Svenska Easypark skickar upp parkeringsapplikation i rymden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Jag som inte har full koll på rymden, färdas verkligen radiosignaler med ljusets hastighet?

Om jag inte missminner mig så är båda på det elektromekaniska spektret, bara olika våglängder.

Edit:

"Like all waves of the electromagnetic spectrum, radio waves travel at the speed of light. The speed of light in a vacuum is 299,792,458 meters per second, often approximated simply as 3 x 108 m/s."
- Nasa

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oj, snacka om nyhetstorka på Sweclockers när man inte hittar något vettigare att rapportera om.

Permalänk
Medlem

Det blir fint om Musk skickar upp en till bil, föreslagsvis med sig själv som parkerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

åja, inte bara överlever de.. dem fordras, gör miljardvinster, och detta året ska parkeringen ökas med nästan 100% där jag bor..

Från 80:- månaden till 140:-.. trots kontraktet sade ''varje år ökas priset med 15:-'' Så, vad hindrar dessa att öka ytterligare nästa årsskifte?

Argumentet de använder ''Ni har det ändå så billigt'' Idioter.

Det är ju dock inte Easy park (eller något av de många andra företag som erbjuder plattform/tjänst för att betala parkering digitalt) som höjer avgiften (om det inte är så att de tar ut extra/egen avgift för parkeringen i fråga). Det är markägaren/parkeringsägaren som i så fall har höjt avgiften.

Själv använder jag helst Parkster om de finns på plats då de som regel inte tar extra avgift från användaren för sin tjänst. Andra företag/tjänster bakar in extra avgift i taxan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag använda Easypark ibland, funkar rent utav dåligt.

Parkster är den appen jag tycker funkar absolut bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Easy park är den bästa parkeringsappen, kommuner borde ta mig fan vara förbjudna att använda något annat.

Jag aktiv letar parkering där easypark finns.

Tycker också att den fungerar bra. Hur registreringen fungerar minns jag inte. Får faktura som jag swishbetalar.

De två-tre städerna jag brukar parkera i har easypark. Så har ingen annan app. Blir att jag betalar i automat annars. Tog fram easypark i Helsingfors lite på chansning och kunde parkera där till och med.

Permalänk
Medlem

Va?

Först denna artikel och sedan Hackerman artikeln/tråden som inte fungerar.

Vad är det som händer?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att en viss Tesla kommer få en massa gula lappar på rutan.

Permalänk
Medlem

Snälla gör inte reklam för skiten.

"Då vi inte har någon ekonomi i parkeringskostnaderna, tar vi ut en serviceavgift (på 15% av parkeringsbeloppet, dock minst 4,95 kronor) för att kunna underhålla och utveckla vår tjänst."

Svar från kundtjänst om mitt missnöje att deras avgift ofta höjer parkeringskostnaden med 50-100% (måste stå på deras parkering för att hämta ut beställningar på Kjell)

Permalänk
Medlem

Så de har skickat ut binärdata i rymden? Big woop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Jag som inte har full koll på rymden, färdas verkligen radiosignaler med ljusets hastighet?

I vakuum.

Permalänk
Medlem

Easypark undviker jag då Parkster är bättre samt har stöd för sms betalning om det är dålig mottagning eller en äldre telefon används.
Än värre har det varit när man tvingats använda lokala appar i städer för att parkera.

Permalänk
Medlem

Roligt att ni anklagar X för att lägga in annonser i ett omärkt format som liknar vanliga inlägg. Själv har jag aldrig sett det på X, men nu har jag sett reklam totalt förklädd till nyhetsartikel på Sweclockers. Kvalitén på artiklarna har störtdykt sedan en del av de gamla slutade och de nya personerna anställdes. Snart blask-nivå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Roligt att ni anklagar X för att lägga in annonser i ett omärkt format som liknar reklam. Själv har jag aldrig sett det på X, men nu har jag sett reklam totalt förklädd till nyhetsartikel på Sweclockers. Kvalitén på artiklarna har störtdykt sedan en del av de gamla slutade och de nya personerna anställdes. Snart blask-nivå.

Ja, lite mysko att just lyfta denna till toppen på framsidan igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Roligt att ni anklagar X för att lägga in annonser i ett omärkt format som liknar reklam. Själv har jag aldrig sett det på X, men nu har jag sett reklam totalt förklädd till nyhetsartikel på Sweclockers. Kvalitén på artiklarna har störtdykt sedan en del av de gamla slutade och de nya personerna anställdes. Snart blask-nivå.

OK men vart ska man dra gränsen för vad som kan eller inte kan anses som reklam enligt läsarna?
Nästan varje nyhet har med vad ett företag gör eller kommer göra.

Denna artikel handlar om teknik och vad ett företag gör med den. Det står inget om att köpa, abbonera eller något om priser.

Och om det verkligen är nyhetstorka så har jag själv inget emot lite mindre, roligare och onödigare artiklar än att det står helt still en dag. Jag tror inte någon på Swec undviker Bra artiklar bara för att de skriver denna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

OK men vart ska man dra gränsen för vad som kan eller inte kan anses som reklam enligt läsarna?
Nästan varje nyhet har med vad ett företag gör eller kommer göra.

Denna artikel handlar om teknik och vad ett företag gör med den. Det står inget om att köpa, abbonera eller något om priser.

Visst... man kan i teorin publicera allt som man hör om eller som man läser om utan att bry sig om kvaliteten eller nyhetsvärdet.
Även om artikeln inte är märkt som reklam (i min mening så känns det som förtäckt reklam), så har denna artikel extremt låg nivå och tillför ingenting till SweClockers läsare då den inte ens försöker djupdyka i det som är intressant för målgruppen... d.v.s. tekniken.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Easypark kan faktiskt dra åt helvete i min mening.

Parkerade vid skolan när jag pluggade, Easypark tog sina 32kr/h som om det vore det enklaste i världen.
När jag en dag faktiskt kollar betalautomaten så tar den 25kr/h. Likaså verkar alla konkurrenter göra. Jag ringer Easypark som berättar för mig att de kan minsann ta vilka priser de vill utan att berätta vad konkurrenterna tar för samma område och att det ligger på mig att veta detta. Hon säger också att den högre parkeringsavgiften är istället för fakturaavgift. Smidigt, speciellt när man betalar med kort direkt i appen. Skitföretag.

Tacka vet jag Parkster som mig veterligen alltid kör lägsta pris/samma som de övriga överallt

Slut på "rant"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Easypark kan faktiskt dra åt helvete i min mening.

Parkerade vid skolan när jag pluggade, Easypark tog sina 32kr/h som om det vore det enklaste i världen.
När jag en dag faktiskt kollar betalautomaten så tar den 25kr/h. Likaså verkar alla konkurrenter göra. Jag ringer Easypark som berättar för mig att de kan minsann ta vilka priser de vill utan att berätta vad konkurrenterna tar för samma område och att det ligger på mig att veta detta. Hon säger också att den högre parkeringsavgiften är istället för fakturaavgift. Smidigt, speciellt när man betalar med kort direkt i appen. Skitföretag.

Tacka vet jag Parkster som mig veterligen alltid kör lägsta pris/samma som de övriga överallt

Slut på "rant"

Easypark suger getpung. En kort parkering, pris cirka 7kr. Easypark lägger på 5kr i administreringsavgift. Detta för att använda en app som har lägre driftkostnader än deras automater.

För Stockholm använder jag alltid BetalaP även om den är rätt risig så försöker de i alla fall inte skamma en.

Permalänk
Medlem

Haha, älskar den förmodat oavsiktliga symboliken, alla ska pungslås, inga undantag! Matchar min syn på parkeringsbolagen perfekt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Visst... man kan i teorin publicera allt som man hör om eller som man läser om utan att bry sig om kvaliteten eller nyhetsvärdet.
Även om artikeln inte är märkt som reklam (i min mening så känns det som förtäckt reklam), så har denna artikel extremt låg nivå och tillför ingenting till SweClockers läsare då den inte ens försöker djupdyka i det som är intressant för målgruppen... d.v.s. tekniken.

Jag tyckte det var en rolig liten artikel åtminstone.
Alla artiklar behöver inte vara vetenskapliga djupdyk.
Men vi får tycka olika helt enkelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Easypark suger getpung. En kort parkering, pris cirka 7kr. Easypark lägger på 5kr i administreringsavgift. Detta för att använda en app som har lägre driftkostnader än deras automater.

För Stockholm använder jag alltid BetalaP även om den är rätt risig så försöker de i alla fall inte skamma en.

Håller med, men det är dock inte Easy Park (eller de andra företagen som tillhandahåller betaltjänster för parkering) som äger automaterna. Det är markägaren/parkeringsägaren som äger automaterna och bestämmer vilka betalmetoder som ska finnas tillgängliga och vilka taxor som ska gälla.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Håller med, men det är dock inte Easy Park (eller de andra företagen som tillhandahåller betaltjänster för parkering) som äger automaterna. Det är markägaren/parkeringsägaren som äger automaterna och bestämmer vilka betalmetoder som ska finnas tillgängliga och vilka taxor som ska gälla.

Ok, tack för info. Men då kanske de skriver avtal med ägaren, eftersom deras info finns på automaterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Easypark suger getpung. En kort parkering, pris cirka 7kr. Easypark lägger på 5kr i administreringsavgift. Detta för att använda en app som har lägre driftkostnader än deras automater.

För Stockholm använder jag alltid BetalaP även om den är rätt risig så försöker de i alla fall inte skamma en.

Om Easypark har påslag eller inte beror på avtalet med den som äger parkeringen. BetalaP är en "custom"-variant av Flowbird. Den gamla varianten under den förra upphandlingsperioden var Easypark och då hade de inget påslag om man använde deras egen app istället.

Efter att för mig ha varit helt trasig i månader i början av året så fungerar BetalaP delvis på Android. Notifikationerna är dock fortfarande trasiga och jag kan inte heller förlänga parkeringar. Jag är inte ensam om problem på Android, men de lyfter inte ett finger för att fixa det. Här är förstås det "roliga" att appen fungerade innan och de lagade sönder den. Detta fick mig att installera den på iPad (bara förstorad iPhone-app) och där fungerar den ju, men den har märkliga avrundningsfel. Sätter man t ex 07-19 så blir det ju 240 kr i taxa 3*. Med iPad så får man något i stil med 239,38 kr. Helmärkligt beteende, även om det i sak inte spelar någon roll.

*Här kan ju alla som skriker om "buuää, det kostar mig hela 140 kr (e dyl) att parkera en hel månad" ta och äta en Wettex-trasa.

Permalänk
Medlem

Är det 1a April redan?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ok, tack för info. Men då kanske de skriver avtal med ägaren, eftersom deras info finns på automaterna också.

Ja, precis som jag skrev så är det parkeringsägaren som bestämmer vilka betalmetoder som ska erbjudas på respektive parkering.

Är det kommun som äger parkeringen så görs det upphandling.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Satan nu komme lapplisorna överta rymdstationen för att sedan åka ut på sina rymdmoppar o bötfälla alla tefat för dom står felparkerade eller bara helt sonika inte betalat

Permalänk
Medlem

Använde mig faktiskt av EasyPark i Tisdags när jag var på sjukhuset (usö) och opererade handen.
Det fanns både den och en som heter Apcoa på den parkeringen jag stod. Självklart var ju automaten ur funktion så var ju tvungen använda mig av en app.
Läste att EasyPark tog ut en avgift osv så tänkte att jag provar Apcoa men trots att vi var totalt tre personer som samtidigt skulle parkera så kunde inte den appen hitta vart vi var alls. Inte ens när man sökte på zonkoden hittades vi.

Så då man ändå hade lite bråttom efter lämnat dottern på dagis innan osv så tänkte man skitsamma jag kör väl EasyPark så laddar hem den, skapar konto osv och den appen hittade mig direkt och va inga problem alls förutom att det blev dyrare parkera antagligen.

Men gissa om man blev förvånad när det drog ut på tiden eller nåt med patienterna innan så jag behövde förlänga parkeringen.
Att förlänga den skulle kosta 60kr, men att stoppa och sen starta en ny parkering kosta 40kr för exakt samma tidpunkt man ville förlänga till.
Så man undrar ju hur de tänker där egentligen

Permalänk
Medlem

Inte helt otroligt att utomjordingar kommer tolka detta som ett hot. Jag vet att jag gör det varje gång jag ska parkera i alla fall...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Inte helt otroligt att utomjordingar kommer tolka detta som ett hot. Jag vet att jag gör det varje gång jag ska parkera i alla fall...

Eller så får de bekräftat att ointelligent liv finns på jorden så det blir enkelt att anfalla och ta över planeten. För vem är så dum att man skickar ut en sådan signal i rymden?

Permalänk
Medlem

Lappa rymd-Teslan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint