Microsofts uppköp av Activision Blizzard är officiellt slutfört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Säg mig hur, för 9/10 spel de lanserar får inte högre än 6/10 i betyg

Vem kan ens ta betyg på spel seriöst idag? Det stämmer att mycket som kommer ut är dåligt men inte så pass som folk gör det till. Men alla ska väl storma med hat när det kommer till fler från jättar för att en twitchstreamer säger det. Sedan verkar youtubes alghoritm gilla sågningar av nylanseringar och kreatörer går efter det.

Permalänk
Medlem

Är väl bara en tidsfråga innan priset för game pass stiger?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Förstår inte att folk hyllar detta, minskad konkurrens är väl sällan till fördel för konsumenter.

Speciellt inte när det gäller Microsoft som har en historik att utnyttja det till sin fördel.

Skrivet av Wiggin:

Ärligt talat så begriper jag mig inte på det kortsiktiga tänkandet hos folk som firar den här affären. Vilka tror ni kommer betala tillbaka de där 268 miljarderna till Microsoft med råge och ränta? Ni måste väl i alla fall ha en gissning om vilka MS hoppas ska betala för kalaset?
Eller tror ni som hurrar att MS tänkte bjussa på det här? Att de bara ville utöka spelbiblioteket för sina Game Pass prenumeranter? Naiviteten gör ju ont i ögonen att bevittna.

Skrivet av medbor:

Ännu en tråd med oförklarlig kärlek till denna affär… vad är det som ska bli bättre av detta? Inte så att Blizzard North kommer återuppstå direkt

För att man äger aktier i Microsoft såklart..

Permalänk
Medlem

Jaha, vad kostade kalaset då?😎

Edit: nvm... 69miljarder $ tydligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vem kan ens ta betyg på spel seriöst idag? Det stämmer att mycket som kommer ut är dåligt men inte så pass som folk gör det till. Men alla ska väl storma med hat när det kommer till fler från jättar för att en twitchstreamer säger det. Sedan verkar youtubes alghoritm gilla sågningar av nylanseringar och kreatörer går efter det.

Vilka toppenspel anser du ha fått orättvisa betyg för att en "twitchstreamer" säger det, och vem är denne "twitchstreamer". Jag brinner av nyfikenhet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ho hoo visste väl att "Friday The 13" var den bästa Dagen. Nu bara fira MS, för att Rättvisan segrade. med att se ett par rullar; med Kult filmerna därtill och allt är Komplett!

Well Done!!

Permalänk
Medlem

minskad konkurrens är inte så bra i längden. Får se om det bara blir 2-3 gigantiska speljättar om några år som delar på marknaden eller ännu värre...EN.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte helt bra, då kan det bli fler spel man slutar spela. Beroende på vad som händer med battle.net.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Grattis Xbox!

Permalänk
Medlem

Kul. När kommer spelen till gamepass? Är lite sugen på att lira igenom lite cod. Främst single player men blir nog lite multiplayer också. Diablo 2R, 3 och 4 har jag redan. Tyvärr blev ju inte fyran så bra som jag hoppades men förhoppningsvis så blir det roligare med tiden men nya matcher.

Permalänk
Medlem

Tror alla att spelen kommer komma gratis till gamepass? De ändrade ju gamepass i grunden pga starfield-släppet. Inte längre billiga prova-på månader, eller smygsätt att byta xboxmånader

Detta kommer såklart driva upp priserna på gamepass, kanske göra någon plus-modell med extra dubblerat månadspris för att spela årets spel eller något. Kanske något i stil med ’game season pass’ cod och d4 ingår!*

Det kommer verkligen inte bli stora förbättringar utan prisökningar, affärsmodellen håller inte för det. Tror redan nu de läcker en del, hela xbox går ju kasst. Detta är nog mer en satsning på nästa generation eller pro-modell

(*Bara 329kr/månad)

Permalänk
Medlem

Det kan ikke gå så mye dårligere for Blizzard så dette er positive nyheter.

Det som er enda bedre er at Bobby Kotick er på vei ut. Heldigvis.

Phil Spencer er også personlig interessert i gaming, det trenger ikke bety at det automatisk blir bra. Men jeg tror han har litt mer greie på dette enn hva Bobby har.

Chris Metzen er også tilbake nå og jobber med WoW.

Kan bli bra, men det får tiden vise.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Sötast
Skrivet av mAster9:

Äntligen. 😎🎉 "Welcome to the family"
https://youtu.be/AYU4q594LJ0?si=OSa5OWBEEzZuY7i8

Jesus vilken smart och bra trailer.

Till och med jag som sitter och skakar på huvudet och undrar VARFÖR är alla i tråden så glada över att megacorporations växer och raderar konkurrens med dollars nästan får en tår i ögat av hur fin trailern känns om att nu är vi hemma, nu är det på rätt väg och nu.... nu är vi räddade.

Medans i verkligheten så är det det största fingert man kan ge åt någon. Pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning pengar makt inlåsning och absolut inget annat.

Kan inte åtminstone en person i tråden berätta vad det är ni firar? Wahhoo!! Microsoft det där megaföretaget med flera hundratusentals anställda runt jorden men flest i usa ska nu ge oss en stor fin kram!!! så personligt det kan bli

Ser bara massor av woho! men inte varför?

Permalänk
Medlem

Kotick är kvar året ut och lär fortsätta tillsammans med marknadsavdelningen (som numera till stor del designar spelen) på Activision-delen av bolaget.
Såvida ingen formell split där Blizzard Entertainment blir självstående under Microsoft så tror jag inget blir bättre.

Permalänk
Medlem

Activision släpper en reskin av samma spel år efter år.
Blizzard har legit inte släppt något riktigt bra på bra många år. WC3 Reforged, Diablo Immortals, Overwatch 2, Diablo 4? Ingen kan ju seriöst säga att något av dessa spel kommer bli ansett som en klassiker i framtiden. WoW har varit skräp sedan x-antal expansioner om man inte är någon som tvångsmässigt älskar det för att man sänkt så mycket pengar på det.

Jag tvivlar starkt på att det kommer blir bättre av att de numera ägs av ett megaföretag. Men många verkar tro att Microsoft är någon slags frälsare? Har Bethesda börjat göra faktiska RPG-spel sedan Zenimax köptes upp eller? Nä, jag tror inte detta kommer göra någon egentlig skillnad i spelens kvalitet alls. Den enda skillnaden är att de som tvångsmässigt köper CoD och sånt år efter år kastar sina pengar i Microsofts fickor istället för Activision Blizzards fickor.

Permalänk
Medlem

Bara nintendo kvar då sen är det game over. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Bara nintendo kvar då sen är det game over. 🙂

För spelarna ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För spelarna ja.

My point exactly! Men spelande överlever alltid ändå. Jag hoppas på en ny kraftfull indieera där hantverket och den tekniska utmaningen är i fokus kontra tjäna pengar. Pengar tar bort för mycket av nytänkande och innovation. Blir bara att man spelar samma sak i nya kläder om och om igen bara för att det "säljer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan inte åtminstone en person i tråden berätta vad det är ni firar? Wahhoo!! Microsoft det där megaföretaget med flera hundratusentals anställda runt jorden men flest i usa ska nu ge oss en stor fin kram!!! så personligt det kan bli

Ser bara massor av woho! men inte varför?

Spel till gamepass.
Jag tror inte att du har missat att folk redan har skrivit det. Kanske tycker du själv inte att det är något betydande men personligen tycker jag att det är roligt att få spel till gamepass som jag annars inte hade köpt. Och det finns lite spel här som jag är lite lockad av att testa att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Spel till gamepass.
Jag tror inte att du har missat att folk redan har skrivit det. Kanske tycker du själv inte att det är något betydande men personligen tycker jag att det är roligt att få spel till gamepass som jag annars inte hade köpt. Och det finns lite spel här som jag är lite lockad av att testa att spela.

Så detta köpet var tvunget för att få Activision/Blizzards spel på Gamepass? Hade väl gått att lösa på samma sätt som alla andra spel som hamnar där. Men varför stanna där? MS kan ju köpa upp Ubisoft, EA, Embracer och Square Enix när dom ändå håller på.
Eller var går gränsen?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror alla att spelen kommer komma gratis till gamepass? De ändrade ju gamepass i grunden pga starfield-släppet. Inte längre billiga prova-på månader, eller smygsätt att byta xboxmånader

Man kan inte förvänta sig att få allt gratis här i livet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Varför tjatar alla om gamepass hela tiden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Så detta köpet var tvunget för att få Activision/Blizzards spel på Gamepass? Hade väl gått att lösa på samma sätt som alla andra spel som hamnar där. Men varför stanna där? MS kan ju köpa upp Ubisoft, EA, Embracer och Square Enix när dom ändå håller på.
Eller var går gränsen?

Har du sett till några Cod och Diablo spel på gamepass tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du sett till några Cod och Diablo spel på gamepass tidigare?

Nej det har jag inte. Förmodligen så har väl Activision/Blizzard tyckt att det skulle påverkat vinsten på ett negativt sätt att släppa det där. Och MS har nog också inte slantat upp tillräckligt för att få det dit. Men grattis till er fans att de två serierna hamnar på prenumerationstjänsten då. Om man bara tänker på att få spel på gamepass och inte på hur hela spelbranschen påverkas så fine.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vilka toppenspel anser du ha fått orättvisa betyg för att en "twitchstreamer" säger det, och vem är denne "twitchstreamer". Jag brinner av nyfikenhet.

Asmongold som t.ex la 200 timmar på diablo 4 men ratar den?

Permalänk
Testpilot

Här är grejen för egen del:
Jag ser hellre att Microsoft står som ägare av ActiBlizz kontra andra intressenter, och jag hoppas att MS/Sony fortsätter att i framtiden köpa upp både EA och Ubisoft också. Kanske även SEGA och Square Enix (Kan även se Nintendo äga dessa två).

Disney sneglar på EA, och Tencent har haft ögonen på både EA och Ubisoft i många år nu. Två mycket värre alternativ i alla hänseenden än både MS/Sony.

Embracer Group hade jag annars hoppats på också, men verkar gå knackigt för dem. Dock har de fortfarande potential att stå som en stor tredje utgivare, utanför konsolexklusivitet-sfären.

Faktum är vi kommer stå med ett gäng gigantiska utgivare, snarare tidigare än senare. Frågan är bara vem som ska stå för musklerna. Och i världen av spel ser jag hellre att konsolmakarna äger stora spelstudios, än exempelvis Disney, Tencent o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag är övertygad om att prenumerationstjänster för spel inte kommer uppskattas i längden. Om jag har rätt så kommer Gamepass vara historia, om inte nu direkt så snart. Om MS tänkte sig att A.B.-köpet skulle gynna just GP så är detta ett dåligt köp men jag antar att även om GP blir ett misslyckande så äger MS fortfarande riktigt bra IPs så de kan alltid kapitaliera på det på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Asmongold som t.ex la 200 timmar på diablo 4 men ratar den?

Är väl hans jobb?
Om man får betalt för att spela så går det väl an att spela lite extra.

Permalänk
Medlem

Blizzard, likt Bethesda, har tappat förtroendet att förvalta sina IPs och därav känner man att det får gärna bära eller brista med MS overlords.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av användare-234:

Jag är övertygad om att prenumerationstjänster för spel inte kommer uppskattas i längden. Om jag har rätt så kommer Gamepass vara historia, om inte nu direkt så snart. Om MS tänkte sig att A.B.-köpet skulle gynna just GP så är detta ett dåligt köp men jag antar att även om GP blir ett misslyckande så äger MS fortfarande riktigt bra IPs så de kan alltid kapitaliera på det på något vis.

Grejen är väl att det enda utesluter inte det andra?

Bara för att spelen finns på Gamepass betyder det inte per automatik att dessa inte kommer gå att köpa genom Xbox-appen (PC som konsol) eller för den delen genom andra butiker likt Steam. Behöver inte kolla längre än att OW2, D4 och Halo:MCC finns på Steam idag, samt ActiBlizz/Xbox-launcher och snart även på Gamepass.

Så länge Gamepass är gynnsamt kommer det finnas kvar. Och om Microsoft fortsätter växa sin katalog genom interna egna spel, och inte minst håller en rulljans av intressanta 3e part-titlar, då kommer inte tjänsten tappa momentum heller. Vilket direkt då leder till en bra tjänst för konsumenten, och Microsoft fortsätter tjäna pengar – en "oändlig" bra cirkel för alla involverade parter (MS/utvecklare/kund).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >