Lösenordshanterare för Windows 11

Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare för Windows 11

Hej. Jag har nu på morgonen irriterat mig på olika användarnamn och lösenord på endel sidor, som jag typ inte kommer ihåg. På min iPhone kör jag deras ”inbyggda lösenordshanterare” delvis ansiktsigenkänning för att den ska logga in med sparat lösenord. Men på W11 har jag inget just nu och undrar vad som är det bästa alternativet? Firefox egna att spara ner lösenord med ett masterlössnord? Eller köra något annat plug-in? Om nu master lösenordet skulle knäckas så finns det tillgång till alla lösenord på allt som är sparat där? Om man kör lösenordshanterare och får in skit på datorn och de kan regga via keylogger så är man körd ändå pga de kan se masterlösenordet?

Permalänk
Hedersmedlem

Bitwarden är open source, gratis och trevligt att använda. Plugin till alla stora webbläsare och appar till mobiler osv finns.

Tvåfaktorsautentisering rekommenderas, just för att minska risken för keyloggers och liknande. Om någon snor ditt masterlösenord men inte har din andra faktor (t ex en engångskod-app på mobilen, eller en hårdvarunyckel i USB-form) så kommer de ändå inte åt något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av glmucz:

Hej. Jag har nu på morgonen irriterat mig på olika användarnamn och lösenord på endel sidor, som jag typ inte kommer ihåg. På min iPhone kör jag deras ”inbyggda lösenordshanterare” delvis ansiktsigenkänning för att den ska logga in med sparat lösenord. Men på W11 har jag inget just nu och undrar vad som är det bästa alternativet? Firefox egna att spara ner lösenord med ett masterlössnord? Eller köra något annat plug-in? Om nu master lösenordet skulle knäckas så finns det tillgång till alla lösenord på allt som är sparat där? Om man kör lösenordshanterare och får in skit på datorn och de kan regga via keylogger så är man körd ändå pga de kan se masterlösenordet?

Jag använder Bitwarden överallt. I webbläsaren och i mobilen. Jag loggar typ in 1 gång med huvudlösenordet på datorn, och sedan slår jag på pin-kodsupplåsning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stämmer in Bitwaden alla dar i veckan, finns till de flesta plattformer iOS, android, firefox, chrome m.m.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bitwarden på både datorer och telefon här

Permalänk
Medlem

Om man inte vill lägga alla ägg i samma korg bör man också fundera på en separat authenticator, så att man inte har allt i Bitwarden.

Någonting som är viktigt att tänka på är att ha en plan för hur man kommer tillbaks från noll. Du har tappat telefonen, datorn har brunnit upp och du har glömt lösenorden till lösenordshanterare och authenticator.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om man inte vill lägga alla ägg i samma korg bör man också fundera på en separat authenticator, så att man inte har allt i Bitwarden.

Någonting som är viktigt att tänka på är att ha en plan för hur man kommer tillbaks från noll. Du har tappat telefonen, datorn har brunnit upp och du har glömt lösenorden till lösenordshanterare och authenticator.

Ja, authenticatorn har jag inte hos Bitwarden, utan hos Authy

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Om man inte vill lägga alla ägg i samma korg bör man också fundera på en separat authenticator, så att man inte har allt i Bitwarden.

Någonting som är viktigt att tänka på är att ha en plan för hur man kommer tillbaks från noll. Du har tappat telefonen, datorn har brunnit upp och du har glömt lösenorden till lösenordshanterare och authenticator.

Kan man ens ha 2FA på Bitwarden med Bitwarden?
I mina ögon är den enstaka viktigaste grejen att ha 2FA på just inloggningen till lösenordshanteraren, men jag har det på en 10-12 andra sidor också.
Email ser jag också som kritiskt med 2FA, eftersom man kan komma åt så mycket annat om man kommer åt mailen.

Jag kör Aegis för 2FA, Android-app som också är open source.
Har förstås recoverynycklar till allt, men har även sett till att jag kan låsa upp min Aegis-backups även utan någon mobil.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Bitwarden är open source, gratis och trevligt att använda. Plugin till alla stora webbläsare och appar till mobiler osv finns.

Tvåfaktorsautentisering rekommenderas, just för att minska risken för keyloggers och liknande. Om någon snor ditt masterlösenord men inte har din andra faktor (t ex en engångskod-app på mobilen, eller en hårdvarunyckel i USB-form) så kommer de ändå inte åt något.

Skrivet av jnsson:

Jag använder Bitwarden överallt. I webbläsaren och i mobilen. Jag loggar typ in 1 gång med huvudlösenordet på datorn, och sedan slår jag på pin-kodsupplåsning.

Skrivet av bärplockaren:

Stämmer in Bitwaden alla dar i veckan, finns till de flesta plattformer iOS, android, firefox, chrome m.m.

Skrivet av Linus:

Bitwarden på både datorer och telefon här

Testade mig fram lite nu med Bitwarden kändes ganska rörigt med firefox tillägget. Firefox känns spontant som ok för att spara ner användarnamn och lösenord, om jag ska se användarnamn och lösenord måste jag skriva in huvudlösenordet varenda gång vilket är bra. Nackdelen är väl de gånger man byter dator/OS eller har fler utav dem att de blir krångligare, men utav de jag äger just nu så är det telefon och en laptop med w11. Har en Ipad också men använder den knappt, som sagt tycker Bitwarden var ganska rörig och sen kom de inte heller upp automatiskt om jag ville spara användarnamn/lösenord efter jag fyllt i som de gör i firefox, hursomhelst tack för era tips och ideer

Permalänk
Medlem

Om du synkar lösenorden från telefonen till iCloud kan du installera Apples iCloud-app, så kommer du kunna använda samma lösenord i Chrome eller Edge (tyvärr stöds inte några andra webbläsare).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glmucz:

Testade mig fram lite nu med Bitwarden kändes ganska rörigt med firefox tillägget. Firefox känns spontant som ok för att spara ner användarnamn och lösenord, om jag ska se användarnamn och lösenord måste jag skriva in huvudlösenordet varenda gång vilket är bra. Nackdelen är väl de gånger man byter dator/OS eller har fler utav dem att de blir krångligare, men utav de jag äger just nu så är det telefon och en laptop med w11. Har en Ipad också men använder den knappt, som sagt tycker Bitwarden var ganska rörig och sen kom de inte heller upp automatiskt om jag ville spara användarnamn/lösenord efter jag fyllt i som de gör i firefox, hursomhelst tack för era tips och ideer

Hos mig brukar Bitwarden fråga om jag vill spara lösenord + användarnamn på nya sidor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig brukar Bitwarden fråga om jag vill spara lösenord + användarnamn på nya sidor.

Ok, jag provade igen med firefox plugin, men den frågar inte automatiskt om jag önskar spara användarnamn/lösenord som fiewfox själv gör utan med Bitwarden behöver jag göra manuellt, känns som någon bugg eller så. Egentligen inga problem skriva in själv men bara något jag stör mig på att behöva göra. Icloud nyckelring fanns ju till chrome och edge som skrevs tidigare men tyvärr inte till firefox och jag gillar firefox med deras plugin och lite annat

Permalänk
Medlem

Använder KeePass och är nöjd. Används främst för att det programmet tillåts på jobbet, men har inget att klaga på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Använder keepass, och syncar den krypterade databas-filen över valfri molnlagringstjänst.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glmucz:

Ok, jag provade igen med firefox plugin, men den frågar inte automatiskt om jag önskar spara användarnamn/lösenord som fiewfox själv gör utan med Bitwarden behöver jag göra manuellt, känns som någon bugg eller så. Egentligen inga problem skriva in själv men bara något jag stör mig på att behöva göra. Icloud nyckelring fanns ju till chrome och edge som skrevs tidigare men tyvärr inte till firefox och jag gillar firefox med deras plugin och lite annat

Är inställningen för att fråga påslagen? Ligger under Settings > Options.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av glmucz:

Testade mig fram lite nu med Bitwarden kändes ganska rörigt med firefox tillägget. Firefox känns spontant som ok för att spara ner användarnamn och lösenord, om jag ska se användarnamn och lösenord måste jag skriva in huvudlösenordet varenda gång vilket är bra. Nackdelen är väl de gånger man byter dator/OS eller har fler utav dem att de blir krångligare, men utav de jag äger just nu så är det telefon och en laptop med w11. Har en Ipad också men använder den knappt, som sagt tycker Bitwarden var ganska rörig och sen kom de inte heller upp automatiskt om jag ville spara användarnamn/lösenord efter jag fyllt i som de gör i firefox, hursomhelst tack för era tips och ideer

Se om "Ask to add login" i inställningarna för tillägget är ikryssat. Om det alternativet inte är ikryssat, så kommer Bitwarden inte att fråga dig om att lägga till en inloggning. Du hittar inställningen i Settings > Options.

För övrigt, för och få Bitwarden att fungera med webbsidor, så måste du ange åtminstone domänen för webbsidan (med https://) som inloggningsuppgifterna är till för. Ett hett tips är ju att välja "Base domain" eller "Host" i inställningarna för adressen i objektet med inloggningsuppgifterna. Då kommer Bitwarden att endast visa inloggningsuppgifterna för just den domänen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

papperslapp i en byrolåda med alla lösenord på.

100% hacker säkert iom att jag inte specat vad det är som är skrivet på lappen eller vart vilket ska användas bara numrerade så jag bara behöver minnas vilken siffra som tillhör vad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

papperslapp i en byrolåda med alla lösenord på.

100% hacker säkert iom att jag inte specat vad det är som är skrivet på lappen eller vart vilket ska användas bara numrerade så jag bara behöver minnas vilken siffra som tillhör vad.

Antar att du inte har så många inloggningar isåfall? Jag har 307 lösenord i Bitwarden, inte så roligt att ha det på papper. Bara att fylla i ett starkt lösenord med tangentbord är ju rätt träligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

papperslapp i en byrolåda med alla lösenord på.

100% hacker säkert iom att jag inte specat vad det är som är skrivet på lappen eller vart vilket ska användas bara numrerade så jag bara behöver minnas vilken siffra som tillhör vad.

Har du olika lösenord till alla dina konton, som dessutom även är mycket svåra att knäcka för hackers?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Har du olika lösenord till alla dina konton, som dessutom även är mycket svåra att knäcka för hackers?

de flesta är väl random buttonmashing på iaf 10-15+ tecken.

har för mig de e ett par hundra olika lösenord dock bara ett par stycken av dem som används regelbundet och brukar iaf byta ut de jag använder ofta med ett par månaders mellanrum och de som sällan används passar på att byta vid nästa login om det var länge sen det byttes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Antar att du inte har så många inloggningar isåfall? Jag har 307 lösenord i Bitwarden, inte så roligt att ha det på papper. Bara att fylla i ett starkt lösenord med tangentbord är ju rätt träligt.

Fantastiskt! Själv är jag nära att bryta 1000 lösenordsgränsen, detta på egen instans med Yubikey-integrering påslagen för 2FA-access.

Måste dock erkänna att jag med Yubikey-låsningen av mitt Bitwarden-konto, började använda TOTP-integreringen i Bitwarden av smidighetsskäl. Det må vara lite osäkrare, men med biometrisk låsning av appen på mobilen samt att webbläsarinsticksprogrammet endast är installerat på betrodda enheter med biometrisk koppling där jag har Windows Hello/ansiktsigenkänning med IR-kamera, några få undantag där jag låser lösenordsvalvet vid timeout.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se