Hur räknar man Effektiv Ränta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EnJoker:

Jo, du räknar på något annat.

Du använder den effektiva räntan som en nominell årsränta. Det du har räknat ut är den slutgiltiga kostnaden räknat från en nominell ränta på 17,17%.

Den effektiva räntan räknas ut enligt formeln som visats ett par gånger här och att räkna ut motsvarande belopp är alltså inte helt enkelt. Man får se den effektiva räntan som ett mått på hur bra olika sorters lån är med samma löptid.

En uppskattning av den effektiva räntan är att ta den nominella årsräntan (eller den motsvarande nominella räntan om man även har andra kostnader) och räkna ut:

EFFRÄNTA=(1+NOMRÄNTA/PERIODER)^PERIODER-1

Där PERIODER är hur många inbetalningar man gör på ett år.

Edit, på samma vis kan man uppskatta en motsvarande nominell ränta som:

NOMRÄNTA=(EFFRÄNTA+1)^(1/PERIODER)-1)*PERIODER

Yas. This is it. I hear you. Thanks

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

blir inte "snittlånet" 5416kr när man väljer att varje månad. Körde uträkningen i excel. 5416*0,1717 = 930kr.

Nja, snittlånet är 5000 (hälften av totala lånet om du betalar av på ett år). Det är alltså inte kostnaden jag menar här utan hur mycket pengar du faktiskt lånat av banken

Sen har jag räknat med 17% istället för 17,17 för att jag är lat

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Nja, snittlånet är 5000 (hälften av totala lånet om du betalar av på ett år). Det är alltså inte kostnaden jag menar här utan hur mycket pengar du faktiskt lånat av banken

Sen har jag räknat med 17% istället för 17,17 för att jag är lat

Nepp, snittlånet om man ser det på detta vis blir precis som datorbygg90 säger.

Din belåning går ju inte ner linjärt utan i steg efter varje månadslut (period). Ditt lånebelopp under hela period 1 är alltså 10000 och under hela period 12 är den 833. Alltså blir snittlånet (10000+833)/2. Skulle banken ta ut en delbetalning varje sekund skulle snittlånet gå mot 5000 medans om du endast har en betalningsperiod skulle snittlånet under ett år vara 10000.

Det är just därför den effektiva räntan beräknas med antalet perioder man betalar under ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

10000:- hade jag sparat till själv under kudden om det absolut inte är livshotande.

Hur är det ett relevant svar för TS?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.