Webbläsaren Brave tvingar på VPN-tjänst vid installation

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Brave tvingar på VPN-tjänst vid installation

Användare som installerat Braves webbläsare kan också ha råkat få med deras VPN-tjänst på köpet – utan att man godkänt installationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ingen trafik routats genom den så är det ju mer ett irritationsmoment än en skandal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Antingen är detta adware eller rent och skärt brottsligt.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Bra, då vet vi. Använd Edge eller Tor.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Bra, då vet vi. Använd Edge eller Tor.

Varför inte Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Antingen är detta adware eller rent och skärt brottsligt.

Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bra, då vet vi. Använd Edge eller Tor.

Edge?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför inte Firefox?

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Skrivet av Archibald:

Edge?😂

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Avstängd

The cryptomega browser, kör Edge, svinbra

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Firefox har väl också inbyggd VPN? Jag fick iaf frågan förra gången jag uppgraderade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Firefox har väl också inbyggd VPN? Jag fick iaf frågan förra gången jag uppgraderade

Om du fick en fråga så är det ju iaf några snäpp bättre...

Mozilla har ju en VPN-tjänst iaf, så långt är jag med. Vet inte om den är "inbyggd" i någon egentlig mening? Har aldrig testat den själv, men uppfattar den som en ganska så separat grej.

Nu har jag inte nyinstallerat Firefox på ett tag, men har vad jag kan minnas inte sett något direkt val att installera deras VPN-klient någonsin, men tror de kört mer något slags puff om tjänsten? Kan ju dock vara jag som missat bara, om det är något som kommit och gått i installationsprogrammet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Archibald:

Edge?😂

Är en kapabel webbläsare..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Om ingen trafik routats genom den så är det ju mer ett irritationsmoment än en skandal.

Knappt att det är ett irritationsmoment, bara en feature imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Firefox har väl också inbyggd VPN? Jag fick iaf frågan förra gången jag uppgraderade

https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-do-i-turn-mozilla-vp...
https://support.mozilla.org/sv/kb/hur-laddar-ner-installerar-...

Permalänk
Medlem

Brave fungerar bra. Edge är totalt ointressant då det är MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Vad har det med Brave att göra? Användare av Brave eftersträvar en integritetsvärnande browser. Edge är nästan värre än Chrome i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Jag har kört firefox nu ett bra tag. Kanske 1-2 år och har inte upplevt någon sida som inte fungerar. Som du säger så är det kanske inte den snabbaste webbläsaren men tycker den är tillräckligt snabb. Supernöjd med den.
Vill inte installera Brave för att de håller på som de gör. (krypto, egen reklamprogram som inte fungerar för användarna, m.m.) så kör Vivaldi som extra. Annars provade jag lite olika. t.ex nu senast Thorium som extra.

Körde Edge i början när den kom, riktigt bra. Men sedan började man läsa vad de sparade och det blev mer och mer bloat. då gick jag över till Firefox.

---
Hade kört Avira som anti-virusprogram flera år, sedan tog jag ett uppehåll, men köpte ett år till. Och vips så la Avira till deras VPN varken man ville eller inte. Och det gick inte att ta bort den. Den började inte routra och den va inte alltid igång, men de fick rätt dålig kritik på deras egna forum. Så struntade i att köra den alls fast jag köpt den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Sötast

Tycker att alternativen snart är helt utslagna.

Chromium lär bli manifest3
Edge = microsoft
Brave = känns som en leksak, ett tiktok/krypto inspirerarat skit med feature bloat på nivå med 2000-talets browser toolbars samt har ett tveksamt företag bakom
Firefox = Alltid varit min favorit, men fungerar röv på macos och har problem med vissa sidor
Chrome = Haha
XXXXX = Av alla webbläsare jag hittat som verkar ha en hyfsad featurenivå så ligger det konstant något företag som har en alternativ-vinst på dig.

Open source blir inte tillräckligt stora för att någonsin kunna utöva någon form av maktkamp emot företagen och företagen behöver såklart tjäna pengar på dig. Bästa hade nog fan varit en webbläsare man betalar för så att man kan köpa sig fri från massövervakning och annat skit.

Eftersom firefox har trampat vatten i så ofantligt många år nu så är nog det bästa man kan hoppas på att något stort företag forkar chromium och bygger om den till att fungera utan googles nya påhitt till alternativ till cookies. De har redan kontroll över nästan all trafik över http/s redan.

DDG webbläsaren skulle eventuellt kunna bli ett alternativ om de någonsin slutar låsa ned webbläsaren så att den endast fungerar exakt så som någon herre har en vision av. Finns inte ens en config och definitivt inga plugins.

Permalänk
Medlem

Kör själv Vivaldi. Extremt stora möjligheter att anpassa den som du vill och vettiga personer bakom.

Också baserad på Chromium.

Permalänk
Medlem

Försökt mig på Brave några gånger men aldrig fastnat för den, har alltid gått tillbaka till Firefox. Har nästan uteslutande använt Firefox sen den tiden då namnet var Phoenix och senare Firebird.
Testar just nu Thorium som är baserat på chromium fast med en radda speciella patchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Thorium är ett tips.
https://thorium.rocks/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Får jag kanske testa på.

Kör för närvarande Brave, mestadels för att de värnar om integriteten och för att jag behöver en chromium bas för ett visst tillägg, annars är det inget som binder mig. Har alltid gillat Firefox.

Permalänk
Medlem

Mullvad har ju också en browser som är utvecklad tillsammans med Tor Project, tycker den funkar ba.
https://mullvad.net/en/browser?gclid=EAIaIQobChMIhO3UyIiIggMV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Antingen är detta adware eller rent och skärt brottsligt.

Skrivet av Falcon:

Bra, då vet vi. Använd Edge eller Tor.

Blir ni lika arga över tiotals GB man blir tvungen att ladda hem till diverse spel, men som man inte har tillgång till utan att betala extra för dlc't? Är det också en skandal?

Kan Braves extra-tjänst/feature ta ca 80MB?
__________

Brave är bästa webbläsaren jag använt. Enda lilla irritationsmomentet är några reklam/features på startsidan och ett par knappar bredvid adressfältet som man stänger av på 20 sek efter installation. Och sedan några personliga inställningar, brett adressfält och att den googlar medan man skriver i adressfältet t.ex.

Till mobilen super då det har inbyggd adblock, till chrome android kan man inte lägga in tillägg för adblock (vad jag vet/minns).

Permalänk
Medlem

Största skadan är väl förtroendet för Brave. Det är väl det största tillgången som Brave har, så det är ju lite klantigt att installera grejor utan att användarna vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tack, har testat Thorium förr. Men så vitt jag vet så inkluderade uBlock Origin fortfarande en extension och bör således bli drabbad av Manifest V3 när det rullar ut? Brave kommer runt Manifest V3 genom att ha adblockern inbyggd i core istället för en extension.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Har du exempel på sidor som inte fungerar med Firefox? Jag har inte haft problem med att någon sida jag varit inne på inte fungerar med Firefox på extremt länge sedan.

Skrivet av Bagarbosse:

Till mobilen super då det har inbyggd adblock, till chrome android kan man inte lägga in tillägg för adblock (vad jag vet/minns).

Där använder jag PrivatDNS funktionen i Android och då får man adblocking i hela systemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Firefox är en av mina favorit-webbläsare. Bytte i Februari från Edge till Firefox i förberedelse för Manifest V3. Efter ca 6 månader med Firefox installerade jag dock Brave som är ett av få alternativ om man vill ha en Chromium-webbläsare med adblock i framtiden. Firefox är bra men tyvärr kan den inte mäta sig med Chromium i laddtider och responsivitets. Droppen som fick mig att byta var att hela tiden möta på sidor som inte funkade i Firefox utan bara Chromium-webbläsare. Inte Firefox fel, men ändå irriterande. Tyvärr har Chromium blivit så dominerande på webbläsar-marknaden att många bara utvecklar för dessa webbläsare.

Edge är en av de bättre Chromium-webbläsarna på marknaden. Snabbare än Chrome, dock en del Bing-bloat man måste stänga av om man inte vill ha det i sin webbläsare.

Ja och det var inte helt enkelt få bort allt bloat, t.ex öppna ny flik och direkt få up reklam för msn. Förstår inte hur den hemsidan kan ha överlevt så länge, har ju horribel design. Ser mer ut som någon scam/oseriös.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du exempel på sidor som inte fungerar med Firefox? Jag har inte haft problem med att någon sida jag varit inne på inte fungerar med Firefox på extremt länge sedan.
Där använder jag PrivatDNS funktionen i Android och då får man adblocking i hela systemet.

Nu var det inte min kommentar tidigare men för min del så är det många interna sidor med "applikationer" med stöd för högerklick och olika navigeringar o zoom. (Typ business intelligence appar) Här funkar sällan navigationen på Firefox. Sällan problem då rekommenderad webbläsare för företaget är Edge, men ställer till det för mig när jag gör jobbgrejer från privata datorn (som har Firefox)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3