Geforce Now snart 30 procent dyrare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Jajajajaja, snart för gammal för "modern" gaming anyway... börjat bunkra upp på de konsoler och fysiska spel jag gillade i min ungdom som jag kan spela offline.

Spelar typ till 99,99% bara WoW på min PC och kommer spela lite Cities Skylines 2 när det lanseras

#vågavägraallaprenumerationer

Uhm, Emulera på datorn och slipp all E-waste.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Streamade spel är framtiden för 95% av folket imho.

Du köper/hyr en skräddarsydd enhet som är tyst (fläktlös) och liten (Intel computestick) som du sättar i HDMI-porten på din TV, kopplar in valfri BT-handkontroll, tutar och kör.

Du behöver nog inte ens koppla in en grej i hdmi porten i framtiden. Tror dessa tjänster kommer betala tv tillverkarna för att skickas med i tvn.
Säkert med en testperiod på 3-6 månader som automatiskt förlängs så folk råkar fortsätta med det mot deras vetande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver nog inte ens koppla in en grej i hdmi porten i framtiden. Tror dessa tjänster kommer betala tv tillverkarna för att skickas med i tvn.
Säkert med en testperiod på 3-6 månader som automatiskt förlängs så folk råkar fortsätta med det mot deras vetande.

Kan absolut tänka mig att det blir en lockande feature i Premium-TV's (LG C/G) tex, kommer att behövas en rätt ok SoC för att klara av att streama 4K60 utan nämnvärd lagg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenCap:

Hur många är den som använder sig av Geforce now eller liknande molnbaserade speltjänster?
Skulle personligen inte få för mig att använda mig av dessa tjänster.

Jag har kört med det i tre månader och kommer aldrig köra något annat i framtiden.
Sålde min monsterrig med 4090 och 13700kf för GeforceNow. Ångrar det inte en sekund.
199 :- i månaden är helt sjukt egentligen, känns som att man gör något fel för hur fantastisk teknik det är.
Ingen värme, oväsen, groteskt minskad elkostnad, kan lira vart som helst i världen så länge man har 50-100 Mbit/s och bra latens.
Detta är utan tvekan framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast jämfört med Stadia är det ju ditt egna spelbobliotek du använder, du hyr bara kraft att köra dem.

Du äger inte ditt spelbilbliotek på Steam heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Detta är utan tvekan framtiden.

Nej. Det är inte #framtiden. #framtiden kommer att vara att varje speldistributör slutar sälja spel för lokal installation och istället säljer en egen månadtjänst för strömmande av spel där man kan köpa deras spel för att spela på sagda plattform. Sen får man ha 7-10 tjänster igång.

Permalänk

På tal om dessa tjänster. Det är ju mer energi- och resurseffektivt också. Det är fler speltimmar per kort som utnyttjas. Tänker dock att man kanske skulle kunna hyra ut datorkraft på något sätt när den står idle som Folding@Home fast för spel eller andra saker. 🤔

Ni server-arbetare, hur låter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

På tal om dessa tjänster. Det är ju mer energi- och resurseffektivt också. Det är fler speltimmar per kort som utnyttjas. Tänker dock att man kanske skulle kunna hyra ut datorkraft på något sätt när den står idle som Folding@Home fast för spel eller andra saker. 🤔

Ni server-arbetare, hur låter det?

Gissar att det varken är speciellt konstnadseffektivt, eller produktion och tillgångssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Var just att man beskriver något som tragiskt. Inte så att flertalet har möjlighet o bestämma lönen själva på lönesamtalet. Idag får man ens vara nöjd om man får ett lönesamtal. Men givetvis är det kul för de som får sina tusenlappar varje år. Lär dock inte gälla flertalet jobb i Sverige.

Hur menar du Lär dock inte gälla flertalet jobb i Sverige.?
Hur definierar du flertalet och vad är det de inte får?

OnT: Är ju rimligt, dyrt för nVidia att köpa in grafikkort att sätta i servrarna /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Vettig? Vilken värld lever du i? Funkar utmärkt att spela på ett 1080 med en gammal i5.. allt handlar om preferenser.

Självklart går det att spela på en 5 år gammal dator. Jag gör det själv åtminstone prestandamässigt (jag har bara en Steam Deck). Jag jämförde bara vad man får på tjänsten som artikeln handlar om. De uppdaterar ju vanligen tjänsten snabbt efter släpp och med full prestanda att köra RT och massa annat. Latensens är väl ungefär jämförbar med Frame Generation eller något, inte alls totalkass så länge man har fiber

Jag använder den inte själv så ofta, men sjukt smidigt när man vill leka lite datanörd igen

Skrivet av SvenskEnkrona:

Neeeej! Man måste ha ett 4090 och det där sko-chassit och ett platinum i9'a! Allt annat är bara skräp!

Eller, bara ett PS5, alla vet att ett PS5 är som 4x 4090.

BTW; DÖD ÅT AMD!

**Inuti en Nvidia fanbois hjärna**

Jag har inte köpt något nytt från Nvidia i hela mitt liv (mest en slump), men visst fortsätt du med dina fantasier. Har nog mest att göra med att jag inte köpt en dator på väldigt länge nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast du har ju alltid möjlighet att köpa egen hårdvara i så fall. Säg att du lägger 25 tusen på en motsvarande dator idag, det är runt 8-12 år med GeForce Now Ultimate. Efter så lång tid är det nog inte mycket värde i den datorn, så det går på ett ut.

Det finns ju fördelar och nackdelar i bägge fallen, men det viktigaste äger du, spelen.

Skillnaden är ju att du sitter med 8080 eller något efter dessa 8-12år, de har varit snabba att uppgradera

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis att jag hade ett gammalt konto där och tydligen kan man ladda ned appen till en Samsung Tv, får bli att koppla in en handkontroll och se om man faktiskt kan spela något man äger via det Kan ju råka bli så att man slökör något bilspel eller rpg man glömt att man hade i sina bibliotek

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Tragiskt hur folk accepterar att löneökning sker med %. Ganska stor skillnad mellan att tjäna 10k eller 30k

Våra kostnader har ökat med ca 20%.
För att täcka dom extra kostnaderna behöver vi 7,1% ökning av nettolönen.

Det kollektivavtal som jag tillhör gav 7,5% löneökning fördelat på två år.
Frugans timlön ökade med 6,8% i år. Kommer inte ihåg förra året och vet inte vad som händer nästa år.

Men de flesta verkar tro att om pris eller kostnader ökar med 30% så ska öven lönen öka med 30%

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den dagen jag kan spela hela mitt Steam-bibliotek på Geforce Now så kan det bli aktuellt att teckna mig för tjänsten igen.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Gissar att det varken är speciellt konstnadseffektivt, eller produktion och tillgångssäkert.

Inte med den attityden!

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Våra kostnader har ökat med ca 20%.
För att täcka dom extra kostnaderna behöver vi 7,1% ökning av nettolönen.

Det kollektivavtal som jag tillhör gav 7,5% löneökning fördelat på två år.
Frugans timlön ökade med 6,8% i år. Kommer inte ihåg förra året och vet inte vad som händer nästa år.

Men de flesta verkar tro att om pris eller kostnader ökar med 30% så ska öven lönen öka med 30%

Jag förstår hur du tänker, men om din budget för månadens matkostnader är 15% av din nettolön, så måste din lön öka med 30% om matkostnaderna går upp 30%. Annars kommer matkostnaderna ta större andel av din nettolön, och du måste kalkylera om din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenCap:

Hur många är den som använder sig av Geforce now eller liknande molnbaserade speltjänster?
Skulle personligen inte få för mig att använda mig av dessa tjänster.

Jag började använda GeForce now när Stadia lades ned.
Spelar för tillfället Starfield.
Tycker det fungerar mycket bra på min gamla dator. 🙂

För mig är det inte ett alternativ att bygga en ny dator till spel. Det blir helt enkelt för dyrt.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Våra kostnader har ökat med ca 20%.
För att täcka dom extra kostnaderna behöver vi 7,1% ökning av nettolönen.

Det kollektivavtal som jag tillhör gav 7,5% löneökning fördelat på två år.
Frugans timlön ökade med 6,8% i år. Kommer inte ihåg förra året och vet inte vad som händer nästa år.

Men de flesta verkar tro att om pris eller kostnader ökar med 30% så ska öven lönen öka med 30%

Tror de flesta verkligen det?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Våra kostnader har ökat med ca 20%.
För att täcka dom extra kostnaderna behöver vi 7,1% ökning av nettolönen.

Det kollektivavtal som jag tillhör gav 7,5% löneökning fördelat på två år.
Frugans timlön ökade med 6,8% i år. Kommer inte ihåg förra året och vet inte vad som händer nästa år.

Men de flesta verkar tro att om pris eller kostnader ökar med 30% så ska öven lönen öka med 30%

Ja av Nettolönen, men de flesta får väl ändå sina avtal på bruttolönen?

7,1% netto är ju för 10-15% brutto hur många fick det i år utanför Stockholm där ni verkar få 40 lakan netto för att flippa burgare på donken enligt Reddit.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Den dagen jag kan spela hela mitt Steam-bibliotek på Geforce Now så kan det bli aktuellt att teckna mig för tjänsten igen.

Just där det föll för mig också efter att ha kikat på det via min tv, dock gratisversionen. Men ja, är man främst ute efter senaste trippel A spelen så tror jag faktiskt deras 199:-/månad tjänst (ännu billigare om man kör 6 månader i taget) är riktigt prisvärd om man nu inte har 35-40k att slänga ut på en dator vartannat år eller så. Och det är ju trots allt deras dyraste tjänst med ett 4080, dvs upp till 4k/120hz eller 1440p/144hz med lull-lull. Bygger man en dator själv som ska klara det kan man prenumerera på denna tjänst i 14 år innan man når upp till samma kostnad.

Att man kan ligga i sängen och spela dessa spel via en tv förvånade mig faktiskt.

Gratisversionen var dock inget att hurra över, väntetiden att få komma in hade legat runt timmen för att få spela en timme för att sedan upprepa samma väntan igen.

Det negativa är väl just antalet tillgängliga spel för tillfället som går att spela via GeForce Now om man inte bara är ute efter de senaste trippel A spelen. Hade man haft tillgång till alla spel på steam och epic är detta något jag definitivt hade valt över att köpa en ny dator, vilket jag tyvärr snart måste göra antar jag... då en 6700k och 970 sjunger på sista versen Iofs spelar jag inga nyare spel ändå och till Dawn Of War och liknande titlar fram till 2015 räcker denna rätt bra fortfarande

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Måste suga för dom 10 användare som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver nog inte ens koppla in en grej i hdmi porten i framtiden. Tror dessa tjänster kommer betala tv tillverkarna för att skickas med i tvn.
Säkert med en testperiod på 3-6 månader som automatiskt förlängs så folk råkar fortsätta med det mot deras vetande.

Med tanke på vilket skräp till hårdvara/mjukvara det sitter i många modeller idag så är jag tveksam till det du skriver. Tillverkarna har mer grundläggande saker att lösa först

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vänta tills hårdvara är så dyrt att folk blir tvungna att signa GeForce Now istället, det är då ni kommer bli rejält mjölkade samtidigt som 300 andra streamingstjänster startas som ska mjölka er på samma sätt. Titta bara på Netflix, HBO Max, Disney + etc. etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver nog inte ens koppla in en grej i hdmi porten i framtiden. Tror dessa tjänster kommer betala tv tillverkarna för att skickas med i tvn.
Säkert med en testperiod på 3-6 månader som automatiskt förlängs så folk råkar fortsätta med det mot deras vetande.

Skrivet av THB:

Kan absolut tänka mig att det blir en lockande feature i Premium-TV's (LG C/G) tex, kommer att behövas en rätt ok SoC för att klara av att streama 4K60 utan nämnvärd lagg.

Framtiden? Det här finns redan
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5410/~/ho...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag kör ultimate versionen med Samsungs inbyggda app och trycker det fungerar klockrent, lirar Forza just nu..

Jag upplever inget lagg.. Men är ingen elite gamer heller 🙂👍

Det som är lite krångligt är att logga in om man inte har ett blåtands tangentbord

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag funderar på att köpa på mig några presentkort och på så vis behålla mitt låga pris i några år framöver… det borde funka eller ?

Från vad jag förstår är det inte ett värde på presentkortet man köper, utan det är x antal månader. Att det kostat 500kr eller 990kr spelar ingen roll om 1år, eftersom presentkortet avser medlemstid, inte ett värde i valuta.

Försökte hitta på sidan om presentkorten hade något utgångsdatum, man från vad jag hittade så verkar det inte så - men det kan finnas - och har de gått ut skulle man kontakta supporten (?) känns lite skumt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag funderar på att köpa på mig några presentkort och på så vis behålla mitt låga pris i några år framöver… det borde funka eller ?

Från vad jag förstår är det inte ett värde på presentkortet man köper, utan det är x antal månader. Att det kostat 500kr eller 990kr spelar ingen roll om 1år, eftersom presentkortet avser medlemstid, inte ett värde i valuta.

Försökte hitta på sidan om presentkorten hade något utgångsdatum, man från vad jag hittade så verkar det inte så - men det kan finnas - och har de gått ut skulle man kontakta supporten (?) känns lite skumt.

Du kan köpa presentkorten nu och aktivera dom direkt, då får du gratis månader i framtiden

Det är det som står i artikeln i alla fall

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av medbor:

Du kan köpa presentkorten nu och aktivera dom direkt, då får du gratis månader i framtiden

Det är det som står i artikeln i alla fall

Men jag vill inte ha löpande abonnemang året om, därav att ultimate abonnemanget passar mig bra, dels upplösning och uppdateringsfrekvens men även 6mån aktiveringen.

Jag spelar liksom från september till mars typ, sedan börjar de bli fint väder ute och man har andra sysselsättningar eller saker att göra.

Men men, får väl chansa !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •