Google vinner patenttvist mot Sonos – högtalargrupper tillbaka

Permalänk
Melding Plague

Google vinner patenttvist mot Sonos – högtalargrupper tillbaka

Under en tid har det inte gått att lägga till högtalare i olika grupper med Google Home-appen, men nu är funktionen tillbaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hell yeah.
F sonos.

Permalänk
Medlem

Gud vad skönt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Borde förbjudas att patentera uppenbara saker som tekniken tillåter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde förbjudas att patentera uppenbara saker som tekniken tillåter

Domaren sade att patentet aldrig skulle gått igenom, men det handlade om att tekniken fanns, sedan kom Sonos och tog patent på det.

Permalänk
Medlem

Yay, kanon ha tillbaka , Sonos kvarstår dock på svarta listan hoss mig pga detta , förstår och nästan lite glad för att Google inte betalade

Permalänk
Rekordmedlem

Synd att Sonos inte dömdes att lägga ner, de är ett moraliskt grisigt företag som tillverkar oprisvärda prylar med låg teknisk prestanda, ett företag som världen skulle klara sig bättre utan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synd att Sonos inte dömdes att lägga ner, de är ett moraliskt grisigt företag som tillverkar oprisvärda prylar med låg teknisk prestanda, ett företag som världen skulle klara sig bättre utan.

Jag är glad över att jag inte bor i Kina, eller någon liknande totalitar stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synd att Sonos inte dömdes att lägga ner, de är ett moraliskt grisigt företag som tillverkar oprisvärda prylar med låg teknisk prestanda, ett företag som världen skulle klara sig bättre utan.

Fram med högafflarna! Google däremot är ett 100% etiskt bolag som inte kan göra några fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synd att Sonos inte dömdes att lägga ner, de är ett moraliskt grisigt företag som tillverkar oprisvärda prylar med låg teknisk prestanda, ett företag som världen skulle klara sig bättre utan.

Helt och hållet sant. Deras vinstmarginaler måste vara något alldeles extra. Fast de verkliga grisarna är väl deras kunder.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synd att Sonos inte dömdes att lägga ner, de är ett moraliskt grisigt företag som tillverkar oprisvärda prylar med låg teknisk prestanda, ett företag som världen skulle klara sig bättre utan.

Tur att Google är så mycket bättre då.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Bra. Aldrig gillat Sonos, problem varenda gång man försöker koppla deras prylar.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Alsup, domaren som blev känd i teknikvärlden för att ”ha lärt sig Java” när han skulle döma Oracle vs Google. När man läser hans Wikipedia-sida blir man nyfiken på om han någonsin gått emot Google. Inte för att det verkar göra världen sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag är glad över att jag inte bor i Kina, eller någon liknande totalitar stat.

Sverige förbjuder ju företag som Huawei utan några bevis som de kan demonstrera för allmänheten. Jag skulle inte säga att Sverige är bättre än Kina.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Bra. Aldrig gillat Sonos, problem varenda gång man försöker koppla deras prylar.

De är ju enkla att koppla ihop, gruppera och tilldela plika rum.
Sen att det är bra ljud i Sonos prylar gör ju inte ont.
Det enda som stör mig med Sonos är att de kör 802.11b/g, hur länge till kommer det ens finnas stöd för det gamla gränssnittet i nätverk?

Jag tycker det är bra att såhär simpla patent inte ska få styra.
Det är nog inte jättelätt för patensbyråerna att sålla ut de ruttna äggen som kommer in.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

De är ju enkla att koppla ihop, gruppera och tilldela plika rum.
Sen att det är bra ljud i Sonos prylar gör ju inte ont.
Det enda som stör mig med Sonos är att de kör 802.11b/g, hur länge till kommer det ens finnas stöd för det gamla gränssnittet i nätverk?

Jag tycker det är bra att såhär simpla patent inte ska få styra.
Det är nog inte jättelätt för patensbyråerna att sålla ut de ruttna äggen som kommer in.

