Hur räknar man Effektiv Ränta?

Permalänk
Inaktiv

Hur räknar man Effektiv Ränta?

jag kollar på ett räkneexempel från dessa sida https://likvidum.se/ordlista/effektiv-ranta/

lånet gäller 10 000kr som ska betalas över 12 månaders period.

Lån 1: 7% nominell årsränta och ingen upplägningsavgift och ingen avi-avgift.
Lån 2: 2.75% nominell årsränta, upplägningsavgift på 500 kronor, och 29kr avi-avgift.

jag tänker så här. Lån 1 kommer kosta mig totalt 1000 + (10 000 * 1.07) = 10 700kr
och tar då 10700 / 10000 = 1.07. Alltså att den effektiva ränta är 7%. Men detta är tydligen fel, enligt länken är effektiva räntan 7,23% och de totala kostnaderna för lånet är 379kr. Var får de 379kr ifrån?

För lån 2 tänker jag så här: 10000+(10000*0.0275)+(29*12)+500 = 11 123 kr
11123/10000 = 11.23%

Men det står att effektiva räntan för lån 2 är 20.64%, och att den sammanlagda kostnaden är 997kr. Men jag får det till 1123kr för lånet.

Fattar ingenting haha. Vart får de dessa siffror ifrån?

Permalänk
Avstängd

10000:- hade jag sparat till själv under kudden om det absolut inte är livshotande.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

första månaden betalar du 7%/12 av 10000, andra månaden 7%/12 av 9166:- etc etc. Räknar jag på detta viset i excel får jag din räntekostnad till 379:-. Räknar jag på samma vis med ditt andra alternativ samt lägger på 500:- och 12*29 så får jag 997:-.

Du betalar alltså varje månad 7% årsränta (alltså 7% / 12) av kvarvarande belopp. Så andra månaden är det 9000 kvar, och därmed blir räntan för den månaden mindre.

Har någon annan ett bättre svar eller förklaring så får ni gärna rätta mig då jag gärna lär mig detta.

EDIT: fixat siffrorna nu, jag räknade med bas 10 och en amortering på 1000/månad, men det är ju 833/månad, så nu stämmer allt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Orkar inte börja räkna efter, men du missar att deras tänka exempel bygger på att 1/12 av lånebeloppet amorteras varje månad. Använd dagkonvention kan påverka vad resultatet blir.

Tillägg:
Finns en räknesnurra här som jag åtminstone vid ett snabbt test får intrycket vid ett snabbt test (se den utfällbara tabellen) att den nog använder 30/360.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskEnkrona:

10000:- hade jag sparat till själv under kudden om det absolut inte är livshotande.

Skrivet av Dakkie:

första månaden betalar du 7%/12 av 10000, andra månaden 7%/12 av 9166:- etc etc. Räknar jag på detta viset i excel får jag din räntekostnad till 379:-. Räknar jag på samma vis med ditt andra alternativ samt lägger på 500:- och 12*29 så får jag 997:-.

Du betalar alltså varje månad 7% årsränta (alltså 7% / 12) av kvarvarande belopp. Så andra månaden är det 9000 kvar, och därmed blir räntan för den månaden mindre.

Har någon annan ett bättre svar eller förklaring så får ni gärna rätta mig då jag gärna lär mig detta.

EDIT: fixat siffrorna nu, jag räknade med bas 10 och en amortering på 1000/månad, men det är ju 833/månad, så nu stämmer allt.

Skrivet av ztenlund:

Orkar inte börja räkna efter, men du missar att deras tänka exempel bygger på att 1/12 av lånebeloppet amorteras varje månad. Använd dagkonvention kan påverka vad resultatet blir.

Tillägg:
Finns en räknesnurra här som jag åtminstone vid ett snabbt test får intrycket vid ett snabbt test (se den utfällbara tabellen) att den nog använder 30/360.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Men vad betyder att effektiv ränta är tex 20%. Betyder det att jag betalar 20% extra för något som kostar igentligen 10 000kr? alltså 12000kr totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Men vad betyder att effektiv ränta är tex 20%. Betyder det att jag betalar 20% extra för något som kostar igentligen 10 000kr? alltså 12000kr totalt?

