Permalänk
Medlem

Vinterdäck för KIA Stonic 2020

Hej. Har köpt min första bil och måste skaffa vinterdäck. Jag har ingen aning vad jag håller på med.

Jag har kollat några sidor där man skriver sitt reg-nummer och får rekommendation.

Priserna varierar från 8k till 25k.

Vad borde jag kolla och tänka på? Jag är inte sugen på att lägga 20k för däck.. Tanken var att köra på dubbfria friktionsdäck.

Går det att få leverans direkt till däckhotell?

Här ett ett alternativ från däck365.se:

Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck? Är det en bra investering att köpa lite dyrare däck?

Jag verkar även ha TPMS. Är det värt att använda det? Eller bara en onödig extra-kostnad?

Tacksam för all hjälp och kommentarer. Tack!

Permalänk
Medlem

Well, skillnaden mellan bra och dåliga vinterdäck kan vara skillnaden mellan att en olycka undviks respektive att den händer. Med det sagt så är det din plånbok som sätter gränserna. Det kommer alltid ut tester av vinterdäck i diverse tidningar, men sålänge du köper ett känt märke kan du nog vara rätt så säker på att du får ett bra däck. Köp absolut inget no-name från kina exempelvis, de få tusenlapparna du sparar gör ingen nytta om du ligger begravd.

> Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck?

Varför?

> Går det att få leverans direkt till däckhotell?

Fråga butiken du handlar ifrån och däckhotellet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

> Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck?

Varför?

Egentligen mest för att jag trodde att man köpte den i paket, däck med tillhörande fälg.

Men bra poäng att man kanske inte vill dö pga dåliga däck. Följdfrågan är ju, vad gör det däck dåligt. Jag menar tex Kina måste ju göra bra däck också..?

Jag googlar lite tester.

Men fälgar måste väl kunna köpas på budget? Vad bidrar dem med för funktion egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Egentligen mest för att jag trodde att man köpte den i paket, däck med tillhörande fälg.

Men bra poäng att man kanske inte vill dö pga dåliga däck. Följdfrågan är ju, vad gör det däck dåligt. Jag menar tex Kina måste ju göra bra däck också..?

Jag googlar lite tester.

Men fälgar måste väl kunna köpas på budget? Vad bidrar dem med för funktion egentligen?

Jag säger specifikt no-name från kina, självklart kan en del företag i kina göra bra däck, men är det värt att gambla? Har en kompis som jobbade i däckverkstad och ibland kom det in follk med däck de köpt online från kina och de var i princip helt obrukbara, och livsfarliga, vissa vägrade de att sätta på fälg över huvud taget.

Det är mycket vetenskap som behövs för att tillverka ett bra däck och något som däcktillverkare plöjer ner miljarder i varje år för att ständigt förbättra dem, det räcker inte med att göra gummi och forma det till ett däck och sen är man nöjd.

> Egentligen mest för att jag trodde att man köpte den i paket, däck med tillhörande fälg.

Varför skulle man vilja begränsa valfrihet på det sättet?

> Men fälgar måste väl kunna köpas på budget? Vad bidrar dem med för funktion egentligen?

Ja, det är väl bara att leta, plåtfälgar är väl traditionellt billigare.

> Vad bidrar dem med för funktion egentligen?

Håller däcket på plats... Men i många fall handlar det ju om att de ska vara snygga också.

Permalänk
Medlem

Just däck är det sista du ska snåla på.

Jag har sett fälgar som varit av lägre kvalitet / replikor av märkesfälgar som har spruckit efter att man kört ner i ett potthål

Du kan ju kika på Blocket, borde gå att hitta både lösa fälgar samt kompletta kit med däck och fälg. Men undvik kinaskit när det kommer till däck.

Permalänk
Medlem

Fälgar behöver du inte köpa för 20k styck. Finns snygga o flashiga fälgar som folk vill ha för xx antal tusen. Sen finns det helt vanliga billigare fälgar. Köp inte totalt bottensegmentet som går sönder när du kör över nån kant.

Däck är det enda som håller dig på vägen. Snåla inte på det. Det är din kontakt med vägen. Är dom skit o släpper för minsta så krockar du. Kan vara skillnad på liv o död.

Köp känt bra märke. Kolla tester på nätet.

