OLED-inbränning kan vara icke-permanent – åtgärdas automatiskt av tv:n

Permalänk
Melding Plague

OLED-inbränning kan vara icke-permanent – åtgärdas automatiskt av tv:n

Alla inbränningar på OLED-skärmar är inte likadana. En typ av inbränning kan återställas med hjälp av mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt första gången jag hör om det här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fick en sorts inbränning på min LG C2 OLED p.g.a att jag råkade vinkla skärmen så halva skärmen utsattes för direkt solljus. När jag startade den hade den lång vertikala ränder som vägrade försvinna. "Experterna" på reddit sa att det inte finns något att göra i dessa situationer. Trodde TV:n var f*cked, men som tur var har ju LG ett deep pixel-cleaning program som fixade det till 90% på 15 minuter. Körde en gång till och den är nu helt ÅTERSTÄLLD! Riktigt imponerande

Permalänk
Medlem

När jag stänger av min LG CX brukar det höras ett "tick". Ibland kommer det någon minut efter TV:n stängts av. Antar att den kör refresh då. Inga inbränningar efter ett och ett halvt år i alla fall.

Permalänk
Medlem

C2-modellen här, haft den lite mer än ett halvår nu och inte råkat ut för någon form av inbränning än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Philips sköter detta väldigt bra. Man kan se i menyerna hur länge TVn har varit igång efter en sån här kompensationscykel (123654 och scrolla ner några sidor). Efter totalt 4h+ går den alltid igång direkt när man stänger av den. Snabbt går det också, klar på 5-10 minuter.

3500h totalt och panelen är helt ren så det känns tryggt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Min philips oled brukar säga till ibland när den stått på nästan hela dagen med barnprogram att den behöver stänga av sig för att optimera bilden.

Permalänk
Medlem

Panasonic OLED TV jag kör med ska köra nån pixelränsningsverktyg efter x antal timmar den varit igång som dyker upp en fråga när man stänger av TV:n som tar nån halvtimme/timme, går förstås också köra manuellt. Någon enstaka gång har jag kört det manuellt också efter att jag "inbillat" mig se några skuggor som inte kanske ska vara där i något reklam med ljust bakgrund (men ibland handlar det om väldigt ljusa skuggor som är en del av reklamen så är lite svårt att avgöra emellanåt om det ska vara jämn färg på bakgrundsfärgen eller skuggad sådan t.ex, så har lett till att man kört det genast man blir osäker för säkerhetsskull 😅)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Panasonic OLED TV jag kör med ska köra nån pixelränsningsverktyg efter x antal timmar den varit igång som dyker upp en fråga när man stänger av TV:n som tar nån halvtimme/timme, går förstås också köra manuellt. Någon enstaka gång har jag kört det manuellt också efter att jag "inbillat" mig se några streck som inte kanske ska vara där i något reklam med ljust bakgrund (men ibland handlar det om väldigt ljusa skuggor som är en del av reklamen så är lite svårt att avgöra emellanåt om det ska vara jämn färg eller skuggad sådan vid kanterna t.ex. men har lett att man kört det genast man blir osäker för säkerhetsskull 😅)

Hoppas du inte kör den tungdrivna rensningen speciellt ofta. Den sliter betydligt mer på panelen än den korta rensningen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hoppas du inte kör den tungdrivna rensningen speciellt ofta. Den sliter betydligt mer på panelen än den korta rensningen.

Jo jag vet, har inte kört det mer än kanske 3 ggr på 3 år manuellt och kanske totalt 6 - 8 ggr eller något sånt med de automatiska schemalaggda körningarna inräknat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Testpilot

En inbränning som går att åtgärda så att den inte längre är en inbränning, är det då en inbränning?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Haft min CX i två år nu och kör den som datorskärm. Inte ens tillstymmelse till inbränning under dessa två år. Funderar inte ens på inbränning längre. Min laptop har för övrigt också den OLED då detta blev ett krav för mig efter att ha levt med min CX.

Min far kör också sin CX som datorskärm och har heller inte haft något som helst problem med inbränning. Önskar diskussionen kring inbränning kunde dö någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

En inbränning som går att åtgärda så att den inte längre är en inbränning, är det då en inbränning?

Det svenska namnet är inte lika passande som det engelska; image retention.

Permalänk

Kanske en av de mest överdriva problemen gällande teknik någonsin. Haft en C8 under flera år. Kör numera både en G1 och en C2 som datorskärm. Använder den som just en datorskärm används. Jag tror mer på att detta är ett användarfel som något, och att man av okunskap kör på helt fel inställningar för skärmen än något annat.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara om LG gör/kan göra en sådan "reparation" om TV:in är avstängd eller om den måste vara i strömsparläget/viloläge för att kunna göra det?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Haft en Philips 903 i snart 5 år och klarat mig helt från bildrelaterade inbränningar (direkt solljus är en annan femma).
Tills nu, när jag fått en fin permanent sol nere till vänster om bakgrunden är i vissa färger.

Visar sig att min sambo har börjat med den fula ovanan att ha nyhetsmorgon igång sedan någon månad tillbaka.
Minns att man hörde talas om den där solen i början när man skaffade OLED, men sen har det fallit lite i glömska när man under åren klarat sig så bra från inbränningar.

Resterna jag fick från solinsläpp försvann faktiskt av sig själv efter en tid, får hoppas att TV4s motsvarighet också gör det.

