Veckans fråga: Kan du tänka dig att jobba med IT inom Försvarsmakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan du möjligen skriva om det där så det blir begripligt ?

Skrivet av L'ombra:

"Det är osannolikt att man blir tvingad att resa utomlands."

"...och du har ofta samma sociala skyldighet* i ett vanligt företag när det kommer till att skicka folk utomlands"

* Dvs - Även om du absolut inte vill så har jag varit med om flera gånger att folk, i vanligs företag, får åka till kunder helt enkelt för att det saknas någon annan med den kompetens eller kunskapen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av improwise:

Bara jag som blir nyfiken på hur SweClockers verifierat att kunden verkligen är (den svenska) Försvarsmakten?

Vi har varit på plats. Svårt att verifiera mer än så

Permalänk
Medlem

Vem eller vad ska försvaras från vem eller vad?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Ostbullen:

Deras sida för "lediga tjänster" står bara och tuggar för mig. De hade nog behövt någon som kan fixa det (:

Har sett det och försökt fixa flera gånger. Rätt länk är https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/#/jobarea/it-sam... – vet inte varför den tuggar ibland.

Permalänk
Skrivet av rugnut:

Har inte jobbat med IT men jobbat inom andra delar av FM.

Jag vet inte hur IT-delarna är men tyvärr måste jag säga nej. Mitt jobb på FM var bland de bästa jag haft inom uppgiften och de arbetskollegor jag hade. Det som inte fungerade och som FM är sämst på är att ta hand om sina anställda. "Vår personal är vår viktigaste resurs" är ett skämt. Och även om man skulle gå på premissen "man gör inte det här jobbet för lönen" så är systemet trasigt när inkompetenta människor befordras för att "dom har varit här längst". Trotts att man är en stor organisation med mängder av olika inriktningar och befattningar så är man jättedålig på att fånga upp folk som kanske vill gå en annan riktning eller erbjuda möjligheter att utvecklas trots att man har mängder med internutbildningar.

Jag skulle vilja att FM var en bättre arbetsgivare och då skulle jag gärna komma tillbaka men jag såg inga förbättringar under mina år och har inte hört att det blivit bättre av kollegorna som är kvar...

Hur länge sen var det du jobbade där ?, att man får fördelar pga lång och trogen tjänst stämmer inte, det fungerar som på vilket annat företag som helst gällande kompetensen.
Jag har över 33 år i FM och kan säga att mycket har förändrats till det bättre, nu jobbar inte jag med IT, utan mot flygproduktion.
Vad mer specifikt menar du med att FM inte tar "hand" om sina anställda?, jag skulle nog hävda att FM gör tvärtom, du har möjligheter utvecklas åt vilket håll du vill, utbildningar som inte kostar dig en krona, du kan söka annan tjänst, och numera så finns också möjlighet ansöka om RALS3 medel för att gå den utbildning du vill utanför grindarna.

Förutom detta så har man en hel del förmåner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aschan:

Har sett det och försökt fixa flera gånger. Rätt länk är https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/#/jobarea/it-sam... – vet inte varför den tuggar ibland.

Den tuggar nog för att den matar externa data från annan site... reachmee.com, som skickar vidare till https://talentech.com/sv/

blä

Visa signatur
Permalänk
Medlem

självfallet om jag hade meriten och utbildningen till tjänsterna. jag bryr mig egentligen inte om det är sämre betalt mot privat företag. det är samhällsinsatsen som ger så mycket mer än pengarna. man jobbar väl inte inom FM för lönens skull

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Sökte deras tjänst för försvarsingenjör. Valde att hoppa av pga att jag har så mycket högre lön idag då jag jobbar utomlands men hade jag jobbat i Sverige hade jag nog gått vidare med det. 36 000 under utbildningen till officer och sedan 39 0000 ingångslön. Man kan tycka det är lite tufft efter 5 + 2 års utbildning men jag tyckte inte det lät helt dumt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av aschan:

Vi har varit på plats. Svårt att verifiera mer än så

Vi vill see ÖB! Satt han och filurade nånstans!?

Permalänk
Medlem

Nej...har en annan typ av spetskompetens (ej inom IT) och sökte till FM för ett tag sedan...fick inte ens någon respons och kände mig helt osynlig.

Året därpå blev jag kontaktad och fick frågan om jag fortfarande var intresserad...självklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aschan:

Vi har varit på plats. Svårt att verifiera mer än så

Vi alla har sett Mission Impossible, everything is a diversion.
Ni kanske trodde att ni var på rätt plats och träffade rätt personer, men vem vet.

Permalänk
Medlem

När man läser i den här tråden inser man att man blivit gammal 🤣 i praktiken alla i min årskull blev inkallade, men det var sista året innan de började dra ner på antalet värnpliktiga

Permalänk

Jobbar inom Försvarsmakten och förbandet FMTIS som har driftar och har hand om just försvarets telenät och allt som har med Försvarsmaktens kommunikation både inom riket, men även utanför landets gränser att göra. Supernöjd med både schema och lön och de förmåner man har och "vårt" förband har ökat stort i medarbetare och kommer så fortsätta att göra.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

"lön och de förmåner man har"

Och vilken lön och vilka förmåner har du mellan tummen och pekfingret om man får fråga?
Och hur länge har du varit i branschen?

Mest lite nyfiken så man har något att relatera till!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Jobbar också inom Försvarsmakten på FMTIS. Jobbar som arkitekt och kan bara säger att det händer stora saker så det är nog en väldigt spännande resa för de som är intresserade. Modernisera. Sen finns det hinder och utmaningar med allt, politik men gillar man utmaningar och orkar. Go for it!

Schyssta förmåner och löner, har nog förändrats en del.

Edit: Kan också tillägga att det jobbas på ett Software Factory som möjliggör både distansarbete och häftiga tekniker. Såklart beroende på vad man ska jobba med

Permalänk
Medlem

Hade jag haft kompetensen och inte haft ASD så hade jag absolut kunna tänka mig det. Tror det kan vara ett väldigt givande jobb.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vi vill see ÖB! Satt han och filurade nånstans!?

Inga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogarax:

Edit: Kan också tillägga att det jobbas på ett Software Factory som möjliggör både distansarbete och häftiga tekniker. Såklart beroende på vad man ska jobba med

Toppen! Hoppas ni lyckas.

Permalänk
Medlem

Lätt

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Skrivet av aschan:

Inga kommentarer.

👀🥸

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kollade lite på deras roller de söker, vore intressant att veta vad de betalar? eftersom det är statligt tänker jag.

Jag tror de är stelt, fyrkantigt samt att lönen inte är konkurrenskraftig eftersom det är den vanliga situationen med stat, region och kommun.
Vore intressant att veta med säkerhet och inte spekulera med den hypotes jag har givet underlaget.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Hur länge sen var det du jobbade där ?, att man får fördelar pga lång och trogen tjänst stämmer inte, det fungerar som på vilket annat företag som helst gällande kompetensen.
Jag har över 33 år i FM och kan säga att mycket har förändrats till det bättre, nu jobbar inte jag med IT, utan mot flygproduktion.
Vad mer specifikt menar du med att FM inte tar "hand" om sina anställda?, jag skulle nog hävda att FM gör tvärtom, du har möjligheter utvecklas åt vilket håll du vill, utbildningar som inte kostar dig en krona, du kan söka annan tjänst, och numera så finns också möjlighet ansöka om RALS3 medel för att gå den utbildning du vill utanför grindarna.

Förutom detta så har man en hel del förmåner.

Jag gissar på att han var pilot.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte om vad en statlig myndighet eller vad försvarsmakten kan göra för mig (lön bl a) utan om vad jag kan göra för Sverige och dess försvar.

Det är ju inte frågan om ett "spännande jobb" som ska ge en massa pengar att glassa runt med på fredag kväll. Det är inte ett jobb en skyltar eller pratar om vad en sysslar med publikt eller ens hemma bland partner och barn. Man blir lite av en "tråkmåns" i den sortens sammanhan / samtal.

Man bör betänka innan man tar ett jobb inom försvaret eller relaterad partner att man troligtvis kommer att bli spårad / förföljd från andra makter. Det ligger i naturen i den här sortens jobb.

Försvaret är ett viktigt jobb. Det är tydligt nu 2023 med utvecklingen i vårt närområde och med mångas förändrade syn på oss med svenskt pass.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag jobbar gärna för Försvarsmakten, men undrar hur lönen är, statliga jobb som anställd är ju knappast löneledande...

Eftersom det är statligt så borde lönerna vara en offentlig handling. Man kan med andra ord höra av sig till de och begära ut lönelistan över IT-avdelningen.

Permalänk
Skrivet av Honk:

Och vilken lön och vilka förmåner har du mellan tummen och pekfingret om man får fråga?
Och hur länge har du varit i branschen?

Mest lite nyfiken så man har något att relatera till!

Lönerna ligger ju givetvis lägre än i den privata sektorn och så är det över lag med statliga jobb. Sedan hänger ju mycket på vilken befattning man har. Lönerna börjar nog runt 30K skulle jag tro inom FMTIS och sträcker sig sedan uppåt. Jag får definitivt ut så jag klarar mig. Konsulter har givetvis bättre betalt. För mig är en 35 timmars arbetsvecka där vi även har 3 timmars betald fys inräknad värd massor. Vi ”arbetar” alltså 32 timmar/vecka. Jag jobbar alltså i snitt max tre dagar i veckan och har väldigt mycket ledigt emellan vilket innebär att man kan ha ytterligare ett extrajobb om man vill. Sedan har vi ju ersättning för både läkarbesök och mediciner samt att man förstås har en trygg arbetsgivare där man slipper oroa sig för att bli arbetslös. Vi har även mat under passen så vi slipper tänka på matlåda jämt och ständigt. Fria träningsskor samt träningskläder har vi med. 7 veckors semester per år. Ska tilläggas att jag har 10 år civil tjänst inom Försvarsmakten samt en hel del militär utlandstjänstgöring i bakfickan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogarax:

Jobbar också inom Försvarsmakten på FMTIS. Jobbar som arkitekt och kan bara säger att det händer stora saker så det är nog en väldigt spännande resa för de som är intresserade. Modernisera. Sen finns det hinder och utmaningar med allt, politik men gillar man utmaningar och orkar. Go for it!

Schyssta förmåner och löner, har nog förändrats en del.

Edit: Kan också tillägga att det jobbas på ett Software Factory som möjliggör både distansarbete och häftiga tekniker. Såklart beroende på vad man ska jobba med

Som IT-arkitekt själv hade jag varit väldigt intresserad att veta ungefär vad lönen för en sådan roll faktiskt ligger på. Iallfall om vi pratar under eller över 50k (som kanske är det lägsta i privat sektor beroende på arkitekt-roll)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Ber om ursäkt att vi inte meddelade att tråden rensades tidigare.

Detta är inte wikirace, bara för att något går att koppla till försvarmakten så betyder inte full go att dra iväg diskussionen hur som helst (se §1.7). Detta har vi sagt vid tidigare tillfällen och bör vara känt vid detta laget.

Har man frågor angående modereringen så är det kontaktformulär som gäller!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det här kan möjligen vara en fördom men...

Vet en del som jobbat på SAAB space, det är visserligen inte alls samma som försvaret men kanske finns likheter?
Det var många år sedan men de behövde vara extremt noga med hur de kodade samtidigt som de inte begrep att om programmerare är försiktiga kan effekten blir det motsatta.

För att bli duktigt programmerare måste man skriva mycket kod och få möjlighet att träna på att skriva mycket kod, det är också viktigt att lära sig hantera problem med stora kodmassor och hur man bör tänka när koden växer.
Om försvaret går in på "försiktighets" spåret vilket inte är ologiskt och chefer inte förstår hur man tar fram bra mjukvara, kan bli rätt tråkig arbetsplats.
Om de däremot förstår att skriva kod och mycket kod som kanske testar annan kod, där kodare får lov att skriva mycket kod, då kan miljön bli bra för att få fram riktigt vassa kodare.

Vem som helst kan skriva program på kanske 25 000 rader kod, färre klarar 100 000 och börjar de närma sig en miljon eller mer rader kod ställs utvecklare inför helt andra problem. Inte många programmerare som kan det.

En mycket "jobbig" sak är när erfarna eller de som lärt sig hantera stora projekt skall diskutera lösning med "nybörjare" som precis lyckats göra något i ett ramverk där de egentligen lärt sig ramverket och inte hur man programmerar.
De förstår inte vad riktigt programmering är och det blir väldigt svårt att mötas. Är nybörjare i majoritet fungerar inte teamet och den eller de få erfarna får erkänna sig besegrade.

Jag tror att försvaret har alla möjligheter att locka "riktiga" kodare om de förstår detta. Företag tenderar att sänka nivån för de behöver tänka på att det skall vara lätt att ersätta utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogarax:

Jobbar också inom Försvarsmakten på FMTIS. Jobbar som arkitekt och kan bara säger att det händer stora saker så det är nog en väldigt spännande resa för de som är intresserade. Modernisera.

Frågor: Vilka språk används, vad anser ni om att utveckla system i C++ och är ni bekanta med en utvecklingsteknik som ibland kallas för data-oriented design (inte vanligt att det praktiseras).

Permalänk

Det kan jag absolut tänka mig, tyvärr kan inte försvarsmakten det.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux