Bästa GPUn för Ryzen9 5900x?

Permalänk
Medlem

Bästa GPUn för Ryzen9 5900x?

Med min relativt mediokra datorkunskap vänder jag mig till er. Sitter sen flera år nu på ett gtx1080 8gb så är helt enkelt sugen på en uppgradering i kombination med min Ryzen9 5900x cpu + B550-F gaming moderkort + 1440p (med eventuell 4k uppgradering framöver). Används för gaming och adobe-produkter (premiere pro, photoshop, illustrator, osv).

När jag googlar så verkar det föreslås det oftast ett 3070ti eller amd 6950xt. Undrar om ett exempelvis 4070ti ej är optimalt med min cpu? AMDn verkar ju vara väldigt bra men ej optimalt för ray tracing om jag förstått det rätt?

Sedan undrar jag även lite över olika varianter med olika priser för "samma" grafikkort? T.ex. ett 4070ti verkar finnas i allt från 9700kr till 13000. Ett 6950XT från 8k till 15k?

Visa signatur

1-1 står det på tröjan, 1-1 står det i matchen.

Permalänk
Medlem

Vad som är "optimalt" är ju svårt att säga och handlar mycket om vad folk tycker, och inte rena fakta. Dessutom är CPU:n ett par-re år gammal så rekommendetionerna du googlar fram lär också vara ett par-tre år gamla, och då fanns inte Radeon 7000-serien eller Nvidia 40xx-serien.

Däremot finns det o-optimala setups, likt det du har nu där GPU:n blir en klar flaskhals.

Vad du ska köpa beror på din budget och vad du vill uppnå, inte vad som folk på internet tycker är "optimalt". CPU:n du har är fortfarande riktigt bra, och har inga problem att jobba tillsammans med ett 4090 i högre upplösning (1440p eller 4k) exempelvis.

> Sedan undrar jag även lite över olika varianter med olika priser för "samma" grafikkort? T.ex. ett 4070ti verkar finnas i allt från 9700kr till 13000. Ett 6950XT från 8k till 15k?

Prestandamässigt är samma chip ungefär lika snabba oberoende av vad det står för märkning på kartongen, kan skilja fåtal procent beroende på lätt fabriksöverklocking. Det du betalar extra för på dyrare kort är högre kvalitet på komponenterna runtom, som i sin tur kan hjälpa vid överklocking utöver det den kommer med. Sen betalar du också extra för biffigare kylare och fläktar som kan flytta mer luft samtidigt som ljudnivån hålls nere.

Permalänk
Medlem

Om du planerar att köra 4k i närtid så fungerar alla grafikkort, även ett 4090 relativt bra med en 5900x även om det kommer innebära att processorn begränsar dig något i vissa spel/delar av spel. Har i dagsläget en kombo med 5800X3D och 4090 som körs i 4k och i många spel/delar av spel är processorn en liten flaskhals, dock får jag i de allra flesta fall nog med fps så den oftast lilla potential som lämnas outnyttjad är inget som stör mig i dagsläget. I exempelvis Starfield så begränsar processorn mig till kring 65 fps i vissa tätbefolkade områden med de inställningar jag kör, medans jag i de flesta fall får ut 75-90 fps i resterande spelet och då är begränsad av grafikkortet.
I 1440p skulle jag säga att ett 3080/6800XT/4070/7800XT är ganska perfekta att para med en 5900x, har själv kört både 6800XT och 3080 tillsammans med en 5900x i 1440p och det var bra balanserade system.
Vill du köra RT är Nvidia det självklara valet, speciellt om du vill fläska på med det mesta i tyngre RT-titlar som CP2077. I dessa titlar lär även funktioner som frame generation, vilket nya 4000-serien har, bli viktiga i framtiden och ger redan idag en schysst skjuts i upplevt flyt i CP2077 och Hogwarts Legacy exempelvis.
Värt att tänka på är att många produktivitetsprogram tycks fungera bättre med Nvidia, har dock ingen aning om hur Adobe fungrerar med Nvidia/AMD men det kan vara värt att utforska innan du tar ett beslut.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på ett 7900XT eller XTX

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag själv har samma setup som du nämner med CPU och moderkort och är riktigt nöjd. Jag kör 4070ti nu och det funkar superbra! För just 1440p spelande så är 4070ti det bästa valet enligt mig om du också vill köra RT samt ha ett kort som är bra för producering/redigering och kommer prestera bra även om du sen ska köra 4K. Den kombon funkar riktigt bra och när det gäller priserna på det kortet så ta det billigare.

Som någon skrev ovan så betalar man bara för biffigare kylare, RGB osv men prestandan är ungefär samma. Enligt mig är Asus TUF-korten väldigt prisvärda. Det är bland de billigare men du får ett riktigt svalt och tyst kort med grym byggkvalitet. 4000-serien går så svala ändå om man jämför med 3000-serien som drar mkt mer ström och går varmare så det finns ingen anledning att köpa ett dyrt 4000-serie kort eftersom alla kylare är i princip överdimensionerade för det ändå.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumpy:

Med min relativt mediokra datorkunskap vänder jag mig till er. Sitter sen flera år nu på ett gtx1080 8gb så är helt enkelt sugen på en uppgradering i kombination med min Ryzen9 5900x cpu + B550-F gaming moderkort + 1440p (med eventuell 4k uppgradering framöver). Används för gaming och adobe-produkter (premiere pro, photoshop, illustrator, osv).

När jag googlar så verkar det föreslås det oftast ett 3070ti eller amd 6950xt. Undrar om ett exempelvis 4070ti ej är optimalt med min cpu? AMDn verkar ju vara väldigt bra men ej optimalt för ray tracing om jag förstått det rätt?

Sedan undrar jag även lite över olika varianter med olika priser för "samma" grafikkort? T.ex. ett 4070ti verkar finnas i allt från 9700kr till 13000. Ett 6950XT från 8k till 15k?

om du väl kör Adobe mjukvara så antar jag stödet för CUDA är enormt mycket bättre än för AMD's motsvarande så Nvidia är nog att föredra där.

Sen går vi över till spel så ska du köra RT aktivt så är Nvidia att föredra medans AMD är ganska mycket bättre i större delar av marknaden när det kommer till raster prestanda (ingen RT eller DLSS/FSR)

Sen när det kommer till varrianter så är det som skiljer oftast kylare, när det kommer till Nvidia korten ur 4XXX serien så finns det ingen anledning mer än etstetiskt och ljudnivå att köra en dyrare varriant.
För AMD's äldre kort som 6950xt så är dom dyrare korten bara konstigt prissatta då det är utgående modeller.

Men hade sagt följande
AMD: 7800xt för 7200-7400kr alternativt 7900xt för runt 11 000kr
Nvidia: 4070 för 8500kr alternativt 4070 TI 11 000kr

7800xt kommer prestera runt 20% mindre än 4070 ti men kostar 50% mindre
7900xt kommer prestera 3-10% bättre än 4070 TI och kosta lika mycket (kommer dock prestera runt 10% sämre med RT aktiverat)

4070 kommer prestera runt 2-6% sämre än 7800xt (4-8% bättre med RT aktivterat) men kostar runt 14-15% mer.

Så allt handlar om prio, kan du använda cuda när du använder adobe mjuvaran och prioriterar det så kör Nvidia, medans om spel är en prio så hade jag personligen kört AMD då det överlag är mer för pengarna även om man ser till RT prestanda i många fall.
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/33.h...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar här! Så det står nog mellan 4700ti eller 7800xt känns det som... Kanske att AMD är att föredra pga priset, men ska kika vidare på dem och slår till i november (då det eventuellt kan komma en bra black friday deal kanske).

Visa signatur

1-1 står det på tröjan, 1-1 står det i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumpy:

Tackar för alla svar här! Så det står nog mellan 4700ti eller 7800xt känns det som... Kanske att AMD är att föredra pga priset, men ska kika vidare på dem och slår till i november (då det eventuellt kan komma en bra black friday deal kanske).

Jag som AMD-användare vill bara påpeka att jag alltid haft mer problem med mina AMD/ATI-kort. Jag har provat 1 generationer AMD, 2 ATI.
Märkliga saker, framedrops, märkliga felmeddelanden.
Nvidia må va snäppet ondare men har i min begränsade erfarenhet (gforce 3ti, 4mx, 9700, 560, 970) en stabilare produkt

Permalänk
Medlem

Många av oss kör 5900X med RTX 4090. Nu kan man säkert få loss lite mer prestanda med en vassare CPU men det är inget problem att driva ens ett 4090. Välj vad du vill ha utifrån features, specs och pris du vill ha anser iallafall jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag som AMD-användare vill bara påpeka att jag alltid haft mer problem med mina AMD/ATI-kort. Jag har provat 1 generationer AMD, 2 ATI.
Märkliga saker, framedrops, märkliga felmeddelanden.
Nvidia må va snäppet ondare men har i min begränsade erfarenhet (gforce 3ti, 4mx, 9700, 560, 970) en stabilare produkt

Ok intressant. Får erkänna att jag är liiiite "rädd" för AMD. Eller inte rädd kanske, men ja, eftersom jag inte är med i svängarna längre så är det bara lite ingrott i själen att "det ska vara Geforce" och vart kom den här uppstickaren ifrån... helt enkelt lite ägd av branding och tradition i kombination med min relativa tekniska okunskap antar jag

Visa signatur

1-1 står det på tröjan, 1-1 står det i matchen.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verka som en Nvidia fanboy men håller med om att just grafikkort så håller jag mig alltid till Nvidia. Har nog haft 10 st olika Nvidia kort och alltid varit supernöjd! Det har aldrig gått sönder, laggat eller varit något strul med dem medans vissa jag känner som haft AMD så har det strulats med drivrutiner, fps drops, krascher osv.
Och när det gäller dessa kort du väger emellan så som sagt. Lite bättre pris och lite mer råprestanda men med tex 4070ti får du mkt bättre RT prestanda, speciellt med tekniken DLSS som också är mkt bättre än AMDs FSR. Sedan har du ett kort som drar mkt mindre ström (lägre elräkning och klarar dig på ett svagare nätaggregat ).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumpy:

Ok intressant. Får erkänna att jag är liiiite "rädd" för AMD. Eller inte rädd kanske, men ja, eftersom jag inte är med i svängarna längre så är det bara lite ingrott i själen att "det ska vara Geforce" och vart kom den här uppstickaren ifrån... helt enkelt lite ägd av branding och tradition i kombination med min relativa tekniska okunskap antar jag

Jag har ett AMD 6700XT nu i datorn. Det funkar, men enda.felen jag har är relaterade till grafikkortsdrivrutiner (enligt loggar och meddelande. Har det för att alla andra kort va omöjliga att få tag på när jag byggde datorn.

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits/CPU och hade först tänkt lägga runt 9kkr på ett nytt grafikkort. Det tråkiga i denna prisklassen är att 4070 endast kommer med 12GB minne, och det känns ändå lite tunt så här års. Radeon 7900XT ger 16GB men tappar en del andra finesser.

Eftersom jag vill köra lite msfs i VR så behövs det rasterpresstanda, så kanske borde jag öka budgeten lite och landar då i 7900XTX som går att köpa runt 12kkr med 24GB (nästan lite overkill) men börjar svida i plånboken. Sen har tydligen just den modellen länge haft problem med drivrutinerna i just VR och presterat långt under förväntan, även om det numera ska fungera ok (?).

Geforce alternativet är fortfarande 4070ti med 12GB om jag inte ska upp i ännu mer pengar och 4080 med 16GB som går att köpa för 14kkr, men vars drivrutiner som vanligt verkar vara stabilare. Många satt med sitt nya 7900xtx i över 7månader med usel prestanda i VR och hur kul är det med ett ny dyr utrustning.

Just nu lutar det åt den billigaste 4080 som går att hitta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Sitter lite i samma sits/CPU och hade först tänkt lägga runt 9kkr på ett nytt grafikkort. Det tråkiga i denna prisklassen är att 4070 endast kommer med 12GB minne, och det känns ändå lite tunt så här års. Radeon 7900XT ger 16GB men tappar en del andra finesser.