Om du lånar 10000 i exakt ett år och sedan betalar tillbaka allt precis när ett år har gått, men det var som sagt inte det exemplet byggde på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Men vad betyder att effektiv ränta är tex 20%. Betyder det att jag betalar 20% extra för något som kostar igentligen 10 000kr? alltså 12000kr totalt?

Effektiv ränta är komplicerat (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektiv_r%C3%A4nta#Ber%C3%A4kn... ) men det är en siffra som du kan jämföra olika lån på. Men antar att även de som tog fram det tycker att det är komplicerat eftersom nu måste man även ange det totala beloppet som ska betalas vilket gör det lättare att jämföra.

länken blev fel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Om du lånar 10000 i exakt ett år och sedan betalar tillbaka allt precis när ett år har gått, men det var som sagt inte det exemplet byggde på.

fattar ändå inte. Du måste ju delbetala i månaden.

Permalänk
Inaktiv

vad säger effektiva räntan? behövs den? om jag köper en produkt som kostar 10 000kr ränte fritt som betalas under 1 år under 12 månader, med upplägningavgift på 500kr och avi på 29kr/månad, då blir min totalkostnad 10 848kr. Alltså betalar jag 848kr extra.

Vad säger mig att effektiva ränta då är 17,17% enligt kalkylen? https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

vad säger effektiva räntan? behövs den? om jag köper en produkt som kostar 10 000kr ränte fritt som betalas under 1 år under 12 månader, med upplägningavgift på 500kr och avi på 29kr/månad, då blir min totalkostnad 10 848kr. Alltså betalar jag 848kr extra.

Vad säger mig att effektiva ränta då är 17,17% enligt kalkylen? https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Nej?

Effektiva räntan är en siffra som gör att du kan kan jämföra lån, läs inget mer i den.

Edit: jag missa att du ändra exemplet till ingen ränta. Mitt svar står dock kvar men bilden är fel
Permalänk
Medlem

Effektiv ränta är hur mycket du betalar för ett lån, med alla extra avgifter inräknade, under en 12 månaders period.

Det är inget som säger ett lån behöver sträcka sig över just 12 månade. Du vill kanske betala tillbaka ett lån på 6 månader, du vill kanske betala tillbaka ett lån på 3 år. Men för att du ska kunna jämföra ett låns kostnad oavsett hur lång tid som lånet sträcker sig över så jämför vi räntan på lånen över just 12 månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Nej? <Uppladdad bildlänk>

Effektiva räntan är en siffra som gör att du kan kan jämföra lån, läs inget mer i den.

Skrivet av kalle-anka:

Effektiv ränta är hur mycket du betalar för ett lån, med alla extra avgifter inräknade, under en 12 månaders period.

Det är inget som säger ett lån behöver sträcka sig över just 12 månade. Du vill kanske betala tillbaka ett lån på 6 månader, du vill kanske betala tillbaka ett lån på 3 år. Men för att du ska kunna jämföra ett låns kostnad oavsett hur lång tid som lånet sträcker sig över så jämför vi räntan på lånen över just 12 månader.

fattar fortfarande inte haha

varför blir effektiva räntan lägre om jag väljer att betala under längre tidsperioder.

Så effektiva ränta säger inget om min totalkostnad? den används bara för att jämföra lån mellan andra lån som har samma lånebelopp till samma delbetalningsperioder dvs 12 månader eller 6, eller 24 osv.

Är högre effektiv ränta bättre eller lägre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

vad säger effektiva räntan? behövs den? om jag köper en produkt som kostar 10 000kr ränte fritt som betalas under 1 år under 12 månader, med upplägningavgift på 500kr och avi på 29kr/månad, då blir min totalkostnad 10 848kr. Alltså betalar jag 848kr extra.

Vad säger mig att effektiva ränta då är 17,17% enligt kalkylen? https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Frågan är bra.
Vad är effektiv ränta tänkt att visa?
Effektiv ränta är inte tänkt att visa hur mycket du i slutändan ska betala.
Nähä?
Nä - det är en räknemodell för att kunna göra om avgifter till motsvarande räntesats.

Om man har en ränta på 17,17% när man lånar 10.000 kronor och betalar av detta per månad på ett år. Då kommer man betala tillbaka 10848 kronor i slutändan.
Alltså samma slutkostnad som att ha betalt 500 kronor i uppläggningsavgift och 29kr i aviavgift per månad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

fattar fortfarande inte haha

varför blir effektiva räntan lägre om jag väljer att betala under längre tidsperioder.

