Här är Sonys nedbantade Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nädå, den biten är ett faktum. I princip alla spel som finns för både PS4 och 5 är avsevärt mycket mindre på den senare, trots bättre texturer. Men undantag kan ju finnas. Detta motsäger såklart inte att stora spel kommer bli allt större i framtiden ändå. Men inte lika stora som de kunde ha blivit, utan SSDn.

För 1500 extra påslag hade jag allt förväntat mig betydligt mer än 1TB extra. Men om du menar att det ska rymmas i att en pro kostar det över den vanliga så, visst. Tror däremot det är lite väl optimistiskt. Beroende på vad övrigt extra en sådan skulle ha såklart.

Ingen aning. Men folk som prompt ska ha allt installerat bara för att kommer ju inte nöja sig med vara sig 2 eller 20TB. Del därför jag anser det meningslöst att tvinga på alla en onödigt stor disk, när det trots allt är väldigt billigt och enkelt att expandera till precis vad man behöver, om eller när det finns.

Ingen aning vad medel är. Men om det innefattar alla sorters spel så låter det så lågt att det skulle förklara varför maskinsubventioneringen är obefintlig numera.

Jag tror att vad många hoppas är att tillverkarnas upphandlingen ger ett ännu lägre bitpris. Men jag tycker ju att det är vettigare att hoppas på att allt krut läggs på de delar som man inte kommer kunn plugga i mer av själv. Och minnet kommer rimligen också att vara mycket billigare när det verkligen finns behov. Alltså senare.

Du måste väl ändå hålla med om att 1TB är ganska klent utrymme att starta med, iaf på en Pro version! De flesta spel ligger runt 50GB + i snitt oftast mer.

Här har du en lista på vad de 7 största spelen tar för plats (du får inte plats med dessa sju på 1TB) och du ska ha konsolen ett antal år fram! Så 2TB är klart att rekommendera från start och spelen blir inte mindre för varje år som går utan större!

1 Call Of Duty: Black Ops Cold War - 175 GB
2 NBA 2K23 - 153 GB
3 Star Wars Jedi: Survivor - 148 GB
4 Destiny 2 - 139 GB
5 Horizon Forbidden West - 101 GB
6 Far Cry 6 - 101 GB
7 Sniper Elite 5 - 91.4GB

Se mer här
https://www.thegamer.com/biggest-ps5-game-file-sizes/#far-cry...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Du måste väl ändå hålla med om att 1TB är ganska klent utrymme att starta med, iaf på en Pro version! De flesta spel ligger runt 50GB + i snitt oftast mer.

Här har du en lista på vad de 7 största spelen tar för plats

Visst, i den mån att det känns lite. Men jag antar ju då också att de flesta som bryr sig om pro alls också är mer benägna att göra sig besväret med en expansion ändå. Kanske vore en verkligt pro funktion vore dubbla expeansionsplatser.

Ja det är en del data.. Men kolla på vad motsvarande PS4-versioner tar i de fall de finns för skojs skull.

Sen som sagt, jag undrar ju hur vanligt relevant det är ens för marginalgruppen på pro att ha 3 olika FPS att varva med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad rökte Sony då de satte priserna?

PS5 DE, $450 och 450€. Okej, $=€.

PS5, $500 och 550€. What?

BD-drive, $80 och 120€. What, what?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad rökte Sony då de satte priserna?

PS5 DE, $450 och 450€. Okej, $=€.

PS5, $500 och 550€. What?

BD-drive, $80 och 120€. What, what?

Ja, om inte europriserna är inklusive (genomsnittlig) skatt/moms på nåt sätt så måste dom ha rökt nånting riktigt starkt, med tanke på att euron är starkare än dollarn. Men det kanske är nåt som en annan har missat eller inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, om inte europriserna är inklusive (genomsnittlig) skatt/moms på nåt sätt så måste dom ha rökt nånting riktigt starkt, med tanke på att euron är starkare än dollarn. Men det kanske är nåt som en annan har missat eller inte förstår.

Syftade på den icke-konsekventa prissättningen.

Iofs så kan man ju välja att se positivt på det hela: DE är av nån anledning klart billigare i EU, motsvarar i dagsläget $395 (EU riktpriser är normalt inkl 20% moms).

Tror dock de kommer justera priserna i US nästa år så kan de köra PS5 DE $400, PS5 $500 (och BD-drive hoppar till $100), PS5 Pro DE $600...

Edit: Totalt $700 för den här alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kan inte komma på en enda slim som sett bättre ut än originalet. 🤔

PS3 Slim > OG PS3.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av slipbit:

PS3 Slim > OG PS3.

Nähääää du. Nu har du faktiskt objektivt fel enligt min subjektiva uppfattning. Ps3 slim ser ju ut som smäckig plast bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

De flesta fyller nog 1TB väldigt fort (särskilt om de haft en PS4 innan och vill använda PS4 spel på PS5). Så det är inga konstigheter.

PS4-spel kan spelas från extern hårddisk däremot. Jag har själv en 2TB extern SSD ansluten till PS5 för det ändamålet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nähääää du. Nu har du faktiskt objektivt fel enligt min subjektiva uppfattning. Ps3 slim ser ju ut som smäckig plast bara.

Jag blir inte direkt upphetsad av blank plast. pS3 Slim (första versionen) mer textur på platsen är betydligt mer tilltalande för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nähääää du. Nu har du faktiskt objektivt fel enligt min subjektiva uppfattning. Ps3 slim ser ju ut som smäckig plast bara.

Slipbit har helt rätt. PS3 Slim är överlägsen grillen på alla sätt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad rökte Sony då de satte priserna?

PS5 DE, $450 och 450€. Okej, $=€.

PS5, $500 och 550€. What?

BD-drive, $80 och 120€. What, what?

"I Europa har de det däringa internet va?"

"Precis, så det är marknaden att strypa skivspisarna på först. Muahahaha!!!"

Skrivet av UndaC:

Nähääää du. Nu har du faktiskt objektivt fel enligt min subjektiva uppfattning.

Original och superslim är helt klart snyggast sålänge de för all framtid förvaras i ett antistatiskt renrum omedelbart efter uppackning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror det inte förrän jag faktiskt ser att det är där. Är alldeles för lätt att ta saker för givet.

IGN kontaktade Sony gällande detta och det ska gå precis som innan. Ingen ändring där alltså.

https://www.ign.com/articles/sony-confirms-ps5-slim-will-stil...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Här ser man skillnaden i storlek mellan original (med skivläsare) och nya slim (utan skivläsare).
Det är en 3D-modell baserat på siffrorna som Sony angett.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

IGN kontaktade Sony gällande detta och det ska gå precis som innan. Ingen ändring där alltså.

https://www.ign.com/articles/sony-confirms-ps5-slim-will-stil...

Skönt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Syftade på den icke-konsekventa prissättningen.

Iofs så kan man ju välja att se positivt på det hela: DE är av nån anledning klart billigare i EU, motsvarar i dagsläget $395 (EU riktpriser är normalt inkl 20% moms).

Tror dock de kommer justera priserna i US nästa år så kan de köra PS5 DE $400, PS5 $500 (och BD-drive hoppar till $100), PS5 Pro DE $600...

Edit: Totalt $700 för den här alltså.
https://i.imgur.io/n9VjsVd_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Jaha, okej. Trodde du menade $ vs €.

Ja, om EU priserna är inkl. moms så är det ju inte lika illa (prisskillnaden mellan $ och €).

Permalänk

Skivläsaren skulle ha varit helt fristående och kopplats in med lämplig kabel. Alltså att det bara fanns den digitala och vill du ha fysisk media så kan man köpa till en fristående enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Skivläsaren skulle ha varit helt fristående och kopplats in med lämplig kabel. Alltså att det bara fanns den digitala och vill du ha fysisk media så kan man köpa till en fristående enhet.

Okej, varför då?

Permalänk
Medlem

Hade iof givit ett minimalistisk uttryck om man bara behövde ha skivspelaren synlig och basmaskinen kunde vara bakom bänken eller nått. Vilket är enda vettiga meningen med vertikalpostionen ändå.

Gissar att någon oundvikligen kommer knåpa ihop förlängningskablar att sälja på Amazon.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någon dom vet ifall det går förboka dessa modeller någonstans?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Okej, varför då?

Smidigare för konsumenten och smidigare för Sony att bara producera en version, säger väl sig självt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tycker man får mycket maskin för de pengarna om man jämför med vad en komplett PC kostar. Man får knappt ett 4060 Ti för ungefär samma pengar, då utan CPU och allt annat.

Önskar det kunde komma en PS5 Pro med 2TB SSD

En konsol kan man bara göra en enda sak på, så de borde vara väldigt mycket billigare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Okej, varför då?

Dels för att versionen med skivläsare är så extremt ful så det skulle se bättre ut. Och som någon annan skrev att Och som en annan skrev att det skulle vara smidigare för konsumenten och smidigare för tillverkaren att bara producera en version.

Permalänk
Medlem

Ska man tänka på att svenska priset är:
*Varan
*Moms, *1.25
*Kemikalisekatt (320 kr, maxtak...)
*Copyswede (80 kr för intern lagring var det för ett tag sen...)
*Säkert något mer...

Dvs. nästan 6000 kr. (5 861,25) om varan kostade $399 (excl. moms) utomlands.

Jag har dock ingen anning om t.ex. Copyswede avgift är något som fortfarande existerar etc. etc.

Kanske någon annan vet?

Permalänk
Avstängd

Klent med 1 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Tycker man får mycket maskin för de pengarna om man jämför med vad en komplett PC kostar. Man får knappt ett 4060 Ti för ungefär samma pengar, då utan CPU och allt annat.

Önskar det kunde komma en PS5 Pro med 2TB SSD

Måste man ha det senaste?

Har PS5 den senaste tekniken i sig?

Svar: Nej.

Alltså, igen.. ska du spela med liknande krav som konsolerna gör så är komponenterna följande:

6650XT
R5 3700X
AM4 moderkort
16GB RAM

Detta är alltså en dator som innehåller liknande delar som en PS5..

PS5 PRO ryktas komma med 7700XT GPU och säkerligen samma CPU med 100mhz mer eller nåt..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nucky:

Någon dom vet ifall det går förboka dessa modeller någonstans?

Oklart, men det lär inte dröja så lång tid innan nya PS5 går att förboka. Håller tummarna att det blir lansering i Sverige innan årets slut, men det känns som att det kan ske senare. Annars borde Sony sagt något om bredare lansering typ nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Måste man ha det senaste?

Har PS5 den senaste tekniken i sig?

Svar: Nej.

Alltså, igen.. ska du spela med liknande krav som konsolerna gör så är komponenterna följande:

6650XT
R5 3700X
AM4 moderkort
16GB RAM

Detta är alltså en dator som innehåller liknande delar som en PS5..

PS5 PRO ryktas komma med 7700XT GPU och säkerligen samma CPU med 100mhz mer eller nåt..

Måste folk spåra ur fullständigt bara för man vill att en pro version ska finnas tillgänglig med 2TB år 2023 (snart 2024)?

1TB var kelt med utrymme redan på PS4 tiden!

Vill man snåla köper man standard versionen, köper man Pro kan man få lite mer... Hur svårt ska det vara?

Måste man ha det senaste? Nä, man kan köpa en PS3 på Blocket!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Smidigare för konsumenten och smidigare för Sony att bara producera en version, säger väl sig självt?

Skrivet av KnaGGelMan:

Dels för att versionen med skivläsare är så extremt ful så det skulle se bättre ut. Och som någon annan skrev att Och som en annan skrev att det skulle vara smidigare för konsumenten och smidigare för tillverkaren att bara producera en version.

Håller med om att den är ful men vet inte om det självklart skulle vara bättre för alla att koppla in en till enhet med kabel istället.

Men argumentet om smidigare för konsument och Sony håller jag inte med om. Det skulle gå utmärkt att sälja bara en version av Ps5 slim och sedan bundla med skivenheten i separat förpackning oavsett om den kopplas in med eller utan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Står att det ska finnas både en version med Blu Ray spelare och en digital version utan.
Dessutom ska slim digital gå att uppgradera med Blu Ray spelare.

Det var Xbox som skulle ta bort Blu Ray på sin uppdaterade version.
(Vet inte om det var bekräftat eller bara rykte).

Tack för förtydligandet, jag måste ha mixat ihop nya xbox.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

En konsol kan man bara göra en enda sak på, så de borde vara väldigt mycket billigare.

Sant. Å andra sidan är det många som endast köper dator för spel. För vanliga bestyr funkar telefon/platta utmärkt.