Intel Core i9-14900K pressas över 9 GHz i nytt världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-14900K pressas över 9 GHz i nytt världsrekord

Utöver ett nytt rekord på 9 043,92 MHz jagas Intels toppmodell upp över 9,1 GHz, men utan lyckad validering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur mycket effekt processorn drog vid tillfället, bör ha varit en del även om det bara var en tråd de körde

Stavning
Permalänk
Medlem

Elmor, what does the scouter say about his power level?!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Snart 10 GHz då, som de sade när Netburst lanserades.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag vill veta hur mycket effekt processorn drog vid tillfället, bör ha varit en del även om det bara var en tråd de körde

De hade ett nätagg på 1 200 W, så inte mer än det iaf Lär ju ha varit en del vid de klockfrekvenserna.

Permalänk
Medlem

Det är sinnes

Permalänk
Medlem

Fränt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fedt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fräckt!

Permalänk
Medlem

Frekvent!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Glädjespridare

Rappt, men det mest fantastiska är att det sägs ha klarats med ett nätagg på 1200 W.

Med ett 4090 i mixen och stressande av både CPU & GPU så borde hela systemet behöva minst 1500 W.

Effekten tenderar att öka ickelinjärt/exponentiellt med högre frekvenser (åtminstone över en viss tröskel), så detta måste ses som en bravad med tanke på en normalt redan törstig CPU.

Zoomade bilden och såg att HyperThreading var avslaget, undrar vad mer behövdes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Zoomade bilden och såg att HyperThreading var avslaget, undrar vad mer behövdes?

Ett väl binnat Golden Sample...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag har tittat på en del XOC och när dom pratar temp är det optimala att hålla tempen på cirka -150 grader. Kväve är -190 och helium -240. Man tycker ju att kväve borde räcka men när det är en sån liten yta som blir så varm så verkar det ändå inte räcka.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Förvånande

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kul med nya rekord, men vad kan man köra dem i 24/7? Kan man nå mycket över stock?

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Snart 10 GHz då, som de sade när Netburst lanserades.

Bara 18 år för sent. Eller vi får väl se när 10 GHz nås, kan ju ta många år till. Enligt Anandtech, som får vi anta fick uppgifterna från Intel, skulle 8-10 GHz ha nåtts runt 2005, och detta får vi anta med vanlig luftkylning.

https://www.anandtech.com/show/680/6

Skrivet av Bulan75:

Bokstavligen talat mycket coolt.

Permalänk
Medlem

Aaah så nära! Om de kan lyckas få ner temperaturen till absoluta nollpunkten så kan de säkert få upp den något till!

Vad finns det kvar att leva för efter det?

😆

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hot?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Snart 10 GHz då, som de sade när Netburst lanserades.

Det finns ju de som lyckats skrämma upp Pentium 4 över 8GHz.

Så åtta komma någonting rekord känns som gammal skåpmat.

Men nio komma någonting är ju en ny nivå.
Spännande faktiskt.

Även om jag personligen för egen del föredrar en balans mellan prestanda och effekt (värmeutveckling).
Där överklockning generellt inte är bra för prestanda/watt förhållande.
Även om en blygsam överklockning utan att höja spänning kan ligga bra till.

Men coolt ändå att 9GHz är spräckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utöver ett nytt rekord på 9 043,92 MHz jagas Intels toppmodell upp över 9,1 GHz, men utan lyckad validering.

Läs hela artikeln här

Jag tror fanemej att det är lika mycket svängningar som tjejens humör 😮

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns ju de som lyckats skrämma upp Pentium 4 över 8GHz.

Så åtta komma någonting rekord känns som gammal skåpmat.

Men nio komma någonting är ju en ny nivå.
Spännande faktiskt.

Även om jag personligen för egen del föredrar en balans mellan prestanda och effekt (värmeutveckling).
Där överklockning generellt inte är bra för prestanda/watt förhållande.
Även om en blygsam överklockning utan att höja spänning kan ligga bra till.

Men coolt ändå att 9GHz är spräckt.

Men northwood hade en 24 stage pipeline, så skulle ändå fått stryk av en 1.67ghz G4 om de haft 8ghz. Det har att göra med flushing. Mindre pipeline betyder snabbare exekvering. Vissa senare modeller hade 31 pipeline stages, och då tar det extrem tid att fylla dessa och får du en double flush så är det åthellvete dåligt. Man kan få "stalling".

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Rappt, men det mest fantastiska är att det sägs ha klarats med ett nätagg på 1200 W.

Med ett 4090 i mixen och stressande av både CPU & GPU så borde hela systemet behöva minst 1500 W.

Effekten tenderar att öka ickelinjärt/exponentiellt med högre frekvenser (åtminstone över en viss tröskel), så detta måste ses som en bravad med tanke på en normalt redan törstig CPU.

Zoomade bilden och såg att HyperThreading var avslaget, undrar vad mer behövdes?

Att stänga av HT är ganska standard i XOC vad jag vet. Men i detta fallet var det även bara en core. https://www.extremetech.com/computing/intel-core-i9-14900kf-s...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Jag har tittat på en del XOC och när dom pratar temp är det optimala att hålla tempen på cirka -150 grader. Kväve är -190 och helium -240. Man tycker ju att kväve borde räcka men när det är en sån liten yta som blir så varm så verkar det ändå inte räcka.

Är bara en fråga om ifall chipet har en coldbug (cb) och vart denna cb isåfall ligger.
Det är "alltid" bättre med lägre temp om det är möjligt men i många fall börjar det hända märkliga grejer under en viss temperatur. Denna temperatur är beroende av arkitektur men även individuell för varje chip. Så ibland är ett chip som skalar lite sämre ändå bättre på kväve då det har generösare cb och därmed går att köra kallare vilket leder till högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått mig på överklockningar med mer eller mindre exotiska kylmedium. Men, men alla ska väl ha en hobby...
Men hur funkar det med prollarna egentligen? Får de tillgång till de bästa exemplaren direkt från Intel/AMD eller är det "hyll exemplar" de skrämmer upp i dessa hastigheter?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB