Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Att säga att en viss verkstad är seriös bara för att den är av en viss kedja är så fel det kan bli.

Euromaster ägs av Michelin
Däckia ägs av Pirelli
Vianor ägs av Nokian
Tror du att du får ett objektivt och ärligt svar av dem varje gång eller har de en agenda emellanåt?

Sen att säga att Nokian är ett säkert kort är oxå otroligt fel.
Hakkapeliitta 7 var ett bra däck på sin tid.
Hakkapeliitta 8 var ett riktigt skitdäck, oberäkneliga.
Hakkapeliitta 9 presterade bra men minst fram till tillverkningsår 2021 så sprack de i skuldran.
Hakkapeliitta 10 däremot presterar bra och vi har än så länge inte sett några problem.

Läs ovan, Hakkapeliitta 9 är inte alltid ett bra val men Nordman North 9 har vi inte sett några problem med än så länge och är praktiskt taget samma däck.

Den kan absolut vara seriös även om dom har däckfarbikanter som ägare. Ofta så har dom betydligt bättre kunskap om däck än att någon sitter på ett IT forum och försöker få råd om vilka däck dom ska köpa.
Men gav även förslag på Euromaster om man nu vill ha någon utöver de andra två jag nämnde.
Du får ofta betydligt bättre service än om du köper dina däck online och får dom skickade till Slobbans Däck och Knark som sular på dina däck i en källarlokal.
Speciellt om det skulle strula efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska som sagt kolla på flera test och välja efter de som testar rätt typ av däck i de förhållanden man främst ska använda dem i, förhållandena redovisas och jag litar på att det stämmer under givna förutsättningar men det täcker naturligtvis inte in alla förhållanden och det jag länkade var också bara odubbat, dubbat är bättre på is men det är ofta inte så stor skillnad i nysnö.

Europeiska friktionsdäck är inte i närheten av Nordiska friktionsdäck.
Så bor man i Sverige skall man undvika dessa.

Kolla tester i Teknikens värld och Vi Bilägare som testar däck för våra förhållanden.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nordiska friktionsdäck aka dubbfria vinterdäck presterar bättre än motsvarande dubbat däck i praktiskt taget alla väglag utom blankis.

Dubbdäcks största styrka är blankis, mer dubb är inte automatiskt bättre. Alla dubbdäck är inte lika bra vilket förvånansvärt många tror.

Detta stämmer ej. I nästan alla tester gäller enligt nedan.

Dubbat vinner i vått väglag och is över nordiska. På torrt vinner nordiska och snö brukar vara ungefär lika. Nordiska mer lättrullade generellt.

Nu räknar jag endast creme de la creme däcken här. I lägre segment är det säkert mer blandat.

Med det sagt kör jag själv utan dubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Premium:
Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2
Michelin X-ice north 4
Nokian Hakkapeliitta 10

Mellanklass:
Nordman North 9
Pirelli Ice Zero 2 (köp INTE ice zero 1)
Gislaved Nordfrost 200

Skall beställa nya däck till min nya Merca EQE, kör mestadels västkusten/södra Sverige (upp till Sthlm typ), en del i Danmark och några resor per år till Sälen, tänker att Nordiska dubbfria är bra (Continental Conti Viking Contact 7), men öppen för förslag, kan du rekommendera något?

Tack på förhand!

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Skall beställa nya däck till min nya Merca EQE, kör mestadels västkusten/södra Sverige (upp till Sthlm typ), en del i Danmark och några resor per år till Sälen, tänker att Nordiska dubbfria är bra (Continental Conti Viking Contact 7), men öppen för förslag, kan du rekommendera något?

Tack på förhand!

Så här var resultatet av Vi Bilägares nya däcktest av friktionsdäck.
Ingen enorm skillnad mellan de fyra översta.
Någon är aningen bättre på något moment än den andra.

Continental VikingContact7 – testvinnare (89)
Goodyear UltraGrip Ice 3 (87)
Nokian Hakkapeliitta R5 (84)
Michelin X-Ice Snow (83)
Bridgestone Blizzak Ice (73)
Pirelli IceZero Asimmetrico (71)
Triangle SnowLink PL01 (51)
Nokian Hakka. R2 (begagnat), 2015 (51)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Europeiska friktionsdäck är inte i närheten av Nordiska friktionsdäck.
Så bor man i Sverige skall man undvika dessa.

Kolla tester i Teknikens värld och Vi Bilägare som testar däck för våra förhållanden.

Nej, inte på packad snö och is, men de är bättre på barmark och mycket bättre när det gäller vatten- och slaskplaning eftersom mönstret inte är lika tätt för att bli bra på is. Alla däck är en kompromiss och vinterdäck i synnerhet. Av samma skäl vattenplanar även dubbdäck i snitt senare (men tidigare än mellaneuropaiska dubbfria), då de inte har lika tätt mönster som nordiska dubbfria.

Bor man i Skåne och inte absolut måste köra just när det vid något tillfälle inte bara är regn eller toksaltad motorväg så behöver mellaneuropeiska inte vara dåliga. Knappast något för Norrland däremot. Det är ju inte så att problemet med sommardäck bara är att de är usla på snö och is, utan även att de blir som hockeypuckar när temperaturen sjunker.

Personligen satte jag på Goodyear Ultragrip Ice 2 (nordiska dubbfria) förra året. Verkar ha kommit version 3 till i år dock. En stor skillnad mot Kumho-skräpet som satt på innan (ej genom min försorg), som inte var bra på något och dessutom oförutsägbara på vinterväg. De var inte utslitna, men jag var tillräckligt trött på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så här var resultatet av Vi Bilägares nya däcktest av friktionsdäck.
Ingen enorm skillnad mellan de fyra översta.
Någon är aningen bättre på något moment än den andra.

Continental VikingContact7 – testvinnare (89)
Goodyear UltraGrip Ice 3 (87)
Nokian Hakkapeliitta R5 (84)
Michelin X-Ice Snow (83)
Bridgestone Blizzak Ice (73)
Pirelli IceZero Asimmetrico (71)
Triangle SnowLink PL01 (51)
Nokian Hakka. R2 (begagnat), 2015 (51)

Goodyears Ice 3 (och 2) är liiite mindre tiltat mot snö/is, så det är marginellt sämre där men fortfarande bland de bästa däcken, men bättre på barmark och vattenplaning.

Teknikens Världs kommentar om 3:an i årets test (nr 20):
"Årets andra nyhet från Goodyear presterar bra, men når inte riktigt upp till Continentals testvinnare (anm: ContiVikingContact 7). Positivt är att Goodyear förstår hur man kombinerar vintergrepp med hyfsade egenskaper vid vattenplaning. Kanske därför sista vintergreppet saknas?"

I princip samma trend som föregångaren och ett medvetet val (inlägget ovan) från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så här var resultatet av Vi Bilägares nya däcktest av friktionsdäck.
Ingen enorm skillnad mellan de fyra översta.
Någon är aningen bättre på något moment än den andra.

Continental VikingContact7 – testvinnare (89)
Goodyear UltraGrip Ice 3 (87)
Nokian Hakkapeliitta R5 (84)
Michelin X-Ice Snow (83)
Bridgestone Blizzak Ice (73)
Pirelli IceZero Asimmetrico (71)
Triangle SnowLink PL01 (51)
Nokian Hakka. R2 (begagnat), 2015 (51)

Jo det är det testet jag läst, därav mitt val.
Men tänkte att någon som jobbar med däck hela dagarna kanske kan ge lite input angående hur man skall tänka beroende på mitt körmönster.
Har kört dubbat i alla år men tänkte nu att det kanske inte är optimalt för min körning, även om de ev har räddat mig när regnet fryser på under göteborgsnatten

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Jaja Jag skrev fel. Men iaf. Utan dubb är skit är min åsikt fortfarande. Efter att ha haft såna däck 2 säsonger.

Dubb har fördelen att de river upp partiklar som irriterar miljöfanatiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Dubb har fördelen att de river upp partiklar som irriterar miljöfanatiker

Ja, men även irriterar dom som kar KOL samt kan ge upphov till astma samt hjärt och kärlsjukdommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Men bra poäng att man kanske inte vill dö pga dåliga däck. Följdfrågan är ju, vad gör det däck dåligt. Jag menar tex Kina måste ju göra bra däck också..?

Kina har aldrig tillverkat ett bra däck, allra minst ett fungerande vinterdäck.

Permalänk
Medlem

Sen blir det ju än svårare om man har elbil, då funkar det ju inte bara att ta testvinnare och vara trygg med att bli nöjd.

@Litenskit

Tänkt köpa vinterdäck + fälg till min Enyaq IV 80, men 18" då jag förstår det som att jag bara har att vinna på att gå ner i storlek. Har du tips på stilrena fälgar som inte ser ut att komma från en Corolla från -92, men i övrigt är funktion och pris viktigare än utseende?

Tips på däck? Lägger gärna lite mer för att inte behöva byta redan efter en säsong, känna mig trygg och slippa så mycket ljud som möjligt?

Kör i mälardalen, typ 2500-3000 mil per år, mestadels 80-110 sträckor.

235/60 R18

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sen blir det ju än svårare om man har elbil, då funkar det ju inte bara att ta testvinnare och vara trygg med att bli nöjd.

...

På vilket sätt menar du att det är svårare att köpa hjul till en elbil?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat massor av olika vinterdäck så kör jag bara Nokian däck, just nu kör jag med Nokian Hakka R5 odubbat och bilen innan hade jag Hakka 9 dubb, om vi säger så att Hakka R5 odubbade presterar likvärdigt på is som vår andrabil som har dubbade kumho wintercraft vilket är ett otroligt bra betyg utan dubb och körkomforten och bränsleförbrukningen är riktigt bra på R5orna men de kostar en del.

Har du stram budget är Kumho Wintercraft helt ok dubbdäck och har du stram budget för odubbat är Hankook Winter I*cept ett bra däck.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alatan:

På vilket sätt menar du att det är svårare att köpa hjul till en elbil?

De brukar behöva ha högre belastningsindex och eftersom elbilar är mer könsliga för rullmotstånd bör man även ha lättrullande typer om man inte accepterar påtagligt kortare körsträcka pga däcken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Ja, men även irriterar dom som kar KOL samt kan ge upphov till astma samt hjärt och kärlsjukdommar.

Man får såklart väga för och nackdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Man får såklart väga för och nackdelar

Människan är ju sån att man värdesätter sig själv och sin egen familj högst. Men det finns forskning som säger att dubbdäck dödar fler än de räddar:

https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/tme-dubbdack-tar-fle...

Citat:

Forskarna beräknar att den svenska användningen av dubbdäck räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken under vintern, samtidigt som mellan 570 och 2200 levnadsår går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv över dubbdäckens livslängd.

...

Störst negativ hälsopåverkan genererar användningsfasen och utsläppen från vägarna – redan här står det klart att de negativa hälsoaspekterna av uppsliten asfalt överskuggar vinsterna. När de andra aspekterna läggs till blir resultatet ännu tydligare, framhåller forskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De brukar behöva ha högre belastningsindex och eftersom elbilar är mer könsliga för rullmotstånd bör man även ha lättrullande typer om man inte accepterar påtagligt kortare körsträcka pga däcken.

Tar nog hällre 3 meter kortare bromssträcka vid ett övergångsställe än att hitta 3 mil extra ur min räckvidd ?

Det med index har blivit lite av mani. Klart det påverkar. Men hade det varit så relevant hade alla kört omkring på sladdriga skitdäck som är lättrullade. Poängen med vinterdäck är att du vill ha ökad friktion... hence större rullmotstånd ingår som brev på posten...
Om jag vaknar en morgon med en Nissan Leaf och det är -12 ute en november morgon, sen dagen efter är det +2 istället.
Det gör större skillnad än om jag har rullmotstånd B eller D på mina däck.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Den kan absolut vara seriös även om dom har däckfarbikanter som ägare. Ofta så har dom betydligt bättre kunskap om däck än att någon sitter på ett IT forum och försöker få råd om vilka däck dom ska köpa.
Men gav även förslag på Euromaster om man nu vill ha någon utöver de andra två jag nämnde.
Du får ofta betydligt bättre service än om du köper dina däck online och får dom skickade till Slobbans Däck och Knark som sular på dina däck i en källarlokal.
Speciellt om det skulle strula efteråt.

Min poäng är att en verkstad inte behöver vara seriös för att de är del av en kedja, lika lite som en fristående verkstad är oseriös bara för att de inte är anslutna till en kedja. Kolla hellre vad den specifika verkstan har för omdömen än vad kedjan har för omdömen.

Sen att handla från en lokal verkstad istället för på internet ger jag tummen upp till, klart man vårdar en kund som köper däck med montering på ett annat sätt än en kund som köper nätdäck och sen bara vill ha dem monterade för att spara totalt 54 kronor på 4 däck(verkligt exempel).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sen blir det ju än svårare om man har elbil, då funkar det ju inte bara att ta testvinnare och vara trygg med att bli nöjd.

@Litenskit

Tänkt köpa vinterdäck + fälg till min Enyaq IV 80, men 18" då jag förstår det som att jag bara har att vinna på att gå ner i storlek. Har du tips på stilrena fälgar som inte ser ut att komma från en Corolla från -92, men i övrigt är funktion och pris viktigare än utseende?

19" är minsta du ska ha när det är IV 80, KANSKE finns någon 18" fälg som funkar men skulle inte tjorva.

Citat:

Tips på däck? Lägger gärna lite mer för att inte behöva byta redan efter en säsong, känna mig trygg och slippa så mycket ljud som möjligt?

Kör i mälardalen, typ 2500-3000 mil per år, mestadels 80-110 sträckor.

235/60 R18

Dubbat så Michelin X-ice North 4, bra livslängd. Långmilaren jag har hand om fick ut 7000mil ur dem innan det var 3mm mönsterdjup, de fortsatte dock köra dem ner tills de tyckte greppet inte var tillfredsställande vilket inträffade vid 8500mil.
De var även nöjd med Continental Icecontact 2 prestandamässigt men de fick byta ut dem efter ungefär 5000mil.

Dubbfritt anser jag att Nokian är marknadsledande just nu MEN jag har ett betydligt mindre underlag för mina åsikter på dubbfritt.
Livslängd de verkar få ut bra med mil ur Hakkapeliitta R5, enda jag kan tänka mig med längre livslängd är Michelin X-ice Snow men de finns inte i 235/55R19 just nu vad jag ser.

Stirra dig inte blind på EV-däck, är det rätt dimension och tillräckligt högt lastindex så är det bara att köra!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Efter att ha testat massor av olika vinterdäck så kör jag bara Nokian däck, just nu kör jag med Nokian Hakka R5 odubbat och bilen innan hade jag Hakka 9 dubb, om vi säger så att Hakka R5 odubbade presterar likvärdigt på is som vår andrabil som har dubbade kumho wintercraft vilket är ett otroligt bra betyg utan dubb och körkomforten och bränsleförbrukningen är riktigt bra på R5orna men de kostar en del.

Har du stram budget är Kumho Wintercraft helt ok dubbdäck och har du stram budget för odubbat är Hankook Winter I*cept ett bra däck.

Kan inte påstå att jag har samma uppfattning om Kumho Wintercraft som du men smaken är som baken eller hur det nu var.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan inte påstå att jag har samma uppfattning om Kumho Wintercraft som du men smaken är som baken eller hur det nu var.