Så effektiva ränta säger inget om min totalkostnad? den används bara för att jämföra lån mellan andra lån som har samma lånebelopp till samma delbetalningsperioder dvs 12 månader eller 6, eller 24 osv.

Är högre effektiv ränta bättre eller lägre?

Det är omöjligt att svara på varför den effektiva räntan blir lägre om du väljer att betala under en längre tidsperiod generellt, men som ett exempel skulle det t.ex. kunna vara så att du behöver betala en uppläggningsavgift för lånet till att börja med, om man kan slå ut den uppläggningsavgiften på två år så blir det mindre "per år" så att säga.

Högre effektiv ränta är sämre för dig (det blir dyrare) men bättre för banken (de får mer pengar).

Effektiv ränta är egentligen bara användbart att använda om du jämför två lån med samma löptid. Förmodligen är det enklare för dig att bara utgå från månadskostnad och totalkostnad och skippa effektiv ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är bra.
Vad är effektiv ränta tänkt att visa?
Effektiv ränta är inte tänkt att visa hur mycket du i slutändan ska betala.
Nähä?
Nä - det är en räknemodell för att kunna göra om avgifter till motsvarande räntesats.

Om man har en ränta på 17,17% när man lånar 10.000 kronor och betalar av detta per månad på ett år. Då kommer man betala tillbaka 10848 kronor i slutändan.
Alltså samma slutkostnad som att ha betalt 500 kronor i uppläggningsavgift och 29kr i aviavgift per månad.

Ja! Och för att tillägga:

Syftet med den effektiva räntan är att man inte ska kunna dölja höga avgifter genom att ha en låg "ränta" men sedan väldigt höga avgifter. På det sättet är det bättre än att bara jämföra räntan, men det ger fortfarande inte en komplett bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

10000:- hade jag sparat till själv under kudden om det absolut inte är livshotande.

Visste inte att det var så man räknade ut effektiv ränta!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är bra.
Vad är effektiv ränta tänkt att visa?
Effektiv ränta är inte tänkt att visa hur mycket du i slutändan ska betala.
Nähä?
Nä - det är en räknemodell för att kunna göra om avgifter till motsvarande räntesats.

Om man har en ränta på 17,17% när man lånar 10.000 kronor och betalar av detta per månad på ett år. Då kommer man betala tillbaka 10848 kronor i slutändan.
Alltså samma slutkostnad som att ha betalt 500 kronor i uppläggningsavgift och 29kr i aviavgift per månad.

men om du har ränta på 17,17% när du lånar 10 000kr så blir det inte 10848kr.

fattar ingenting :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

men om du har ränta på 17,17% när du lånar 10 000kr så blir det inte 10848kr.

fattar ingenting :/

Jag förstår dig! Jag ska visa i excel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår dig! Jag ska visa i excel.

jättegärna

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som @dakkie skrev i tråden högre upp. #20239748

Jag har en uträkning under som visar lite vad som händer när man amorterar ner per månad. Räntan räknas också per månad och här krymper då beloppet som ger ränta per månad.

Men något är fel i något led här.
Jobbigt haha.
I min uträkning ger 17,17% effektiv ränta en slutavgift på ca 930 kronor för lånet. Inte 848 kr... Det trodde jag ju det skulle bli. Hmm.
Siffran 930 visas även på din lånekalkylsida om man skriver in 17,17% ränta utan andra avgifter för 10.000 på ett år.

Varför den sista diffen vet faktiskt inte jag heller. Tror exceluträkningen är rätt nämligen (självsäkert nog ;).
Antagligen saknar jag också en pusselbit i vad effektiv ränta representerar.

Edit:
Kan det vara så att man vid den här typen av lån utformar återbetalningarna som så att de blir lika stora?
Alltså att amorteringstakten varierar över tid istället för månadssumman?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är som @dakkie skrev i tråden högre upp. #20239748

Jag har en uträkning under som visar lite vad som händer när man amorterar ner per månad. Räntan räknas också per månad och här krymper då beloppet som ger ränta per månad.
<Uppladdad bildlänk>

Men något är fel i något led här.
Jobbigt haha.
I min uträkning ger 17,17% effektiv ränta en slutavgift på ca 930 kronor för lånet. Inte 848 kr... Det trodde jag ju det skulle bli. Hmm.
Siffran 930 visas även på din lånekalkylsida om man skriver in 17,17% ränta utan andra avgifter för 10.000 på ett år.

