Grafikkort i Inet-byggd dator dyker inte upp

Permalänk

Grafikkort i Inet-byggd dator dyker inte upp

Precis fått hem en dator byggd av Inet och kopplade in displayport-kabeln i grafikkortet, ingen bild. Funkar med inbyggda Intel-grafiken men RTX-kortet dyker inte ens upp i enhetshanteraren. Kortet har ström för det lyser om det.

Antar att det är nån BIOS-inställning men hittar inte. Och konstigt att det kommer med grafikkortet avaktiverat. Lite orolig här...

Moderkortet är ett ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI.

Tacksam för hjälp till (troligtvis/förhoppningsvis) ett SBS-problem.

/P

Permalänk
Medlem

Är den byggd av Inet har de väl testat den innan de skickar. Förmodar att grafikkortet lossnat från pcie porten vid frakt kanske?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madcat1980:

Precis fått hem en dator byggd av Inet och kopplade in displayport-kabeln i grafikkortet, ingen bild. Funkar med inbyggda Intel-grafiken men RTX-kortet dyker inte ens upp i enhetshanteraren. Kortet har ström för det lyser om det.

Antar att det är nån BIOS-inställning men hittar inte. Och konstigt att det kommer med grafikkortet avaktiverat. Lite orolig här...

Moderkortet är ett ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI.

Tacksam för hjälp till (troligtvis/förhoppningsvis) ett SBS-problem.

/P

PCIe-kablarna är inkopplade?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

finns bios inställning för det där, mest troligen, kolla i bios

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Är den byggd av Inet har de väl testat den innan de skickar. Förmodar att grafikkortet lossnat från pcie porten vid frakt kanske?

Får man ju verkligen hoppas då de tar bortåt 900:- för "test och montering".

Permalänk
Medlem

Bryt inte plomberingen om det finns. Kontakta kundservice, förklara problemet och ifrågasätta deras "montering och test". Kanske kommer de ge dig ett presentkort eller något för bekymmer.

Permalänk

Inget som jag försökt i BIOS funkar. Tittade i enhetshanteraren och kortet finns där som dold enhet med felkod 45 "Den här maskinvaruenheten är inte ansluten till datorn". Så det måste ju ha hänt nåt under transport men kortet sitter fast hårt när jag känner på det. Får ju ström (belysning på och fläktarna snurrar) så kanske är nåt med PCIE-anslutningen ändå

Får ringa Inets support och hoppas på att det är non obskyr bios-inställning men verkar ju konstigt om den var rätt konfigurerad när de skickaden den, vilket man får anta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Testa att montera om gpun.

Glhf!!!

Permalänk

Tog mig till Inet på Sveavägen och de fick inte heller till det, så jag lämnade in den. Trist att vänta ännu längre när man just hade fått den till helgen men sånt är livet

Permalänk

Grafikkortet var dött och jag fick en dyrare modell som utbyte = till slut en mycket nöjd kund