Eftersom jag vill köra lite msfs i VR så behövs det rasterpresstanda, så kanske borde jag öka budgeten lite och landar då i 7900XTX som går att köpa runt 12kkr med 24GB (nästan lite overkill) men börjar svida i plånboken. Sen har tydligen just den modellen länge haft problem med drivrutinerna i just VR och presterat långt under förväntan, även om det numera ska fungera ok (?).

Geforce alternativet är fortfarande 4070ti med 12GB om jag inte ska upp i ännu mer pengar och 4080 med 16GB som går att köpa för 14kkr, men vars drivrutiner som vanligt verkar vara stabilare. Många satt med sitt nya 7900xtx i över 7månader med usel prestanda i VR och hur kul är det med ett ny dyr utrustning.

Just nu lutar det åt den billigaste 4080 som går att hitta...

Ja det är ju som sagt olika aspekter man får ta ställning till. Det här med att 12gb inte räcker tycker jag är för överhypat. Det räcker gott och väl för alla grafikkrävande spel som finns just nu på maxade inställningar. Sen absolut...jag kan hålla med om att det borde haft 16 iaf för att det inte ska ligga på gränsen om 2 år. Men med andra finesser som avlastar mängden minne som behövs också utan att tumma på visuella kvaliteten så skulle jag inte oroa mig. Finns bra videos om det där de visar att 12 gb räcker gott och väl. Speciellt om du spelar i 1440p osv. Ett 7900XTX är ju ett väldigt kraftullt kort men som du säger saknar vissa andra egenskaper som Nvidia har. Kör du igång DLSS3 osv på ett 4070ti så spöar det 7900XTX i en hel del spel (och nej du märker inte skillnaden i någon kvalitet). Sen så går XTX-kortet typ 10 grader varmare än 4000-serien och är riktigt effekttörstigt. Drar mkt ström så du behöver ett starkt nätagg också....och som du skrev drivrutinerna är inte alls lika stabila.

Med det du beskriver så skulle jag som du skrev försöka få tag i ett billigt 4080 eller lätt beggat. Det kan du få för typ 12.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hittade en länk till ett PNY 4080 hos Elgiganten för 13799 och beställde i går, nu kom meddelande att det har utgått. Attans.

Permalänk
Medlem

Aj då! Det var ju surt…testa att skriv till dem att de får erbjuda dig ett annat 4080 för samma pris eftersom du fick reda på efter att du beställt att det utgått. Deras fel med andra ord 😋

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag som AMD-användare vill bara påpeka att jag alltid haft mer problem med mina AMD/ATI-kort. Jag har provat 1 generationer AMD, 2 ATI.
Märkliga saker, framedrops, märkliga felmeddelanden.
Nvidia må va snäppet ondare men har i min begränsade erfarenhet (gforce 3ti, 4mx, 9700, 560, 970) en stabilare produkt

Om du inte har varit med mer än till 2014 (GTX970) tycker jag att din info är "rätt" outdated, så du kanske inte skulle skriva alls?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du inte har varit med mer än till 2014 (GTX970) tycker jag att din info är "rätt" outdated, så du kanske inte skulle skriva alls?

Med senare generationer från team green menar du (För du såg att jag hade ett 6700xt i datorn nu eller)?

Jobba lite på läsförståelsen istället för att va dryg på internet. Jag använde exemplet på hur många kort jag haft via flera GPU-generationer och inte haft problem med Nvidia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrSvamp:

Med senare generationer från team green menar du (För du såg att jag hade ett 6700xt i datorn nu eller)?

Jobba lite på läsförståelsen istället för att va dryg på internet. Jag använde exemplet på hur många kort jag haft via flera GPU-generationer och inte haft problem med Nvidia.

Så det är inte intressant att du inte har haft gröna laget sedan GTX970? Ja, du kanske inte är den som ger de bästa eller ens något att tillföra då du inte har så många ex av de kort du nämner. Du nämner detta som om du har haft problem är det så med alla andra. Visst är det ok att skriva om sin upplevelse och du kanske kan nämna vilka problem du har haft med ditt RX 6700XT? Lite så en kan se om det beror på AMD eller den som rattar burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)