Hej hur ska jag koppla in mitt nya 7900 XTX

Permalänk

Hej hur ska jag koppla in mitt nya 7900 XTX

hej köpte ett Sappire nitro 7900 XTX och den behöver 3 stycken 8pin. fick mitt nya nätagg igår MSI MAG A850GL PCIE5 850W och jag undrar hur skulle ni koppla in det. har fått med lite olika sladdar tex den nya modellen 16pin som övergår till 2 stycken 8pin men har även 2 sladdar som går från 8pin till 2 stycken 2+6. hur hade ni gjort eller spelar det ens nån roll?

Permalänk
Skrivet av Bonesrust:

hej köpte ett Sappire nitro 7900 XTX och den behöver 3 stycken 8pin. fick mitt nya nätagg igår MSI MAG A850GL PCIE5 850W och jag undrar hur skulle ni koppla in det. har fått med lite olika sladdar tex den nya modellen 16pin som övergår till 2 stycken 8pin men har även 2 sladdar som går från 8pin till 2 stycken 2+6. hur hade ni gjort eller spelar det ens nån roll?

sr ju ut som att kortet vill ha 3 st 8 pin kontakter så nya pci-e 16 pin kontakten är ju utesluten iom fel kontakt och inte kommer passa öht.

så då återstår ju bara bägge kablarna med 2x 6+2pin på varje.
så typ en kontakt och lämna ena pigtail kontakten oinkopplad på ena sladden, och bägge från den andra.

ser inte att det går att göra på något annat vis så vet inte ens vad som riktigt var problemet eller varför äns frågan behövde ställas?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sr ju ut som att kortet vill ha 3 st 8 pin kontakter så nya pci-e 16 pin kontakten är ju utesluten iom fel kontakt och inte kommer passa öht.

så då återstår ju bara bägge kablarna med 2x 6+2pin på varje.
så typ en kontakt och lämna ena pigtail kontakten oinkopplad på ena sladden, och bägge från den andra.

ser inte att det går att göra på något annat vis så vet inte ens vad som riktigt var problemet eller varför äns frågan behövde ställas?

Man kan behöva alla 3 för att kortet skall boosta.

@TS
Om du tittar på kablarna, så är dem oftast märkta cpu (eps) eller gpu (pcie) hitta 3x pcie och koppla in dem 😊 annars kan du nog köpa en till pcie för 70-100kr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan behöva alla 3 för att kortet skall boosta.

@TS
Om du tittar på kablarna, så är dem oftast märkta cpu (eps) eller gpu (pcie) hitta 3x pcie och koppla in dem 😊 annars kan du nog köpa en till pcie för 70-100kr

han skrev ju redan att han hade 2 kablar till pci-e med 2x 6+2 pin kontakter på varje dvs kapasitet till upp till 4 kontakter på grafikkortet...

EPS / P4 / P8 vet jag inte riktigt var det kom in i bilden o_O...
har absolut inget med pci-e assesoarer alls att göra...

iaf som jag tolkade det har han hittat till agget:

1x modulär kabel med en 16pin pci-e kontak
2x modulära kablar till 2x6+2 pin på varje.

att han blandar in 8 pin kontakter öht på kablarna är iom att msi troligen kör dessa på nätaggregat sidan för de icke standardiserade modulära kontaktern.

med dessa 2 kablar pci-e kablar och 3 kontakter anslutna ska du teoretiskt kunna leverera 450W vilket borde räcka iom att kortet inte är rateat att dra mer än 420W och då får det även upp till 75W från pci-e Porten utöver det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

han skrev ju redan att han hade 2 kablar till pci-e med 2x 6+2 pin kontakter på varje...

EPS / P4 / P8 vet jag inte riktigt var det kom in i bilden o_O...
har absolut inget med pci-e assesoarer alls att göra...

iaf som jag tolkade det har han hittat till agget:

1x modulär kabel med en 16pin pci-e kontak
2x modulära kablar till 2x6+2 pin på varje.

att han blandar in 8 pin kontakter öht på kablarna är iom att msi troligen kör dessa på nätaggregat sidan för de icke standardiserade modulära kontaktern.

med dessa 2 kablar pci-e kablar och 3 kontakter anslutna ska du teoretiskt kunna leverera 450W vilket borde räcka iom att kortet inte är rateat att dra mer än 420W och då får det även upp till 75W från pci-e Porten utöver det.

Du misstolkar det han skrev. Han förklarar bara för OP att nätagg kommer med diverse kablar och att han ska leta efter de som är märkta PCIe eller GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonesrust:

hej köpte ett Sappire nitro 7900 XTX och den behöver 3 stycken 8pin. fick mitt nya nätagg igår MSI MAG A850GL PCIE5 850W och jag undrar hur skulle ni koppla in det. har fått med lite olika sladdar tex den nya modellen 16pin som övergår till 2 stycken 8pin men har även 2 sladdar som går från 8pin till 2 stycken 2+6. hur hade ni gjort eller spelar det ens nån roll?

För att inte göra det komplicerat som tidigare användare gjort

"2 sladdar som går från 8pin till 2 stycken 2+6" <---- Använd dessa

Den andra med nya kontakten kommer inte fungera utan adapter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonesrust:

hej köpte ett Sappire nitro 7900 XTX och den behöver 3 stycken 8pin. fick mitt nya nätagg igår MSI MAG A850GL PCIE5 850W och jag undrar hur skulle ni koppla in det. har fått med lite olika sladdar tex den nya modellen 16pin som övergår till 2 stycken 8pin men har även 2 sladdar som går från 8pin till 2 stycken 2+6. hur hade ni gjort eller spelar det ens nån roll?

Använd de två kablarna som går från 8-PIN till 6+2-PIN. En kabel använder 2 st 6+2-PIN, den andra kabeln använder endast 1 st 6+2-PIN.

Det saknar betydelse vilken av kablarna som använder båda kontakterna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det förbjudet att kombinera de olika?
1 st 12Vhpwr <-> 2x8pin
+
1 st 8pin <-> 1x8pin
= 3 st 8pin?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Kortet drar ju flera hundra watt power, jag tror du vill koppla in alla 3 kontakterna för att det ska fungera optimalt. Dom är ju inte där för synes.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Är det förbjudet att kombinera de olika?
1 st 12Vhpwr <-> 2x8pin
+
1 st 8pin <-> 1x8pin
= 3 st 8pin?

Var skulle han koppla 16 pin 12Vhpwr kontakten menar du? han har ju ingen grafikkortet använder ju 3 st gamla hederliga 8 pin kontakter...

8 pin kontakterna du nämner är högst troligt EPS kontakter och inte samma som PCI-e kontakterna. de ända pci-e kablar som följer med agget är de han redan nämnt.

antingen en för den nya 16pin kontakten eller 2 st kablar med dubbla 6+2 kontakter på varje.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Är det förbjudet att kombinera de olika?
1 st 12Vhpwr <-> 2x8pin
+
1 st 8pin <-> 1x8pin
= 3 st 8pin?

Riktningen på 12VHPWR-kabeln är fel, det är 2x8-pin som ska in i nätagget och inte tvärtom. Så den ska man endast använda när man har ett grafikkort som faktiskt använder 12VHPWR-kontakten. I det här fallet är det som sagt de vanliga PCIe-kablarna man ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var skulle han koppla 16 pin 12Vhpwr kontakten menar du? han har ju ingen grafikkortet använder ju 3 st gamla hederliga 8 pin kontakter...

8 pin kontakterna du nämner är högst troligt EPS kontakter och inte samma som PCI-e kontakterna. de ända pci-e kablar som följer med agget är de han redan nämnt.

antingen en för den nya 16pin kontakten eller 2 st kablar med dubbla 6+2 kontakter på varje.

TS säger ju att han kan få ut 2x8pin från 12Vhpwr så då kan han få ut 4 st 8 pin totalt. D.v.s. 2x8 från 16pinen + 1 "vanlig" 6+2 eller 2 "vanliga" + 1 från 16-pinen för att täcka alla platserna på sitt kort. Att lämna en oanvänd eller splitta från en 6+2 är att be om problem på ett störmtörstigt kort så jag hoppas att det är designat för att fungera så här (vore lite konstigt om ett 850w modernt nätagg inte kan få ut mer än 2st 8pin med tanke på hur många grafikkort som kräver 3x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Riktningen på 12VHPWR-kabeln är fel, det är 2x8-pin som ska in i nätagget och inte tvärtom. Så den ska man endast använda när man har ett grafikkort som faktiskt använder 12VHPWR-kontakten. I det här fallet är det som sagt de vanliga PCIe-kablarna man ska använda.

Perfekt tack, då förstår jag! Trodde de fanns i båda riktningar och att TS menade i den riktning jag tänkte.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

TS säger ju att han kan få ut 2x8pin från 12Vhpwr så då kan han få ut 4 st 8 pin totalt. D.v.s. 2x8 från 16pinen + 1 "vanlig" 6+2 eller 2 "vanliga" + 1 från 16-pinen för att täcka alla platserna på sitt kort. Att lämna en oanvänd eller splitta från en 6+2 är att be om problem på ett störmtörstigt kort så jag hoppas att det är designat för att fungera så här (vore lite konstigt om ett 850w modernt nätagg inte kan få ut mer än 2st 8pin med tanke på hur många grafikkort som kräver 3x).

jag kollade i manualen för nätagget och tydligen finns det visst en sådan 16 pin kontakt på nätaggregatets modulärsida så kanske går att bakvända kontakten han nämnt har ingen koll på det.

men enligt manualen så skulle inte någon modulär 2x8 pin till 16pin (eller tvärt om) kommit med öht utan en 16pin till 16 pin kabel för A850GL aggen.

så vad det är för kabel han har fått med är ett mysterium...
för låter ju som att han fått med någon kabel han inte borde fått med i sin låda och skulle hur som helst inte använda den förrän msi konfirmerat var och hur den kan kopplas om det nu är en kabel man får med...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var skulle han koppla 16 pin 12Vhpwr kontakten menar du? han har ju ingen grafikkortet använder ju 3 st gamla hederliga 8 pin kontakter...

8 pin kontakterna du nämner är högst troligt EPS kontakter och inte samma som PCI-e kontakterna. de ända pci-e kablar som följer med agget är de han redan nämnt.

antingen en för den nya 16pin kontakten eller 2 st kablar med dubbla 6+2 kontakter på varje.

Se svaret efter ditt som förklarar saken istället. Jag trodde 12Vhpwr han hade gick till 2 8pin åt andra hållet.
Hade ju varit bekvämt i detta fall.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag kollade i manualen för nätagget och tydligen finns det visst en sådan 16 pin kontakt på nätaggregatets modulärsida så kanske går att bakvända kontakten han nämnt.

enligt manualen så skulle inte någon modulär 2x8 pin till 16pin (eller tvärt om) kommit med öht utan en 16pin till 16 pin kabel för A850GL aggen.
https://i.imgur.com/J7aqjM7.png

så vad det är för kabel han har fått med är ett mysterium... f
ör låter ju som att han fått med någon kabel han inte borde fått med i sin låda och skulle hur som helst inte använda den förrän msi konfirmerat var och hur den kan kan kopplas...

Precis detta, kollade också snabbt manualen och förstod inte vilken kabel han hade hittat. Så antog han hade köpt själv och hittat rätt.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag kollade i manualen för nätagget och tydligen finns det visst en sådan 16 pin kontakt på nätaggregatets modulärsida så kanske går att bakvända kontakten han nämnt har ingen koll på det.

men enligt manualen så skulle inte någon modulär 2x8 pin till 16pin (eller tvärt om) kommit med öht utan en 16pin till 16 pin kabel för A850GL aggen.
https://i.imgur.com/J7aqjM7.png

så vad det är för kabel han har fått med är ett mysterium...
för låter ju som att han fått med någon kabel han inte borde fått med i sin låda och skulle hur som helst inte använda den förrän msi konfirmerat var och hur den kan kan kopplas om det nu är en kabel man får med...

Tittar man på själva nätagget så ser man ju att där finns 4 slots för standard PCI E power också, så de skulle nog helst användas. Synd att MSI snålade in och bara skickade med 2 kablar dock.

Jag hade försökt hitta en standard 8 pint PCI E kabel till, men tyvärr måste det förmodligen vara en MSI eftersom pin-outen på dessa connectors inte är standardiserad.

Permalänk

tack för alla svar, ber om ursäkt om jag använt fel termer!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag kollade i manualen för nätagget och tydligen finns det visst en sådan 16 pin kontakt på nätaggregatets modulärsida så kanske går att bakvända kontakten han nämnt har ingen koll på det.

men enligt manualen så skulle inte någon modulär 2x8 pin till 16pin (eller tvärt om) kommit med öht utan en 16pin till 16 pin kabel för A850GL aggen.
https://i.imgur.com/J7aqjM7.png

så vad det är för kabel han har fått med är ett mysterium...
för låter ju som att han fått med någon kabel han inte borde fått med i sin låda och skulle hur som helst inte använda den förrän msi konfirmerat var och hur den kan kopplas om det nu är en kabel man får med...

exakt har en 16 pin som går till 2 st 8pin och det står pcie på båda ändorna så borde ju kunna använda den sladden och sen en av dom andra som går från 8pin till 2st 2+6

Permalänk
Skrivet av Bonesrust:

exakt har en 16 pin som går till 2 st 8pin och det står pcie på båda ändorna så borde ju kunna använda den sladden och sen en av dom andra som går från 8pin till 2st 2+6

Permalänk

jag har 2 av sladden på första bilden, en 8 som går till 2 styckem 2+6 men även en sleevad 16pin AKA 12 vhp som går till 2 stycken 8pin och det står PCIE på alla

Permalänk
Medlem

Då använder du den som är 16pin - > 2x 8pin och sedan 1x 2+6pin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Då använder du den som är 16pin - > 2x 8pin och sedan 1x 2+6pin

aah exakt det va det jag tänkte med, bara o testa fuck it

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bonesrust:

aah exakt det va det jag tänkte med, bara o testa fuck it

Det är ingen fara, har också en 16-pin till 2x8 pin kabel till mitt nätaggregat (ASUS ROG Loki) som jag kopplat in i mitt 7900XTX. Funkar eminent bra. Så kör på du bara.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Det är ingen fara, har också en 16-pin till 2x8 pin kabel till mitt nätaggregat (ASUS ROG Loki) som jag kopplat in i mitt 7900XTX. Funkar eminent bra. Så kör på du bara.

Så jag ska använda en 8 pin sedan 16 pin till 2x8? Är det inte bättre att bara använda två 8 pin sedan använda 16 pin men bara använda 1 utav dom 2 8 pin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wannabemixer:

Så jag ska använda en 8 pin sedan 16 pin till 2x8? Är det inte bättre att bara använda två 8 pin sedan använda 16 pin men bara använda 1 utav dom 2 8 pin?

Jag kör med 1x 8pin och båda från 16-2x8-adaptern. Du kan såklart bara använda en av dem om du vill, det spelar ingen roll, men om du gör så får du ju en extra sladdstump som hänger lös från ditt nätaggregat, vilket många tycker ser skräpigt ut...

Notera:
Det är bara 3 pinnar i en 8-pinnars PCIe-kabel som bär +12V; alla andra är jordledare. Så 2x3 +12V = 6, och 6 ledare med +12V är också vad som finns i PCIe 16-pin-uttaget, så du överbelastar inget genom att använda båda sladdarna i Y-adaptern. Tvärt om är ju de här ledarna specade att bära betydligt mer än de 150W som PCIe 8pin är specificerat till...