Varför den sista diffen vet faktiskt inte jag heller. Tror exceluträkningen är rätt nämligen (självsäkert nog ;).
Antagligen saknar jag också en pusselbit i vad effektiv ränta representerar.

Edit:
Kan det vara så att man vid den här typen av lån utformar återbetalningarna som så att de blir lika stora?
Alltså att amorteringstakten varierar över tid istället för månadssumman?

Du räknar ju på något helt annat. De där 17,17 % effektiv ränta var ju på 500+(29*12)=848 kr i uppläggningsavgift och aviavgifter, men ingen formell ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Du räknar ju på något helt annat. De där 17,17 % effektiv ränta var ju på 500+(29*12)=848 kr i uppläggningsavgift och aviavgifter, men ingen formell ränta.

Nä. Jag räknar inte på något annat ;).
Läs mina 3 senaste tinlägg tillsammans för bättre förståelse för vad det är jag har räknat ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

varför blir effektiva räntan lägre om jag väljer att betala under längre tidsperioder.

I detta fall eftersom du har en uppläggningsavgift (500kr) som kommer slås ut på längre tid.

Skrivet av anon352238:

Så effektiva ränta säger inget om min totalkostnad? den används bara för att jämföra lån mellan andra lån som har samma lånebelopp till samma delbetalningsperioder dvs 12 månader eller 6, eller 24 osv.

Asså den gör det, men om du läste wiki länken så är det inte det enklaste att räkna baklänges. Och är heller inte tänkt för det tror jag utan bara för att jämföra olika alternativ. Det är en effekt av att marknaden vart kreativ att ge lån till 0% ränta men med avgifter för att verka billiga men i slutändan dyrare än vanliga lån med ränta utan avgifter. Du kan säkert hålla med om att det inte är helt intuitivt att alternativ två i exemplet är dyrare än alternativ ett. Men med effektiva räntan så framgår det.

Skrivet av anon352238:

Är högre effektiv ränta bättre eller lägre?

Lägre är bättre (när du lånar)

Permalänk
Medlem

Om kapitalet är k, räntan p dvs om det är 10% ränta blir p = 1,10 och t är tiden blir summan totalt belopp k*p^t. kan vara bra som utgångspunkt

Permalänk
Skrivet av anon352238:

jag kollar på ett räkneexempel från dessa sida https://likvidum.se/ordlista/effektiv-ranta/

lånet gäller 10 000kr som ska betalas över 12 månaders period.

Lån 1: 7% nominell årsränta och ingen upplägningsavgift och ingen avi-avgift.
Lån 2: 2.75% nominell årsränta, upplägningsavgift på 500 kronor, och 29kr avi-avgift.

jag tänker så här. Lån 1 kommer kosta mig totalt 1000 + (10 000 * 1.07) = 10 700kr
och tar då 10700 / 10000 = 1.07. Alltså att den effektiva ränta är 7%. Men detta är tydligen fel, enligt länken är effektiva räntan 7,23% och de totala kostnaderna för lånet är 379kr. Var får de 379kr ifrån?

För lån 2 tänker jag så här: 10000+(10000*0.0275)+(29*12)+500 = 11 123 kr
11123/10000 = 11.23%

Men det står att effektiva räntan för lån 2 är 20.64%, och att den sammanlagda kostnaden är 997kr. Men jag får det till 1123kr för lånet.

Fattar ingenting haha. Vart får de dessa siffror ifrån?

Först trodde jag att det hamnade om ett huslån men när jag går in och läser så handlar det bara om 10 000 kr.

Spara ihop pengarna istället det kan väl knappast vara så svårt. 3-4 månader.

Tycker svenskarna lånar alldeles för mycket! Inte konstigt att koronofogden har fått så mycket att göra på sista tiden.

Skrivet av varget:

Nej? <Uppladdad bildlänk>

Effektiva räntan är en siffra som gör att du kan kan jämföra lån, läs inget mer i den.

Vad är det för sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för sida?

Sida för att räkna ut effektiv ränta

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Längre upp hittar du länk till den något komplicerade formen för att räkna ut det själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det är som @dakkie skrev i tråden högre upp. #20239748

Jag har en uträkning under som visar lite vad som händer när man amorterar ner per månad. Räntan räknas också per månad och här krymper då beloppet som ger ränta per månad.
<Uppladdad bildlänk>

Men något är fel i något led här.
Jobbigt haha.
I min uträkning ger 17,17% effektiv ränta en slutavgift på ca 930 kronor för lånet. Inte 848 kr... Det trodde jag ju det skulle bli. Hmm.
Siffran 930 visas även på din lånekalkylsida om man skriver in 17,17% ränta utan andra avgifter för 10.000 på ett år.

Varför den sista diffen vet faktiskt inte jag heller. Tror exceluträkningen är rätt nämligen (självsäkert nog ;).
Antagligen saknar jag också en pusselbit i vad effektiv ränta representerar.

Edit:
Kan det vara så att man vid den här typen av lån utformar återbetalningarna som så att de blir lika stora?
Alltså att amorteringstakten varierar över tid istället för månadssumman?

jag tror att de de gjort är att köra (1+x)^12 = 1,1717, dvs att x får en ränta på ränta effekt
så x i detta fall blir ungefär 0,013292, tar man det gånger 12 får man nominella räntan på 15,9506%. Stoppar man in det i kalkylen så får man att totalsumman blir 10 864kr men att effektiva räntan blir 17,17% som ovan.

Skrivet av Dinkefing:

Först trodde jag att det hamnade om ett huslån men när jag går in och läser så handlar det bara om 10 000 kr.

Spara ihop pengarna istället det kan väl knappast vara så svårt. 3-4 månader.

Tycker svenskarna lånar alldeles för mycket! Inte konstigt att koronofogden har fått så mycket att göra på sista tiden.

Vad är det för sida?

jag vill inte låna pengar. Ville bara veta hur man får fram effektiv ränta och vad det är för något.

Permalänk
Medlem

En sak man kan tänka på kring uträkning av effektiv ränta är att den avser räntan för att låna t.ex. 10 000 i ett år.

Om du betalar av en 1/12 varje månad kommer du ju låna mindre och mindre pengar varje månad. Efter halva tiden lånar du ju bara 5000, efter 11 månader lånar du bara 833.

"snittlånet" under året kommer vara 5 000, så 5 000 * 1,17 = 5 850, så en kostnad på 850 SEK.

Om du skulle låna 10 000 och inte betala varje månad utan betala efter att året gått skulle du betala 10 000 * 1.17 = 11 700, så en kostnad på 1 700.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyne:

En sak man kan tänka på kring uträkning av effektiv ränta är att den avser räntan för att låna t.ex. 10 000 i ett år.

Om du betalar av en 1/12 varje månad kommer du ju låna mindre och mindre pengar varje månad. Efter halva tiden lånar du ju bara 5000, efter 11 månader lånar du bara 833.

"snittlånet" under året kommer vara 5 000, så 5 000 * 1,17 = 5 850, så en kostnad på 850 SEK.

Om du skulle låna 10 000 och inte betala varje månad utan betala efter att året gått skulle du betala 10 000 * 1.17 = 11 700, så en kostnad på 1 700.

blir inte "snittlånet" 5416kr när man väljer att varje månad. Körde uträkningen i excel. 5416*0,1717 = 930kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Jag räknar inte på något annat ;).
Läs mina 3 senaste tinlägg tillsammans för bättre förståelse för vad det är jag har räknat ut.

Jo, du räknar på något annat.

Du använder den effektiva räntan som en nominell årsränta. Det du har räknat ut är den slutgiltiga kostnaden räknat från en nominell ränta på 17,17%.

Den effektiva räntan räknas ut enligt formeln som visats ett par gånger här och att räkna ut motsvarande belopp är alltså inte helt enkelt. Man får se den effektiva räntan som ett mått på hur bra olika sorters lån är med samma löptid.

En uppskattning av den effektiva räntan är att ta den nominella årsräntan (eller den motsvarande nominella räntan om man även har andra kostnader) och räkna ut:

EFFRÄNTA=(1+NOMRÄNTA/PERIODER)^PERIODER-1

Där PERIODER är hur många inbetalningar man gör på ett år.

Edit: På samma vis kan man uppskatta en motsvarande nominell ränta som:

NOMRÄNTA=((EFFRÄNTA+1)^(1/PERIODER)-1)*PERIODER