Core i7-14700K började säljas innan lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Core i7-14700K började säljas innan lanseringen

En Reddit-användare i Indonesien har redan lyckats köpa en av Intels nya processorer som väntas lanseras nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Okej

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Blir inte speciellt förvånande över sånt här längre.
Verkar ju hända vid varje release numera

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tkr du inte 3 dagar gamla redditposts har nyhetsvärde?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tkr du inte 3 dagar gamla redditposts har nyhetsvärde?

Alla läser inte på Reddit

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tkr du inte 3 dagar gamla redditposts har nyhetsvärde?

Ska göra en edit om en stund skulle göra ett längre svar men det får vänta lite

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

vad kan man förvänta sig av denna refresh? typ varmare än tidigare? ser bara ut som de skruvat upp klockfrekvensen lite

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av priset. Varje generation ökar någon/några % i prestanda, det är ju givet, men vad kostar det?
Tänker att jag ska byta ut min i7-8700K en vacker dag, men det är ingen panik, och det behöver inte heller vara till Intel. Det jag inte vill göra är att gå upp särskilt mycket i kostnad för dagens prestanda mot vad jag betalade när jag uppgraderade till min nuvarande rigg.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tkr du inte 3 dagar gamla redditposts har nyhetsvärde?

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Av den enkla anledningen att OC inte går att göra på dagens hårdvara om man jämför med hur det var när det startade.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte bara Indonesien, även en butik i Tyskland verkar varit lite för ivrig. Såldes genom Alternate gmbh's eBay shop.

https://videocardz.com/newz/at-least-nine-intel-core-i9-14900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Vad gör du här då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Jag förstår varför man breddar Swec, hur hade det gått runt med bara medlemmar som är intresserad av oc tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Av den enkla anledningen att OC inte går att göra på dagens hårdvara om man jämför med hur det var när det startade.

Jasså? Jag har överklockat CPU, GPU, RAM samt justerat primära, sekundära och tertiära timings för RAM. Får jag massiv prestandavinst som för 20 år sedan? Nej, men det är en bra ökning av den totala systemprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Alla läser inte på Reddit

Jag gjorde tills de köttade 3:epartsapparna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Alla läser inte på Reddit

Och tur är det!

Skrivet av DST:

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Den stora skillnaden är tyvärr mängden gnälliga användare, inte Swec som sig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Blir inte speciellt förvånande över sånt här längre.
Verkar ju hända vid varje release numera

Det var faktiskt vanligare om man går längre tillbaka innan Internet blev lika stort. Då va det inte ovanligt att man helt enkelt började sälja lokalt så fort det kom till lagret. Då det inte rapporterades på Internet i samma omfattning och risken att därmed få problem med företaget som tillverkade produkten var mindre.

Distributionkanalerna var också mindre effektiva. Så det var ofta längre tidsperiod från det att varor började komma ut i kanalen tills det att releasen var schemalagd. Var inte ovanligt att det kunde dyka upp test och recenssioner av retail exemplar MÅNADER innan de skulle lanseras i början av 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Svenska priserna ska bli intressanta att se.

Permalänk
Medlem

Sälja saker innan lansering, är väl en uppdaterad form av "läcka". Läckor är ju naturligtvis inte en riktig läcka utan en planerad grej som de gör i pr-syfte för att skapa ett intresse för produkten de lanserar. Ibland när jag läser en rubrik där det står "läcka" känns det nästan som att de förolämpar min intelligens...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är tyvärr så med dagens Swec, ingen oc/tuning alls och sjukt långsamma på att rapportera nyheter. Borde heta AvgJoehw.se eller Svennsontech.se

Jag hade också önskat lite överklockning/överklockningsguider från Swec själva.
Nyheter tycker jag inte de är långsamma på. För mig är det whatever om något dröjer 3 dagar. Men då läser jag inte heller något annat än Swec så varje nyhet är ny för mig.
Är väl endast tester av nya releaser jag bryr mig om tidsmässigt. De vill jag se dag 1.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ifall någon bryr sig om mer än att den heter
Core i7-nånting

Intel Core i7-14700K
Intel Socket 1700
P-Cores: 8
E-Cores: 12
UHD Graphics 770
Frequency: 3.4 GHz
Turbo Clock: up to 5.6 GHz
P-Core Turbo: 5.5 GHz
P-Core Boost 3.0: 5.6 GHz
E-Core Frequency: 2.5 GHz
up to 4.3 GHz
TDP: 125 W
PL1: 253 W
PL2: 253 W
DDR4 Speed: 3200 MT/s
DDR5 Speed: 6000 MT/s
PCI-Express: Gen 5, 20 Lanes, Gen 4, 4 Lanes

Källa:
Intel Core i7-14700K

Permalänk
Medlem

Så om man ska köpa nytt, typ 13th gen intel eller AMD 7xxx bör man alltså sitta ner i båten någon vecka till o hoppas på prisfall?

Permalänk

Finns det några som helst belägg för att detta inte är en bluff?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Vad gör du här då?

för jag har eg varit medlem här längre än vad många har levt, samt längre än många som jobbar här på swec. Dvs detta är lite av ett häng för mig, och jag önskar att man körde mer oc/tuning. Det är ju inte så att ingen ocar något längre... om ni inte ocar eller pillar med hw, dvs hw intresse varför är ni ens på hw-forum kan man då fråga dig/er då...

har varit här sen typ dag 1 när swec såg ut som en irc chatt. iof så var ju Nordichardware bra mycket större just då, samt at techsweden var rätt maffigt oxå men swec är typ enda sidan som är typ aktivt, men iaf, fattar inte varför swec knappt ser över lite tuning idag. sitter alla med dell, hp, alienware datorer? Flesta skulle jag tro sitter iaf på inet/webhallen/komplett byggen eller självbygda å då skall väl användaren kunna se vad oc/tuning av systemet kan ge eller?

aja...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

En fråga från en noob: jag sitter på en 12600k kan jag uppgradera till en sån här?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Behåller mitt 13500 / arc 770 tills dom smälter....

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Myllerman:

Svenska priserna ska bli intressanta att se.

Ja, så kan man milt uttrycka det.

Räkna med (för) dyra modeller, särskilt med tanke på i helhet sämre teknik jämfört med konkurrenternas (Apple, ARM & AMD).

Inte mycket till "rabatt" för lägre energieffektivitet och otympligare arkitektur.
Det skulle vara bra för precis alla om priserna sattes mer korrekt, där mer än bara antalet GHz & kärnor beaktas.

Hela konceptet med E-cores känns som en krystad/desperat kompromiss för att kunna konkurrera halvdant (med "ManyCores" & "6 GHz !1!!" på papperet), trots att de ännu är på efterkälken tekniskt (i helhet som sagt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

En fråga från en noob: jag sitter på en 12600k kan jag uppgradera till en sån här?

Det ska vara samma sockel, men också nästan exakt samma kisel som 13000-serien

Permalänk
Skrivet av Meowi:

En fråga från en noob: jag sitter på en 12600k kan jag uppgradera till en sån här?

Beror på moderkort, de flesta intel x6xx moderkort ska stödja 14th gen om du har senaste biosen, mitt b660 inkluderat, så kolla på mktillverkarens hemsida.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4