Menade givetvis inte att det är bra men det är bara några hundralappar över riktigt farliga kinesdäck i pris och presterar mellan kinadäck och premiumdäck.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

19" är minsta du ska ha när det är IV 80, KANSKE finns någon 18" fälg som funkar men skulle inte tjorva.

Dubbat så Michelin X-ice North 4, bra livslängd. Långmilaren jag har hand om fick ut 7000mil ur dem innan det var 3mm mönsterdjup, de fortsatte dock köra dem ner tills de tyckte greppet inte var tillfredsställande vilket inträffade vid 8500mil.
De var även nöjd med Continental Icecontact 2 prestandamässigt men de fick byta ut dem efter ungefär 5000mil.

Dubbfritt anser jag att Nokian är marknadsledande just nu MEN jag har ett betydligt mindre underlag för mina åsikter på dubbfritt.
Livslängd de verkar få ut bra med mil ur Hakkapeliitta R5, enda jag kan tänka mig med längre livslängd är Michelin X-ice Snow men de finns inte i 235/55R19 just nu vad jag ser.

Stirra dig inte blind på EV-däck, är det rätt dimension och tillräckligt högt lastindex så är det bara att köra!

Med tanke på att den tydligen levereras med 18" i andra länder så ser jag inte varför det skulle vara ett problem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan inte påstå att jag har samma uppfattning om Kumho Wintercraft som du men smaken är som baken eller hur det nu var.

Skrivet av Oliver91:

Menade givetvis inte att det är bra men det är bara några hundralappar över riktigt farliga kinesdäck i pris och presterar mellan kinadäck och premiumdäck.

Jag är faktiskt rätt nöjd med Kumho Wintercraft ICE WI32, det bästa lågbudgetdäcket vill jag nästan påstå. Satte det både på en extrabil och på en släpvagn förra vintern. Något högt vägljud, men uppförde sig riktigt bra på is och snö. Helt OK på ren asfalt. Ett förutsägbart däck, vilket är den viktigaste egenskapen.

Provocerade släpvagnen duktigt men fick inte ut den något nämnvärt på ställ i kurvorna och den vek sig inte det minsta vid tvärnit. Obromsad vagn och lastad med 250kg. På dragbilen satt det Hakka 9or.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Med tanke på att den tydligen levereras med 18" i andra länder så ser jag inte varför det skulle vara ett problem?

Vissa varianter av Enyaq kan ha 18" ja, min databok säger dock att IV 80 måste ha 19".
Det kan gå, men det kan oxå ta i bromsoken.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Jo det är det testet jag läst, därav mitt val.
Men tänkte att någon som jobbar med däck hela dagarna kanske kan ge lite input angående hur man skall tänka beroende på mitt körmönster.
Har kört dubbat i alla år men tänkte nu att det kanske inte är optimalt för min körning, även om de ev har räddat mig när regnet fryser på under göteborgsnatten

Missade ditt inlägg men du får ett sent svar iaf;
Continental gör däck som presterar bra inget snack om saken, men kring 2019 verkar de haft stora problem med gummiblandningen där innerlinern (innersta lagret i däcket) spricker och leder till man får pumpa däcket irriterande ofta och däckverkstan hittar inget läckage.
Vågar inte uttala mig hur det ser ut idag men fråga igen 2025 så kan jag svara😂
Jag VET iaf att de har ändrat i gummiblandningen sedan dess.
Jag vet även att jag sällan rekommenderar Continental av den enkla anledningen att de är så otroligt dyra, avsolut dyraste däcket vi säljer.
Goodyear ligger på en stark andra plats i pris.
Sen kliver vi ner till nokian och michelin som ligger ganska jämnt i pris och där tycker jag att man får ett "prisvärt" premiumdäck.

Min rekommendation är fortsatt Nokian Hakkapeliitta R5 i kategorin Nordisk friktion. Men skulle jag hitta Goodyear Ultragrip Ice 3 med liknande pris hade jag nog provat den. Helt enkelt plånboken hade fått styra, då det ändå är frågan om små skillnader i prestanda.

Jag är däremot skeptisk till continental men med det sagt så är det inte säkert att min skepsis är befogad idag(säger jag efter att min kära mor just har fått Continental Icecontact 3 på sin bil för att jag ska få testa ordentligt🤣).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Missade ditt inlägg men du får ett sent svar iaf;
Continental gör däck som presterar bra inget snack om saken, men kring 2019 verkar de haft stora problem med gummiblandningen där innerlinern (innersta lagret i däcket) spricker och leder till man får pumpa däcket irriterande ofta och däckverkstan hittar inget läckage.
Vågar inte uttala mig hur det ser ut idag men fråga igen 2025 så kan jag svara😂
Jag VET iaf att de har ändrat i gummiblandningen sedan dess.
Jag vet även att jag sällan rekommenderar Continental av den enkla anledningen att de är så otroligt dyra, avsolut dyraste däcket vi säljer.
Goodyear ligger på en stark andra plats i pris.
Sen kliver vi ner till nokian och michelin som ligger ganska jämnt i pris och där tycker jag att man får ett "prisvärt" premiumdäck.

Min rekommendation är fortsatt Nokian Hakkapeliitta R5 i kategorin Nordisk friktion. Men skulle jag hitta Goodyear Ultragrip Ice 3 med liknande pris hade jag nog provat den. Helt enkelt plånboken hade fått styra, då det ändå är frågan om små skillnader i prestanda.

Jag är däremot skeptisk till continental men med det sagt så är det inte säkert att min skepsis är befogad idag(säger jag efter att min kära mor just har fått Continental Icecontact 3 på sin bil för att jag ska få testa ordentligt🤣).

Tack för svar.
Tur då att jag inte fick välja Continental, utan det blev Nokian R5 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av robbas:

Hej. Har köpt min första bil och måste skaffa vinterdäck. Jag har ingen aning vad jag håller på med.

Jag har kollat några sidor där man skriver sitt reg-nummer och får rekommendation.

Priserna varierar från 8k till 25k.

Vad borde jag kolla och tänka på? Jag är inte sugen på att lägga 20k för däck.. Tanken var att köra på dubbfria friktionsdäck.

Går det att få leverans direkt till däckhotell?

Här ett ett alternativ från däck365.se:
<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck? Är det en bra investering att köpa lite dyrare däck?

Jag verkar även ha TPMS. Är det värt att använda det? Eller bara en onödig extra-kostnad?

Tacksam för all hjälp och kommentarer. Tack!

fälgarna är engångsköp medans däck får du räkna med att byta typ varje 2-4 år minst beroende på hur mycket du kör och däckkvalitet.

vill du få ned fälgkostnaden så duger plåtfälgar utmärkt till vinterdäcken.

inte lika känsliga om man skulle råka glida in i en trotoarkant heller mot kantstötning vilket kan va en fördel första vintern/vintrarna med körkort tror inte det existerar en enda person med nytaget körkort som inte råkat glida in i en trotoarkant minst en gång första vintern.

TPMS sensor är onödigt oavsett vinter eller sommardäck räcker med en 59:- däcktryckspinne från biltema/mekonomen för att kolla däcktrycket typ varannan månad eller nått och pumpa vid behov. (verkar inte som att biltema säljer den gamla hederliga pinnen längre men denna bör göra jobbet good enough. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp...

jag har inga sensorer i mina vinterdäck och ända är att man har en lampa på panelen som lyser men inget krav att man måste ha även om bilen är utrustad med funktion för det.

sommardäcken har sensor men vid nästa däckbyte åker de ur då batteriet är dött i 2 av däcken ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fälgarna är engångsköp medans däck får du räkna med att byta typ varje 2-4 år minst beroende på hur mycket du kör och däckkvalitet.

vill du få ned fälgkostnaden så duger plåtfälgar utmärkt till vinterdäcken.

inte lika känsliga om man skulle råka glida in i en trotoarkant heller mot kantstötning vilket kan va en fördel första vintern/vintrarna med körkort tror inte det existerar en enda person med nytaget körkort som inte råkat glida in i en trotoarkant minst en gång första vintern.

TPMS sensor är onödigt oavsett vinter eller sommardäck räcker med en 59:- däcktryckspinne från biltema/mekonomen för att kolla däcktrycket typ varannan månad eller nått och pumpa vid behov. (verkar inte som att biltema säljer den gamla hederliga pinnen längre men denna bör göra jobbet good enough. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp...

jag har inga sensorer i mina vinterdäck och ända är att man har en lampa på panelen som lyser men inget krav att man måste ha även om bilen är utrustad med funktion för det.

sommardäcken har sensor men vid nästa däckbyte åker de ur då batteriet är dött i 2 av däcken ändå.

Så mycket i ditt inlägg är fel.
Fälgar håller inte för evigt som du får det att låta.
De håller betydligt längre än däck men de är långt i från underhållsfria. Plåtfälgar är billigare till vissa bilar men inte alla, långt ifrån.
Sen plåtfälgar tar stryk av saltade vägar på ett helt annat sätt aluminium gör.

Det du däremot har rätt i är att däck bör bytas regelbundet oavsett körsträcka. Om mönster och dubb är bra så är 3 år lämpligt för att behålla god prestanda, 5 år är det jag rekommenderar som längst.

Tpms är INTE onödigt. Det är ett jävla elände när det strular men det är en SÄKERHETSFUNKTION. Sen så kan den spara pengar oxå, för med tpms så kan man upptäcka en pyspunka i tid och få däcket reparerat innan det är för sent. För stommen i däcket tar stryk av att köras med för lite luft. Den kan rent av bli förstörd och då får man köpa ett nytt däck.

Du har helt rätt att TPMS inte är ett krav i Sverige i dagsläget men det är inte onödigt för det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Så mycket i ditt inlägg är fel.
Fälgar håller inte för evigt som du får det att låta.
De håller betydligt längre än däck men de är långt i från underhållsfria. Plåtfälgar är billigare till vissa bilar men inte alla, långt ifrån.
Sen plåtfälgar tar stryk av saltade vägar på ett helt annat sätt aluminium gör.

ja givetvis håller inte alufälgar för evigt men generellt så håller de iaf mer eller mindre en ny bils livstid om de underhålls, inte tar i som en idiot på hjulbultarna och du inte kantstöter dem så de spricker.

att plåtfälgar är känsligare mot salt säger jag inget om de är plåt och plåt rostar men sålänge man spolar dem från salt iaf nån gång om året så håller de generellt iaf 10-15 år minst även om de är mer rost än plåt mot slutet.

Skrivet av Litenskit:

Tpms är INTE onödigt. Det är ett jävla elände när det strular men det är en SÄKERHETSFUNKTION. Sen så kan den spara pengar oxå, för med tpms så kan man upptäcka en pyspunka i tid och få däcket reparerat innan det är för sent. För stommen i däcket tar stryk av att köras med för lite luft. Den kan rent av bli förstörd och då får man köpa ett nytt däck.

Du har helt rätt att TPMS inte är ett krav i Sverige i dagsläget men det är inte onödigt för det.

jag har aldrig lagat ett däck, haft punka ett par gånger men aldrig stött på en firma som äns erbjuder att laga däck här omkring så ändå fått byta det även om man efterfrågat om de kan laga det.

men kanske varierar beroende på var man är ifrån.

och mäter du trycket manuellt nån gång i månaden har du ingen extrem pyspunka så kanske det varierar typ 0.1bar mellan mätningarna max men landar ändå innom toleranserna på trycket och får trycka i en minimal skvätt luft så man ligger på övre gränsen av toleransen för att kompensera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows