IOS har läckt användardata i tre år

Permalänk
Melding Plague

IOS har läckt användardata i tre år

I de senaste uppdateringarna av Apples olika IOS-baserade system ingår en fix för en grov miss i den funktion som sedan IOS 14 ska anonymisera MAC-adressen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja vad säger man hoppsan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fast Apple gillar ju Mac, var nog medvetet.

Permalänk
Medlem

And this is sponsored by NordVPN.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

And this is sponsored by NordVPN.

VPN hjälper inte mot detta dock, den skickar en lokal broadcast.

Från Ars-artikeln:

Citat:

“From the get-go, this feature was useless because of this bug,” he said. “We couldn't stop the devices from sending these discovery requests, even with a VPN. Even in the Lockdown Mode.”

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

VPN hjälper inte mot detta dock, den skickar en lokal broadcast.

Från Ars-artikeln:

Det var ett skämt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Jag ser inte detta som ett gigantisk problem. Speciellt inte när man ibland whitelistar macadresser och vill ha låsta som inte bytts av sig själv. Appleusers kör nog med certifikat mellan deras datorer, mycket säkrare, men så mycket krånligare.

Permalänk
Medlem

Anonymitet är redan en illusion och kommer nog vara olagligt i framtiden som det verkar nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Anonymitet är redan en illusion och kommer nog vara olagligt i framtiden som det verkar nu.

Vi kommer ha tvångskamera riktad mot ansiktet hela dagarna. x_x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vi kommer ha tvångskamera riktad mot ansiktet hela dagarna. x_x

Men det var väl IBM som är storebror, inte Apple?

Permalänk
Medlem

Orwell 1984, glöm inte foliehatten.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vi kommer ha tvångskamera riktad mot ansiktet hela dagarna. x_x

Öppet kontorslandskap och man har i princip samma funktion utan kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vi kommer ha tvångskamera riktad mot ansiktet hela dagarna. x_x

Face ID på mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha en anonymiserad MAC.

I min brandvägg hemma har jag ett filter för Wifi enheter och jag släpper bara in de jag kan identifiera - och då får de inte tillgång till lokala resurser, endast Internet via min ISP. Eftersom det filtret bygger på MAC adresser, i brist på annat metod, så kan vi inte köra anonyma MAC på några telefoner, vare sig Android eller ifjån.

Så frågan blir, hur kan man göra istället med brandväggen om man nu skall anonymisera MAC i alla andra sammanhang, för det är ju inte helt enkelt att slå av och på hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag vill inte ha en anonymiserad MAC.

I min brandvägg hemma har jag ett filter för Wifi enheter och jag släpper bara in de jag kan identifiera - och då får de inte tillgång till lokala resurser, endast Internet via min ISP. Eftersom det filtret bygger på MAC adresser, i brist på annat metod, så kan vi inte köra anonyma MAC på några telefoner, vare sig Android eller ifjån.

Så frågan blir, hur kan man göra istället med brandväggen om man nu skall anonymisera MAC i alla andra sammanhang, för det är ju inte helt enkelt att slå av och på hela tiden.

Inställningen är per nätverk, så vad är problemet? Funktionen finns ju i t ex Windows också.

Tillägg: Sedan är det väl inte så att enheten byter MAC hela tiden, utan den sätter en egen som används för ett visst nätverk, men inte för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Orwell 1984, glöm inte foliehatten.

Orwell hade rätt, men fel i hur och vem som sköter övervakningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inställningen är per nätverk, så vad är problemet? Funktionen finns ju i t ex Windows också.

Tillägg: Sedan är det väl inte så att enheten byter MAC hela tiden, utan den sätter en egen som används för ett visst nätverk, men inte för andra.

OK, det har jag inte märkt. Har stängt av den för mina Laptops, men lite värre med telefoner.
Hur ser man att den använder en särskild MAC associerad till ett särskilt Wifi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

OK, det har jag inte märkt. Har stängt av den för mina Laptops, men lite värre med telefoner.
Hur ser man att den använder en särskild MAC associerad till ett särskilt Wifi?

På min telefon med vanilla Android (A10) finns inställningen under Inställningar -> Nätverk och Internet -> Wi-Fi (på nyare Android versioner heter det Internet) -> tryck på "kugghjulet" bredvid ditt Wi-Fi namn -> Avancerat -> Sekretess ->Välj här "Använd slumpgenererad MAC-adress" eller "Använd enhetens MAC-adress".

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

OK, det har jag inte märkt. Har stängt av den för mina Laptops, men lite värre med telefoner.
Hur ser man att den använder en särskild MAC associerad till ett särskilt Wifi?

Gå in på informationen/inställningarna för det aktuella nätverket via i-märket. Där har du av/på för privat MAC och även vilken MAC som används.

(Om vi pratar Apple-enheter, som tråden handlar om.)

Permalänk
Medlem

Ok, så det är en inställning per visst ansultet wifi, jag trodde den var global.

Kollade ett annat wifi nu, och det stämde, det är per nätverk, inte globalt, ok ett missförstånd där från min sida...

Visa signatur