Nokian, Goodyear, Michelin osv gör väl bra däck. Hankook tror jag är rätt ok. Lite billigare från sydkorea.

Sen vet ju alla att det är dubb dom gäller. dubbfria däck är skit. Men du verkar bo i sthlm så kanske inte spelar så stor roll. Hade dubbfritt en omgång. Aldrig mer för mig iaf. Totalt skit. Som att åka skridskor på vägarna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Köp nokias vinterdäck, Är bra kvalite,köp dom billigaste om du vill, Fått bra betyg i tester, sen om du bor och kör i stockholm kan du ju köra dubbfritt, Dock inget jag skulle göra när man själv bor lång upp i norr

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hej. Har köpt min första bil och måste skaffa vinterdäck. Jag har ingen aning vad jag håller på med.

Jag har kollat några sidor där man skriver sitt reg-nummer och får rekommendation.

Priserna varierar från 8k till 25k.

Vad borde jag kolla och tänka på? Jag är inte sugen på att lägga 20k för däck.. Tanken var att köra på dubbfria friktionsdäck.

Går det att få leverans direkt till däckhotell?

Här ett ett alternativ från däck365.se:
<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck? Är det en bra investering att köpa lite dyrare däck?

Jag verkar även ha TPMS. Är det värt att använda det? Eller bara en onödig extra-kostnad?

Tacksam för all hjälp och kommentarer. Tack!

1. Kolla om du har aktiv eller passiv tpms. Kan bli helt galet annars. Du ”måste sattsa” på tpms. En bil från 2020 kommer inte låta dig vara i fred.

2. Om du köper dubbfria däck är det extra viktigt du får vinterdäck designade för nordiska förhållande. Finns jättemånga märkes ”vinterdäck” som är till för franska rivieran och i praktiken är ett glorifierat ”regn” däck.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Här kan du sen en sammanställning över vilka dubbfria vinterdäck som har varit testvinnarna i de olika däcktesterna som har gjorts de senaste åren.

https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdack-dubbfri...

Som du märker så finns det några däck som har klarat sig bra flera år i rad i flera oberoende tester. Om du väljer något av de så har du gjort ett bra val i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag är arbetsledare på Sveriges största däckverkstad.
Finns tillgänglig för frågor och funderingar.

Jag kan dela med mig av kunskap, jag anser mig vara bra påläst om personbilsdäck, i synnerhet vinterdäck, jag har även personlig erfarenhet av mycket däck.
Som exempel har jag provkört 5 olika vinterdäck de senaste två vintrarna (långtidsprov) + flera typer av c-däck på arbetsfordon samt talar mycket med kunder om deras erfarenheter (har exempelvis en kund som kör ~30000mil per år).
Har även en kund där jag personligen hanterar alla deras däck till 160 bilar och är behjälplig med ytterligare 200 bilar.

I min yrkesroll är jag inte bunden till någon speciell tillverkare, har ingen form av bonus och företaget tjänar ungefär lika mycket pengar oavsett vilket märke jag säljer.

Jag kan berätta om en produkt är bra/prisvärd.

Jag kommer inte dela med mig av var jag jobbar då jag försöker att vara något så när "anonym" på internet.
Jag kommer inte sälja något från min arbetsplats här då jag inte har betalt för att göra detta på min fritid och finner det osannolikt att någon i tråden är i mitt närområde.

Så efter att ha skummat igenom tråden lite så det jag har sett hittills:
Dezentfälg - fullständigt skräp. Dålig lack som flagnar efter någon vinter och blir lätt ovala. Skulle ALDRIG sätta det på en av mina fordon speciellt inte om det är en tyngre bil, kör på dåliga vägar eller i salt.

Nokian gör bra vinterdäck, jag kommer mest troligen sätta Nokian Hakkapeliitta R5 (eller R6 om de hinner släppas) på min daily driver nästa gång. Verkar prestera otroligt bra. Befinner mig i norra norrland så jag har riktigt vinterväglag.

Nordiska friktionsdäck aka dubbfria vinterdäck presterar bättre än motsvarande dubbat däck i praktiskt taget alla väglag utom blankis.

Dubbdäcks största styrka är blankis, mer dubb är inte automatiskt bättre. Alla dubbdäck är inte lika bra vilket förvånansvärt många tror.

TPMS är lagkrav inom eu men sverige har undantag på det. Det finns två typer av system, med sensorer eller indirekt som(oftast) använder bilens abs sensorer. En verkstad kan oftast inaktivera det systemet i bilen men det kan jag inte rekommendera då det förbättrar säkerheten och ger en tidig varning om du har pyspunka istället för att du kör sönder däcket.

Regler kring zoner med dubbdäcksförbud har jag ingen aning om, men kan vara värt att ta i beaktning om man bor i storstadsområde.

Ställ gärna frågor både specifikt till era bilar och generellt kring märken och modeller på däck och fälg.

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Sen vet ju alla att det är dubb dom gäller. Friktionsfria är skit.

Det finns inga friktionsfria däck för då skulle inte bilen komma ur fläcken.

Exakt ALLA däck är friktionsdäck. Somliga är dessutom med dubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns inga friktionsfria däck för då skulle inte bilen komma ur fläcken.

Exakt ALLA däck är friktionsdäck. Somliga är dessutom med dubb.

Jaja Jag skrev fel. Men iaf. Utan dubb är skit är min åsikt fortfarande. Efter att ha haft såna däck 2 säsonger.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jaja Jag skrev fel. Men iaf. Utan dubb är skit är min åsikt fortfarande. Efter att ha haft såna däck 2 säsonger.

Stämmer absolut inte. Då har du handlat i fel prisklass. Ett dubbdäck är endast överlägset på IS. Det är bara en av de väglag man möter på i norden. I blask, lös snö, kallt regn m.m är det mönstret och gummiblandningen som avgör helt o hållet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Så efter att ha skummat igenom tråden lite så det jag har sett hittills:
Dezentfälg - fullständigt skräp. Dålig lack som flagnar efter någon vinter och blir lätt ovala. Skulle ALDRIG sätta det på en av mina fordon speciellt inte om det är en tyngre bil, kör på dåliga vägar eller i salt.

Jag tänkte precis skicka en välförtjänt skopa skit mot just Dezent då jag upplevt exakt samma sak. Lacken släppte och de såg riktigt skabbiga ut efter bara ett par vintrar.

Har har haft orginalfälgar från Audi och Subaru som visserligen är dyrare nya men de håller och ser fräscha ut mycket längre.

Orignalfälgar behöver inte ens bli dyra om man kan hitta begagnat i bra skick.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

Vad rekommenderar du till detta?

195/65R15
Toyota auris TS 2018
2 mil landsväg dagligen, Norrland, annars mest i stan
Mellanklass/premium
Måste vara dubbat

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Stämmer absolut inte. Då har du handlat i fel prisklass. Ett dubbdäck är endast överlägset på IS. Det är bara en av de väglag man möter på i norden. I blask, lös snö, kallt regn m.m är det mönstret och gummiblandningen som avgör helt o hållet.

Det va Goodyear däck som satt på bilen när jag köpte den.

Hur många i Norrland kör dubbfritt? O där är det mest snö på vägarna o inte is.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag tror det är överdrivet med hur alla mer eller mindre säger att man måste ha så superbra däck "annars dör du". Det kör omkring fullt med långtradare med året-runt-däck och inte krockar de allihop för det.

Men det beror givetvis på hur du kör också. Långtradarchaufförer i allmänhet är medvetna om att bromssträckan för ekipaget är lång och att de måste ta kurvor försiktigt. Är du sån som alltid ligger 1 sekund efter framförvarande bil tycker jag absolut du ska köpa de bästa däcken som finns.

Permalänk
Avstängd

Kan hända att KIA har någon kampanj med fälgar och däck i paket nu under hösten, till bra paketpris? Originalfälgar är oftast av bra kvalitet.

Annars är däck och fälg relativt dyrt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tror det är överdrivet med hur alla mer eller mindre säger att man måste ha så superbra däck "annars dör du". Det kör omkring fullt med långtradare med året-runt-däck och inte krockar de allihop för det.

Men det beror givetvis på hur du kör också. Långtradarchaufförer i allmänhet är medvetna om att bromssträckan för ekipaget är lång och att de måste ta kurvor försiktigt. Är du sån som alltid ligger 1 sekund efter framförvarande bil tycker jag absolut du ska köpa de bästa däcken som finns.

Nja. Lastbilar har vinterdäck årent runt. Det måste sitta en sån där Snöflingalogga på däcket för vintern. O sen låter man samma däck sitta årent runt. För det är på tok för dyrt att byta däck på lastbilar 2 ggr / år.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hej. Har köpt min första bil och måste skaffa vinterdäck. Jag har ingen aning vad jag håller på med.

Jag har kollat några sidor där man skriver sitt reg-nummer och får rekommendation.

Priserna varierar från 8k till 25k.

Vad borde jag kolla och tänka på? Jag är inte sugen på att lägga 20k för däck.. Tanken var att köra på dubbfria friktionsdäck.

Går det att få leverans direkt till däckhotell?

Här ett ett alternativ från däck365.se:
<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte hur det är möjligt att fälgar är dyrare än däck? Är det en bra investering att köpa lite dyrare däck?

Jag verkar även ha TPMS. Är det värt att använda det? Eller bara en onödig extra-kostnad?

Tacksam för all hjälp och kommentarer. Tack!

Känner du dig osäker eller inte har kunskapen så är mitt tips att åka till en seriös däckverkstad.
Vianor, Euromaster, Däckia osv är bra och kan berätta vad du behöver och vad du ska tänka på.
En annan stor fördel om du köper av en seriös handlare är att du kan komma tillbaka om det strular så löser dom det för dig istället för att du ska hålla på och skicka däck osv.

TPMS ska du ha om dina nuvarande däck har det, annars får du felmeddelanden.
Köp fälgar som du vet klarar vinterslasken med salt osv
Köp bra vinterdäck (nokian brukar vara ett hyffsat säkert kort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det va Goodyear däck som satt på bilen när jag köpte den.

Hur många i Norrland kör dubbfritt? O där är det mest snö på vägarna o inte is.

Sant, men den snön packas av trafiken och när de sedan plogar vägen så hyvlas denna till en yta som är värre än blankis, och då är det bra att ha dubbarna. Dubbarna biter ju även i den packade snön, som ger lite extra grepp där.
I snömodd och annan mjukare skit så hjälper de dock inte.

Sen angående dina däck, var det nordiska eller europeiska dubbfria däck du hade, extrem skillnad mellan dem. Kan ju vara så att förra ägaren snålade och köpte de billigaste (europeiska) bara för att ha vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Vad rekommenderar du till detta?

195/65R15
Toyota auris TS 2018
2 mil landsväg dagligen, Norrland, annars mest i stan
Mellanklass/premium
Måste vara dubbat

Tack!

Jag rekommenderar nokias senaste modell alternativt föregående generation:

https://www.gummihuset.se/vinterdack_dubb/195-65r15-nokian-ha...

https://www.gummihuset.se/vinterdack_dubb/195-65r15-nokian-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det va Goodyear däck som satt på bilen när jag köpte den.

Hur många i Norrland kör dubbfritt? O där är det mest snö på vägarna o inte is.

Packat snö som fått sol på sig på dagen, blivit lite fuktig sen fryst, kanske till och med blivit plogad/hyvlad är = IS. Snö som flyttar på sig har dubbar absolut ingen inverkan på.

Goodyear gör både riktiga nordiska vinterdäck och sydeuropeiska "vinterdäck". Har personligen jämfört sida vid sida detta, då jag en gång letade efter just ett visst Goodyear däck som var extra tyst. Känner man på båda samtidigt med fingrarna så blir snabbt varse vad som är vad. Däcket gjort för norden har en gummiblandning som nästan klistrar sig på dig och kan bli rejält mycket kallare innan den bytar egenskaper. "Allaround-friktions-regn" däcket som också var "vinterdäck" inser man snabbt har en betydligt hårdare gummiblandning som är optimerad för att ge kunden mera mil som buyword.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nja. Lastbilar har vinterdäck årent runt. Det måste sitta en sån där Snöflingalogga på däcket för vintern. O sen låter man samma däck sitta årent runt. För det är på tok för dyrt att byta däck på lastbilar 2 ggr / år.

Nja. Än så länge behöver det bara sitta riktiga vinterdäck (alptopp/snöflinga) på drivaxeln. Resten (och släpet) behöver bara vara M+S däck. Visst är det dock många som kör med M+S däck året runt, men det finns som tur är även många åkare med sunt förnuft också. M+S och vinterdäck slits betydligt fortare i sommartemperaturer samt ger försämrade vägegenskaper.

Så att ha dubbla uppsättningar hjul och skifta dessa mellan sommar och vinter anser jag bli billigare i slutändan, och det anser även en hel del åkare som gör så. Det finns även en hel del smarta åkare som insett vikten av att även montera alptopp/snöflingedäck på framaxeln, både för chauffören och åkarens skull. Det är inte gratis att placera lastbilen i diket.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem

Tester på årets modeller börjar dyka upp så varför inte kolla på ett par nya tester och bestämma sig efter det, det brukar vara samma modeller i topp och botten oavsett vem som testar, här är ett test på odubbat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Vad rekommenderar du till detta?

195/65R15
Toyota auris TS 2018
2 mil landsväg dagligen, Norrland, annars mest i stan
Mellanklass/premium
Måste vara dubbat

Tack!

Premium:
Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2
Michelin X-ice north 4
Nokian Hakkapeliitta 10

Mellanklass:
Nordman North 9
Pirelli Ice Zero 2 (köp INTE ice zero 1)
Gislaved Nordfrost 200

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nja. Lastbilar har vinterdäck årent runt. Det måste sitta en sån där Snöflingalogga på däcket för vintern. O sen låter man samma däck sitta årent runt. För det är på tok för dyrt att byta däck på lastbilar 2 ggr / år.

Nja inte helt sant, för absolut bästa ekonomi så är det sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern som gäller. Sen finns det en hel del som kör slut vinterdäcken på sommaren för att sätta nya till varje höst, men det ger inte lägst kostnad per mil.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Känner du dig osäker eller inte har kunskapen så är mitt tips att åka till en seriös däckverkstad.
Vianor, Euromaster, Däckia osv är bra och kan berätta vad du behöver och vad du ska tänka på.
En annan stor fördel om du köper av en seriös handlare är att du kan komma tillbaka om det strular så löser dom det för dig istället för att du ska hålla på och skicka däck osv.

TPMS ska du ha om dina nuvarande däck har det, annars får du felmeddelanden.
Köp fälgar som du vet klarar vinterslasken med salt osv
Köp bra vinterdäck (nokian brukar vara ett hyffsat säkert kort)

Att säga att en viss verkstad är seriös bara för att den är av en viss kedja är så fel det kan bli.

Euromaster ägs av Michelin
Däckia ägs av Pirelli
Vianor ägs av Nokian
Tror du att du får ett objektivt och ärligt svar av dem varje gång eller har de en agenda emellanåt?

Sen att säga att Nokian är ett säkert kort är oxå otroligt fel.
Hakkapeliitta 7 var ett bra däck på sin tid.
Hakkapeliitta 8 var ett riktigt skitdäck, oberäkneliga.
Hakkapeliitta 9 presterade bra men minst fram till tillverkningsår 2021 så sprack de i skuldran.
Hakkapeliitta 10 däremot presterar bra och vi har än så länge inte sett några problem.

Skrivet av Puttefnasket:

Läs ovan, Hakkapeliitta 9 är inte alltid ett bra val men Nordman North 9 har vi inte sett några problem med än så länge och är praktiskt taget samma däck.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tester på årets modeller börjar dyka upp så varför inte kolla på ett par nya tester och bestämma sig efter det, det brukar vara samma modeller i topp och botten oavsett vem som testar, här är ett test på odubbat.
https://www.youtube.com/watch?v=RipM4-ouIWM

Det testet skall ni inte gå efter.

Bättre att kolla tester med Nordiska vinterdäck än Europeiska som är betydligt sämre hos oss.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det testet skall ni inte gå efter.

Bättre att kolla tester med Nordiska vinterdäck än Europeiska som är betydligt sämre hos oss.

Man ska som sagt kolla på flera test och välja efter de som testar rätt typ av däck i de förhållanden man främst ska använda dem i, förhållandena redovisas och jag litar på att det stämmer under givna förutsättningar men det täcker naturligtvis inte in alla förhållanden och det jag länkade var också bara odubbat, dubbat är bättre på is men det är ofta inte så stor skillnad i nysnö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.