Permalänk

Jag har så länge jag kan minnas ENBART använt mig av gjutjärn. Stekpannor, plättlaggar, pannkakspannor, grytor och våffeljärn. Senaste tillskottet i gjutjärnsfamiljen är ett munkjärn för att kunna göra "danska äppleskivor" som alltså är en "munk" och inget annat. Min äldsta gjutjärnstekpanna är nog från första hälften av 1900-talet och jag använder den nästan dagligen. Annars har jag mest gjutjärnspannor från Kockums Bruk, Ronneby Bruk och Skeppshult. En sak är säkert - äldre pannor är BÄTTRE än vad nya pannor är. Men det kanske är en smaksak. Äldre pannor brukar ha en jämnare yta.

Fördelen med gjutjärn är bättre stekyta, godare mat och att pannan tål hur mycket värme som helst. Man kan i princip värme upp den tills den glöder förutsatt att både uppvärmningen och avsvalningen går långsamt. Däremot är jag väldigt tveksam till de som säger att steker man dagligen i gjutjärn så får man i sig sin dagliga dos av järn!!??? Då tror jag att det är mycket bättre att äta lite blodpudding, ta en chokladbit eller två. Eller lägga en persiljekvist på morgonmackan. Däremot kräver gjutjärnspannor mm smör att steka/bryna i. Eller olja som rapsolja. Eller blandat smör/raps. Så för den som vill bryna och steka UTAN att använda matolja eller smör eller liknande är INTE gjutjärn något att satsa på.

Min favorit är riktiga gräddvåfflor dvs våffelsmet med inblandning av vispad vispgrädde och som är gräddade i en gjutjärnsvåffeljärn. Av någon för mig oförklarlig anledning kan inte ett vanligt elektriskt våffeljärn komma upp i den höga temperatur för att kunna få en FRASIG VÅFFLA!

Det viktigaste med gjutjärnstekpannan är att man torkar ur den eller sköljer den med varmt vatten direkt efter man stekt och sedan torkar den riktigt torr. Alt ställer den på svag värme så att all fukt torkar bort. Man ska aldrig låta mat stå kvar i en gjutjärnstekpanna/gjutjärnsgryta!

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man vet inte hur Titaniumpartiklar påverkar kroppen heller. Tro mig, jag skulle gärna köpa att det är helt säkert att använda men det trodde man om teflon/PFOA också...

Bra stekyta blir det i alla fall. Jag har använt min i några veckor nu och är helnöjd

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Bra stekyta blir det i alla fall. Jag har använt min i några veckor nu och är helnöjd

Har du skapat stekyta så är nog risken för metallpartiklar minimal - ja om du inte envisas med metallbestick (stekspadar etc) och skrapar igenom denna hela tiden. Samma sak med resonemanget om 'järnberikandet' med gjutjärnspannor.

titan är också hårdare än järn men fortfarande mjukare än många värmebehandlade (läs härdade) stållegeringar, så det skrapas inte av partiklar lika lätt som på gjutjärn (stål-legeringar av vissa kvaliteter räknas som tvåa efter wolfram i hårdhet av metallerna, titan kommer 3 och järn kommer 4, när det gäller vikt kontra styrka är titan starkare än stål.)

(ren) titan används i en rad olika kroppsproteser inklusive titanskruvar för tex. tänder av anledning att kroppen ser titan-ytan mer eller mindre som vatten och därför fäster vävnader mot denna väldig väl.

men i bruksföremål så är det mer ofta en titanlegering än ren titan och det som nog mer är intressant är vilka legeringsmetaller som används i titanet än titanet själv.

vanliga rostfria bestick och köksattiraljer är oftast gjord i 18/8-legering - dvs 18% krom och 8% nickel och förmodligen är det mer av det som skrapas av på titanytan är tvärt om vid användning av metalliska stekspadar etc...

Permalänk
Medlem

Vilken stekpanna rekommenderar ni för runt 5-600 kronor? Tänk att steka typ nötfärs och kyckling i.

Permalänk
Skrivet av addictyo:

Vilken stekpanna rekommenderar ni för runt 5-600 kronor? Tänk att steka typ nötfärs och kyckling i.

Av de med beläggning verkar väl Tefals Titanpannor bäst.

Annars skulle jag rekommendera Ikeas dyrare stålpannor, de är faktiskt riktigt bra. Men det bränner ju fast lättare än pannor med beläggning, absolut.

Jag har denna och är nöjd https://www.ikea.com/se/sv/p/sensuell-stekpanna-rostfritt-sta...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vilken stekpanna rekommenderar ni för runt 5-600 kronor? Tänk att steka typ nötfärs och kyckling i.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5698859
Denna, bry dig inte om muppen som gav den en stjärna.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5698859
Denna, bry dig inte om muppen som gav den en stjärna.

Den där såg väldigt trevlig ut faktiskt! 👍
Hur motiverar man att köpa en till stekpanna när man redan har för många? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den där såg väldigt trevlig ut faktiskt! 👍
Hur motiverar man att köpa en till stekpanna när man redan har för många? 🤔

InputError - UnknownOperator: "för många"

För att förtydliga, detta är inte alla mina stekpannor.........

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

<Uppladdad bildlänk>

InputError - UnknownOperator: "för många"

För att förtydliga, detta är inte alla mina stekpannor.........

Hälften ser rätt gamla ut? Jag har nog lika många men alla är nästan sprillans nya, sen jag slängde alla teflonpannor som börjat flagna och vi fick barn 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hälften ser rätt gamla ut? Jag har nog lika många men alla är nästan sprillans nya, sen jag slängde alla teflonpannor som börjat flagna och vi fick barn 😅

Ja, nyaste är Kockumspannan som jag köpte för kanske ett år sedan och sambons icke-teflon-men-någon-non-stick Greenpan som endast får användas för fransk omelett på låg värme.

Gillar BIFL-tänket, så pannor som håller länge är en självklarhet.
Däremot är jag inte särskilt anal på att hålla utsidan fin, tar hellre patina på rostfritt och koppar än att stå och putsa för att kunna spegla mig i dem.

Men Kockums är bra, jämfört med ex.vis. deBuyer kolstål (som jag har fem av) så har du raka väggar istället för de vinklade (Lyonnaise style), platt botten (deBuyer är konvex) och en rullad läpp som är bra när man häller av!
Men största selling point är såklart att de är helt Svensktillverkade, därför jag köpte en även om jag inte strikt "behövde" en till kolstålspanna

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Men Kockums är bra, jämfört med ex.vis. deBuyer kolstål (som jag har fem av) så har du raka väggar istället för de vinklade (Lyonnaise style), platt botten (deBuyer är konvex) och en rullad läpp som är bra när man häller av!
Men största selling point är såklart att de är helt Svensktillverkade, därför jag köpte en även om jag inte strikt "behövde" en till kolstålspanna

Pannor med raka kanter ger lite mer stekyta och fungerar säkert "bättre" till såster. Men vinklade sidor är utan tvekan min favorit, mycket lättare att vända mat och hälla från, dessutom ser de snyggare ut

När det gäller konkav botten så ja, De Buyer är något konkava(som många andra) när de är kalla men när den värms upp blir den platt. Ingen av alla våra De Buyer vippar i uppvärmt läge. Men absolut, det finns pannor av väldigt hög kvalité som säg varken vara eller blir konkava vid värme\kyla. skulle inte säga att det är något problem i de allra flesta fallen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När det gäller konkav botten så ja, De Buyer är något konkava(som många andra) när de är kalla men när den värms upp blir den platt. Ingen av alla våra De Buyer vippar i uppvärmt läge.

De är konvexa på insidan by design för att de inte ska slå sig lika lätt när man misshandlar dem med snabba värmeskiftningar. De är inte konkava. Är din panna konkav har den slagit sig. Den konveca formen får oljan/fettet att samla sig som en donut i pannan, och detta fenomen får man då inte på en Kockums för den är plan.
Hurvida den kommer slå sig lättare kan bara tiden utvisa, jag har inte haft problem hittills

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Testat många olika märken av teflon-stekpannor och i en barnfamilj där dom brukas dagligen, så håller dom 1 eller 2 år max, oavsett märke. Jag har en gjutjärns- och en stål-panna också, tyvärr måste jag erkänna att dom är inte lika smidiga som en telflonpanna.

Såg den här på Amazon: ExClad 20,3 cm Hybrid stekpanna. Är det samma skit som allt annat? Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Testat många olika märken av teflon-stekpannor och i en barnfamilj där dom brukas dagligen, så håller dom 1 eller 2 år max, oavsett märke. Jag har en gjutjärns- och en stål-panna också, tyvärr måste jag erkänna att dom är inte lika smidiga som en telflonpanna.

Såg den här på Amazon: ExClad 20,3 cm Hybrid stekpanna. Är det samma skit som allt annat? Någon som vet?

Av vad jag har läst i tråden känns Tefals Titanpannor bäst av de med beläggningar. Inte provat den själv dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Testat många olika märken av teflon-stekpannor och i en barnfamilj där dom brukas dagligen, så håller dom 1 eller 2 år max, oavsett märke. Jag har en gjutjärns- och en stål-panna också, tyvärr måste jag erkänna att dom är inte lika smidiga som en telflonpanna.

Såg den här på Amazon: ExClad 20,3 cm Hybrid stekpanna. Är det samma skit som allt annat? Någon som vet?

Nog måste du kunna få mer än 1-2 år ur en generisk teflonpanna?

- Mät dig till vilken temp du får från de olika nivåerna på hällen, se till att aldrig komma över 250 grader.
- Undvika hacka grejer i pannan ex köttfärsen
- Använd mjuka redskap i pannan ex silikon
- Utsätt inte pannan för plötsliga temperaturskillnader, då riskerar materialet krympa\expandera och därmed kan teflon ytan ta skada.

Det är krävs absolut lite tanke och arbete för att få en teflonpanna att hålla länge men å andra sidan krävs det insats på andra områden med andra typer av pannor(oavsett vad folk säger).

Ett förslag är också att skaffa en alternativ panna ex kolstål eller som jag stål panna som man kan använda till 95% av grejerna men som fortfarande är relativt enkel att hålla efter. Använd teflon pannan endast till sådant som du inte lyckas lära dig hantera i den andra pannan vilket bör vara få grejer, det innebär att teflonpannan används mindre och därmed slits mindre

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nog måste du kunna få mer än 1-2 år ur en generisk teflonpanna?

- Mät dig till vilken temp du får från de olika nivåerna på hällen, se till att aldrig komma över 250 grader.
- Undvika hacka grejer i pannan ex köttfärsen
- Använd mjuka redskap i pannan ex silikon
- Utsätt inte pannan för plötsliga temperaturskillnader, då riskerar materialet krympa\expandera och därmed kan teflon ytan ta skada.

Det är krävs absolut lite tanke och arbete för att få en teflonpanna att hålla länge men å andra sidan krävs det insats på andra områden med andra typer av pannor(oavsett vad folk säger).

Ett förslag är också att skaffa en alternativ panna ex kolstål eller som jag stål panna som man kan använda till 95% av grejerna men som fortfarande är relativt enkel att hålla efter. Använd teflon pannan endast till sådant som du inte lyckas lära dig hantera i den andra pannan vilket bör vara få grejer, det innebär att teflonpannan används mindre och därmed slits mindre

I min erfarenhet så håller en non-stick/teflonpanna absolut max 2 år innan ytan börjar släppa och man sätter i sig gud vet vad i kemikalieväg (byt omedelbart när det händer). Prisnivån gör ingen skillnad, ICA/Tefal/Jamie Oliver eller en Scanpan som är 5 gånger dyrare gör ingen skillnad för livslängden. De håller längre om man använder dem korrekt, dvs aldrig på maxvärme osv men jag skulle påstå att runt 2 år är maxlivslängden i vilket fall som helst för en panna i dagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

I min erfarenhet så håller en non-stick/teflonpanna absolut max 2 år innan ytan börjar släppa och man sätter i sig gud vet vad i kemikalieväg (byt omedelbart när det händer). Prisnivån gör ingen skillnad, ICA/Tefal/Jamie Oliver eller en Scanpan som är 5 gånger dyrare gör ingen skillnad för livslängden. De håller längre om man använder dem korrekt, dvs aldrig på maxvärme osv men jag skulle påstå att runt 2 år är maxlivslängden i vilket fall som helst för en panna i dagligt bruk.

Jag har en som är tio år.
Övriga är äldre än två år dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den där såg väldigt trevlig ut faktiskt! 👍
Hur motiverar man att köpa en till stekpanna när man redan har för många? 🤔

Rätt antal stekpannor att äga är väl: n + 1 där n är antalet man har idag.

Permalänk
Inaktiv

Testade att för första gången steka tunna pannkakor på min Electrolux induktionsspis för några veckor sedan nu - blev måttligt bra resultat. Första pankisen började ryka som fan så brandvarnaren löste ut... lol Var lite svårt att forska fram hurpass hög temp man skulle använda. Sedan, problem nummer två: för liten värmezon.

Spisen värmer bara på inom en begränsad diameter, når väl bara typ 70% ut till kanten i en stekpanna modell större, så pankisarna får en blek rand runtikring centrum tyvärr. Vet inte riktigt hur jag ska fixa detta - med en mindre stekpanna får man stå och steka så jävla länge att man blir tokig typ...

Känner någon till en panna med extremt tjock, väl värmeledande botten som funkar bra på induktionshäll och gör fina tunna pannkakor? Vet inte vad annars som kan tänkas funka, helt ärligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Känner någon till en panna med extremt tjock, väl värmeledande botten som funkar bra på induktionshäll och gör fina tunna pannkakor? Vet inte vad annars som kan tänkas funka, helt ärligt...

Gjutjärn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa nya stekpannor och har fått rekommenderat Onyx. https://onyxcookware.se/collections/stekpannor
Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tänkte köpa nya stekpannor och har fått rekommenderat Onyx. https://onyxcookware.se/collections/stekpannor
Vad säger ni?

Slängde min efter lite över ett år, kan ju ha varit defekt men satan i gatan va skit fastnade

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Aldrig riktigt fattat poängen med ett plättjärn

Alla vi andra gör det bara från din bild...

Gjutjärn är det som gäller. Svär lite i kyrkan med belagd panna ibland. Rostfritt har sin plats, bra för såsiga jobb med lite lägre temperatur.

Angående äldre gjutjärnspannor så verkar precis som någon nämnde pannan vara tätare/jämnare. Iallafall på ett par äldre pannor från 50/60-tal jämfört med nyare Skeppshult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Testade att för första gången steka tunna pannkakor på min Electrolux induktionsspis för några veckor sedan nu - blev måttligt bra resultat. Första pankisen började ryka som fan så brandvarnaren löste ut... lol Var lite svårt att forska fram hurpass hög temp man skulle använda. Sedan, problem nummer två: för liten värmezon.

Spisen värmer bara på inom en begränsad diameter, når väl bara typ 70% ut till kanten i en stekpanna modell större, så pankisarna får en blek rand runtikring centrum tyvärr. Vet inte riktigt hur jag ska fixa detta - med en mindre stekpanna får man stå och steka så jävla länge att man blir tokig typ...

Känner någon till en panna med extremt tjock, väl värmeledande botten som funkar bra på induktionshäll och gör fina tunna pannkakor? Vet inte vad annars som kan tänkas funka, helt ärligt...

Låter som att du har för hög temp och inte väntat tills pannan blivit genomvarm. Är dock pannan 30% större än värme elementet så krävs det tjockt gods för att få jämn temp, ex tjock och tungt gjutjärn. Vi har inga problem att få hyfsat jämn temp med teflon, rostfritt och kolstål 28 samt ultratunn gjutjärn 28 cm på våran Siemens häll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Grymt nöjd med denna som har ILAG coating.

https://www.computersalg.se/i/9248892/mondeks-granitex-pan-24...

http://go-ilag.de/Non-Stick-GRANITEC.23.0.html?&L=7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Testade att för första gången steka tunna pannkakor på min Electrolux induktionsspis för några veckor sedan nu - blev måttligt bra resultat. Första pankisen började ryka som fan så brandvarnaren löste ut... lol Var lite svårt att forska fram hurpass hög temp man skulle använda. Sedan, problem nummer två: för liten värmezon.

Spisen värmer bara på inom en begränsad diameter, når väl bara typ 70% ut till kanten i en stekpanna modell större, så pankisarna får en blek rand runtikring centrum tyvärr. Vet inte riktigt hur jag ska fixa detta - med en mindre stekpanna får man stå och steka så jävla länge att man blir tokig typ...

Känner någon till en panna med extremt tjock, väl värmeledande botten som funkar bra på induktionshäll och gör fina tunna pannkakor? Vet inte vad annars som kan tänkas funka, helt ärligt...

Nu har inte jag induktion, men köpte ett svensktillverkat pannkaksjärn i gjutjärn för säkert 25 år sedan nu. Blir bara bättre efterhand. Gjorde 25 pannkakor igår (1 per år för att fira, lol) t ex, alla perfekta, från början till slut. Bara att torka av med papper efteråt, varje gång. Rekommenderas oavsett spistyp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Testade att för första gången steka tunna pannkakor på min Electrolux induktionsspis för några veckor sedan nu - blev måttligt bra resultat. Första pankisen började ryka som fan så brandvarnaren löste ut... lol Var lite svårt att forska fram hurpass hög temp man skulle använda. Sedan, problem nummer två: för liten värmezon.

Spisen värmer bara på inom en begränsad diameter, når väl bara typ 70% ut till kanten i en stekpanna modell större, så pankisarna får en blek rand runtikring centrum tyvärr. Vet inte riktigt hur jag ska fixa detta - med en mindre stekpanna får man stå och steka så jävla länge att man blir tokig typ...

Känner någon till en panna med extremt tjock, väl värmeledande botten som funkar bra på induktionshäll och gör fina tunna pannkakor? Vet inte vad annars som kan tänkas funka, helt ärligt...

Tror du kör på för hög effekt, förvärm pannan på medelvärme (ex 7 av 14) i 6-7 minuter. På så sätt får du jämn värme i stekpannan och bra färg på pannkakorna. Gjutjärn i kombination med induktion är min go to när det gäller pannkakor.

Skrivet av Dunde:

Rostfritt har sin plats, bra för såsiga jobb med lite lägre temperatur.

Rostfritt är ju kanon för riktigt höga temperaturer. Min absoluta favorit för att steka kött! Igår körde jag en stor mängd köttbullar, rostfria pannan och en 24 cm-panna i gjutjärn gjorde jobbet utan problem. Rostfria pannor tål dessutom nästan vad som helst när det gäller rengöring och har något bränt fast är det bara att ställa den med vatten ett tag så släpper det lätt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Låter som att du har för hög temp och inte väntat tills pannan blivit genomvarm.

Var bara de första pankisarna som blev kassa pga för mycket hetta. Hade jag sänkt värmen ännu mer hade det tagit timmar att steka klart, och det hade varit svårt att få stekyta över huvud taget misstänker jag.

När jag började steka var pannan definitivt genomvarm - jag har en fiskars gjutjärnspanna, så jag lät den hettas upp i steg över tid. Men när elementet i spisen är såpass mycket mindre än en 28cm stekpanna så stjäl ju tillagningen värmen i metallen som sticker ut ganska så effektivt (evaporeringskylning), så det gick som inte att undvika den bleka ringen längst ut.

Citat:

Är dock pannan 30% större än värme elementet så krävs det tjockt gods för att få jämn temp, ex tjock och tungt gjutjärn.

Jo, jag förstår det såklart, men jag behöver en rekommendation/namn på en specifik märke/modell av stekpanna* som fyller det kravet.

*Har alldeles nyrenoverad lägenhet, så kan inte byta häll sådär bara... Inte förrän om en 10-15 år eller hur länge spisen nu håller.

*Förtydligat...
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Var bara de första pankisarna som blev kassa pga för mycket hetta. Hade jag sänkt värmen ännu mer hade det tagit timmar att steka klart, och det hade varit svårt att få stekyta över huvud taget misstänker jag.

När jag började steka var pannan definitivt genomvarm - jag har en fiskars gjutjärnspanna, så jag lät den hettas upp i steg över tid. Men när elementet i spisen är såpass mycket mindre än en 28cm stekpanna så stjäl ju tillagningen värmen i metallen som sticker ut ganska så effektivt (evaporeringskylning), så det gick som inte att undvika den bleka ringen längst ut.

Jo, jag förstår det såklart, men jag behöver en rekommendation/namn på ett specifikt märke/modell som fyller det kravet.

jag hade samma problem, köpte en ny spishäll med en stor "flexzon" - Visade sig att det egentligen bara är 4 små zoner bredvid varandra, så det fungerade lika dåligt om pannan inte hade kontakt med hela zonen. Bygger hus nu, och har köpt en till spishäll, denna gång en Electrolux HOX850MF, där min förhoppning är att den stora zonen ska fungera bättre med riktigt stora pannor/grytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

I min erfarenhet så håller en non-stick/teflonpanna absolut max 2 år innan ytan börjar släppa och man sätter i sig gud vet vad i kemikalieväg (byt omedelbart när det händer). Prisnivån gör ingen skillnad, ICA/Tefal/Jamie Oliver eller en Scanpan som är 5 gånger dyrare gör ingen skillnad för livslängden. De håller längre om man använder dem korrekt, dvs aldrig på maxvärme osv men jag skulle påstå att runt 2 år är maxlivslängden i vilket fall som helst för en panna i dagligt bruk.

Min åsikt också. Non-stick pannorna får rostbrun botten och allt fastnar efter ett år eller så. Kasta stekpannan och köp ny...

Förra helgen var det dags igen med James Olivers dyra stekpanna - helt oduglig och färdig för tippen. Men provade att rensa pannan med bikarbonat-sörja. Fick stå ett bra tag. Sedan lossnade all beläggning hur enkelt som helst. Det var bara en beläggning, trodde att plasten börjat lossna. Nu är stekpannan som ny igen!

(Använder iofs helst gjutjärnspannorna själv, men gäller inte alla i familjen)