Permalänk
Medlem

Det är ju dessa funktioner som LTT kallade för ’sandpapper’ som bara döljer problemet en stund men den ’verkliga’ skadan finns fortfarande där… tror det är skitsnack, dessa tekniker finns där för att hjälpa och förlänga panelens liv. Stäng inte av dessa funktioner, finns inte mycket att tjäna på det

Det Rtings märkte var ju att man behöver stänga av den ibland, samma var det med Samsung. Det tar tid för TVn att åtgärda för den gör det på sub-pixel-nivå. Antagligen mäter den motstånd och räknar om det så den vet hur hårt den behöver driva varje pixel för att få samma ljusstyrka

Självklart gör inte detta att panelen lever för evigt, men definitivt länge nog för att det inte ska vara ett problem för de allra flesta!

Visa gärna hur din TV ser ut i tråden här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676708-visa-din-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kan någon förklara om LG gör/kan göra en sådan "reparation" om TV:in är avstängd eller om den måste vara i strömsparläget/viloläge för att kunna göra det?

Den behöver ha ström ansluten, inte vara helt avstängd

Permalänk
Medlem

OLED har fantastiskt bra bildkvalitet men den stora risken för permanenta inbränningar gör att jag står över, åtminstone tills problematiken blir löst, om den nu blir det. Plasma var det likadant med och det löstes aldrig så tekniken dog ut.

Kollar just nu på Mini-LED.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Oled i 7+ år helt utan inbränningar. Nya TV har också garanti mot inbränningar, så ser inte problemet..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Haft min oled sedan våren 2018, gått rätt många tusentimmar vid här laget, inte tillstymmelse till inbränning. Sunt förnuft och inte rulla nyhetsmorgon 4 timmar i sträck. Men vem fan skulle köpa en oled och titta på nyhetsmorgon, där har vi ju inte dolby vision och 4k

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag har en QD-OLED och där har jag aldrig sett någon "inbränning" överhuvudtaget och bilden är suverän.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Jag hade en Oled i 7+ år helt utan inbränningar. Nya TV har också garanti mot inbränningar, så ser inte problemet..

Långt ifrån alla tillverkare erbjuder denna garanti, och när det väl görs så är det gäller det oftast toppmodellerna som kostar mer än vad normalsvensaon är villig att lägga på en TV.

Skrivet av NatureBoyyy:

Haft min oled sedan våren 2018, gått rätt många tusentimmar vid här laget, inte tillstymmelse till inbränning. Sunt förnuft och inte rulla nyhetsmorgon 4 timmar i sträck. Men vem fan skulle köpa en oled och titta på nyhetsmorgon, där har vi ju inte dolby vision och 4k

Ja, vem köper en TV för att använda den som en TV. Det är ju rena rama idiotin... 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kan någon förklara om LG gör/kan göra en sådan "reparation" om TV:in är avstängd eller om den måste vara i strömsparläget/viloläge för att kunna göra det?

Så länge du inte bryter strömmen till TVn genom att dra ut kontakten eller stänga av knappen på skarvsladden så kommer automatiken att fungera.

Efter var 4:e timme när du trycker på knappen på fjärrkontrollen och stänger av TVn kommer en kompensationscykel att köras i bakgrunden. Man brukar höra ett "klick" från TVn när cykeln är klar och TVn faktiskt stängs av.

Just detta gäller LG men även tillverkare har liknande funktionalitet men där antalet timmar osv kan skilja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

OLED är en parantes, framtiden är MicroLED. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

OLED är en parantes, framtiden är MicroLED. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Det har väl varit ’om 10 år’ i några årtionden nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Fick en sorts inbränning på min LG C2 OLED p.g.a att jag råkade vinkla skärmen så halva skärmen utsattes för direkt solljus. När jag startade den hade den lång vertikala ränder som vägrade försvinna. "Experterna" på reddit sa att det inte finns något att göra i dessa situationer. Trodde TV:n var f*cked, men som tur var har ju LG ett deep pixel-cleaning program som fixade det till 90% på 15 minuter. Körde en gång till och den är nu helt ÅTERSTÄLLD! Riktigt imponerande

Dessa pixel cleaning program försämrar väl bildkvalitén, så det bör inte köras utan behov.

I ditt fall är det betryggande att det funka ändå, skönt att veta att det finns!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

OLED är en parantes, framtiden är MicroLED. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Ungefär med LCD-skärmarnas intåg började folk prata om OLED som snart tar över. Det har ju gått lite sisådär. MicroLED är på en liknande nivå. Jag skulle inte hålla andan, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aik0:

OLED har fantastiskt bra bildkvalitet men den stora risken för permanenta inbränningar gör att jag står över, åtminstone tills problematiken blir löst, om den nu blir det. Plasma var det likadant med och det löstes aldrig så tekniken dog ut.

Kollar just nu på Mini-LED.

Stor risk skulle jag inte kalla det. Snarare minimal risk. Jag har en Panasonic plasma sen 2008, för några år sedan fick den lämna vardagsrummet och flytta in i sovrummet. Den har använts för helt vanligt TV-tittande som Nyhetsmorgon och en del konsolspelande. Jag har alltså haft den i 15 år och kommer ha den några år till. Finns ingen tillstymmelse till inbränning på den. Det är den bra bildkvalitén som gjort att jag behållt TVn så länge. Om jag 2008 hade köpt en LCD istället pga Plasmas risk för inbränningar så hade jag säkert uppdaterat den två gånger sen dess.
När jag väl köper en ny TV så kommer jag garanterat köpa en OLED, då jag tror att risken med nya OLEDs är ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har väl varit ’om 10 år’ i några årtionden nu

Tekniken till OLED har varit under utveckling sedan 50-talet, och den första OLED-dioden kom 1987...