Hade Sonos haft i närheten av bra ljud för sina hutlöst höga priser hade de bara varit usla men med tanke på att de låter otroligt unket för de enorma summor de begär är de ett totalt skämt, jag förstår inte hur man ens kan överväga dem, ljudkvaliten är låg , lyssna på riktig hifi och jämför.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Sverige förbjuder ju företag som Huawei utan några bevis som de kan demonstrera för allmänheten. Jag skulle inte säga att Sverige är bättre än Kina.

För det faktum att alla företag i Kina endast agerar förlängd arm åt diktaturstyret där är inte skäl nog att vi inte ska ha in dessa i något så kritiskt som vårt kommunikationsnät? Läs på innan du likställer en demokrati med hög HDI med en diktatur med frekvent förekommande brott mot mänskliga rättigheter, det blir bara fånigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde förbjudas att patentera uppenbara saker som tekniken tillåter

Vem skall avgöra vad som är uppenbart? I dag är det patentverken som gör den bedömningen men det går alltid att överklaga ett patents giltighet.

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Sverige förbjuder ju företag som Huawei utan några bevis som de kan demonstrera för allmänheten. Jag skulle inte säga att Sverige är bättre än Kina.

Håller med. Just därför behöver ett foto med 2 idrottare med nummerlapp 8 och 9 som står bredvid varandra bildandes siffran 89 snabbt censureras. Det är för att Kina är så jämnstäld med väst i fråga om förtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Bra. Aldrig gillat Sonos, problem varenda gång man försöker koppla deras prylar.

Skulle gissa på att detta är handhavande fel och inte ett Sonos-fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade Sonos haft i närheten av bra ljud för sina hutlöst höga priser hade de bara varit usla men med tanke på att de låter otroligt unket för de enorma summor de begär är de ett totalt skämt, jag förstår inte hur man ens kan överväga dem, ljudkvaliten är låg , lyssna på riktig hifi och jämför.

Du tycker Sonos är dyra och hänvisar till riktig hifi, vi gick från 2-10 tusen till över 100 tusen styck, eller vad är det du definierar som riktig hifi?

Hos Sonos kan du få bra ljud i vardagsrummet för 30 papp, och slipper mecka med hokuspokuslösningar.
Visst du kan ta nästa steg till B&O, men då kostar det betydligt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hos Sonos kan du få bra ljud i vardagsrummet för 30 papp, och slipper mecka med hokuspokuslösningar.

Lite off topic, men jag blev nyfiken - vad är det för hokuspokuslösningar du slipper med Sonos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Lite off topic, men jag blev nyfiken - vad är det för hokuspokuslösningar du slipper med Sonos?

Du slipper till skillnad från ett system med ”riktigt” hi-fi:
Förstärkare
Kabeldragningar som kan bli ganska omfattande om du ska ha många högtalare.
Krångliga multiroom lösningar med trådade högtalare.
Krångel med att uppdatera varje enhet för sig.
Stora skrymmande komponenter.
Kompatibilitetesproblem.

Med det sagt så är inte Sonos till för att ersätta utrustning för hi-fi entusiaster, det är två olika användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du tycker Sonos är dyra och hänvisar till riktig hifi, vi gick från 2-10 tusen till över 100 tusen styck, eller vad är det du definierar som riktig hifi?

Hos Sonos kan du få bra ljud i vardagsrummet för 30 papp, och slipper mecka med hokuspokuslösningar.
Visst du kan ta nästa steg till B&O, men då kostar det betydligt mycket mer.

Hos IKEA kan du få bra ljud i rummet för 2 papp, 4 om du vill ha stereo, inga hokuspokuslösningar där heller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

Du tycker Sonos är dyra och hänvisar till riktig hifi, vi gick från 2-10 tusen till över 100 tusen styck, eller vad är det du definierar som riktig hifi?

Hos Sonos kan du få bra ljud i vardagsrummet för 30 papp, och slipper mecka med hokuspokuslösningar.
Visst du kan ta nästa steg till B&O, men då kostar det betydligt mycket mer.

B&O är nästan lika illa, dåligt ljud i nästan alla egna färdiga produkter och skyhöga priser i förhållande till hur de presterar, de gör sock en del intressanta saker åt andra typ ICE power.
Det går att hitta bra ljud för några tusen om man håller sig borta från "lifestyle" företagen som bara försöker kränga dåligt ljud och finesser i nån trendigt designad låda.
För 30 000 kr kan man få väldigt bra ljud om man väljer rätt men Sonos är inte med på listan över saker man bör välja för det är nästan svårt att välja nått som ger sämre ljud för så mycket pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

De är ju enkla att koppla ihop, gruppera och tilldela plika rum.
Sen att det är bra ljud i Sonos prylar gör ju inte ont.
Det enda som stör mig med Sonos är att de kör 802.11b/g, hur länge till kommer det ens finnas stöd för det gamla gränssnittet i nätverk?

Jag tycker det är bra att såhär simpla patent inte ska få styra.
Det är nog inte jättelätt för patensbyråerna att sålla ut de ruttna äggen som kommer in.

Skulle gissa att de använder det för att 2.4GHz har bättre räckvidd än högre frekvenser och tillräckligt hög hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du slipper till skillnad från ett system med ”riktigt” hi-fi:
Förstärkare
Kabeldragningar som kan bli ganska omfattande om du ska ha många högtalare.
Krångliga multiroom lösningar med trådade högtalare.
Krångel med att uppdatera varje enhet för sig.
Stora skrymmande komponenter.
Kompatibilitetesproblem.

Med det sagt så är inte Sonos till för att ersätta utrustning för hi-fi entusiaster, det är två olika användningsområden.

Så egentligen inget en annan soundbar med t.ex. Chromecast löser.

På tal om kompabilitetsproblem, är detta löst ännu?
https://www.theverge.com/2023/8/10/23824258/sonos-arc-dolby-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Så egentligen inget en annan soundbar med t.ex. Chromecast löser.

På tal om kompabilitetsproblem, är detta löst ännu?
https://www.theverge.com/2023/8/10/23824258/sonos-arc-dolby-a...

Vilka andra soundbars med riktig hi-fi tänkte du på?
Men ska vi prata soundbars med chromecast så tror jag att Sonos slår det mesta.

Kompatibilitetsproblem genom att du inte vet vilka enheter, sladdar etc som passar ihop när du ska köra riktigt hi-fi som posten jag svarade på nämnde.

Svaret på din fråga om Dolby Atmos kan jag inte svara på, jag kör fortfarande på första generationen playbar, sub och satteliter i form av play 3 i vardagsrummet, jag har inte känt att jag behöver byta där.
Däremot har jag bytt ut alla gamla play 5:or i alla andra rum till nyare versioner för att kunna streama via airplay.

Nackdelarna med sådana här lösningar är ju att det finns begränsningar i tekniken som gör att man måste byta ut hela högtalarna till slut om man vill ha funktioner som kommer i nyare versioner, kanske skulle räcka med en ny connect i varje rum men det vill inte jag ha.
Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade Sonos haft i närheten av bra ljud för sina hutlöst höga priser hade de bara varit usla men med tanke på att de låter otroligt unket för de enorma summor de begär är de ett totalt skämt, jag förstår inte hur man ens kan överväga dem, ljudkvaliten är låg , lyssna på riktig hifi och jämför.

Beror ju på användningsområde. Jag är en sån som går på hifimässor och har ett fint 2-kanalssystem. Men i kök, 2a vardagsrummet, barnrum osv duger de största modellerna (+ev sub) fint där det "bara ska funka" för resten av familjen. Priserna, ja de är höga så man köper begagnat eller med Sonos egna rabatter på 30-40%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Beror ju på användningsområde. Jag är en sån som går på hifimässor och har ett fint 2-kanalssystem. Men i kök, 2a vardagsrummet, barnrum osv duger de största modellerna (+ev sub) fint där det "bara ska funka" för resten av familjen. Priserna, ja de är höga så man köper begagnat eller med Sonos egna rabatter på 30-40%.

"Det funkar ju bara" med vilket enkelt 2-kanalsystem som helst och en ChromeCast Audio och dessa får man för inga pengar alls beggat utan att låsa in sig i Sonos ekosystem som stavas inlåsning och det är glädjande att Sonos fått pisk i det här fallet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730