar om. Vilket inte direkt går att svara på. Var mer att jag ville poängtera att alla klagar på att de blir störda, men brukar finnas en anledning.

Grejen är att man redan blivit störd och tappat fokus när man säger det.
Det finns forskning på att det tar över en kvart att återfå fokus.
Sen upplever iaf jag att folk kommer mer lättvindigt med onödiga frågor på kontoret.
Eller rent sociala, idag kom en kollega och frågade var jag köpt min väska.
Vilket iofs kan vara en trevlig stunds avbrott, men det är inte effektivt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tur att alla som sitter hemma för att inte bli störda kan allt så att de aldrig behöver störa någon med frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Något annat jag också tänkt på är alla som klagar på att folk stör dem med frågor.
Oftast finns det väl en anledning till att man ställer frågor? Ska den medarbetaren då inte kunna göra sitt jobb för denne får inte fråga någon annan om hjälp för de stör dem?

Sitter i öppet landskap, tyvärr innebär detta massa frågor som inte rör mig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Men det blir väl lite, vems jobb är viktigast, ditt eller det som kollegan frågar om. Vilket inte direkt går att svara på. Var mer att jag ville poängtera att alla klagar på att de blir störda, men brukar finnas en anledning.

Och det är bl.a. därför chefen vill ha in er på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När någon kommer och knackar dig på axeln kanske du blir störd mitt i något viktigt.

Tänk om frågan gäller något som ur företagets perspektiv är viktigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tänk om frågan gäller något som ur företagets perspektiv är viktigare?

Min erfarenhet är att den till 99,9% inte är det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Ja, eftersom om några har det dåligt då ska alla bannemig ha det förjävligt. Egentligen borde vi arbeta lika mycket och hårt på plats som 12-åringarna i en bangladeshisk klädfabrik. De har ju det värst, vi borde bara sluta gnälla om allt! /s

Vad yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tänk om frågan gäller något som ur företagets perspektiv är viktigare?

Det går väl fortfarande att skriva ett meddelande på Teams/Slack/e-post istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går väl fortfarande att skriva ett meddelande på Teams/Slack/e-post istället?

Är det en fråga som kräver någon form av interaktion och inte ett rakt ja/nej så är min erfarenhet att det går mycket snabbare att prata istället för att skicka meddelanden. Det går dock utmärkt att prata även om man inte sitter på samma fysiska plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, det där är ett skämt eller?

Låter tyvärr som den bistra vardagen som många "kundfronts/kundtjänstjobb" innebär. Riktigt tråkiga arbetsmiljöer där folk klockas stenhårt på det mesta, även toabesök.