Microsoft-VD: Att ge upp med Windows Phone var ett misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Strategin var som du säger uppenbarligen att försöka skapa intresse för telefonerna genom att tvinga varenda kontorsarbetare i världen att utsättas för mobilGUI't genom windows 8.

Effekten gick däremot snarare åt andra hållet, windows är ju odödligt pga defactomonopol men satsningen på windows phone tog nästan livet av Nokia.

Istället för att haka upp sig i gemensamt UI tycker jag MS borde satsat på att göra windows phone till en perfekt klient för sina affärsprogram. Perfekt outlook-klient, perfekt integration med onedrive, office365, active directory etc.

De hade chansen att äga upplevelsen till 100% på windows phone och göra den till en riktig iphoneutmanare för alla som jobbar i windowsmiljö, men blåste istället miljarder på ett windowstheme. Stora bolag i ett nötskal.

Ja. Det hade kunnat bli stort. Om deras egna program fungerar bäst på deras telefoner så hade ju arbetsplatser också haft det som val. Men nu verkar det som att det man har att välja på är iPhone eller Samsung. Så de dabbade sig ordentligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

håller med, fyfan va min lumia 950XL var bra, bättre än någon android eller iphone jag haft sen dess...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Hade Lumia 520. Allt var toppen tills Windows Phone 10 anlände då jag bodde bara korttidsboenden och tecknade inte något bredband då det var billigare att använda telefonen som internetkälla.

Sen kom WP10-uppdateringen och funktionen internetdelning över USB bara... försvann. Funktionen blev borttagen i uppdateringen, försökte nedgradera tillbaka till WP8 men telefonen råkade bli obrukbar. Det var ett framtvingat telefonbyte jag inte ville ha.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Idag hade en Windows Phone som de var förut troligen fungerat mycket bättre.
Hårdvaran är så pass stark att många enklare appar helt enkelt hade gått att emulera tills att WP mjukvara lanserades.

Saknar WP.
Så satans trött på den vägg som än idag finns mellan min IPhone och Windows som även om den går att komma runt skulle kunna bli så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

WP var, och fortfarande är, en av de bästa gränssnitt jag har använt. Jag saknar deras tiles fortfarande. Saknar den enkla logiska strukturen. Saknar "live" i tilesen. Saknar allt med det. Förutom avsaknaden av apparna såklart.

WP på Lumia 930 kommer alltid leva i mitt minne som praktexempel på waste of massive potential.

RIP <3

This!
Hade lumia 1020 eller vad det var.
Aldrig varit mer nöjd med en telefon. Aja...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Utan tvekan det bästa mobilgränssnittet. Betydligt trevligare än både iPhone och Android.
Det är verkligen något som hade gynnat MS erbjudande av idag, med ett välintegrerat Windows på datorn och ett telefon-OS. Tänk möjligheterna med familjegrupper, föräldrakontroller, appbutiker mm. MS kämpar ju på med sina appar för mobiler, men åtminstone Apple kommer ju av naturliga skäl aldrig att öppna upp för ordentlig integration med iOS (som det är mellan en Mac och en iPhone).

Permalänk
Medlem

Hela mobilmarknaden drivs ju av appar och tillgängligheten för utvecklare via samlad marknadsplats.
Microsofts förmåga att fortfarande inte få till en bra distributionslösning ens för desktop visar bara att man med all sannolikhet fortfarande hade gått samma öde till mötes om man gjorde satsningen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smaken är som baken. Men min rövhalva verkar ju vara i majoritet eftersom projektet gick omkull.

Jag hade inte alls varit lika avigt inställd om de inte låtit det påverka Windows till PC. Det är såklart bra med fler aktörer men straffar man ut sig genom allt för aggressiv marknadsföring får man skylla sig själv.

Baserat på den lilla market research jag tittade på när det begav sig, så var WP's största problem just apparna; folk hade kunnat tänka sig gå över ifall WP's app store hade varit lika välfyllt som Play Store eller App Store.
Eller om man vänder på steken; största anledningen till varför folk inte ville prova WP, var för att det fanns för få appar.

Windows 8 ska vi dock helst inte prata om, bara att glömma och gå vidare. Jag tillhörde dem som hoppade från Win7 till 10, W8 fick aldrig tillåtelse att röra min PC.

Allt detta är snart 10 år sedan, men vissa ärr läker aldrig.....

Dold text
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vi måste sluta använda appar till allt. Finns det bra webbsidor så ska de användas!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

Jag tyckte deras mobiler med Windows var lite skojiga och "udda fåglar". Dom får väl göra en nysatsning, wOS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo men det gjordes vill jag minnas. Man satsade på att ha stöd för flera av de större apptillverkarna.
Det säkrade tillgång - till viss del. Facebook och sådant fanns ändå.

Värre var det väl med exempelvis bankappar, bankID, lokaltrafikappar och sådant.

MS satsade dessutom på automagiska kodöversättare så att man skulle kunna migrera appar från android enklare.
Men ja, den delen kom väl ut efter att mobilplattformen lanserats. Det kom lite sent om jag minns rätt.

Mja, jag hade varken Instagram eller Snapchat om jag kommer ihåg rätt. Var tvungen att installera tredjepartsappar för båda.

Sedan tänker jag mer på saker som att MS insisterade på att ta store-avgifter och licensavgifter precis som Google och Apple, till att det var försent. Om jag kommer ihåg rätt var det inte förrän 2014 de tog bort vissa licenser osv. Då var allt redan dött.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

Vi måste sluta använda appar till allt. Finns det bra webbsidor så ska de användas!

Native appar har ofta mycket bättre användarupplevelse än många websidor och webappar, speciellt i mobil, så det är inte så konstigt att vi använder mycket appar

Permalänk
Medlem

Behöver vi verkligen ett proprietärt operativsystem till för telefoner?
Skulle inte ett open source operativsystem vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Baserat på den lilla market research jag tittade på när det begav sig, så var WP's största problem just apparna; folk hade kunnat tänka sig gå över ifall WP's app store hade varit lika välfyllt som Play Store eller App Store.
Eller om man vänder på steken; största anledningen till varför folk inte ville prova WP, var för att det fanns för få appar.

Windows 8 ska vi dock helst inte prata om, bara att glömma och gå vidare. Jag tillhörde dem som hoppade från Win7 till 10, W8 fick aldrig tillåtelse att röra min PC.

Allt detta är snart 10 år sedan, men vissa ärr läker aldrig.....

Ja det var samma här. Jag var med och utvärderade W8 på jobbet men aldrig i livet att jag installerat det hemma. Hua!

10 år sedan? Tack för påminnelsen att man börjar bli gammal

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Som anställd inom ett bolag i en finsk koncern så har det såklart alltid varit Nokia som varit första valet på mobilsidan,

Microsoft tog ju just med Nokia död på ett betydligt finskare telefon-OS än Android. Hade det fått leva istället så hade vi kanske haft en lite annan marknad, då det systemet vid tiden kändes betydligt modernare än vad Android gjorde på flera år efteråt.

Att ingen vanlig konsument ville ha en Windows-telefon vid tiden är bara logiskt. För vem vore intresserad av den genomsnittliga Windows-känslan från dator. Särskilt då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tyckte om min Lumia. Synd att de inte satsade mer på det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Mja, jag hade varken Instagram eller Snapchat om jag kommer ihåg rätt. Var tvungen att installera tredjepartsappar för båda.

Sedan tänker jag mer på saker som att MS insisterade på att ta store-avgifter och licensavgifter precis som Google och Apple, till att det var försent. Om jag kommer ihåg rätt var det inte förrän 2014 de tog bort vissa licenser osv. Då var allt redan dött.

Ja det är nog mer rättvist. Allt fanns inte på plats vid start. Och att vänta i åratal på de största apparna native... är problematiskt.
De hade egna satsningar för det där också. Men som du säger - för sent.

Flera delar på appsidan kom för sent när man tappat styrfart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja trist ! för win phone var den bästa telefon jag haft, har haft både apple & android men som sagt win /nokia var nog den bästa jag haft (hade inga problem med för lite appar utan den hade allt jag använder, tills jädra bank id inte fungerade då bidde det kört)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tveskärmade? Well, så kan man ju kanske skriva...

Inga problem med att skriva tve- istället för två- eller dubbel-. https://www.saob.se/artikel/?unik=T_3235-0116.7694

Saknar verkligen gränssnittet från min jobbtelefon, en lumia 950, och var riktigt taggad när de presenterade Continuum. Har velat haft en mobil som kan dubbelspela som dator med en docka sen jag såg Motorola Atrix. Samsun Dex fungerar hyfsat men märks ibland att det inte är native stöd i Android.

Så här såg jag framtiden för drygt 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Behöver vi verkligen ett proprietärt operativsystem till för telefoner?
Skulle inte ett open source operativsystem vara bättre?

Android är väl tekniskt sett open source..... semi-open?

Herregud. Don't open that door.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla som skriver att de hade ett trevligt gränssnitt. Hade ett par Lumias, gillade verkligen gränssnittet med tiles, väldigt enkelt och intuitivt. Behövs ekosystem med appar skrivna för os:et och mobila enheter.

Är inte så förtjust i ånger som sträcker sig 15 år tillbaka i tiden. De gjorde säkert valet på rationella grunder då, ingen kan se in i framtiden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Inga problem med att skriva tve- istället för två- eller dubbel-. https://www.saob.se/artikel/?unik=T_3235-0116.7694

Saknar verkligen gränssnittet från min jobbtelefon, en lumia 950, och var riktigt taggad när de presenterade Continuum. Har velat haft en mobil som kan dubbelspela som dator med en docka sen jag såg Motorola Atrix. Samsun Dex fungerar hyfsat men märks ibland att det inte är native stöd i Android.

Så här såg jag framtiden för drygt 10 år sen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Motorola_Atrix_4G_HD_Multimedia_Dock.jpg/1920px-Motorola_Atrix_4G_HD_Multimedia_Dock.jpg

Idag så uppfattar jag iaf ord som börjar med tve som tvetydiga och inte positivt i nått avseende.

Fö tror jag att de flesta idag inte har en skärm att koppla upp sig mot hemma som skulle göra upplevelsen så pass mycket bättre att folk skulle använda det. Har de en dator så är det oftast en laptop och då faller ju det där med att koppla in en annan device till skärmen när du redan har allt i paketet redan och då blir man dessutom fast och folk rör sig ju med mobilen på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande WP.

Permalänk
Medlem

Hade en Nokia WP som arbetstelefon älskade den.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Köpte en Lumia 1020 när den släpptes för hade blivit så förbannat trött på både Iphones och Android enheter vid det laget.
Redan ett par timmar in gick den direkt upp i delad förstaplats med N95 som bästa mobil jag ägt.
Tog över 25 000 foton med den luren fram tills BankID och sånt slutade fungera.. Jäkla surt det var.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en Eten Glofiish X800 med engelskt Windows mobile 6.5. Inget monster men min första smarta mobil. Den klarade bla att driva Worms vilket jag spelade flitigt på den tiden. Nu tar jag fram den mest av nostalgiska skäl lite då och då. Den funkar helt utöver joysicken i mitten under skärmen som ganska tidigt la av. Varför vet jag inte. Den fick ett nytt batteri i vintras så nu är den (typ) med i matchen igen även utan sladd

https://www.phonegg.com/phone/283-Eten-glofiish-X800

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som så många andra så är saknaden efter Windows Phone väldigt påtagligt...Flytet i OS:et var helt fenomenalt jämfört med dåvarande Android/Iphone-enheter! Dessutom så var WP först med en massa funktioner som först på senare år har blivit standard i Android/IOS.

Jag hoppas att Microsoft på något sätt kan komma tillbaka på den mobila marknaden. Tråkigt för alla konsumenter då ett en marknad med 3 olika dominerande företag är att föredra framför två.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur välpolerad OS en tillverkare skapar - är inte olika programmerare intresserad av att skapa program och appar i miljön så är den död. Att MS-DOS blev dominerande på PC-hårdvara beror på att den var så dålig att många kände sig kallade att den behövde förbättringar (och få alternativ fanns som kunde köpas med privata pengar) och den drivkraften att förbättra skapade i sig en hel ekosystem som MS sedan levde gott på.

Med windows CE och vidare så fanns inte dom tongivande inom den delen då de hade hittat något intressantare, lönsammare och med öppen källkod och publika API:er - linux, android och Apple med först olika java-appar och så rullade det vidare. Det var inte bara MS som fick lägga ned misslyckade storsatsningar - även väldigt många programhus för embedded-OS fick kasta in handduken om de inte i tid hoppade på Linux-tåget och skapa fungerande affärsmodell kring detta.

Ock liknande med tex. versionshantering av källkod - det var många företag inom gebitet som efter en tid fick kasta in handduken när Linus skapade GIT och det blev en ekosystem kring detta som github mfl.

Det är sådana saker som är så enormt viktiga att det klaffar om man försöker rulla ut en ny OS eller en ny miljö - de står inte på egna ben även om miljarder har investerats i detta då inga mjukvaruföretag kan producera lika mycket appar och program som många tusentals halv hobby och halv proffsprogrammerar pysslar med både innanför och utanför sin arbetstid och några av dessa slår igenom, väcker intresse och drar med sig mer - och ingen vill satsa sin tid på en förlorande miljö och det kan vara väldigt lite som bestämmer om det är vinnare eller förlorare mellan två konkurrerande system med inledningsvis ungefär tekniknivå i början - men till sist kommer en av den dra mer intresse och därmed suga upp resurserna och svälter ut förloraren - det var ungefär detta som hände med windows SE mot embedded Linux[1] och Android vid ungefär samma tid.

[1] och chiptillverkarna gjorde mycket till för att promota Linux i embedded miljö då både miljöer att skapa program i och exempelkod i hur dessa chip skulle hanteras var nästan uteslutande skrivna för att kompileras i linux-miljö...

Permalänk
Medlem

Om Microsoft vill tjäna pengar så kan dom ju släppa en serie av datorskärmar. Deras Surface Studio-serie har ju grymma paneler men datorerna som kommer med är ju 🤢

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Idag så uppfattar jag iaf ord som börjar med tve som tvetydiga och inte positivt i nått avseende.

Jag tolkar det inte som något negativt i text, men när man ska prata (som en del fortfarande envisas med i Herrens år 2023) så låter det lite väl likt tre. Speciellt vid rhotacism.