Webbläsaren Brave tvingar på VPN-tjänst vid installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ruskigt snabb och fungerar med mitt tillägg, lite saker behövde justeras innan den var acceptabel att använda.

Ta bort Google-, Bing- och Yahoo!-sökmotorer, slänga ut alla Google-tillägg (tyvärr verkar basfunktionaliteten vara beroende av två av dem, då det inte går att ta bort), slänga ut uBlock Origin (jag måste få reklam för att kunna bidra till den panel jag ingår i).

Alltid trevligt att testa nya ting, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Kör själv Vivaldi. Extremt stora möjligheter att anpassa den som du vill och vettiga personer bakom.

Också baserad på Chromium.

Jepp, samma här, mycket nöjd.

Ärligt talat bryr jag mig inte om det installeras ytterligare funktionalitet så länge det inte påverkar användandet i övrigt. Du måste väl fortfarande medvetet aktivera nämnda VPN innan den fungerar eller? Det är väl knappast så att den drar igång utan att man har nån aning om det..?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke1m:

Brave fungerar bra. Edge är totalt ointressant då det är MS.

Vilket operativsystem använder du?

I slutändan handlar det bara om vilka företag du anförtror att hantera din data. Grundutförandet för många är microsoft och bredbandsoperatören, sen väljer vissa att lägga till diverse startups och halvt förtäckta ombud för olika säkerhetstjänster, genom att installera webbläsare, VPN, DNS-servrar och allsköns mjukvara med dåligt kontrollerat ursprung och märkliga användaravtal.

Varför?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Qn1f3:

Ruskigt snabb och fungerar med mitt tillägg, lite saker behövde justeras innan den var acceptabel att använda.

Ta bort Google-, Bing- och Yahoo!-sökmotorer, slänga ut alla Google-tillägg (tyvärr verkar basfunktionaliteten vara beroende av två av dem, då det inte går att ta bort), slänga ut uBlock Origin (jag måste få reklam för att kunna bidra till den panel jag ingår i).

Alltid trevligt att testa nya ting, tack för tipset!

"slänga ut uBlock Origin" är du nutts? uBlock Origin är ett måste idag, och om du vill kan du lägga in undantag för sidor som du vill ha? Reklam på?.

Brave är förövrigt skit! Alla webbläsare som kör Chromium är skit!
Jag kör modifierad Firefox med uBlock Origin + några andra tillägg som jag använder.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vilket operativsystem använder du?

I slutändan handlar det bara om vilka företag du anförtror att hantera din data. Grundutförandet för många är microsoft och bredbandsoperatören, sen väljer vissa att lägga till diverse startups och halvt förtäckta ombud för olika säkerhetstjänster, genom att installera webbläsare, VPN, DNS-servrar och allsköns mjukvara med dåligt kontrollerat ursprung och märkliga användaravtal.

Varför?

Arch Linux

Permalänk

Hur skiljer sig det här från webbläsare som Opera, Aloha, och UC? Samtliga är integrerade med sin egen VPN tjänst. Kanske ett möjligt framtida installationsval men att blåsa upp det här som någon form av skandal är väl att ta i? Har använt Brave i flera år nu och har aldrig nyttjat deras VPN och har inte några planer på att göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Där använder jag PrivatDNS funktionen i Android och då får man adblocking i hela systemet.

Inte youtube t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Inte youtube t.ex?

Visserligen inte i YouTube appen, men andra appar som har reklam i sej visar ingen reklam t.ex. Aftonbladet appen har ingen reklam, samma med Facebook lite appen för att ta 2 exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är en kapabel webbläsare..

Och usel om man värnar om sin integritet. Edge bör jämföras med Chrome, inte Brave…

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visserligen inte i YouTube appen, men andra appar som har reklam i sej visar ingen reklam t.ex. Aftonbladet appen har ingen reklam, samma med Facebook lite appen för att ta 2 exempel

Ja nä jag kör adaway (block via hosts filen) men brave har fortfarande sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ja nä jag kör adaway (block via hosts filen) men brave har fortfarande sina fördelar.

Jag kör också med Adaway på min Xiaomi telefon (då jag kör med custom rom på den telefonen) men det stoppar tyvärr inte YouTube heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

"slänga ut uBlock Origin" är du nutts? uBlock Origin är ett måste idag, och om du vill kan du lägga in undantag för sidor som du vill ha? Reklam på?.

Brave är förövrigt skit! Alla webbläsare som kör Chromium är skit!
Jag kör modifierad Firefox med uBlock Origin + några andra tillägg som jag använder.

Jag är osäker på om jag är en nöt, nötter är både gott och nyttigt, så det vore inte så dumt.

Tycker bara inte om att bli påtvingad saker som jag själv inte valt och finner absolut inte att det är ett måste, gästar bara sidor som jag måste och de har bra strategier i relation till vart reklamen placeras. Prestandan som går förlorad är högst begränsad.

Jag föredrar Firefox själv med, men förklarade varför det inte är ett alternativ för närvarande.

Du får gärna vidga mina vyer avseende dina högst begränsade motiveringar till varför du anser det vara som så?

  • uBlock Origins måste

  • Chromiums skräpstatus

  • Braves skräpstatus

Gå inte vilse i cyberrymden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Och usel om man värnar om sin integritet. Edge bör jämföras med Chrome, inte Brave…

Edge, Chrome, Brave.. De tre webbläsarna har alla något gemensamt. Chromium. Är integritet någonting du bryr dig om så kör du verkligen inte en Chromium-baserad webbläsare, utan då får man välja något baserat på Firefox.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Edge, Chrome, Brave.. De tre webbläsarna har alla något gemensamt. Chromium. Är integritet någonting du bryr dig om så kör du verkligen inte en Chromium-baserad webbläsare, utan då får man välja något baserat på Firefox.

Vad baserar du det på? Att Brave bygger på Chromium betyder inte att den inte är strippad på skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Edge, Chrome, Brave.. De tre webbläsarna har alla något gemensamt. Chromium. Är integritet någonting du bryr dig om så kör du verkligen inte en Chromium-baserad webbläsare, utan då får man välja något baserat på Firefox.

Chromium är open source. Varför skulle inte det kunna vara en bas om man värnar om integritet??