Vad finns det för nackdelar med verisures larm för villa

Permalänk
Medlem

Vad finns det för nackdelar med verisures larm för villa

Har ett larm som jag kan få ta över i en villa installerades 2021.
Jag undrar ni som har verisure vad har det för nackdelar?

Månadsavgiften är 370kr, ganska mycket det som man betalar för är support, service, batteribyte (?) och kontakt till larmcentral.

Lägger du till hårdvara så dels kostar det kanske 1200 för en knappsats men det kostar dessutom 20kr till i månaden. Jag kommer nog behöva lägga till några saker. Flera brandvarnare , knappsats och ev en kamera till.

Jag ska renovera och då måste tydligen verisure åka dit och plocka ner och sätta upp centralen mot betalning

Ni som har det vad ser ni för nackdelar?

Edit: har kollat på andra system också men nu funderar undrar jag främst om verisure här

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att nyttan man får ut är ens i närheten av de där 370 kr/mån. Möjligtvis om man är utomlands 6 månader per år eller något sånt och huset står tomt då.

Vad är risken för inbrott per år med och utan larm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har ett larm som jag kan få ta över i en villa installerades 2021.
Jag undrar ni som har verisure vad har det för nackdelar?

Månadsavgiften är 370kr, ganska mycket det som man betalar för är support, service, batteribyte (?) och kontakt till larmcentral.

Lägger du till hårdvara så dels kostar det kanske 1200 för en knappsats men det kostar dessutom 20kr till i månaden. Jag kommer nog behöva lägga till några saker. Flera brandvarnare , knappsats och ev en kamera till.

Jag ska renovera och då måste tydligen verisure åka dit och plocka ner och sätta upp centralen mot betalning

Ni som har det vad ser ni för nackdelar?

Edit: har kollat på andra system också men nu funderar undrar jag främst om verisure här

Det enda eventuellt vettiga med Verisure är kopplingen till Yale Doorman om man nu är lagd åt det hållet. Hade jag varit du hade jag bett dom hämta sakerna och sedan räknat på att installera ett eget system som t.ex. "AJAX" där du äger dina produkter och väljer själv ifall du vill koppla upp mot ett flertalet larmcentraler.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har ett larm som jag kan få ta över i en villa installerades 2021.
Jag undrar ni som har verisure vad har det för nackdelar?

Månadsavgiften är 370kr, ganska mycket det som man betalar för är support, service, batteribyte (?) och kontakt till larmcentral.

Lägger du till hårdvara så dels kostar det kanske 1200 för en knappsats men det kostar dessutom 20kr till i månaden. Jag kommer nog behöva lägga till några saker. Flera brandvarnare , knappsats och ev en kamera till.

Jag ska renovera och då måste tydligen verisure åka dit och plocka ner och sätta upp centralen mot betalning

Ni som har det vad ser ni för nackdelar?

Edit: har kollat på andra system också men nu funderar undrar jag främst om verisure här

sätt en egen kamera i stället, både avskräcker mycket mer och du slipper månadskostnader + att du får en chans att någon grips vid ett senare tillfälle.
väktaren kommer inte gripa någon, det enda som kommer hända är att dom ringer jouren för att laga rutan som är trasig.
larm är bra till 2 saker som jag ser det idag, kolla så alla fönster och dörrar är stänga/låsta samt att använda sirenerna vid brand eller att väcka ungarna när dom försovit sig, båda sakerna kan du dock köra med lösa sensorer/sirener utan att betala månadskostnader.

Skrivet av trudelutt:

Jag har svårt att tro att nyttan man får ut är ens i närheten av de där 370 kr/mån. Möjligtvis om man är utomlands 6 månader per år eller något sånt och huset står tomt då.

Vad är risken för inbrott per år med och utan larm?

inte ens då är det värt det, man klarar ju ringa jouren själv om man saknar grannar, vänner, släkt i närheten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Känner en på securitas som avrådde från verisure.

Det är inte hög prioriterade så detas i ställelsetid på dessa var typ 2 timmar har jag för mig hon sa.

Iaf lång tid så tjyven lär t.om nästan hunnit va där 2 ggr med släpvagn innan de äns dyker upp.

Detta kom på tapeten iom att verisures dörrknackare va på min dörr för nått år sen när grannarna skaffade deras larm och de försökte konvertera mig till deras sekt också.

Så du betalar typ 370:- för att hyra deras utrustning och att någon ska åka och titta på huset om larmet går innom 2 timmar.

Så jag behöll mitt gamla larm istället å bad dörrknackaren dra åt helvete när han kom dan därpå igen för att kolla om jag bestämt mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Känner en på securitas som avrådde från verisure.

Det är inte hög prioriterade så detas i ställelsetid på dessa var typ 2 timmar har jag för mig hon sa.

Iaf lång tid så tjyven lär t.om nästan hunnit va där 2 ggr med släpvagn innan de äns dyker upp.

Detta kom på tapeten iom att verisures dörrknackare va på min dörr för nått år sen när grannarna skaffade deras larm och de försökte konvertera mig till deras sekt också.

Så du betalar typ 370:- för att hyra deras utrustning och att någon ska åka och titta på huset om larmet går innom 2 timmar.

Exakt så det är. Jag jobbade väldigt kort på Securitas och inkom larm från någon så var det en person som stod på standby för typ 10 mils radie. Även om det inte fanns något att göra så tog det liksom 0-2h och fanns det kö kunde det ta upp mot 6h.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Verisure i många år men sa upp det i april när dom aviserade en höjning av avgiften till ~500kr / månad. Droppen var när några komponenter behövde uppgraderas till nyare hårdvara och det skulle kosta mig 3000kr.

enligt mig har Verisure dom "snyggaste" komponenterna, gott stöd för diverse finesser osv. Så bortsett från priset har jag varit en nöjd kund. men tjena! 500kr / månad. Galet!

Permalänk
Medlem

Sen är det ju som det är med larm. Larmet går och väktarna blir utkallade, i 999 fall av 1000 så har inbrottstjuvarna redan hunnit långt bort vid det laget så väktarna går en runda runt huset och gör en okulärbesiktning, och sen åker de tillbaks till kontoret, skriver en rapport som sedan skickas in till försäkringsbolaget.

En vän till mig har jobbat som väktare under många år, och han säger som sagt att enda anledningen man har larm är för att säkerställa att man får ut maximalt med ersättning från försäkringsbolaget när stölden är ett faktum, that's it.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värd att känna till är att man inte måste ha larmtjänst från Verisure för att Verisure-produkter ska gå att använda. Vi har t.ex. ett Verisure-larm där vi äger produkterna och kör det utan deras larm-tjänst.

Vet inte om jag tolkar ditt inlägg fel, men är det så att du köpt en villa där det sitter ett Verisure-larm idag? Jag är egentligen inte tillräckligt påläst om det, men larm räknas som fast egendom och det kan (bör?) vara så att du därför anses äga larmutrustningen om du har köpt ett hus/lägenhet där larm satt monterat vid visning och i prospekt om det inte står något specifikt om det i prospekt eller annan dokumentation. I så fall kan man som jag nämnde i stycket ovan säga upp larmtjänsten från Verisure men ha kvar hårdvaran.

När vi köpte vårt hus 2017 så satt det ett Verisure-larm monterat. Som naiva nyblivna husägare så tog vi över larmet, men vi insåg efter 1 år att Verisure inte passade oss och sa upp det. Osäker om det var pga fast egendom enligt stycket ovan, eller att tidigare ägare haft larmet så lång tid (>5 år) som gjorde att vi fick behålla hårdvaran när vi sa upp larmtjänsten. Vi har fortfarande kvar all hårdvara och använder det som larm. För vår del så tycker vi inte att det fyller någon funktion med väktartjänsten så det duger fint åt oss.

Sen nämnde någon Yale Doorman. Det är lite samma sak där, man måste inte ha larmtjänsten från Verisure för att kunna få Yale Doorman "smart" och kopplat till larmet. Förut var man tvungen att ha en Verisure mini-enhet och ett konto hos Verisure för att kunna fjärrstyra Yale Doorman, men nu går det att även att göra samma sak med Yale's egna hubb.

När det kommer till renovering så går det faktiskt att i Verisure-appen och/eller på "Mina sidor" på Verisures web sätta komponenter i renoveringsläge och då kan man själv montera ner de utan att sabotage-larm eller annat går. Så man måste inte ta dit tekniker för det, även om de säkert gärna vill fakturera lite timmar

Sen är väl det inget unikt för Verisure, men om man har deras tjänst och säger att man ska säga upp den så brukar de väldigt fort kunna sänka priset för att locka kvar en som kund. Så det är väl inte omöjligt att du kan pruta på priset genom att "hota" med att du inte vill ta över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikN:

Vet inte om jag tolkar ditt inlägg fel, men är det så att du köpt en villa där det sitter ett Verisure-larm idag? Jag är egentligen inte tillräckligt påläst om det, men larm räknas som fast egendom och det kan (bör?) vara så att du därför anses äga larmutrustningen om du har köpt ett hus/lägenhet där larm satt monterat vid visning och i prospekt om det inte står något specifikt om det i prospekt eller annan dokumentation. I så fall kan man som jag nämnde i stycket ovan säga upp larmtjänsten från Verisure men ha kvar hårdvaran.

När vi köpte vårt hus 2017 så satt det ett Verisure-larm monterat. Som naiva nyblivna husägare så tog vi över larmet, men vi insåg efter 1 år att Verisure inte passade oss och sa upp det. Osäker om det var pga fast egendom enligt stycket ovan, eller att tidigare ägare haft larmet så lång tid (>5 år) som gjorde att vi fick behålla hårdvaran när vi sa upp larmtjänsten. Vi har fortfarande kvar all hårdvara och använder det som larm. För vår del så tycker vi inte att det fyller någon funktion med väktartjänsten så det duger fint åt oss.

Intressant. Jag har läst en översiktskurs i juridik och håller med om att om det inte sagts något annat måste det vara fast egendom och att Verisure inte har någon rätt att plocka ner larmet om man inte gett dem den rätten.

Men som jag ser det så måste ju klistermärkena man sätter på dörren osv vara 99 % av värdet med Verisure-larm. Där är jag dock mer osäker på om de har rätt att plocka ner dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant. Jag har läst en översiktskurs i juridik och håller med om att om det inte sagts något annat måste det vara fast egendom och att Verisure inte har någon rätt att plocka ner larmet om man inte gett dem den rätten.

Men som jag ser det så måste ju klistermärkena man sätter på dörren osv vara 99 % av värdet med Verisure-larm. Där är jag dock mer osäker på om de har rätt att plocka ner dem.

Håller med om att det stora värdet i att ha larm med väktartjänst är skyltarna och att eventuellt kunna avskräcka något spontanbesök från oönskad person.
Det som hände för oss när vi sa upp larmtjänsten från Verisure var att de kom och tog ner alla skyltar och klisterlappar. Nu sa vi att det var okej, men man kan ju fundera på vad som händer om man inte gör det

Permalänk
Medlem

För dyrt.

Vi har ett friköpt larm och koppling till larmcentral kostar 1500kr för 3 år. Tycker det är ganska billigt ändå. Största fördelen som jag ser det är brandlarmet, om det går och man inte är hemma kan larmcentral ringa 112.