Microsoft-VD: Att ge upp med Windows Phone var ett misstag

Permalänk
Snusfri

Saknar min Lumia 1520 som jag hade runt 2014, smiskade allt i Android-väg gällandes flyt i OS, skärm och mycket mera.
Enda jag inte riktigt gillade var att spela lokal media som tex mp3 osv vilket inte fungerade.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår , varför gör dom inte telefonklient till vanlig Windows 11. Jag tro nog många skulle vilja ha lite mer premium än Andorid.

Permalänk
Medlem

Min första smartphone någonsin var en Lumia 520. Tycker fortfarande den hade den skönaste användarupplevelsen av någon smartphone som jag någonsin ägt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Saknar du Windows Phone?

Ja! Eller åtminstone Windows Mobile.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Idag så uppfattar jag iaf ord som börjar med tve som tvetydiga och inte positivt i nått avseende.

Fö tror jag att de flesta idag inte har en skärm att koppla upp sig mot hemma som skulle göra upplevelsen så pass mycket bättre att folk skulle använda det. Har de en dator så är det oftast en laptop och då faller ju det där med att koppla in en annan device till skärmen när du redan har allt i paketet redan och då blir man dessutom fast och folk rör sig ju med mobilen på ett helt annat sätt.

Nä för den vanliga hemanvändaren hade det nog inte varit till nytta för många. Men hade iaf varit till nytta för mig på jobbet, har endast en CAD-laptop på jobbet som är tungt som ett as. Hade det varit smidigt med en dockning till telefonen hade man kunnat köra presentationer och liknande i mötesrummen med endast telefonen. Eller när man är på besök på någon av de andra verksamhetsorterna och behöver använda låneplatserna. Oftast behöver jag bara kolla mejl eller skriva någon rapport då och då hade telefonen dugt utmärkt.

Har en Samsungskärm hemma som stödjer Dex trådlöst och det fungerar hyfsat men tyvärr är office-apparna väldigt avskalade.

Skrivet av THB:

Saknar min Lumia 1520 som jag hade runt 2014, smiskade allt i Android-väg gällandes flyt i OS, skärm och mycket mera.
Enda jag inte riktigt gillade var att spela lokal media som tex mp3 osv vilket inte fungerade.

Det hade jag helt förträngt, visst var man tvungen att köra via Zune?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Behöver vi verkligen ett proprietärt operativsystem till för telefoner?
Skulle inte ett open source operativsystem vara bättre?

Instämmer. Haft Lumia men ointresserad av att Microsoft blir en tredje aktör. Behövs en motsvarighet till Linux snarare.

Skrivet av Chibariku:

...och var riktigt taggad när de presenterade Continuum. Har velat haft en mobil som kan dubbelspela som dator med en docka sen jag såg Motorola Atrix. Samsun Dex fungerar hyfsat men märks ibland att det inte är native stöd i Android.

Så här såg jag framtiden för drygt 10 år sen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Motorola_Atrix_4G_HD_Multimedia_Dock.jpg/1920px-Motorola_Atrix_4G_HD_Multimedia_Dock.jpg

Jaaa! Fattar inte varför det inte har blivit mer verklighet än eller jo, det kanske jag gör. Varför sälja en enhet framför två... Telefonen känns mer och mer som en outnyttjad kapacitet.

Skrivet av Mithras:

Android är väl tekniskt sett open source..... semi-open?

Herregud. Don't open that door.

Ja och nej. Hade gärna sett något riktigt oberoende och open source OS/plattform som tredje alternativ. Gärna med dockningsfunktion om man får önska vad man vill... Modulär och inget fastlimmat batteri.

Permalänk
Medlem

Själv inte alls intresserad av deras mobil os, jag är ju en android nöt och gillar root och custom roms.

men de får jag känner som proövade Nokia Lumia fåner var alltid sjukt nöjda. det säger väl något.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De missade bollen helt. Om man jämför och ser vad Apple har nu så ser man vad de kunnat göra då. De missade mjukvarustödet, var lite för sena med UWP och översättning mellan arkitekturer

De hade ju Windows 8 tablets, Surface, Xbox, Laptops och telefoner, de kunde bara inte knyta ihop säcken…

Med tanke på hur många som gillade plattformen och hur mobilt Office blivit sedan dess känns det verkligen som en dum grej att ge upp. Det borde ha gått att lägga till stöd att köra Android-appar eller något. Hittat riktade insatser för cross compile eller bara generellt bättre stöd

Nu när man ser var en mobil med USB-C och externa bildskärmsstöd hade kunnat vara så blir man ju mer ledsen

Microsoft har ju inte fått Windows-on-ARM att gå någonstans heller, trots att de själva gått in som hårdvarutillverkare. De verkar lite schizofrena till alternativa plattformar.

Angående mobil med bildskärmsstöd (och jag skulle älska det!) skulle det ha samma grundkrav som alltid - det behöver antingen att OS och appar sömlöst stödjer mobilskärm input, och mus/keyboard/skärm paradigmen. Inte omöjligt, men inte så rättframt heller och lider svårt av chicken or egg syndromet.
Dessutom har Microsoft sin stora kassako i vanilj Windows med övrig standardmjukvara till PC. Det är rimligt att de får kalla fötter inför att erbjuda ett starkt alternativ om det skulle kunna leda till besparingar för kunderna. Aktieägarna först.

Permalänk
Medlem

MS kan väl köpa Sailfish och bygga vidare. Där har man stöd för Android men kan då även bygga nativeappar för Sailfish.

Permalänk
Medlem

Roligt att de gjorde reklam för de där katastroftelefonerna och kallade dem "den mest personliga telefonen"... och det gick inte ens att ha en ordentlig bakgrundsbild.

Fullkomligt avskydde Metro-UX'et de hade.

Permalänk
Medlem

Köpte 2st Nokia Lumia samt 1st när MS själva tog över.
Bästa telefonerna som jag ägt och använt.

Permalänk
Snusfri

Hittade mors gamla Lumia 640 XL LTE och satte den på laddning, jädrar vad rapp den är jämnfört med Android-mobiler från samma år och med liknande specs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hittade mors gamla Lumia 640 XL LTE och satte den på laddning, jädrar vad rapp den är jämnfört med Android-mobiler från samma år och med liknande specs.

Jag har en Nokia Lumia 800, 1020 samt Microsoft Lumia 950.
Samtliga 3 är mer responsiva än någon Android eller iPhone som jag ägt eller tvingats använda. 🙂

Permalänk
Medlem

Windows Phone: misstag = falskt
Windows Phone: misslyckande = true

Permalänk
Medlem

Ja asså Windows phone va utan tvekan det trevligaste operativsystemet för mobiler! (enligt mig)

Körde själv en lumia 800 och även en Samsung ativ S och ända anledningen till att jag bytt va att bankid försvann.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Man skulle ha bundlat Lumia med 365 licenser, Microsoft skulle nog kunna ta en fin andel av marknaden om man gjorde det idag.

Tänk er en mobil man bara jackar in i en USB-C sen har du en komplett arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Tänk er en mobil man bara jackar in i en USB-C sen har du en komplett arbetsplats.

Finns redan på Android. Och om 365 verkligen är behovet på detta telefonskrivbord så funkar det ju likadant på dem redan nu.

Känns som hela grejen med telefonskrivbord är lika dödfött som Windowstelefoner var. Dessa dockningsbara Chrome OS funkar utmärkt, men jag känner ändå inte för att använda det. Även allting som vore extra bra även på en telefon motiverar inte ens det lilla krånglet att plugga i den, då det finns billiga lösningar som gör dessa ännu enklare.

Kanske om nallarna hållt sig under 4" vore det mer motiverade?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av AndreaX:

Finns redan på Android. Och om 365 verkligen är behovet på detta telefonskrivbord så funkar det ju likadant på dem redan nu.

Känns som hela grejen med telefonskrivbord är lika dödfött som Windowstelefoner var. Dessa dockningsbara Chrome OS funkar utmärkt, men jag känner ändå inte för att använda det. Även allting som vore extra bra även på en telefon motiverar inte ens det lilla krånglet att plugga i den, då det finns billiga lösningar som gör dessa ännu enklare.

Kanske om nallarna hållt sig under 4" vore det mer motiverade?

Antar att du pratar om Samsung Dex, testade det för något år sedan var ok men klarade inte dubbla skärmar då.

Mitt jobb är VDI tunga och om MS skulle bundla en in telefon som kan fungera som en tunn klient i en M365 licens skulle nog jag iallfall vilja testa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Antar att du pratar om Samsung Dex, testade det för något år sedan var ok men klarade inte dubbla skärmar då.

Mitt jobb är VDI tunga och om MS skulle bundla en in telefon som kan fungera som en tunn klient i en M365 licens skulle nog jag iallfall vilja testa en.

Många tillverkare har varianter. Vilket möjligen kan anses problematiskt i sig. Men inte värre än Android överlag.

Dubbla skärmar låter som ett hyfsat knasigt "minimumkrav" på nytta dock. Räcker det verkligen inte med att byta skrivbordsytan..? Vilket jag förutsätter de flesta system gör.

För börshajen på språng kanske 6 skärmar behövs. Det blir en tjock yuppieresväska det.

Om man vill ha en hyrnalle som en tunn klient spelar det la ingen roll vad för system den använder. ..? Men visst, Microsoft skulle naturligtvis säkert se möjligheter med ännu en trojanks häst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint