Här är Sonys nedbantade Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Förlåt om jag frågar dumt: Betyder den nya slim versionen att de tar bort blue ray spelaren?

Det finns inga dumma frågor.
Svaret är: Nej. Det kommer fortfarande vara en 4K-blu-ray-läsare i Slim-versionen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Förlåt om jag frågar dumt: Betyder den nya slim versionen att de tar bort blue ray spelaren?

Tycker nog att artikeln iaf hyffsat tydligt talar om att den kommer i två olika versioner.

Men det kräver ju att artikeln läses förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Jaså? Jag betalade 2995kr.

inte på launch, gick på 6500 vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det finns inga dumma frågor.
Svaret är: Nej. Det kommer fortfarande vara en 4K-blu-ray-läsare i Slim-versionen.

Är det fortfarande inte möjligt att välja dolby vision/dolby atmos om man vill se en 4k film som har det?
Minns att det var det som gjorde att jag inte köpte en ps5.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är det fortfarande inte möjligt att välja dolby vision/dolby atmos om man vill se en 4k film som har det?
Minns att det var det som gjorde att jag inte köpte en ps5.

Det verkar som att den ska ha stöd för det nu:
https://www.sweclockers.com/nyhet/37191-playstation-5-far-sto...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dual shock 3 kontrollerna har utmärkt batteritid...laddar väl en gång i månaden med lite varierat spelande. Om ens det.

Kontrollerna drar mer om man aktivt använder de för att spela.
Men även om man bara ser en film och har kontroller igång hela tiden så drar den mer än avstängd.
Åtminstone om man använder engångsbatterier är det mindre självurladdning än Dual Shock 3 om man använder sällan.
(Sen kan man hävda att det är mindre miljövänligt att använda engångsbatterier).

Fjärrkontrollen är mer avsedd för att vara fjärrkontroll.
Dels har du dedikerade knappar för play, pause, undertexter mm.
Dels är den mer avsedd för att aktivera/avaktivera sig på mer sömlöst sätt att än att stänga av hela konsolen eller gå in i meny och välja att stänga av kontroller.
Dels är det enklare/snabbare att byta batteri. Bara öppna en lucka och byt. Behöver inte ta bort några skruvar.

Så är det en fjärrkontroller man vill ha så anser jag att fjärrkontrollen är bättre än DS3 på att vara fjärrkontroller.

Det är även möjligt att använda fjärrkontrollen för att spela spel om spelen inte behöver de analoga spakarna. För den har PS3 knapparna.
Men det är väl inget att rekommendera.
Som spelkontroller är fjärrkontrollen betydligt sämre än DS3.

Rätt kontroll för rätt användningsområde funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Förlåt om jag frågar dumt: Betyder den nya slim versionen att de tar bort blue ray spelaren?

Står att det ska finnas både en version med Blu Ray spelare och en digital version utan.
Dessutom ska slim digital gå att uppgradera med Blu Ray spelare.

Det var Xbox som skulle ta bort Blu Ray på sin uppdaterade version.
(Vet inte om det var bekräftat eller bara rykte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men är dom lika tysta då?

Jag skulle aldrig välja en enhet som är mindre men låter mer.

Wii hade den perfekta storleken. Som 3st dvdfodral staplade på varandra. Lät inget om den heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Nedbantad.. Någon som vet när pro versionen kommer? Istället för denna version där dom snålat in lite på plasten typ.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Dolby Atmos - Ja

Dolby Vision - Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nedbantad.. Någon som vet när pro versionen kommer? Istället för denna version där dom snålat in lite på plasten typ.

Nästa år kanske ? pro till ps4 tog väl också sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kontrollerna drar mer om man aktivt använder de för att spela.
Men även om man bara ser en film och har kontroller igång hela tiden så drar den mer än avstängd.
Åtminstone om man använder engångsbatterier är det mindre självurladdning än Dual Shock 3 om man använder sällan.
(Sen kan man hävda att det är mindre miljövänligt att använda engångsbatterier).

Fjärrkontrollen är mer avsedd för att vara fjärrkontroll.
Dels har du dedikerade knappar för play, pause, undertexter mm.
Dels är den mer avsedd för att aktivera/avaktivera sig på mer sömlöst sätt att än att stänga av hela konsolen eller gå in i meny och välja att stänga av kontroller.
Dels är det enklare/snabbare att byta batteri. Bara öppna en lucka och byt. Behöver inte ta bort några skruvar.

Så är det en fjärrkontroller man vill ha så anser jag att fjärrkontrollen är bättre än DS3 på att vara fjärrkontroller.

Det är även möjligt att använda fjärrkontrollen för att spela spel om spelen inte behöver de analoga spakarna. För den har PS3 knapparna.
Men det är väl inget att rekommendera.
Som spelkontroller är fjärrkontrollen betydligt sämre än DS3.

Rätt kontroll för rätt användningsområde funkar bra.

Visste inte att det var en kamp mellan vilken som var bäst att använda när man tittade på film. Rätt orättvis jämförelse eller hur?

Jag bara reflekterade över att du sa att DS3 kontrollern hade dålig batteritid...när den har jättebra batteritid för att vara en kontroller.

Men om du jämför med en vanlig dosa för film som kanske har några fåtal knapptryck/dag så är det klart att det inte går att jämföra...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nedbantad.. Någon som vet när pro versionen kommer? Istället för denna version där dom snålat in lite på plasten typ.

Q4 2024 ska vara nuvarande plan.

Detta enl Tom Henderson som läckt både PS Portal och denna PS5 "redesign" och en del annat med 100% träffsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Q4 2024 ska vara nuvarande plan.

Detta enl Tom Henderson som läckt både PS Portal och denna PS5 "redesign" och en del annat med 100% träffsäkerhet.

Jag tycker något skaver här. Jag är inte övertygad om att det blir någon pro trots dessa rykten.

Det finns mkt mer kräm i vanliga PS5. Det finns bara en handfull renodlade PS5-spel.

För tredjepartsutvecklare blir det jobbigt. Ännu mer hårdvara att förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tycker något skaver här. Jag är inte övertygad om att det blir någon pro trots dessa rykten.

Det finns mkt mer kräm i vanliga PS5. Det finns bara en handfull renodlade PS5-spel.

För tredjepartsutvecklare blir det jobbigt. Ännu mer hårdvara att förhålla sig till.

Funkade ju för PS4 och PS4 Pro.
Många av utvecklarna har nog redan erfarenhet av det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Du kan väl bara uppgradera med en till SSD om du vill ha mer plats?

Jag vet, men det vore skönt att ha 2Tb redan från början och kunna slänga på ytterligare en SSD därutöver.

Jag har fortfarande PS4 Pro med 1TB och den disken blev proppfull rätt fort (redan 2017-2018) och då var spelen inte lika stora som nu.

Jag tycker de snålar med diskutrymme. Förstår att de vill pressa priser för breda massan, men på en Pro version borde man kunna slänga på mer. De som väljer Pro "snålar" inte (nu är det inte snåleri det handlar om...)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tycker något skaver här. Jag är inte övertygad om att det blir någon pro trots dessa rykten.

Blir den inställd så är det nog främst av ekonomiska skäl. Höga kostnader och folks tomma plånböcker skrämmer nog en del.

Men det troliga är att den släpps.

Citat:

Det finns mkt mer kräm i vanliga PS5. Det finns bara en handfull renodlade PS5-spel.

Aldrig förstått det där resonemanget när Pro kommer på tal...Än sen? Bas PS5 ska ingenstans och är fortfarande med bred marginal huvudprodukten.

Pro hindrande inte Bas-PS4. Tvärtom så kom de tekniskt mest avancerade spelen (t.ex TLOU2 och Horizon:FW) efter att Pro släpptes.

Citat:

För tredjepartsutvecklare blir det jobbigt. Ännu mer hårdvara att förhålla sig till.

Gör knappt någon skillnad för 3e parts utvecklare. De har klart värre splittring på Xbox och PC-sidan att brottas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag bara reflekterade över att du sa att DS3 kontrollern hade dålig batteritid...när den har jättebra batteritid för att vara en kontroller.

Men om du jämför med en vanlig dosa för film som kanske har några fåtal knapptryck/dag så är det klart att det inte går att jämföra...

Jag skrev inte ens att DS3 kontrollern hade dålig batteritid, jag skrev att den hade sämre batteritid än fjärrkontrollen.

Skrivet av FX9:

Rätt orättvis jämförelse eller hur?

Kanske?
Men det är väl i så fall det som är poängen?

Exempelvis har jag både tangentbord och mus till datorn.
För musen är dålig på att vara tangentbord och tangentbordet är dåligt på att vara mus.
Det är poängen med att ha både och.

Det var ju inte så att jag enbart hade fjärrkontroll till PS3.
Jag fick med en DS3.
Köpte till fjärrkontroll
Köpte till extra DS3.

Så jag hade 2st Dual shock 3 och en fjärrkontroll.
Man kan ha både och, behöver inte vara antingen eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har fortfarande PS4 Pro med 1TB och den disken blev proppfull rätt fort (redan 2017-2018) och då var spelen inte lika stora som nu.

Jag tycker de snålar med diskutrymme. Förstår att de vill pressa priser för breda massan, men på en Pro version borde man kunna slänga på mer. De som väljer Pro "snålar" inte (nu är det inte snåleri det handlar om...)

Fast spelen är faktiskt lustigt nog överlag mindre nu. Det betyder såklart inte att enskilda stora titlar kan, och antagligen kommer nå nya GB-nivåer.

Möjligt. Men de flesta som är intresserade av en pro ser nog helst att så mycket som möjligt av premiumpriset läggs på prestandan.

För det kommer naturligtvis ändå tas hänsyn till en övre kostnad, och ännu mer till vinstmarginalen på grund av att det fortfarande kommer vara en "lågvolymprodukt". För även om de bara räknar att 5-10% av köparna kommer välja den, så kommer det hänga på att priset inte blir helt orimligt. Det måste alltså vara ett lätt val för relativt många att öppna plånboken liiiite till. Och därför var det ingen enorm prisskillnad på PS4 pro heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ps3 kostade ca 6k om jag minns rätt?

PS3 Slim pröjsade jag 2995kr för på elgiganten vid lansering.

Vi pratar väl ändå slim modeller?

Fin konsol, gick tyst och svalt och kändes gedigen, uppgraderade senare med en 120gb SSD för att snabba upp laddtiderna som var horribla på 5400rpm HDD'n speciellt för nedladdade spel som t.ex. GTA 5.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skrev inte ens att DS3 kontrollern hade dålig batteritid, jag skrev att den hade sämre batteritid än fjärrkontrollen.

Kanske?
Men det är väl i så fall det som är poängen?

Exempelvis har jag både tangentbord och mus till datorn.
För musen är dålig på att vara tangentbord och tangentbordet är dåligt på att vara mus.
Det är poängen med att ha både och.

Det var ju inte så att jag enbart hade fjärrkontroll till PS3.
Jag fick med en DS3.
Köpte till fjärrkontroll
Köpte till extra DS3.

Så jag hade 2st Dual shock 3 och en fjärrkontroll.
Man kan ha både och, behöver inte vara antingen eller.

Jag kanske misstolkade dig
Hur som helst, tack för förtydligandet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast spelen är faktiskt lustigt nog överlag mindre nu. Det betyder såklart inte att enskilda stora titlar kan, och antagligen kommer nå nya GB-nivåer.

Möjligt. Men de flesta som är intresserade av en pro ser nog helst att så mycket som möjligt av premiumpriset läggs på prestandan.

För det kommer naturligtvis ändå tas hänsyn till en övre kostnad, och ännu mer till vinstmarginalen på grund av att det fortfarande kommer vara en "lågvolymprodukt". För även om de bara räknar att 5-10% av köparna kommer välja den, så kommer det hänga på att priset inte blir helt orimligt. Det måste alltså vara ett lätt val för relativt många att öppna plånboken liiiite till. Och därför var det ingen enorm prisskillnad på PS4 pro heller.

Tveksamt om spelen blivit mindre!? Beror väl på vilken typ av spel, och om man haft PS4 innan och vill peta in äldre spel också så...
Redan efter 5 - 7 spel så börjar man närma sig 1 TB gränsen.

1Tb extra borde inte kosta mer än max 1500 kr extra, då har man garderat sig ett antal år fram och behöver inte avinstallera och hålla på.

Jag vet inte hur många spel folk generellt brukar ha installerade på en standard PS4 eller PS5.

Jag tillhör Pro "folket" när det gäller Playstation, men förstår barnfamiljer att de vill hålla kostnaderna nere.

Vore intressant att veta hur många spel en vanlig playstation spelare brukar köpa under en konsol generation. Gissar att det ligger runt 7 till 10 spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tveksamt om spelen blivit mindre!? Beror väl på vilken typ av spel, och om man haft PS4 innan och vill peta in äldre spel också så...
Redan efter 5 - 7 spel så börjar man närma sig 1 TB gränsen.

1Tb extra borde inte kosta mer än max 1500 kr extra, då har man garderat sig ett antal år fram och behöver inte avinstallera och hålla på.

Jag vet inte hur många spel folk generellt brukar ha installerade på en standard PS4 eller PS5.

Jag tillhör Pro "folket" när det gäller Playstation, men förstår barnfamiljer att de vill hålla kostnaderna nere.

Vore intressant att veta hur många spel en vanlig playstation spelare brukar köpa under en konsol generation. Gissar att det ligger runt 7 till 10 spel.

Förstår ärligt talat inte vad du argumentar om? Vill du ha 2TB istället för 1TB, dvs 1TB extra, så kan du ju plättlätt fixa det. För avsevärt mindre än 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förstår ärligt talat inte vad du argumentar om? Vill du ha 2TB istället för 1TB, dvs 1TB extra, så kan du ju plättlätt fixa det. För avsevärt mindre än 1500 kr.

Ja 2TB från början, och det kan inte kosta mer än mellan 1000 - till 1500 kr mer.

De flesta fyller nog 1TB väldigt fort (särskilt om de haft en PS4 innan och vill använda PS4 spel på PS5). Så det är inga konstigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ja 2TB från början, och det kan inte kosta mer än mellan 1000 - till 1500 kr mer.

De flesta fyller nog 1TB väldigt fort (särskilt om de haft en PS4 innan och vill använda PS4 spel på PS5). Så det är inga konstigheter.

De som fyller 1TB väldigt fort kan närsomhelst skaffa 1TB till för mindre än 1000 kr så jag frågar kvarstår; vad argumenterar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De som fyller 1TB väldigt fort kan närsomhelst skaffa 1TB till för mindre än 1000 kr så jag frågar kvarstår; vad argumenterar du om?

Om du läst vad jag tidigare skrivit så...

Vill man använda gamla spel + köpa 10 nya spel så räcker inte 1Tb att börja med och 2TB kommer vara fylt rätt snabbt med, då kommer man behöva ytterligare en disk utöver 2TB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Om du läst vad jag tidigare skrivit så...

Vill man använda gamla spel + köpa 10 nya spel så räcker inte 1Tb att börja med och 2TB kommer vara fylt rätt snabbt med, då kommer man behöva ytterligare en disk utöver 2TB.

Ehh, så enl dig räcker inte 2TB. Varför är det då så viktigt att konsollen har 2TB från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Blir den inställd så är det nog främst av ekonomiska skäl. Höga kostnader och folks tomma plånböcker skrämmer nog en del.

Men det troliga är att den släpps.

Aldrig förstått det där resonemanget när Pro kommer på tal...Än sen? Bas PS5 ska ingenstans och är fortfarande med bred marginal huvudprodukten.

Pro hindrande inte Bas-PS4. Tvärtom så kom de tekniskt mest avancerade spelen (t.ex TLOU2 och Horizon:FW) efter att Pro släpptes.

Gör knappt någon skillnad för 3e parts utvecklare. De har klart värre splittring på Xbox och PC-sidan att brottas med.

Jag köper gärna en pro om det ger rejäl skillnad i spelen. Även om jag även har pc gillar jag verkligen att spel på konsol.

Exempel på spel är t ex Cyberpunk. Kommer det spelar att motsvara high end-pc, ja då är jag för en PS5 Pro. Spelet ser visserligen snyggt ut på PS5. Men det ser snyggare ut på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Om du läst vad jag tidigare skrivit så...

Vill man använda gamla spel + köpa 10 nya spel så räcker inte 1Tb att börja med och 2TB kommer vara fylt rätt snabbt med, då kommer man behöva ytterligare en disk utöver 2TB.

Nu ligger nog snittet av köpta spel per konsol inte så högt att alla fyller upp 2TB.
Det skulle innebära en (ännu) dyrare maskin. Då är det väl ändå en bra kompromiss att erbjuda 1TB (som ändå är mer än tidigare modell) och för dom hårdnackade spelarna kunna sätta in vilken storlek man vill (upp till 8TB nu).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tveksamt om spelen blivit mindre!? Beror väl på vilken typ av spel, och om man haft PS4 innan och vill peta in äldre spel också så...
Redan efter 5 - 7 spel så börjar man närma sig 1 TB gränsen.

1Tb extra borde inte kosta mer än max 1500 kr extra, då har man garderat sig ett antal år fram och behöver inte avinstallera och hålla på.

Jag vet inte hur många spel folk generellt brukar ha installerade på en standard PS4 eller PS5.

Vore intressant att veta hur många spel en vanlig playstation spelare brukar köpa under en konsol generation. Gissar att det ligger runt 7 till 10 spel.

Nädå, den biten är ett faktum. I princip alla spel som finns för både PS4 och 5 är avsevärt mycket mindre på den senare, trots bättre texturer. Men undantag kan ju finnas. Detta motsäger såklart inte att stora spel kommer bli allt större i framtiden ändå. Men inte lika stora som de kunde ha blivit, utan SSDn.

För 1500 extra påslag hade jag allt förväntat mig betydligt mer än 1TB extra. Men om du menar att det ska rymmas i att en pro kostar det över den vanliga så, visst. Tror däremot det är lite väl optimistiskt. Beroende på vad övrigt extra en sådan skulle ha såklart.

Ingen aning. Men folk som prompt ska ha allt installerat bara för att kommer ju inte nöja sig med vara sig 2 eller 20TB. Del därför jag anser det meningslöst att tvinga på alla en onödigt stor disk, när det trots allt är väldigt billigt och enkelt att expandera till precis vad man behöver, om eller när det finns.

Ingen aning vad medel är. Men om det innefattar alla sorters spel så låter det så lågt att det skulle förklara varför maskinsubventioneringen är obefintlig numera.

Skrivet av ipac:

Förstår ärligt talat inte vad du argumentar om? Vill du ha 2TB istället för 1TB, dvs 1TB extra, så kan du ju plättlätt fixa det. För avsevärt mindre än 1500 kr.

Jag tror att vad många hoppas är att tillverkarnas upphandlingen ger ett ännu lägre bitpris. Men jag tycker ju att det är vettigare att hoppas på att allt krut läggs på de delar som man inte kommer kunn plugga i mer av själv. Och minnet kommer rimligen också att vara mycket billigare när det verkligen finns behov. Alltså senare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint